Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Cum motivăm elevii să citească? Le oferim cărți ale căror personaje principale sunt ei înșiși

Toate cadrele didactice știu cât de importantă este lectura pentru copii, atât pentru rezultatele lor școlare, cât și pentru dezvoltarea lor emoțională.

La fel de bine știm și cât de dificil este uneori să motivăm elevii să citească, să găsim propuneri de lecturi suplimentare pe placul lor și să îi ajutăm să transforme lectura într-un obicei zilnic. Cărțile personalizate pentru copii pot fi o alternativă interesantă de lectură suplimentară pentru elevi.

Ce înseamnă mai exact o carte personalizată? Este acea carte al căror personaj principal este chiar copilul care urmează să o citească. Elevii își pot regăsi fotografia pe coperta cărții și propriul nume în povestea care are loc în orașul sau satul în care aceștia locuiesc. Cum se realizează cărțile personalizate? Le puteți descoperi pe cele oferite de editura Elefantul meu – Cărți personalizate pentru copii în funcție de vârstă. Iar mai jos puteți afla despre beneficiile acestora pentru copii.

Beneficiile lecturii pentru elevi

Elevii care citesc mai mult au rezultate mai bune la școală, din mai multe motive:

  • Lectura suplimentară îmbogățește cultura generală a copiilor, familiarizându-i pe copii cu noțiuni și informații despre care vor învăța la școală.
  • Lectura suplimentară dezvoltă capacitatea copiilor de a înțelege ușor și rapid ideile prezentate în scris. Astfel, este evitat fenomenul de analfabetism funcțional.
  • Lectura în timpul liber exersează gândirea și imaginația, ambele esențiale în învățare. În esență, cu cât un copil citește mai mult, cu atât gândește mai mult. Acest lucru înseamnă că va fi mai capabil să extragă informațiile esențiale dintr-un text, să facă legături între ideile noi și ideile deja învățate și să își imagineze scenarii alternative pentru fenomene, experiențe sau procese pe care le observă sau despre care învață.
  • Lectura exersează memoria de lucru, acel tip de memorie care ne ajută să ducem la bun sfârșit o sarcină -  de exemplu, să ținem minte toate informațiile esențiale pentru înțelegerea unui text sau pentru rezolvarea unei probleme.

Toate aceste beneficii ale lecturii suplimentare sunt posibile doar atunci când copiii sunt motivați să citească: atunci când povestea sau cartea citită le face plăcere, când vor să afle „ce se întâmplă mai departe?” sau când informațiile citite contribuie la competența lor într-un domeniu care îi interesează în mod special. De aceea, motivația pentru lectură este esențială când vine vorba de educația copiilor și este o preocupare principală a cadrelor didactice și a părinților.

Beneficiile poveștilor personalizate pentru elevi

La nivel emoțional și motivațional

Motivația pentru lectură. Cărțile personalizate pentru copii îl transportă pe copil din rolul de cititor în rolul de erou al poveștii. Imaginați-vă cât de motivați sunt elevii să citească dacă li se spune: „Citește această carte, este interesantă! versus: „Citește această carte, este despre tine!. Cărțile personalizate, mai ales atunci când sunt oferite drept cadouri-surpriză vor crește în mod natural interesul și curiozitatea elevilor. Din acest punct de vedere, sunt potrivite atât pentru elevii care încă nu sunt pasionați de lectură, ca factor de stimulare a motivației, cât și pentru elevii care sunt deja cititori pasionați, ca o surpriză plăcută pe care o vor aprecia cu siguranță.

Încrederea în sine și echilibrul emoțional. Încă de la vârste mici, încrederea în sine a copiilor poate avea de suferit, mai ales în urma comparațiilor cu alți copii, frecvente în grupurile de la grădiniță sau de la școală. Când elevii dumneavoastră se descoperă pe ei înșiși în ipostaza de protagoniști curajoși care trec prin aventuri nemaiîntâlnite, au ocazia să se imagineze pe ei înșiși acționând curajos în viața reală. Acesta este punctul de plecare pentru dezvoltarea inițiativei, a independenței și a sentimentului de putere personală (convingerea că propriile acțiuni pot schimba realitatea din jur astfel încât ne putem atinge obiectivele dorite).

La nivel cognitiv

Gândirea. Poveștile activează capacitatea copiilor de a face raționamente, de a înțelege relațiile de cauză-efect și desfășurarea logică a unor evenimente. Când copiii citesc povești personalizate, duc aceste procese ale gândirii un pas mai departe, învățând să își analizeze propriile acțiuni și să observe relațiile de cauză și efect când vine vorba de propriile comportamente.

Limbajul și imaginația. Toate poveștile dezvoltă vocabularul, capacitatea de exprimare verbală și imaginația copiilor. Când vine vorba de poveștile personalizate, în care copiii sunt implicați și emoțional, aceste beneficii vor fi cu atât mai vizibile.

La nivel social

Cărțile personalizate pentru copii le oferă o perspectivă pozitivă asupra relațiilor sociale, iar elevii au ocazia de a-și imagina comportamente adecvate din punct de vedere social și de a le prelua în viața reală, în relațiile cu alți copii și adulți.

Cărțile personalizate pentru copii aduc o nouă și surprinzătoare perspectivă asupra lecturii, oferind elevilor un dublu rol: de cititor și de erou al poveștii. Aflați mai multe despre acest tip de lectură suplimentară răsfoind Poveștile ilustrate pentru copii, personalizate în funcție de vârstă, oferite de editura Elefantul Meu.

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: intuitext | 03.09.2020 15:59 | 19894 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Rolul de frate mai mare

Rivalitatea intre frati

Egocentrismul la parinti

Echilibrul emotional

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 49 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

291 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN