Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

CHESTIONARUL DE EMPATIE EMOŢIONALĂ Q.M.E.E. -studiu de specialitate-

Învăţământ preşcolar | Alte discipline

Propus de: babanalexandrastefania | 09.03.2023 23:04 | Revista cadrelor didactice nr. 91/2023 | 1093 vizualizări

Chestionar menit a fi folosit pentru empatie

CHESTIONARUL DE EMPATIE EMOŢIONALĂ Q.M.E.E.
-studiu de specialitate-

Prof. înv preșcolar Alexandra Baban
Școala Gimnazială Țifești,
Grădinița cu P. N Sîrbi

În anul 1974 A. Mehrabian şi N. Epstein cu ajutorul chestionarului Mehrabian Emotional Empathy (Q.M.E.E.) au surprins capacitatea empatică şi raportarea la experienţa comportamentului emoţional. În acest chestionar, itemii au fost selecţionaţi dintr-un set mai larg, utilizându-se drept criterii: corelaţia nesemnificativă (.06) cu scala dezirabilitãţii sociale a lui Crowne şi Marlowe (1960); corelaţia semnificativă la .01 cu scorul total pe scală; validitatea conţinuturilor inserate parţial din analiza factorială dintr-un număr mai mare de itemi.
Setul final de itemi reprezintă subscale intercorelate care măsoară aspecte relaţionate ale empatiei emoţionale. Aceste subscale suprind susceptibilitatea la contagiune emoţională, aprecierea emoţiilor unor persoane nefamiliare sau îndepărtate, reactivitatea emoţională extremă, tendinţa de a fi impresionat de experienţele pozitive şi negative ale altora, tendinţa de simpatizare sau invers.
Este vorba despre un chestionar care cuprinde 33 de afirmaţii cu care subiectul poate fi sau nu de acord (anexa 1). Răspunsul la fiecare afirmaţie este dat pe o scală de la +4 (acord puternic) la -4 (dezacord puternic). Scorurile obţinute se înscriu pe un ax de la + 132 la -132. Proba permite calcularea în final a unui scor ce reflectă nivelul empatiei afective. Deoarece în această probă subiecţii nu sunt puşi într-o situaţie expresă de a empatiza, ci relatează numai gradul în care se văd asemănători cu ceilalţi, am considerat că acest chestionar măsoară de fapt capacitatea (potenţialitatea) empatică. Ca urmare, cu cât scorul obţinut este mai mare cu atât capacitatea empatică de care dispune un subiect este mai ridicată.

Anexa 1

Chestionarul de empatiei emoţională Q.M.E.E.

Sunt de acord Nu sunt de acord
+ -
4 3 2 1 4 3 2 1
1. Mă întristează să văd o persoană
străină care stă singuratică într-un grup
2. Oamenii arată prea multă emoţie şi sensibilitate faţă de animale
3. Adeseori mi se par deplasate manifestările de afecţiune în public
4. Mă sâcâie oamenii care îşi fac tot plâng soarta atunci când sunt nefericiţi
5. Devin nervos dacă îi simt pe alţii în jurul meu că sunt nervoşi
6. Găsesc o prostie ca oamenii să plângă de fericire
7. În general, trăiesc sufleteşte problemele unui prieten
8. Cuvintele unui cântec de iubire mă pot impresiona adânc, uneori
9. Mă pierd cu firea când trebuie să aduc veşti proaste cuiva
10. Oamenii din jur au o mare influenţă asupra dispoziţiilor mele sufleteşti

11. Foarte mulţi dintre străinii pe care i-am întâlnit mi s-au părut reci şi puţin sensibili
12. Mi-ar plăcea mai mult să fiu asistent social decât să mă ocup de pregătirea asistenţilor sociali
13. Nu mi se întâmplă să mă prost dispun pur şi simplu pentru că un prieten este prost dispus.
14. Îmi place să asist când cineva despachetează cadouri
15. Oamenii singuratici sunt probabil neprietenoşi
16. Mă tulbură să văd oameni plângând
17. Anumite cântece mă fac să mă simt fericit
18. Trăiesc sufleteşte emoţiile din romane
19. Mă înfurie când văd că cineva este tratat cu răutate
20. Pot să-mi păstrez calmul chiar dacă cei din jur sunt îngrijoraţi
21. Când un prieten începe să vorbească despre problemele lui, eu caut să schimb vorba
22. Râsul altuia nu-mi provoacă şi mie râsul
23. Uneori, la cinematografie, mă amuză faptul că în jurul meu mulţi plâng sau îşi trag nasul
24. Pot lua decizii fără să mă împiedic de sentimentele altora
25. Nu pot să mă simt bine dacă cei din jurul meu sunt trişti
26. Mi-e greu să înţeleg cum anumite lucruri pot tulbura oamenii atât de mult
27. Suferinţa unui animal mă întoarce pe dos
28. Mi se pare o prostie să te laşi impresionat de cărţi sau de filme
29. Mă impresionează când văd bătrâni neajutoraţi
30. Vederea lacrimilor mai degrabă mă enervează decât imi produce simpatie
31. Când privesc un film mă las foarte tare prins de acţiune.
32. Adesea constat că pot rămâne rece în pofida agitaţiei dun jurul meu
33. Copiii mici plâng uneori fără motiv

Bibliografie

1. Clark, K. B., (1980), Empathy. A neglected Topic in Psychological research, in American Psychologist, vol.35;
2. Davis, M. H., (1983), Measuring Individual Differences in Empathy: Evidence for a Multidimensional Approach, în Journal of Personality and Social Psychology, vol.44;
3. Marcus, Stroe, (1971), Empatia - cercetãri experimentale, Bucureşti, Editura Academiei;
4. Marcus, Stroe, (1997), Empatie şi personalitate, Bucureşti, Editura Atos.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 29 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

425 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN