Jocuri educaţionale

Întrecerea
Folosirea parantezelor în exerciţii
Matematica Clasa a III-a

Pinguinii
Înmulţiri în concentrul 0-1000
Matematica Clasa a III-a

Foca la distracţie
Adunări şi scăderi în concentrul 0-10000
Matematica Clasa a III-a

Aspecte ale predării simultane la clasele de gimnaziu

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: ehanza | 23.02.2019 15:46 | Revista cadrelor didactice nr. 54/2019 | 205 vizualizări

Majoritatea lucrărilor de specialitate, a ghidurilor, tratează
predarea simultană în învățământul primar, foarte puține
abordând aspecte care apar în cadrul învățământului
gimnazial.

Aspecte ale predării simultane la clasele de gimnaziu
Prof. Hanza Elena –Maria
Liceul Tehnologic Nr.1 Șuncuiuș, Jud. Bihor

Principala caracteristică a predării simultane o constituie faptul
că aceeași programă este predată unor elevi într-un timp
evident mai scurt, profesorului revenindu-i sarcina de a eficientiza
predarea sub toate aspectele ei, aspecte care țin de managementul
timpului, managementul resurselor, de strategiile aplicate cu
metodele și mijloacele didactice considerate a fi eficiente, de
modul de organizare a activității, a lucrului cu cele două clase.
Majoritatea lucrărilor de specialitate, a ghidurilor, tratează
predarea simultană în învățământul primar, foarte puține
abordând aspecte care apar în cadrul învățământului gimnazial
chiar dacă organizarea în clase simultane apare și la acest
nivel.
Dacă în învățământul primar învățătorul are posibilitatea
realizării unui orar care să eficientizeze predarea (grupând
convenabil disciplinele de studiu, sau optând pentru intervale
orare diferite: 8-12 respectiv 10-14) acest lucru nu se poate aplica
în învățământul gimnazial. Studiile arată că în cursul
săptămânii capacitatea de lucru este mai redusă în prima și
ultima zi, iar pe parcursul zilei productivitatea/randamentul este
mai mare între orele 9-11, factori de care învățătorul poate
să țină cont. În învățământul gimnazial însă lucrurile se
complică – fiecare disciplină este predată de un alt profesor
ceea ce face să nu se poată ține cont de aceste aspecte.
Astfel profesorului îi revine sarcina de a găsi acele variante de
lucru cu clasa care să îi permită parcurgerea programei de așa
manieră încât la final elevii să atingă același nivel
educațional ca și cei din clase de sine stătătoare.
Se pune problema ce metode putem folosi, ce activități
independente ar putea elevii duce la bun sfârșit astfel încât
acestea să fie și eficiente și active și atractive pentru elevi?
Prin urmare metodele trebuie alese astfel încât să implice activ,
conștient elevii în activitatea didactică, dar în același timp
să nu distragă atenția celeilalte clase. Sarcini de lucru în
perechi în cadrul activităților independente dă timp
profesorului să lucreze direct cu cealaltă clasă, stimulându-se
astfel competitivitatea și autoevaluarea elevilor. Sub aspectul
mijloacelor didactice se poate da ca sarcină de muncă
independentă realizarea unei diagrame de tip fishbone, a unui
poster, a unui ciorchine care să sintetizeze ideile principale a
lecției anterioare sau a celei tocmai predate, astfel materialul
didactic folosit este variat.
De exemplu în cazul claselor simultane a V-a și a VI-a , la clasa
a VI-a la lecția de fixare a cunoștințelor despre mulțimi elevii
pot primi ca sarcină de lucru independentă pentru reactualizarea
cunoștințelor realizarea unui poster/ afiș, ciorchine cu
noțiunile învățate despre mulțimi, timp în care profesorul
lucrează direct cu clasa a V-a predând lecția ”Împărțirea cu
rest a numerelor naturale.”. La finalul transmiterii noilor
cunoștințe elevii clasei a V-a pot primi ca sarcină de lucru
rezolvarea unor exerciții în perechi, rezultatele fiind apoi
verificate prin aplicarea metodei ”turul galeriei”. În acest
timp profesorul revine la lucrul direct cu clasa a VI-a când
verifică ciorchinele realizat de aceștia și trece la rezolvarea
unor exerciții pentru fixarea și consolidarea noțiunilor din
capitolul ”Mulțimi”. Astfel sunt folosite mijloace didactice
variate, metode moderne și strategii active fără a se distrage
atenția celeilalte clase.
În concluzie o alegere judicioasă a metodelor, mijloacelor,
strategiilor utilizate la clasele simultane pot conduce la realizare
unor lecții active, atractive astfel încât elevii să
dobândească competențele necesare.
Bibliografie
1. Chircev A, ( coord.), Pedagogia, Editura Didactică și
Pedagogică, București, 1964
2. Gârleanu –Costea, Rodica, Alexandru, Gheorghe, Activitatea
simultană la două sau mai multe clase în ciclul primar, Editura
Gheorghe Cârțu Alexandru, Craiova, 1996
3. ”Predarea simultană”- Proiectul pentru învățământul
rural –suport de curs

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«OCTOMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Gârcina

Propus de: savcoco

Sondajul zilei

Ce procent din totalul "hârtiilor" pe care le produceți in activitatea dumneavoastră didactica sunt inutile (nu va sunt de folos la clasa, nu sunt relevante, nu sustin procesul didactic etc)

277 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: magghyc Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!