
START CU ZÂMBET ÎN CLASA I - ÎNTÂIA CARTE DE IUBIRE A LIMBII ROMÂNE PENTRU COPII, PENTRU CA EI SĂ O RESPECTE ȘI SĂ O CREASCĂ!
CUM DESCOPERIM MANUALUL DE COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ PENTRU CLASA I AL EDITURII INTUITEXT
Conceperea manualului de Comunicare în limba română are în vedere modelul comunicativ-funcţional, axându-se pe comunicare ce înglobează procesele de receptare a mesajului oral şi scris precum şi pe cele de exprimare orală şi scrisă. Manualul propune valorificarea experințelor personale ale elevilor, învățare activă/interactivă, propune instrumente de evaluare complementară adecvate elevilor din clasa I; are în vedere accentuarea dimensiunilor afectiv-atitudinale şi acţionale ale formării personalităţii elevilor.
Manualul de Comunicare în limba română - clasa I abordează comunicarea orală și scrisă din perspectiva constructivistă a învățării, în care elevul este sprijinit, pas cu pas, să dea sens celor cunoscute sau nou învăţate, să le integreze eficient în viața de zi cu zi. Încurajează gândirea critică, capacitatea de colaborare, lucrul în echipă şi învățarea prin descoperire.
RĂSFOIŢI AICI MANUALUL DE COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ, CLASA I
Varianta digitală reprezintă o resursă educațională inovativă și adaptată nevoilor actuale ale elevilor.
1. STRUCTURA UNITARĂ A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚARE
- Fiecare unitate de învățare cuprinde:
- lecții (predare-învățare-evaluare) structurate clar și progresiv, fiecare abordând o subtemă subordonată temei unității de învățare: analiza ilustrației mari și formularea răspunsurilor la întrebări/rezolvarea sarcinilor referitoare la ilustrație; separarea unei propoziții pe baza intuirii ilustrației, stabilirea numărului de cuvinte, despărțirea în silabe a cuvântului care conține sunetul nou și rostirea fiecărei silabe, identificarea sunetului nou într-o silabă a cuvântului, pronunțarea sunetului (secțiunea Descoperă!”); jocuri de identificare a sunetului nou /de exemplificare a unor cuvinte care conțin sunetul nou; prezentarea literei noi de tipar și recunoașterea acesteia în coloanele de cuvinte; citirea cuvintelor scrise pe silabe, citirea în șoaptă a textului și exerciții de înțelegere a textului, scrierea literei, a cuvintelor, propozițiilor, exerciții de cultivare a limbii.
- lecție de recapitulare – prin care se recapitulează într-o formă nouă, atractivă ceea ce s-a învățat în unitatea de învățare;
- lecție de evaluare – care include proba de evaluare cu itemi de diverse tipuri, cu grade diferite de dificultate, precum și baremul de evaluare;
- lecție de ameliorare/dezvoltare („Exersezi, corectezi, progresezi!”) – care propune ameliorarea achizițiilor nedovedite cu prilejul evaluării (Pasul 1) și dezvoltarea, pentru elevii care au dovedit un nivel bun/foarte bun al achizițiilor (Pasul 2). Ameliorarea se poate realiza pe baza grilei „Pentru a merge mai departe”, care indică exerciții asemănătoare itemilor din proba de evaluare, care nu au fost rezolvați corect.
2. ILUSTRAȚIA PRINCIPALĂ A FIECĂREI LECȚII
- Fiecare lecție are o temă familiară copiilor din clasa I, adecvată intereselor acestora și care se subordonează firesc unității de învățare.Tema lecției este sugerată prin titlul acesteia și prin ilustrația mare situată în partea superioară a paginilor, care oferă avantaje în plan cognitiv și emoțional.
- Copiii sunt încurajați să descrie ceea ce văd, să numească obiecte, personaje sau situații din ilustrație, îmbogățindu-și vocabularul.
- Formularea propozițiilor și utilizarea unor cuvinte indicate contribuie la îmbunătățirea competenței de exprimare orală.
- Observarea detaliată a ilustrației și discuțiile care se bazează pe elementele vizibile îi ajută pe copii să fie atenți și să se concentreze mai bine asupra unei sarcini.
- Ilustrațiile pot deveni puncte de plecare pentru povești create de copii, creând contexte pentru dezvoltarea creativității acestora (Imaginează-ți că ești unul dintre copiii din naveta spațială. Ce planetă ai dori să vizitezi? De ce?).
- Ilustrațiile din manual oferă un punct de plecare pentru discuții despre comportamente pozitive și despre cum pot fi aplicate aceste valori în viața reală: prietenia, cooperarea, respectul, generozitatea, grija față de mediu, familia și iubirea față de cei dragi, curajul, încrederea în sine, empatia, bunătatea, perseverența și dorința de a învăța, diversitatea și toleranța, bucuria de a explora și de a crea, responsabilitatea, sănătatea, respectul pentru simbolurile naționale și pentru personalitățile de seamă ale țării.
- Ilustrații sunt sugestive, relevante și sprijină înțelegerea textului.
- Copiii sunt încurajați să descrie ceea ce văd, să numească obiecte, personaje sau situații din ilustrație, îmbogățindu-și vocabularul.
- Ilustrațiile facilitează învățarea interdisciplinară prin abordarea unor teme din diverse domenii: științe, arte vizuale și abilități practice, dezvoltare personală etc.
Exemple:- imaginile cu peisaje pot fi puncte de plecare pentru inițierea unor discuții despre anotimpuri (pag. 32, pag. 42, pag. 54 – 57, pag. 60, pag. 66, pag. 77, pag. 95, pag. 134 etc.);
- imaginile care ilustrează natura pot sugera discuții despre protejarea mediului, a animalelor (pag. 20, pag. 26, pag. 36, pag. 77)
- imaginile din sala de clasă, din familie, de acasă, din parc, de la patinoar, din mijloacele de transport, săli de spectacole, grădina zoologică sau cele care ilustrează aniversarea zilei de naștere, activități de igienă personală și a locuinței, jocul și mișcarea în aer liber facilitează dezvoltarea personală ( 9, pag. 24, pag. 26, pag. 76, pag. 78, pag. 79, pag. 81, pag. 86, pag. 91, pag. 94, pag. 95, pag. 96, pag. 105, pag. 106, pag. 110);
- imaginile cu copii care confecționează diverse produse: desene, picturi, colaje fac legătura cu disciplina Arte vizuale și abilități practice (pag. 84, pag. 92, pag. 93).
RĂSFOIŢI AICI MANUALUL DE COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ, CLASA I
3. ÎNTREBĂRILE/CERINȚELE CARE FAC REFERIRE LA ILUSTRAȚIA PRINCIPALĂ (dispuse deasupra ilustrației mari)
- Copiii analizează detaliile ilustrației pentru a răspunde la întrebările care fac referire la acele ilustrații și fac conexiuni între elementele acesteia, răspunzând la întrebări; observă și interpretează informații dintr-un context vizual spunând ce văd, ce cred, ce întrebări își pun, toate acestea facilitând formarea gândirii critice.
Exemple:- Ce crezi că ar putea vedea băiatul prin binoclu?
- Ce crezi că le spune ghidul?
- Ce crezi că i-a scris mamei?
- La ce crezi că se gândește Ina?
- Ce crezi că admiră copiii?
- Ce informații crezi că ar putea solicita?
- Ce temă crezi că are piesa de teatru?
- Ce carte ar putea fi aceasta? De ce crezi astfel?
- Ce ar putea discuta cei doi copii? De ce crezi astfel?
- Ce anotimp este ilustrat? De ce crezi acest lucru?
- Continuă enunțurile: „Eu văd........ Cred că......... Mă întreb..........” etc.
- Unele întrebări contribuie la dezvoltarea empatiei și la înțelegerea emoțiilor:
- Cum crezi că a spart băiatul ochelarii? Cum crezi că se simte?
- Cum crezi că se simte fetița când se trezește? De ce crezi astfel?
- Manualul conține întrebări care îi ajută pe elevi, pe baza ilustrației mari, să se raporteze la achiziții anterioare și experiențe personale:
- Ție ce îți place să citești?
- Ție ce îți place să faci când călătorești în natură?
- Ce alte obiceiuri de Crăciun cunoști?
- Ce sportivi români cunoști?
4.COLOANELE DE CUVINTE PROPUSE PENTRU RECUNOȘTEREA LITEREI NOI
- Sunt scrise cu fonturi diferite, astfel încât elevii să recunoască literele de tipar indiferent de fontul utilizat.
5. COLOANELE DE CUVINTE PROPUSE PENTRU A FI CITITE
- Coloanele de cuvinte conțin literele și sunetele nou introduse, pentru a consolida învățarea acestora.
- Cuvintele pot fi ușor asociate cu imagini și situații din viața cotidiană și de aceea sunt uneori însoțite de imagini care îi ajută pe elevi să facă conexiunea între cuvântul scris și semnificația lui.
- Coloanele includ cuvinte din categorii lexicale variate: substantive, adjective, verbe, pronume, numerale, ceea ce ajută la îmbogățirea vocabularului elevilor și la construirea de propoziții.
- Se utilizează inițial cuvinte scurte, ușor de pronunțat și recunoscut, formate din silabe deschise și se trece treptat la cuvinte complexe.
- Se folosesc cuvinte care urmează structuri familiare (CV-CV, cum ar fi „cană” sau „cară”) și silabe repetitive.
- Coloanele de cuvinte oferă un echilibru între simplitate, relevanță și provocare.
- Sunt concepute pentru a-i ajuta pe elevi să pronunțe clar și să exerseze citirea cuvintelor pe silabe, urmată de sinteza acestora.
- Sunt incluse cuvinte care pot fi comparate pentru a sublinia diferențele (ex.: „nouă” și „rouă”).
RĂSFOIŢI AICI MANUALUL DE COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ, CLASA I
6. TEXTELE
- Textele sunt scurte, atent construite sau adaptate pentru a sprijini formarea deprinderilor de citire, scriere și comunicare orală, în conformitate cu nivelul cognitiv și emoțional al copiilor.
- Principalele caracteristici ale textelor sunt următoarele:
- Limbaj accesibil și adecvat vârstei, un vocabular clar, potrivit copiilor de clasa I, pentru a facilita înțelegerea; introducerea cu echilibru a cuvintelor noi și a propozițiilor, astfel încât să fie ușor de citit și de înțeles;
- Creșterea gradului de complexitate pe măsură ce elevii progresează, prin introducerea textelor cu final deschis, care:
- creează curiozitate și îi motivează pe elevi să exploreze mai departe textul;
- stimulează creativitatea prin imaginarea unor continuări ale textului pe baza întrebărilor cu care se finalizează textul (Oare cum vor petrece timpul? Oare ce vor primi copiii? De ce se bucură? Ce vrea oare să îi spună?) sau pe baza unor enunțuri incomplete (Deodată....);
- facilitează formarea gândirii critice prin invitarea la reflecție personală (Tu consumi fructe și legume proaspete? De ce? Va reuși oare? De ce crezi astfel? Clasa ta cum este? Tu ce coleg ai ajutat? Ție ce meserie îți place? De ce?).
- Tematici/conținuturi atractive și relevante:
- Conectate cu viața cotidiană, prin abordarea unor subiecte familiare copiilor: familia, școala, prietenii, natura, animalele, mijloacele de transport, sănătatea etc.
- Valori, prin transmiterea unor mesaje pozitive despre prietenie, respect, curaj, curiozitate, responsabilitate, colegialitate, colaborare, diversitate, încredere etc.
- Emoții: bucurie și entuziasm pe baza unor întâmplări amuzante, uimire și admirație în raport cu întâmplări neașteptate, mândrie și satisfacție - prin întâmplări care dau copilului încredere în sine etc.
7. SARCINILE PROPUSE SPRE A FI EFECTUATE DUPĂ LECTURA TEXTULUI
- Sarcinile vizează înțelegerea textului, aplicarea achizițiilor dobândite. În acest sens, manualul propune sarcini de învățare care vizează conținutul textului (formulare de întrebări sau de răspunsuri la întrebări, stabilirea valorii de adevăr a unor enunțuri date, exerciții de completare pentru obținerea unor propoziții, exerciții de vocabular etc.).
- În perioada postalfabetară, crește gradul de complexitate a exercițiilor de explorare a textului adaptat după texte de autor și se asigură integrarea conținuturilor la nivel intradisciplinar: receptarea mesajului oral, exprimarea orală, receptarea mesajului scris și exprimarea scrisă (Informațiile zilei, Scaunul povestitorului, Dramatizări, Colțul de lectură).
- Învățarea prin joc are o pondere mare în cadrul fiecărei lecții, întrucât este specifică școlarilor mici, oferind o multitudine de avantaje pentru elevi. Jocurile creează contexte familiare și interesante, stimulează gândirea logică și rezolvarea de probleme, întrucât încurajează copiii să găsească soluții, construiesc încrederea în sine, încurajează lucrul în echipă, empatia și respectul față de colegi. Prin joc, copiii învață să respecte regulile și să înțeleagă importanța lor într-un mediu social.
8. JOCURI DE ÎMBOGĂȚIRE A VOCABULARULUI (formulate pe banda laterală a paginii)
- Pe fiecare pagină, în secțiunile situate pe partea laterală a paginii, sunt jocuri variate:
- jocuri de pronunţie a cuvintelor care încep/ se termină/ conţin un anumit sunet: „Pronunțăm corect”;
- jocuri de identificare a sunetului nou în cuvinte rostite (ilustrate): „Unde se află....?” „Găsește intrusul”;
- jocuri de schimbarea sensului unui cuvânt prin schimbarea unui sunet: „Înlocuiește.... cu....”;
- Jocuri de răsturnare a cuvintelor – „Cuvinte răsturnate”;
- Jocuri de completare a cuvintelor cu silabe potrivite – „Ce se potrivește?”;
- Jocuri de formare a cuvintelor din silabe date – „Jocul silabelor”, „Scara cuvintelor”, „Roata silabelor”, „Cercul silabelor”;
- Jocuri de formulare a unor întrebări – „Jocul întrebărilor”;
- Jocuri de completare a unor enunțuri – „Dacă aș fi un mjloc de transport, aș fi.... pentru că....”, „Dacă aș fi un fruct aș fi.... pentru că....”;
- Jocuri de transformare a cuvintelor, după modele date (cocoș, cocoși, cocoșii) – „Șiruri de cuvinte”;
- Jocuri de rostire a unui cuvânt din silabe sugerate prin imagini – „Cuvinte vesele”;
- Jocuri de identificare a cuvintelor într-un careu cu litere – „Careul cuvintelor”;
- Jocuri pentru creare de rime („Eu spun.... tu spui....”)
- Jocuri de îmbogățire a propozițiilor („Propoziții crescătoare”) etc.
RĂSFOIŢI AICI MANUALUL DE COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ, CLASA I
9. EXERCIȚII DE REALIZARE A UNOR „PREZENTĂRI”/TRANSMITERE A UNOR MESAJE, de tipul „PANOUL CU MESAJE” (formulate pe banda laterală a paginii)
- Manualul propune activități individuale/de grup, utilizând desene, simboluri şi cuvinte, care vor fi afişate pe „Panoul cu mesaje”: prezentarea unor membri ai familiei, a jucăriilor preferate, a regulilor de comunicare, a modului de protejare a mediului, a vremii etc.
10. ACTIVITĂȚI DE COMUNICARE ORALĂ, de tipul „INFORMAȚIILE ZILEI”, „SCAUNUL POVESTITORULUI”, „SCAUNUL AUTORULUI”, ”ÎNTREBĂM ȘI RĂSPUNDEM”, „JOC DE ROL”, „PĂREREA MEA”, „GHICITORI” (formulate pe banda laterală a paginii)
- Manualul propune activități de prezentare orală, pentru colegi, a unor informații ale zilei, care vizează transmiterea unor informaţii prin intermediul mesajelor simple: Despre mine, Familia mea, Bunicii mei, Prietenii, Ce activități prefer?, Fucte și legume preferate, Locul meu preferat din natură, Cu ce imi place să călătoresc, Descrierea unei persoane, Sportul preferat etc.
- Propunerile din secțiunea „Scaunul povestitorului” vizează creșterea încrederii în sine și stimularea creativității prin crearea unor povestiri pe teme de interes pentru copii: Cum a apărut litera „A”, La Crăciun, La munte, O întâmplare amuzantă, O întâmplare la care am participat, Jucăria mea etc.
- Propunerile din secțiunea „Scaunul autorului” vizează creșterea încrederii în sine, a capacității de a vorbi în fața unui grup mic/clasei și stimularea creativității: Călătoria imaginară, Povești încurcate etc.
- Propunerile din secțiunea „Întrebăm și răspundem” vizează formularea orală a unor întrebări/ răspunsuri pentru înţelegerea unui mesaj oral (Cine? Ce face? Unde? De ce? Ce s-ar întâmpla dacă?)
- Secțiunea „Joc de rol” vizează formularea unor enunţuri proprii în diverse situaţii de comunicare: „La Zoo”, dialoguri pentru o situație de prezentare a scuzelor, dialog între copii care organizează ziua legumelor, la magazinul de jucării etc.
- Propunerile din secțiunea „Părerea mea” vizează transmiterea unor informaţii prin intermediul mesajelor simple, prin exprimarea propriei păreri în legătură cu fapte sau situaţii familiare.
- Decodificarea mesajului încifrat în ghicitori vizează identificarea semnificaţiei unui mesaj oral, pe teme accesibile copiilor (Joc „Ghicește obiectul”).
11. EXERCIȚII de tipul „CITIM ÎMPREUNĂ”, „ATELIERUL DE SCRIERE”, „SCRIEM CORECT” ”(formulate pe banda laterală a paginii)
- · Manualul propune:
- activități de citire individuală, urmată de autoevaluare (cum s-a simțit elevul); elevii pot citi coloane de cuvinte, textul din manual sau alte texte din cărțile pe care le au în bibioteca amenajată în sala de clasă;
- activități de scriere a unor propoziții care conțin cuvinte care nu se scriu exact cum se pronunță și alte cuvinte în scrierea cărora copiii întâmpină dificultăți, scriere de bilete, felicitări, liste de reguli, pagină de jurnal etc.
12. SARCINI DE ÎNVĂȚARE INTERDISCIPLINARĂ (formulate pe banda laterală a paginii)
- Acestea se regăsesc în secțiunile:
- Atelierul de creație – care propune realizarea unor produse ce au legătură cu litera nouă, folosind tehnici însușite la AVAP;
- Muzică și mișcare – care propune un cântec corelat tematic cu lecția de CLR;
- Matematică.
- Atelierul de creație – care propune realizarea unor produse ce au legătură cu litera nouă, folosind tehnici însușite la AVAP;
RĂSFOIŢI AICI MANUALUL DE COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ, CLASA I
13. EVALUAREA PRIN IMPLICAREA ELEVILOR
- Manualul propune, pe banda laterală a paginii, instrumente de evaluare complementară adecvate elevilor din clasa I (liste de verificare pentru observare sistematică, proiectul, portofoliul, autoevaluarea).
- Pentru observarea sistematică, manualul propune secțiuni care oferă elevilor criterii simple de autoevalaure a deprinderilor de citire, scriere, povestire orală, accesibile elevilor din clasa I (Observ cum citesc!, Observ cum scriu!, Observ cum povestesc!)
14. VARIANTA DIGITALĂ A MANUALULUI
- Manualul digital integrează elemente multimedia precum: animații, povești/povestiri audio, videoclipuri explicative, jocuri interactive și simulări, care facilitează învățarea prin descoperire.
- Conținutul digital oferă modalități variate de prezentare a informațiilor (vizual, auditiv), care contribuie la creșterea atractivității lecției. Poveștile/povestirile audio pot fi ascultate de mai multe ori, conform nevoilor reale ale elevilor, pentru a înțelege mai bine conținutul acestora.
- Exercițiile și jocurile interactive stimulează curiozitatea, implicarea activă și motivația elevilor. Exercițiile/jocurile permit elevilor să exerseze în ritm propriu și să primească feedback imediat, ceea ce le îmbunătățește înțelegerea.
AFLAŢI MAI MULTE DETALII DESPRE MANUALUL DE
COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ, CLASA I
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: intuitext | 24.01.2025 18:34 | 830 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.