Întrebări
teste online

101139 întrebări
Teste online Creaţi un test online
Şcoala cu
bune practici

81 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

START CU ZÂMBET ÎN CLASA I – ÎNTÂIA CARTE DE CĂLĂTORIE A „MICILOR EXPLORATORI” PRIN LUMEA MATEMATICII

 CUM DESCOPERIM MANUALUL DE MATEMATICĂ ȘI EXPLORAREA MEDIULUI PENTRU CLASA I AL EDITURII INTUITEXT

1. UN MANUAL MODERN

Abordările pedagogice moderne pun accent pe învățarea activă, încurajează implicarea directă a elevilor în procesul de învățare, promovând înțelegerea profundă și dezvoltarea gândirii critice. Este un fapt esențial că elevii învață matematica în primul rând dacă se recurge la  a face, a vorbi, a reflecta, a discuta, a observa, a investiga, a asculta și a raționa.

Manualul de Matematică și explorarea mediului - clasa I de la Editura Intuitext favorizează învățarea activă, explorarea individuală, dar și colaborativă, prin propuneri de lecții atractive, adecvate intereselor copiilor din clasa I, este un manual inovativ, modern.

  1. Încurajează gândirea critică, capacitatea de colaborare, lucrul în echipă şi învățarea prin descoperire; abordează învățarea din perspectiva constructivistă a învățării, în care elevul este sprijinit, pas cu pas, să dea sens celor cunoscute sau nou învăţate, să le integreze eficient în viața de zi cu zi.
  2. Joacă un rol esențial în dezvoltarea abilităților cognitive, sociale și emoționale ale elevilor, adaptate nivelului lor de înțelegere; îi ajută să-și îmbogățească vocabularul și să-și dezvolte gândirea.
  3. Conține informații structurate logic; informațiile sunt adaptate vârstei elevilor.
  4. Îmbină, în mod firesc, matematica și explorarea mediului, oferind elevilor o înțelegere holistică a lumii din jurul lor.
  5. Conține teme relevante pentru educația elevilor, deoarece:
    • promovează valori (Exemple: grija pentru sănătate - „Viața sănătoasă”, respectul pentru natură - „Iubesc natura” etc.) și creează un cadru complex pentru înțelegerea rolului matematicii în viața de zi cu zi;
    • realizează legătura între conceptele matematice și situațiile reale din viața copiilor;
    • îi motivează pe copii să exploreze și să descopere matematica prin jocuri și activități tematice;
    • îi ajută să înțeleagă utilitatea matematicii în rezolvarea problemelor practice, le stimulează curiozitatea și interesul pentru învățare.
  6. Facilitează învățarea interdisciplinară prin abordarea unor teme din diverse domenii (comunicare în limba română, dezvoltare personală, arte vizuale și abilități practice, educație fizică, muzică și mișcare, educație financiară etc.), care vizează:
    • educația ecologică și responsabilitatea față de mediul înconjurător („Iubesc natura”, „Mediul înconjurător”);
    • înțelegerea timpurie a importanței economisirii („Fac economii”);
    • conexiuni ale elevului cu lumea reală („Despre mine”);
    • educația pentru un stil de viață sănătos prin sport și o alimentație care să includă fructe ș legume („Viața sănătoasă”);
    • încurajarea abordărilor ludice ale învățării matematicii („Jocurile și jucăriile mele”, „Bucuriile iernii”);
  7. Integrează matematica în viața cotidiană prin exemple, probleme și proiecte care sunt legate de viața de zi cu zi a copiilor, astfel încât achizițiile cu caracter matematic să fie aplicabile în situații diverse (Exemple: dispunerea copiilor, la ora de educație fizică, în șiruri de câte 10, ca punct de plecare în învățarea zecii, numărare de obiecte din universul copilului, punerea în corespondență a elementelor unor mulțimi de fructe recomandate pentru o alimentație sănătoasă, pentru compararea numerelor, rezolvarea de probleme pe baza unor acțiuni sugerate prin imagini care au legătură cu viața copiilor, învățarea adunării numerelor naturale pornind de la imagini cu copii care îngrijesc plantele, înțelegerea duratelor pe baza unor imagini care sugerează acțiuni ale copiilor efectuate în diferite momente ale zilei)
  8. Manualul încurajează elevii să participe activ la procesul de învățare prin implicare în procesul descoperirii, a jocurilor didactice, experimentelor, activităților practice.
  9. Propune activități de învățare care presupun realizarea de investigaţii/ experimente/ proiecte/activități practice în grupuri mici, dezvoltând astfel abilități de colaborare, comunicare și analiză, esențiale pentru lucrul în echipă și pentru consolidarea relațiilor interpersonale (desfășurarea unei investigații pentru verificarea valorii de adevăr a unor ipoteze referitoare la topirea unui cub de gheață, într-un pahar cu apă caldă/rece, desfășurarea unui experiment care vizează intensitatea sunetului, activitate practică de confecționare a unor instrumente muzicale, activități practice de așezare a unor obiecte în diverse poziții spațiale, realizarea unor exerciții de mișcare pe baza respectării unor instrucțiuni referitoare la poziții spațiale, activități practice de localizare a organelor majore ale corpului omului, de evidențiere a rolului rădăcinii și tulpinii plantelor etc.).
  10. Copilul descoperă/ regăsește/ beneficiază de sugestii pentru realizarea unor activități practice și a unor obiecte utile în viaţa lui, dând sens conceptelor învățate prin aplicarea lor în situații cotidiene și încurajând dezvoltarea creativității și a abilităților practice (Exemplu: efectuarea unr acțiuni practice de măsurare a lungimii unor obiecte din sala de clasă, efectuarea unor obiecte din materiale reciclabile).
  11. Manualul oferă sugestii de jocuri în aer liber, care pot fi preluate de copii, sugestii de activități care promovează mișcarea, colaborarea și explorarea naturii, contribuind astfel la dezvoltarea armonioasă a copiilor și la conectarea lor cu mediul înconjurător (Exemplu: înălțarea zmeului, exerciții de mișcare în aer liber, jocuri cu mingea)
  12. Varianta digitală reprezintă o resursă educațională inovativă și adaptată nevoilor actuale ale elevilor. Manualul digital integrează elemente multimedia precum: animații, videoclipuri explicative, care contribuie la creșterea motivației copiilor pentru învățare. Conținutul digital oferă modalități variate de prezentare a informațiilor (vizual, auditiv), care contribuie la creșterea atractivității lecției. Explicațiile pot fi ascultate de mai multe ori, conform nevoilor reale ale elevilor, pentru a înțelege mai bine conținutul acestora.

RĂSFOIŢI AICI MANUALUL DE MATEMATICĂ ŞI EXPLORAREA MEDIULUI PENTRU CLASA I

2. APROPIEREA DINTRE COPIL ȘI MATEMATICĂ

Manualul a fost conceput cu dorința ca primii pași în matematică să reprezinte pentru copii o experiență plină de curiozitate, participare și bucurie. Utilizând acest manual, activitatea desfășurată în clasă devine o experiență plăcută pentru elevi, ajutându-i să-și construiască încrederea în ei înșiși. Manualul introduce elevul în lumea captivantă a matematicii și stimulează curiozitatea pentru descoperire și înțelegere. Este pentru copii o invitaţie la învăţare într-un mod activ şi plăcut. Prin explicațiile însoțite de exemple relevante, prin jocurile interesante și resursele vizuale atractive, manualul sprijină învățătorul în demersul de a transforma fiecare lecție într-o aventură pe care elevii să o aștepte cu nerăbdare. Manualul este prietenos, interactiv și adaptat nevoilor lor cognitive și emoționale. Este conceput astfel încât copiii să descopere că matematica este utilă, interesantă și accesibilă, astfel încât să îi apropie pe elevi de matematică prin:

  • design modern și prietenos:
    • imagini clare și atractive care să stimuleze interesul elevilor, fără multe detalii, pentru a nu distrage atenția elevilor spre aspecte neimportante pentru conținutul lecției;

    • utilizarea de simboluri vizuale pentru înțelegerea scrierii poziționale a numerelor (care îl ajută pe elev, spre exemplu, să facă diferența dintre o unitate - bilă albastră și o zece - bilă portocalie);
    • utilizarea unor scheme simple pentru înțelegerea etapelor rezolvării unei probleme prin două operații etc.
  • organizarea paginilor, cu secțiuni delimitate clar, ceea ce favorizează orientarea în pagină; existența unei imagini la fiecare început de lecție, corelată cu tema unității de învățare, pe baza căreia se poartă discuții cu elevii, încurajându-i să observe și să-și exprime liber ideile;
  • noțiuni/concepte introduse treptat, respectând nivelul dezvoltării cognitive a elevilor;
  • informații prezentate intuitiv, limbaj accesibil și apropiat de nivelul de înțelegere al copiilor de clasa I, cu explicații matematice clare oferite prin videoclipurile explicative și care conțin exemple practice și imagini ce sprijină înțelegerea;
  • includerea unor pagini destinate ameliorării/dezvoltării după fiecare probă de evaluare propusă de manual, care permit diferențierea învățării, în funcție de dificultățile întâmpinate la proba de evaluare;
  • prezentarea de exemple din lumea reală; propunerea de problemele și activități conectate la viața de zi cu zi a copiilor (Exemplu: numărarea ghivecelor cu flori, numărarea copiilor, numărarea iepurașilor bunicului, a pieselor unui joc puzzle, măsurarea distanțelor etc.).
  • propunere de activități practice, secțiuni care îi implică pe elevi în activități diverse: să măsoare, să deseneze să construiască, să experimenteze; propunerea de sugestii pentru utilizarea achizițiilor referitoare la valoare, capacitate în activităţi practice;

  • propunere de jocuri și exerciții-joc, care favorizează menținerea interesului elevilor și crearea stării de bine în procesul de învățare; integrarea jocurilor în învățare este un element central; jocurile sunt utilizate pentru a face învățarea mai captivantă și pentru a-i ajuta pe elevi să aplice conceptele matematice în contexte variate (Exemple: „Hai la șotron!”, „Ascultă comanda bine!” „Cine sunt eu?” „La librărie” etc.).
  • secvențe care îi invită pe copii la descoperire prin  provocări care îi încurajează să se implice în găsirea de soluții;
  • introducerea elementelor digitale: jocuri, animații, videoclipri explicative etc.
  • propunerea de proiecte tematice adecvate inereselor copiilor de clasa I;
  • încurajarea colaborării prin propunerea unor sarcini de lucru în grup/perechi;
  • încurajarea comunicării prin propunerea unor activități de justificare a răspunsurilor.

RĂSFOIŢI AICI MANUALUL DE MATEMATICĂ ŞI EXPLORAREA MEDIULUI PENTRU CLASA I

3. STRUCTURA UNITĂȚII DE ÎNVĂȚARE

Structura manualului sprijină formarea gândirii logice, critice și creative, ajutându-i pe elevi să înțeleagă și să aplice matematica în contexte reale.

Manualul este structurat pe unități de învățare cu o progresie logică, începând cu concepte simple (de exemplu, numerația 0-31, numerația 0-100) și ajungând la concepte complexe (de exemplu, adunarea și scăderea cu trecere peste ordinul unităților, măsurători, figuri geometrice). Fiecare unitate de învățare este clar structurată și conține:

  1. lecții (predare-învățare-evaluare) care propun o sucesiune de secvențe corelate, a căror parcurgere asigură un traseu coerent al formării reprezentărilor elevilor, al dobândirii conștiente a noilor achiziții; succesiunea logică a secvențelor combină revizuirea, explorarea activă și exersarea, oferindu-le elevilor o experiență de învățare dinamică și interactivă; secvențele lecției sunt:
    • Amintește-ți! - propune reactualizarea/valorificarea achizițiilor anterioare ale elevilor; această etapă asigură o conexiune cu ceea ce elevii au învățat deja, pregătindu-i pentru noile concepte; este o etapă esențială pentru pregătirea ancorelor necesare dobândirii noilor achiziții; această etapă activează schema cognitivă preexistentă a elevilor, conform teoriei constructiviste, elevii fiind încurajați să stabilească legături între ceea ce știu deja și noile concepte.
    • Observă!/Descoperă
      • Observă-  îi implică pe elevi într-un proces conștient de observare în pași mici a unei imagini ce conține elementele esențiale ale noului conținut al învățării; are rolul de a introduce conceptul prin explorare, stimulează curiozitatea elevilor și îi îndeamnă să observe fenomene, modele sau relații din mediul înconjurător; este o invitație la analiză și implicare activă; observarea este primul pas al învățării experiențiale și al explorării active, esențială în dezvoltarea spiritului de observație și a gândirii analitice; prin observare, elevii dobândesc o înțelegere inițială a conceptelor, fiind pregătiți pentru descoperirea semnificațiilor în etapa următoare a învățării.
      • Descoperă! - conține pași mici care îi ajută să înțeleagă ceea ce învață, pe baza unor imagini date și a unor secvențe rezolvate parțial, care urmează a fi continuate de elevi; această etapă asigură construirea noilor cunoștințe prin activități practice și investigare; elevii sunt încurajați să exploreze și să formuleze concluzii proprii despre conceptele matematice, fiind implicați activ în procesul de învățare; este o etapă centrată pe învățarea prin descoperire și pe înțelegerea semnificațiilor; descoperirea este fundamentul învățării prin explorare, o abordare constructivistă care favorizează înțelegerea profundă și formarea gândirii critice, întrucât elevii sunt puși în situația de a experimenta și de a ajunge la concluzii prin propriile lor observații și concluzii; se încheie cu secțiunea IMPORTANT, în care elevii găsesc informații principale și exemplele potrivite acelor informații.

      • Exersează! – propune o varietate de aplicații dispuse de la simplu la complex, astfel încât să faciliteze învățarea diferențiată; există exerciții de dificultate variată, care permit personalizarea procesului de învățare, pentru a susține atât elevii care au un ritm mai rapid de învățare, cât și pe cei care au nevoie de un sprijin suplimentar; această etapă oferă ocazia de a aplica în contexte variate ceea ce s-a învățat, prin efectuarea de exerciții și rezolvarea de probleme, ceea ce asigură o mai bună transferabilitate; repetarea unor exerciții asemănătoare contribuie la formarea deprinderilor și la aprofundarea înțelegerii; această etapă le oferă elevilor ocazia de a reflecta asupra greșelilor și de a le remedia.
    • lecție de recapitulare – prin care se recapitulează într-o formă nouă, atractivă ceea ce s-a învățat în unitatea de învățare;
    • lecție de evaluare – care include proba de evaluare cu itemi de diverse tipuri, cu grade diferite de dificultate, precum și baremul de evaluare;
    • lecție de ameliorare/dezvoltare („Exersezi, corectezi, progresezi!”) – care propune ameliorarea achizițiilor nedovedite cu prilejul evaluării și dezvoltarea, pentru elevii care au dovedit un nivel bun/foarte bun al achizițiilor. Ameliorarea se poate realiza pe baza grilei „Pentru a merge mai departe”, care indică exerciții asemănătoare itemilor din proba de evaluare, care nu au fost rezolvați corect.

RĂSFOIŢI AICI MANUALUL DE MATEMATICĂ ŞI EXPLORAREA MEDIULUI PENTRU CLASA I

4. IMPLICAREA ELEVILOR ÎN EVALUARE

  • Manualul propune instrumente adecvate elevilor din clasa I, pentru metode de evaluare complementară (observarea sistematică, proiect, portofoliu, autoevaluare).

  • Manualul propune: liste de verificare pentru observarea sistematică, grile de autoevaluare a capacității de a rezolva probleme, a activității desfășurate prin proiect, a parcurgerii etapelor specifice unei investigații, de autoevaluare a portofoliului etc.

Manualul de Matematică și explorarea mediului al Editurii INTUITEXT facilitează învățarea și îi inspiră pe copii să devină curioși, încrezători și pregătiți pentru provocările lumii în care trăiesc.

RĂSFOIŢI AICI MANUALUL DE MATEMATICĂ ŞI EXPLORAREA MEDIULUI PENTRU CLASA I

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: intuitext | 31.01.2025 14:53 | 614 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Cum il inveti pe copil sa spuna nu

Comunicarea parinte - copil

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 38 evenimente

«FEBRUARIE 2025»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Salveaza mediul si fii eco!

Propus de: sinorel

Sondajul zilei

Care sunt materialele didactice pe care le folosiți cel mai mult în activitatea dumneavoastră, la clasă?

28 voturi | 1 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: Crisa177 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN