Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Cum ne ajutăm copiii să învețe cu adevărat eficient

Copiii au o curiozitate naturală în ceea ce privește lumea înconjurătoare, curiozitate care se manifestă încă de la naștere. Ființa umană, în fiecare stadiu al dezvoltării sale, are nevoi sau interese, iar cunoașterea și respectarea acestora asigură implicarea copilului în procesul propriei învățări.

Copilul este motivat să învețe dacă ceea ce învață este legat de realitate, dacă este util și îl ajută în viața cotidiană sau dacă, pur și simplu, îi face plăcere – așa cum se întâmplă în cazul sporturilor sau al artelor, de exemplu.

Învățarea eficientă se realizează într-o atmosferă plăcută, în care copilul simte că poate decide, că are un anumit grad de libertate, în care are voie să greșească și în care este susținut să corecteze greșelile, nu criticat pentru ele sau comparat cu alți copii.

Când vine vorba de performanță, copiii își pot orienta singuri resursele într-o anumită direcție cu condiția ca zona respectivă să le trezească un interes real, o pasiune.

 

Ce motivație au copiii care învață

Ce îi motivează pe copii să învețe din proprie inițiativă și cum pot profesorii și părinții să le încurajeze o atitudine pozitivă în raport cu școala?

Copiii au nevoie să se implice activ în propria învățare, să decidă, să simtă că au o anumită libertate în acțiunile lor, să știe că pot greși și că e în regulă să nu știe, că primesc sprijin ca să corecteze și să afle. Aceasta înseamnă de fapt a învăța, a nu ști și a putea să greșești.

 

Dacă părintele sau profesorul reacționează prin ceartă (ton ridicat, critică, reproș, cuvinte nepotrivite), atunci când copilul greșește sau nu știe, dacă îl compară cu ceilalți, nu cu el însuși, atunci apar consecințe negative atât pentru dezvoltarea emoțională, dar și pentru învățare“, susține Cristina Honcioiu, specialist Intuitext în educație.

 

În plus, e important ca accentul să nu cadă pe rezultatul final, ci pe întreg parcursul educațional, iar nota copilului să nu reprezinte o miză pentru părinte sau profesor. În acest context, atitudinea adulților față de propriile greșeli este la fel de importantă: văd greșeala ca pe o oportunitate de creștere, recunosc că au greșit și corectează sau se învinovățesc pe ei înșiși ori pe cei din jur.

 

Greșelile adulților

Care sunt cele mai periculoase greșeli pe care le fac dascălii și părinții atunci când vine vorba de dorința lor de a-i determina pe copii să învețe?

Foarte important este ca adultul să identifice problema, împreună cu copilul. Pot fi situații în care copilul nu înțelege, se simte depășit, are altceva mai interesant de făcut, mai presant care îi ocupă mintea sau nu îi place ceea ce studiază etc.

Ideea este că există o motivație a comportamentului care trebuie identificată și adresată. Este important ca adulții să se conecteze cu copilul, să încerce să înțeleagă perspectiva copilului asupra neimplicării în învățare.

Odată identificată problema, poate fi nevoie de intervenția profesorului/ părintelui în probleme care nu intră în responsabilitatea copilului, poate fi nevoie de sprijin astfel încât copilul să poată să facă singur sau poate fi nevoie de o limită comunicată copilului ferm, cu respect“, susține specialistul Intuitext în educație.

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: Editura_Intuitext | 09.10.2018 12:18 | 1689 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Rolul de frate mai mare

Rivalitatea intre frati

Egocentrismul la parinti

Echilibrul emotional

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

147 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN