Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Activități extrașcolare de succes-DPIT și First Tech Challenge

Învăţământ liceal | Informatică

Propus de: ram1974 | 31.08.2020 17:08 | Revista cadrelor didactice nr. 67/2020 | 536 vizualizări

Programare, tehnologie, publicitate, comunicare, creativitate, organizare toate puse în PRACTICĂ. Oare asta asigură succesul unei activități extrașcolare?

Activități extrașcolare de succes-DPIT și First Tech Challenge
Activitățile extrașcolare reprezintă acțiuni cu caracter educațional desfășurate în afara școlii, care-și aduc aportul atât la educația școlară cât și la educația permanentă. Activitatea extrașcolară include variate forme de educație științifică, cultural-artistică, moral-civică, tehnico-aplicativă, ecologică, managerială, turistică, sportivă, recreativ-distractivă etc. Ea este organizată atât de școală, cât și de factori extrașcolari, cum sunt cluburi diverse, palatele copiilor și elevilor, taberele școlare, unitățile comerciale de turism si agrement, fundațiile și asociațile diverse, la care-și pot aduce sprijinul familia, inspectoratele școlare, administrațiile locale și ministerele.
Activitatea extrașcolară poate fi o componentă educațională valoroasă și eficientă, dacă respectă anumite condiții specifice, printre care se pot menționa: atragerea elevilor la conceperea și organizarea activităților, precum și la stabilirea conținuturilor și formelor de desfășurare, atragerea unor personalități de diverse genuri de pregătire, pentru a da profesionalitate și specificitate conținuturilor și strategiilor de desfășurare, asigurarea unor conținuturi și forme de desfășurare care să producă atractivitate, plăcere și satisfacție.
O astfel de activitate pe domeniul IT, a fost inițiată în Cluj, acum șase ani, prin fuzionarea dorințelor de sprijinire a elevilor din preuniversitar, manifestate de mediul de afaceri și cel de învățământ universitar și preuniversitar, în asociația Descoperă-ți pasiunea în I.T.(dpit.ro), asociație înființată grație viziunii și determinării doamnei Liliana Cazacu. Cu sprijinul permanent al domnului Călin Văduva, CEO Fortech, lucrurile au început să prindă contur și tot mai multe firme s-au alăturat asociației. Școlile au încheiat parteneriate cu D.P.I.T., pentru ca elevii lor să aibă șansa de a lua parte la această activitate extrașcolară. Profesori din învățământul universitar, preuniversitar și traineri din mediul privat s-au ocupat de susținerea cursurilor și workshop-urilor tehnice și de soft-skills, cu scopul de a furniza tinerilor conceptele tehnice de care au nevoie în realizarea aplicaților precum și îmbunătățirea abilităților de comunicare și dezvoltare personală (antreprenoriat, OOP, BD, comunicare, lucru in echipa, PM, Agile, Presentation Skills, leadership etc).
Programul oferă elevilor selecționați, pe parcursul a 7 luni:
• training pe cunoștiințe tehnice și antreprenoriale
• practică - șansa de a dezvolta un produs software complet în cadrul unei firme IT sub îndrumarea unui mentor-programator în aceea firmă
• participarea cu acest produs în cadrul unui concurs cu premii, în echipă
• concurs typing și OOP individual
Elevii participa în grupe de câte 6, mixte ca ani de studiu, este obligatoriu să existe cate un membru din trei ani de studiu diferiți și să aibă cel puțin o fată în componența echipei. Programul are o mare căutare în rândul elevilor pasionați de informatică și nu numai, iar din cei ce participă într-un an aproape în proporție de 50% se înscriu și pentru anul următor. Au existat și mulți copii care au participat și trei ani la rând, partea practică a proiectului și interacțiunea cu mediul în care își doresc să profeseze aducând permanent noutate în experiența lor.
Avantaje aduse de participarea la program:
• cunoștiințe practice, tehnice și non-tehnice
• învățarea prin aplicarea în practică a cunoștiințelor și descoperire
• lucrul în echipă, organizare, colaborare, inițiativă
• interacțiunea cu medii profesionale
• condiții foarte bune de lucru și studiu
• interacțiunea cu personalități și profesioniști
• sentimentul participării la realizarea unui lucru important, care a dus la creșterea stimei de sine
• toate temerile de a nu face față provocărilor sau de a nu avea suficiente cunoștiințe au fost înlocuite după această experiență cu încredere în capacitățile proprii
• posibilitatea de a participa și în echipă la concurs, dar și individual
• (nu în ultimul rând) socializarea, distracția
• orientarea profesională, descoperirea vocației prin practică (programare, marketing, leadership, PR, comunicare)
• stimulare creativitate
• creșterea responsabilizării
• posibilitatea colaborării ulterioare cu firma mentorului
• posibilitatea comercializării produsului final
• nu implică nici un cost pentru școală
Dezavantaje pentru cei care absolvă nu există, dar sunt și cazuri unde echipele se modifică pe parcurs din cauza autoeliminării din program a câtorva persoane care din varii motive nu sunt prezenți, de aceea toți doritorii sunt avertizați asupra disponibilității de care trebuie să dea dovadă, mai ales în vacanță, când se realizează produsul final.
Datorită succesului acestei activități anul trecut s-a extins numărul de licee partenere la proiect, ajungând să se răspândească în Transilvania.
O altă activitate extrașcolară de succes, în domeniul roboticii a debutat acum cinci ani în România, ca și un proiect STEM, bazat pe un protocol de colaborare între asociația Nație prin educație (natieprineducatie.ro) și Ministerul Educației Naționale, care are drept scop crearea unei rețele de echipe de liceu capabile să construiască un robot funcțional, pentru realizarea campionatului național BRD First Tech Challenge România.
Subvenționarea acestora echipe de robotică cu un kit de construcție, unelte specifice, imprimantă 3D și o jumătate de teren pentru meciuri, iar în fiecare an competițional cu un set de joc caracteristic, s-a făcut in primii patru ani competiționali cu ajutorul partenerilor asociației, dintre care menționez BRD.
Echipele pot să aibă pâna la 14-15 membri, împărțiți în compartimente de PR, finanțare, asamblare, programare iar sarcinile echipei nu se reduc doar la partea tehnică și programabilă, există și partea de proiectare a produsului, de căutare de sponsorizări, de realizare filme/poze/jurnal, de conducere robot(2 driveri sunt necesari într-un meci), organizare evenimente publicitare, demonstrații, aceste echipe trebuie să ajungă să se implice în comunitatea locală. Premile sunt împărțite și ele pe categorii(pentru robot, pentru activitate echipă, pentru atitudine echipă) și se pot obține la mai multe niveluri: demo, regional, național și internațional.
Faza de instruire a fost făcută prin intermediul webminarilor și cu ajutorul demo-urilor, dar pentru construcția robotului și participările la demo-uri, regionale și la competiția națională, cât și pentru materialele promoționale ale echipei au fost necesare multe resurse financiare, sponsori și voluntari, iar pentru funcționarea unui club de robotică în școală este necesară o sală permanentă.
Avantaje:
• cunoștiințe practice, tehnice și non-tehnice
• învățarea prin aplicarea în practică a cunoștiințelor și descoperire
• lucrul în echipă, organizare, colaborare, inițiativă
• socializare, promovarea spiritului Inspire
• (nu în ultimul rând) distracți a, deplasările la concursuri, la nivel național atmosfera la concursuri e de adevărat spectacol
• orientarea profesională, descoperirea vocației prin practică (programare, asamblare, marketing, leadership, organizare evenimente)
• stimulare creativitate
• creșterea responsabilizării
• posibilitatea calificării la faza internațională
• prezența personalităților la fazele naționale
• ca orientare școlară și profesională, majoritatea echipei tehnice urmează facultăți tehnice sau informatice
Dezavantaje:
• ocupă mult timp și pentru mentorul profesor și pentru echipă
• consum mare de resurse financiare
• este foarte greu ca fiecare să-și găsească rolul potrivit în echipă, mai ales când e în primul an
• dificil de manageriat o echipă mare, de multe ori sunt prea puțini cei care se implică și de obicei sunt și cei care participă și la alte concursuri
• comunitatea are mult mai mare aport în orașele mai mici
Primul sezon-“Velocity Vortex” a întrunit 54 de echipe, iar la ultimul sezon-„Skystone” s-au înscris 218 echipe, deci programul a crescut ca amploare semnificativ de la an la an.
Acestea sunt activitățile extrașcolare, consider eu bine realizate, în favoarea netă a elevului, în care eu, ca profesor de informatică mi-am implicat elevii și școala și am considerat că satisfacția, bucuria și realizările lor au meritat fiecare efort.
Bibliografie:
Bontaș Ioan, „Pedagogie” – Editura All Educational, 1998
Lăpuștea Anca –Colegiul Național Emil Racoviță, Cluj-Napoca

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

324 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN