Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

BENEFICIILE EDUCAȚIEI NON-FORMALE PRIN PROIECTE UMANITARE

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: balazsadriana | 09.06.2016 23:21 | Revista cadrelor didactice nr. 30/2016 | 1091 vizualizări

Un proiect umanitar, interjudețean este și „Petale’n
vânt” care reunește grădinițe, școli gimnaziale, licee și
instituții din cinci județe (Sălaj, Cluj, Bihor, Bistrița si
Suceava) ȋn număr de aproximativ 30.

Ȋn contextul european contemporan, școala a devenit principalul
loc de implementare și diseminare a unor sumedenii de acțiuni în
colaborare cu diferite instituții sociale/comunitare, dând
educației non-formale un rol important care are menirea de a
elibera elevul de granițele actului de predare/informare și de a-l
lua partener ȋn procesul de cunoaștere/experimentare.
Un concept al pedagogiei contemporane este proiectul educațional pe
care îl consider un instrument al schimbării, al dezvoltării şi
inovării organizaţiei şcolare. Acesta vine în sprijinul elevului
,deoarece pentru elev, învăţarea bazată pe proiect îl
determină pe acesta să se implice în activități diverse, prin
care îi sunt puse în valoare aptitudinile, talentele şi
capacităţile lor în diferite domenii, valori pe care cadrul
didactic le descoperă mai greu în activitatea desfășurată la
ore.
Proiectele umanitare trezesc în elevii noștri conștientizarea
unor situații sociale care există în vecinătatea lor, îi fac
mai buni, le dezvoltă compasiunea și dorința de a
ajuta.Organizarea unor activităţi extraşcolare, umanitare prin
care elevii să contribuie, după puterile lor, la creşterea
calităţii vieţii în comunitatea în care trăiesc, are
nenumărate avantaje din punctul de vedere al educaţiei pe care o
face şcoala:
• dezvoltă la elevi responsabilitatea şi sensibilitatea faţă
de semenii lor;
• creează legături la nivelul comunităţii;
• stimulează gândirea critică;
• educă percepţia multiculturalităţii;
• dezvoltă stima de sine şi devotamentul pentru ideile civice;
• dezvoltă gândirea creativă, plină de ingeniozitate;
• creează legături între cunoştințele şi capacitățile
dobândite.
Un proiect umanitar, interjudețean este și Proiectul „Petale’n
vânt” care reunește, ȋn cea de-a doua ediție, grădinițe,
școli gimnaziale, licee și instituții din cinci județe (Sălaj,
Cluj, Bihor, Bistrița si Suceava) ȋn număr de aproximativ 30.
Sunt implicați astfel, ȋn mod direct, aproximativ 100 cadre
didactice și 1000 preșcolari/elevi ȋn acțiuni de educație
civică, voluntariat și caritate, dar și de dezvoltare a
spiritului critic și artistic.
Proiectul urmărește, în fiecare ediție a sa realizarea unor
acțiuni de cunoaștere pragmatică-experimentală-tactilă. Sunt
descoperite și dezvoltate calitățile artistice ale
participanților.
Scopul proiectului este implicarea cadrelor didactice și peste 1000
elevi ȋn activități de abilități practice, voluntariat și
caritate, cu scopul de a oferi ajutor financiar unei instituții
social-comunitare și de a promova necesitatea ȋnțelegerii modului
pragmatic de abordare a educației non-formale ca parte integrantă
a procesului de predare-ȋnvățare-evaluare ȋn contextul
modernității contemporane. Activităţile din proiectul
„Petale’n vânt” (atelierele de lucru, Târgul de Crăciun,
Târgul de Primăvară) se desfășoară pe durata a 10 luni.
Activitatea finală este reprezentată de Festivalul produselor
hand-made. Banii adunați vor fi donați ulterior centrului social
selectat.
În acest an școlar,pe durata a 10 luni, activităţile din
proiectul „Petale’n vânt” (atelierele de lucru, Târgul de
Crăciun, Târgul de Primăvară ) desfășurate în toate
instituțiile de învățământ partenere în proiect, au trezit
copiilor/eleviilor sentimente nobile, de a fi părtași și de a se
implica în viața comunității prin ajutorarea copiilor sau a
persoanelor aflate în situații dificile (crescuți în centrele de
plasament) având un efect/impact pozitiv asupra tuturor celor
implicați:
• pentru elevii participanţi la activităţile proiectului:
o promovarea educației civice prin atragerea elevilor spre acțiuni
de voluntariat și caritate;
o oferirea unor alternative sănătoase de petrecere a timpului
liber, diminuând astfel timpul dedicat telefonului, internetului
și/sau calculatorului;
o promovarea adevăratelor valori (prietenie,
generozitate,fair-play);
o dorința de implicare a copiilor în activități de tip umanitar;
o formarea unor deprinderi utile;
o cultivarea sentimentului de a fi util şi a deprinderii de a da
ceva din ceea ce ai mai mult;
o stimularea interesului elevilor de a se implica în proiecte;
o manifestarea în voie a spiritului de iniţiativă;
o desfășurarea de activități susţinute deoarece participarea
este liber consimţită și necodiţionată;
o conștientizarea aspectelor pozitive ale muncii desfăşurate în
grup/echipă;
o posibilitatea să se manifeste, să se bucure, să acumuleze
cunoştinţe, să fie creativi, să-şi pună în valoare talentul
şi să-l facă cunoscut celor din jur.
• pentru profesorii implicaţi:
o conştientizarea şi valorificarea unor noi dimensiuni
educaţionale;
o implicarea în organizarea şi derularea unor activităţi cu
caracter non-formal;
o posibilitatea dezvoltării personale în spiritul valorilor
europene ale educaţiei.
• pentru partenerii implicaţi:
o posibilitatea de a se implica activ în dezvoltarea şi formarea
elevilor;
o conştientizarea rolului lor ca factori activi, ca formatori de
opinie de calitate;
o conştientizarea potenţialului pe care îl au asupra
formării tinerei generaţii.

Consider că acest proiect este unul interesant, care a dus la
dezvoltarea relațiilor dintre elevi, profesori şi membri ai
comunităţii cu efecte pozitive asupra eleviilor în special. An de
an activităţile proiectului sunt tot mai diverse, tot mai
atractive şi implică tot mai mulţi elevi şi cadre didactice, în
acelaşi timp şi foarte mulţi parteneri care sunt de un real
sprijin în realizarea obiectivelor propuse. Sensibilizarea
întregii societăți la nevoile copiilor trebuie să ne preocupe pe
noi toți indiferent de etnie, religie, vârstă, etc.
Pentru viitor se dorește și se va urmări identificarea unui grup
de voluntari care ȋn ediția a treia a proiectul „Petale’n
vânt” pot fi organizați ca o asociație non-profit coordonată
de membri ai autorităților locale. Tot în ediția viitoare se
dorește realizarea unei reviste a proiectului și extinderea
proiectului la nivel regional prin cooptarea altor parteneri din
diverse județe.
În concluzie, proiectul este o componentă educaţională
valoroasă şi eficientă căreia orice cadru didactic trebuie să-i
acorde atenţie, cu o atitudine creatoare, atât în modul de
realizare al activităţii, cât şi în relaţiile cu elevii,
asigurând astfel o atmosferă relaxantă care să permită
stimularea creativă a elevilor. Diversitatea activităţilor din
proiect oferite creşte interesul copiilor pentru şcoală. Astfel,
cadrul didactic poate face multe pentru educarea spiritului creativ
al elevului în cadrul proiectelor prin încurajarea eleviilor să
realizeze un feed- back pozitiv.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 37 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

356 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN