Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

23 de activități care se pot face la bibliotecă, la cercul de lectură, în scopul dezvoltării gustului pentru citit

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: Iulia_Ene1 | 09.01.2023 15:08 | Revista cadrelor didactice nr. 92/2023 | 5202 vizualizări

În articol sunt prezentate 23 de activități care să stimuleze dorința
copiilor de a frecventa biblioteca școlară.

23 de activități care se pot face la bibliotecă, la cercul de
lectură, în scopul dezvoltării gustului pentru citit
Ene Iulia-Elena, Școala Gimnazială nr.2, Buftea
Pentru că în ultima vreme mulți dintre copiii noștri preferă
să citească pe telefon sau să nu citească m-am gândit la
câteva activități care ar putea să le dezvolte gustul pentru
frecventarea cercurilor de cititori sau pentru frecventarea
bibliotecilor școlare.
1. Împachetați cele mai interesante cărți pentru clase primare
în hârtii frumos și variat colorate, după care le așezați pe
masă, în bibliotecă, pentru a fi alese de către copii. Fiecare
elev alege o carte, o despachetează cu grijă, o răsfoiește,
scrie titlul și autorul pe o fișă cu numele său, apoi descrie pe
scurt ce părere are despre carte. Dacă vrea să o împrumute,
scrie pentru ce îl interesează dacă nu, ce nu îi place la ea și
cu ce carte a schimbat-o, având voie să facă schimb cu un coleg
care dorește acest lucru. Astfel o să înțelegem mai bine ce
cărți preferă anumiți elevi, ca să le oferim ceea ce doresc să
citească. În plus copiii află de existența acelor cărți și
autori. Surpriza de a vedea ce este în pachet îi poate motiva să
mai dorească să vină la bibliotecă pentru un astfel de joc.
2. Lectura la sală: fiecare elev alege din bibliotecă sau vine de
acasă cu o carte și cu un bilet pe care este scris numele său,
numele cărții și ce l-a atras la cartea respectivă. Biletele
rămân la bibliotecă tot pentru a afla preferințele de lectură
ale utilizatorilor. Activitatea este utilă și pentru colegii lor
care vor afla ce cărți mai pot fi citite.
3. Prezentare de cărți: fiecare copil își prezintă cartea pe
care a cumpărat-o sau a împrumutat-o ultima dată, pe scurt:
titlu, autor, ilustrații, dacă are și motivul pentru care
citește cartea.
4. Prezentare de cărți, cu joc: se fac perechi de câte doi copii:
un copil care a citit o carte pe care perechea sa nu a citit-o. Cel
care nu a lecturat-o încearcă să facă o descriere a cărții,
după titlu, autor și imaginea de pe copertă. Copilul care a citit
cartea va spune dacă cel care a judecat cartea după copertă are
dreptate sau nu și va încerca să dea puține detalii despre ea
astfel încât să stârnească celorlalți dorința de a citi.
5. Fiecare copil alege din bibliotecă o carte, o citește acasă
și când vine la cercul de lectură spune, în funcție de
conținutul cărții: eu am aici niște prăjituri, dacă în carte
apar duciuri multe, eu am aici niște avioane sau eu am aici niște
prieteni sau eu am aici niște pajiști minunate, eu am aici cerul
sau cartea mea scoate sunete minunate sau cartea mea te invită la o
baie în mare, etc. Astfel stârnește curiozitatea celorlalți
copii, pentru a citi și ei cărțile respective.
6. Fiecare copil primește o etichetă pe care scrie numele unui
autor iar bibliotecarul așează pe masă o mulțime de cărți de
la diverse edituri și scrise de diverși autori, așezate
amestecat. Fiecare copil merge și caută autorul respectiv și
spune ce cărți a găsit la el. Dacă îl atrage vreuna, o poate
împrumuta. În felul acesta copiii au idee ce autori există și
cam ce cărți au scris.
7. Din mulțimea cărților așezate teancuri pe masă, fiecare
copil, extrage la rând o carte și deschide acolo unde vede semnul
de carte așezat de către bibliotecar și citește paragraful
însemnat cu creionul de către acesta sau, și mai bine, citește
paragraful notat pe semnul de carte cu numărul paginii și al
paragrafului care trebuie citit. Din paragraful acela, toată lumea
va extrage o învățătură, pentru că bibliotecarul a ales în
mod intenționat acel paragraf. Această activitate o pot folosi
profesorii de la clasele primare sau profesorii diriginți sau
profesorii de religie în scopul de a îndrepta comportamentele
negative ale copiilor.
8. Lectură din marii poeți, în funcție de anotimp. Bibliotecara
așează pe masă cărți de poezii cu diverse anotimpuri, un copil
alege un anotimp prin tragere la sorți dintr-o cutiuță și apoi
se lasă elevii 10 minute să găsească în cărți o strofă care
le-a plăcut, dintr- o poezie din anotimpul extras. După aceea se
citesc strofele și se notează pe un semn de carte confecționat de
către elevi și în paranteză, după strofă, se scrie autorul
și numele poeziei. Semnele de carte pot fi așezate la expoziție
dacă sunt estetic lucrate și caligrafiate îngrijit.
9. Elevii citesc o carte cu personaje dintr-o altă epocă și apoi
se gândesc cum ar reacționa personajele respective dacă s-ar
trezi dintr-o dată în lumea de azi, cum ar proceda dacă în
anumite contexte ar avea tehnologia din zilele noastre. Compunere.
În acest fel îi determinăm să citească și cărți mai vechi.
10. Chestionar despre modalitățile de a folosi cărțile, unde
preferă să citească, dacă ar fi să aibă un miros cum ar trebui
să miroasă cărțile citite de ei, dacă ar fi să se
împrietenescă cu un personaj al unei cărți, care ar fi acela,
etc
11. Compunere despre petrecerea personajelor: Reuniți la o
petrecere toate personajele din filmele văzute și alcătuiți o
poveste despre aventurile acestora după ce au făcut cunoștință
la petrecerea respectivă. Realizați cele mai interesante
combinații. Cele mai bune lucrări pot fi publicate în revista
literară a școlii sau a bibliotecii.
12. Jurnalul Bibliotecii, în care fiecare copil scrie ceva despre
modul în care s-a simțit la Bibliotecă, ce i-a plăcut și ce nu
i-a plăcut, ce ar mai fi de schimbat. Acest jurnal trebuie să
aibă un al doilea volum pentru laude aduse scriitorilor care le-au
făcut timpul mai plăcut și le-au îmbogățit cunoștințele,
imaginația și vocabularul. Să scrie impresii despre cărțile pe
care le-au citit, ce i-a impresionat la acele cărți, pornind de la
spectul fizic al cărții, ce impresie i-a făcut coperta sau
numărul de pagini , ce impresie i-a făcut titlul atunci când a
văzut cotorul și terminând cu conținutul.
13. Vizionare a unui filmuleț despre felul în care se tipărește
o carte.
14. Vizionare a unui film despre istoria hârtiei.
15. Vizionare filmuleț despre biblioteci importante.
16. Vizită la una dintre marile biblioteci din țară.
17. Invitarea unei edituri cu cărți pentru copii.
18. Invitarea unui autor pentru copii, care să stea de vorbă cu ei
și care să aducă și câteva cărți scirse de el.
19. Activitate pentru copiii pasionați de lectură și de pictură:
să realizeze un desen după o scenă din cartea care le-a plăcut
cel mai mult.
20. Activitate pentru copiii pasionați de desen pe calculator sau
pe telefon și de teatru: să realizeze o animație în care să
imite un personaj dintr-o carte sau să realizeze un film animat pe
calculator în care să prezinte pe scurt câteva personaje ale
romanului respectiv-desen și voce.
21. Pentru cititorii pasionați de cărțile cu animale sau de
filmele cu animale, pot realiza o machetă cu denumirea: ,,Câteva
animale din filmele văzute de mine și din cărțile citite de
mine”. Copiii pot confecționa animalele din plastilină sau pot
cumpăra pachete cu jucării cu animale, le pot da cu lipici cu
sclipici și cu diverse prafuri, de ex. cocos dacă este un urs
polar sau o focă sau sclipici auriu sau argintiu, etc, care le pot
transforma în culorile animalelor preferate apoi le pot lipi pe un
carton și pot face o adevărată grădină iarna sau vara. Dacă
este pentru vară pot înfige crăcuțe de pomi în jur, dacă este
iarnă pot așeza vată și deasupra pot înfige rămurele de brad,
conuri, animalele în cadrul de iarnă și poate câteva globulețe,
în funcție de imaginația fiecăruia. Fiecare machetă va avea
,,legenda” ei unde vor fi trecute numele animalelor și cărțile
în care au fost descoperite cu autorii lor sau filmele în care au
fost văzute.
22. Pentru școlile care au stație pe holuri pot fi făcute
anunțuri despre noutățile pentru copii, în pauze, apoi copiii
pot fi primiți la bibliotecă pentru a împrumuta cărțile. Pot
apărea anunțurile și pe grupurile de Whatsapp.
23. Elevii din clasele mai mici pot fi stimulați și prin
confecționarea unor ecusoane de cititori sau pot fi chiar ei
invitați să așeze abțibilduri corespunzătoare sau etichete
confecționate de ei, rafturilor cu povești de iarnă, cu povestiri
din viețile sfinților, cu poezii, etc. La final de an școlar, cei
mai activi dintre ei pot primi diplome, pentru cele mai multe
activități de la cercul de lectură, la care s-au evidențiat.
Evident că modalitățile de a atrage copiii spre lectură sunt
mult mai multe dar majoritatea celor expuse aici sunt idei proprii,
despre care nu am mai citit undeva. Dacă ar fi să le expunem pe
cele care deja sunt scrise în reviste ar însemna să alcătuim o
culegere cu toate metodele care s-au propus pentru dezvoltarea
gustului pentru citit.

Comentarii (1)

1 0

24.01.2023 20:34 flory_bancanau

Un articol interesant!

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

324 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN