Jocuri educaţionale

Încurcatura geografică
Harta fizică a României. Puzzle
Geografie Clasa a VIII-a

Girafa la dietă
Aflarea termenului necunoscut. Metoda balanţei
Matematica Clasa a III-a

Cutremur
Unităţi de măsurat lungimea
Matematica Clasa a III-a

„Educația a devenit un fel de fotbal; la ea se pricepe toată lumea“ – declarația unui profesor renumit din România

Cum îi ajută mediul digital pe copii în procesul de învățare, cum contribuie tehnologia la îmbunătățirea activității cadrelor didactice, cum arată educația astăzi, dar și ce sfaturi are pentru părinți – iată doar câteva dintre întrebările la care ne răspunde domnul profesor Ion Cicu, autor al manualului Intuitext de Matematică pentru clasa a V-a.

interviu Ion CicuÎn ultima perioadă s-a vorbit tot mai mult despre pasiunea noilor generații de copii pentru mediul online. În ce măsură a modificat acest interes pentru digital relația copiilor cu școala, cu învățarea?

Pentru copiii de astăzi mediul online este o a doua natură. În viziunea lor, un profesor care nu folosește Facebook sau alte aplicații este un profesor depășit. Faptul că își pot lua informația foarte repede și ușor din mediu online îi face pe copiii de astăzi mai interesați nu de noțiunile în sine, ci de ce se poate face cu acele noțiuni. 

În acest context, manualele digitale au venit ca un instrument ce apropie informația de copii, prin animații, exerciții inedite și activități interactive. Contribuie aceste resurse educaționale moderne la evoluția învățământului românesc?

Contribuția acestor resurse la modificarea învățământului românesc este benefică în măsura în care sunt bine realizate. Asta presupune ca animația sau activitatea interactivă să poată fi ușor transferată în realitate (vezi trusa de geometrie din CD-urile „Geometrie pentru nota 10“), să fie ușor de interacționat cu aplicația. De asemenea, este important ca aplicația să arate, în principal, cum se pot utiliza noțiunile și cunoștințele dintr-un domeniu în rezolvarea unor probleme practice.

În curând, Intuitext va lansa o aplicație de mobil ce va conține toate cele patru manuale pentru clasa a V-a. Intenția este de a le pune elevilor la dispoziție manualele oriunde, oricând. Credeți că îi va ajuta un astfel de instrument?

În primul rând, o astfel de aplicație le va ușura ghiozdanul și așa prea greu pentru vârsta lor. Cu siguranță această aplicație va fi utilă. Să ne gândim la timpul petrecut de acasă până la școală cu transportul în comun sau cu mașina părinților. Acest timp este mort, folosind o astfel de aplicație acest timp poate deveni util. Îmi amintesc că un părinte îmi povestea cum copilul său își xeroxează paginile din manual pentru ca pe drumul de acasă până la școală să mai poată repeta. Acum, cu o astfel de aplicație, această operațiune devine inutilă.

Ce înseamnă pentru profesori aceste produse educaționale moderne (manuale digitale, aplicații, produse educaționale online, CD-uri)? În ce fel îmbunătățesc activitatea la clasă a cadrului didactic?

Sunt multe avantajele unor astfel de aplicații. Cel puțin la matematică sunt o serie de algoritmi pe care un elev trebuie să îi învețe (împărțirea, înmulțirea, extragerea rădăcinii pătrate, construcția bisectoarei unui unghi etc.) A scrie toate etapele, toți pașii, pe tablă este o pierdere de timp.

O aplicație care arată acești pași acordă profesorului un plus de timp pentru alte activități, iar copiilor le dă posibilitatea să repete de câte ori simt nevoia să o facă.  La alte discipline, cum ar fi chimia sau fizica, să ne gândim la o serie de experimente pe care nu le putem realiza totdeauna la clasă. Cred că sunt suficiente argumente pentru a convinge că astfel de instrumente chiar sunt utile în procesul de învățare.

Dvs. sunteți unul dintre autorii manualului Intuitext de Matematică pentru clasa a V-a. Ce nevoi ale cadrelor didactice ați avut în vedere atunci când ați creat acest manual? Cum ați gândit abordarea matematicii astfel încât lecțiile să fie plăcute atât pentru copii, cât și pentru profesori?

Manualul se adresează în primul rând elevului, dar am avut în vedere și sprijinirea profesorului în pregătirea lecției.

Pentru elevi am urmărit, și am realizat acest lucru, ca noțiunile și competențele din cadrul unei lecții să fie structurate pe două pagini în oglindă pentru a avea în față, permanent, întreg conținutul. Introducerea noțiunilor pornește de la exemple din natură, exemple din viața de zi cu zi a elevului. Fiecare tip de exercițiu are un model de rezolvare, iar în interiorul fiecărei lecții există exerciții rezolvate care să-l ajute să învețe cum trebuie redactată soluția unei probleme. Problemele propuse spre rezolvare acoperă toate necesitățile, de la elevi cu mai puțină înclinație pentru matematică până la elevii care urmăresc performanța în matematică.

Pentru profesori, împărțirea lecțiilor pe unități de învățare le dă o sugestie despre cum să-și alcătuiască planificarea calendaristică. În aceeași idee sau dacă vreți cu același scop, la începutul fiecărei unități de învățare sunt trecute competențele de realizat prin unitatea respectivă. Existența unui capitol de probleme recapitulative îl ajută să pregătească evaluarea de la finalul unei unități de învățare, iar ultimul capitol de probleme este util atât pentru a corecta unele lipsuri constatate la evaluare, cât și pentru a asigura celor interesați, probleme cu grad mărit de dificultate.

Cum vedeți dvs. viitorul educației în România?

În acest moment educația în România este în cădere liberă. Educația a devenit un fel de fotbal; la ea se pricepe toată lumea. Sunt foarte mulți factori, fără competență și expertiză în domeniul educației care își dau cu părerea și iau decizii. Prioritatea numărul unu ar trebui să fie pregătirea viitorilor profesori.

Apoi o salarizare care să facă atractiv acest domeniu. O legislație simplă și clară. Mai puține hârtii și mai multă activitate la clasă. Responsabilitatea încadrării cu personal de specialitate să revină consiliilor de administrație din unitățile de învățământ. O mai mare stabilitate a cadrelor didactice pe posturi. Sunt multe de spus... Fără o decizie radicală, care să modifice total actuala viziune despre școală nu prevăd un viitor prea bun educației din România.

Cum pot părinții să contribuie la educația copiilor? Ce sfaturi le-ați da, astfel încât familia să completeze în mod natural și eficient eforturile școlii?

Pentru părinți am un singur sfat. Să-i învețe pe copii lucrurile de bun simț: „Bună ziua“, „Mulțumesc“, „Vă rog“, „Îmi cer scuze“ etc. În ceea ce privește formarea competențelor prin parcurgerea unor materii să îi lase pe profesori să se ocupe, pentru că știu mai bine ce au de făcut. Și le mai dau un sfat: dacă vor binele copiilor lor, să îi lase să se descurce singuri.  

 

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: Editura_Intuitext | 28.11.2017 17:12 | 2018 vizualizări

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 38 evenimente

«DECEMBRIE 2017»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Valorile pe care le pretuiesc

Propus de: iuiu_flori

Sondajul zilei

Credeti ca unii dintre colegii profesori ar trebui să fie plătiți mai bine de stat?

1211 voturi | 46 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: valilabrador Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Abonaţi-vă la Premium și veți avea mai multe puncte la dosarul personal!