Jocuri educaţionale

Girafa la dietă
Aflarea termenului necunoscut. Metoda balanţei
Matematica Clasa a III-a

Fagurele
Noţiunea de fracţie
Matematica Clasa a IV-a

La loc pe hartă
Harta administrativă a României
Geografie Clasa a VIII-a

Noile reguli gramaticale

La peste un an de la lansarea DOOM-ului, e timpul sa reinvatam sa scriem.

Noul Dictionar Ortografic, Ortoepic si Morfologic al Limbii Romane (DOOM 2) aduce 3.500 de modificari, prin introducerea unei serii de neologisme, a unor noi reglementari in privinta despartirii in silabe a anumitor cuvinte si a scrierii sub o forma diferita a altora.

Autorii DOOM-ului spuneau, atunci cand lucrarea a fost lansata, ca limba evolueaza si ca aceste modificari erau mai mult decat necesare.

Incepand de astazi, EVZ va prezinta, pe rand, noile norme prevazute in cartea de capatai a celor interesati sa vorbeasca si sa scrie in limba romana dupa regulile trasate de Academia Romana.

Astazi ne oprim asupra noilor termeni ce se regasesc in dictionar, a formelor in care se accentueaza acestia si a scrierii diferite in cazul unor cuvinte existente de mult in limba romana.

O pizza si un cocteil, va rog!

Fata de editia precedenta, DOOM-ul contine 2.500 de cuvinte noi, majoritatea de origine engleza, care au intrat in limba romana odata cu produsele, conceptele sau tehnologiile straine pe care le denumesc.

Astfel, dictionarul contine acum notiuni precum brand, broker, dealer, trend, paparazzi, lobby, rating. Iar din categoria cuvintelor la moda si-au facut loc in dictionar si termenii macho, topless, hotline, bip, fifty-fifty sau hip-hop.

Pentru ca scrierea cuvintelor straine sa nu starneasca mari dileme in mintea celui ce vrea sa le foloseasca, autorii DOOM-ului au stabilit ca sunt corecte ambele variante in cazuri precum: bodyguard/bodigard, cocktail/cocteil, derby/derbi, penalty/penalti, pocher/poker, pizza/pizza, rugbi/rugby, sandvici/sendvis.

Brokerul si cow-boy-ul

O alta problema ce aparea pana acum in scrierea anumitor cuvinte era legata de modul in care acestea trebuiau articulate. Dictionarul stabileste acum ca, daca partea finala a unui cuvant reprezentand un termen strain se pronunta asa cum se scrie, articularea se va face prin „legarea” de termen.

Astfel, vom folosi corect: bossul, brokerul, dealerul, linkul, weekendul, curriculumul. Daca insa partea finala a cuvantului se pronunta altfel de cum se scrie, articolul se desparte de cuvant prin cratima. Exemple: cow-boy-ul, mouse-ul, service-ul, site-ul, show-ul.

„Niciun” si „nicio” au fost adoptati de presa

Cea mai mare controversa iscata la aparitia recentei editii a DOOM-ului este legata de scrierea cuvintelor „niciun” si „nicio” si renuntarea la variantele „nici un” si „nici o”.

De acelasi regim au parte si „niciunul”, „niciuna”, „niciunii”, „niciunele”. In ceea ce priveste adverbul „odata”, el va intra in locutiuni in modul urmator: „Odata ce ai promis, respecta-ti cuvantul!” sau „Odata cu trecerea timpului i-am descoperit adevarata fata”.

Televiziunile s-au adaptat din mers, asa incat o mare parte din subtitrarile filmelor folosesc deja varianta noua. Si presa scrisa a facut acest pas, „Evenimentul zilei” fiind printre primele publicatii care au adoptat regulile noi inca de anul trecut.

Pronuntie permisiva

Daca accentuarea anumitor cuvinte ii punea in incurcatura pe elevi, lucrurile se simplifica pentru noile generatii. Conform DOOM-ului, sunt corecte acum urmatoarele dublete: antic/antic, asfixie/asfixie, candid/candid, firav/firav, gingas/gingas, manager/manager, mijloc/mijloc, penurie/penurie, precaut/precaut, puber/puber, trafic/trafic.

Dupa 23 de ani

Dictionarul Ortografic, Ortoepic si Morfologic al Limbii Romane a aparut pe piata pe 17 mai 2005, dar a fost lansat oficial pe 12 iulie anul trecut.

Lucrarea contine 62.000 de cuvinte si a fost realizata de un colectiv al Institutului de Lingvistica „Iorgu Iordan - Al. Rosetti” al Academiei Romane, coordonat de Ioana Vintila Radulescu.

Prima editie a DOOM-ului a aparut in urma cu 23 de ani. Peste cinci ani este posibil ca editia actuala sa fie modificata, in functie de modul in care va evolua limba.

"Evenimentul zilei"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: cdiasimi | 22.08.2006 09:03 | 47477 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Anxietatea sociala la copii

"Mi-e frica de…"

Adaptarea la schimbare

Adaptarea la clasa a cincea
Echilibrul emotional

Comentarii (23)

0 0

25.08.2006 20:33 miculrosu

=)) e o nebunie totala... si probabil noi suntem analfabeti ar trebui sa mearga la serviciu TOPLESS si sa vorbeasc cu BOSSUL lor si sa nu fie NICIO schimbare in gramatica limbii romane!!!!!!!!

1 0

26.08.2006 23:42 adela_gorcea

Unii elevi au ajuns la concluzia ca nu mai este necesar să se străduiasca sa invete ortografia, pentru ca tot ei o schimba, odata cu frecventa greselilor proprii, deci oarecum influenteaza evolutia normelor ortografice!! ?! La ce mai sunt bune acestea, atunci?intreaba ei.

1 0

30.08.2006 19:00 aalliinnaa

Stati ca nu ati aflat despre cuvinte mai des intalnite care sunt total schimbate: nu se mai zice "clasa intai" ci este corect "clasa intaia" ( si eu m-am chinut atat cu copiii sa-i invat forma corecta), nu se mai spune "eu continuu" ci "eu continui", nu se mai scrie dintr-o data ci "dintr-odata", si exemplele continua...iar noi privim uimiti cum limba romana involueaza in loc sa evolueze.

1 0

30.08.2006 23:43 monatm

Noile schimbari gramaticale sunt in contradictie cu regulile invatate pana in prezent. Cred ca singurul argument al acestor "mutatii" aberante este nestiinta. Trist este faptul ca ne permitem sa transformam aceste greseli in norme gramaticale. Trist si ... umilitor!

1 0

31.08.2006 11:06 vasilecon

Stiam ca limba romana e un organism viu, insa incep sa cred ca e o entitate ariana, care - si modifica lucul mai ceva ca demodatul cameleon. Se incurajeaza diftongarea bilabialelor: corijenta, variabilitatea accentului si a despartirii in silabe dez-a-ma-git/de-za-ma-git si multe alte questii aiurea

1 0

31.08.2006 17:05 ivy

daca as spune ca am fost stupefiata cand am rasfoit DOOM ed. a II.a, ar fi prea putin. am ramas blocata in fata unor noi "reguli", care nu respectau nici o regula din capul meu instruit intr-o facultate de litere. de ce in-e-gal la egalitate cu i-ne-gal???? n-am sa pricep in veci! si n-am sa pricep nici de ce trebuie bagate efectiv pe gatul tuturor aceste anomalii!

1 0

10.09.2006 15:46 almira

Dupa atata timp sau gandit sa schimbe ceva (dar nu in bine).Ce vor face cei din clasa a-VIII-A care vor sustine examenele cu noile modificari?Cei care fac modificari se gandesc la consecinte sau le fac numai de dragul de a schimba ceva(pe ici pe colo ,dar sa nu se schimbe nimic)?!

0 0

12.09.2006 20:27 ionutza_ramonutza

in urmatorii ani rata "analfabetismului" in randul elevilor se va micsora. Fiecare din ei are sansa sa devina autor de reguli de scriere.Se vor face oare cursuri de gramatica in randul profesorilor(de la alte specialitati)? Consider ca este benefica aceasta schimbare pentru adancirea rapei in care invatzamantul romanesc se afla

0 0

12.09.2006 20:58 ionutza_ramonutza

in urmatorii ani rata "analfabetismului" in randul elevilor se va micsora. Fiecare din ei are sansa sa devina autor de reguli de scriere.Se vor face oare cursuri de gramatica in randul profesorilor(de la alte specialitati)? Consider ca este benefica aceasta schimbare pentru adancirea rapei in care invatzamantul romanesc se afla

0 0

19.09.2006 04:12 ioanlup

Domnul "Niciun" si cu doamna "Nicio" nu au nici o legatura cu ortografia traditionala consacrata, mostenita de la... si probabil vor avea o viata scurta. Peste decenii autorii acestor absurditati vor fi probabil subiect de amara ironie. Aparitia acestor modificari se datoreaza in primul rand bulversarii intregii societati, care dupa anii 90 nu reuseste sa revina la normal. Normalul dintre cele doua razboaie mondiale! Comunismul a avut parca un impact mai mic asupra ortografiei, rezolvat destul de usor dupa revolutie, decat actualele... Au fost unii care au vrut sa-si arate muschii. Politica e peste tot!

0 0

20.09.2006 00:16 adela_gorcea

Concluzia fireasca a elevilor in urma acestor schimbari este ca vor putea scrie oricum, fiindca oricum va fi bine.Este strigator la cer!

0 0

13.10.2006 23:21 flaviuvalentina

Va trebui sa invatam mai intai NOI toate aceste NOUTATI!

0 0

15.10.2006 20:16 ioncristina1974

de ce toti trebuie sa facem cum dicteaza niste oameni care nu stiu sa scrie corect? noi suntem vinovati, cadrele didacrice, pentru ca nu luam atitudine.la fel se intampla si cu manualele scolare, in care explicatia unui cuvant nou e data printr-un alt cuvant al carui sens e necunoscut de elevi,etc.

0 0

27.10.2006 14:27 roxana

Nu totdeauna se foloseste nicio sau niciun legat. Numai ca tv le pune legate peste tot. Deci ... si totusi... . Am depistat deja greseli de acest fel. La titrarea a 2 filme am obs. deja..

0 0

22.12.2006 20:53 gogu001

Citind opiniile predecesorilor trag concluzia ca noi suntem conservatori(cadrele didactice)Daca vrei sa cauti motive,gasesti intotdeauna.Hai sa fim mai deschisi !

0 0

12.01.2007 19:44 achim

Poate ca toate aceste modificari si noutati in scrierea si pronuntia unor cuvinte din limba romana au o logica. Sa incercam sa fim mai receptivi la nou!

1 0

27.01.2007 17:37 auricab

Normalul dintre cele doua razboaie mondiale!Nostalgie pierduta!Regulile sunt date de niste plutasi ca sa folosesc un termen neconventional.Habar n-au cu ce se confrunta profesorii la clase dar se afla in treaba...

0 0

11.04.2007 18:14 pomian

Nu fiti chiar atat de sceptici si de extremisti in aprecieri. Anumite modificari sunt justificate, iar, inainte de a tot comenta, cititi CUVANTUL-INAINTE si NOTA ASUPRA EDITIEI unde se recunoaste faptul ca timpul (dinamica limbii) decide evolutia faptelor de limba. Rolul esential al dascalului este de a se informa permanent si de a impartasi cunostintele dobandite. Majoritatea profesorilor de romana nici macar nu detin acest tratat din comoditate, din lipsa de interes. Daca tot comentati, aduceti argumente stiintifice in sustinerea opiniilor personale si apoi mai discutam.

0 0

13.04.2007 11:40 oana_musteata

este dificil

0 0

27.04.2007 13:36 anamaria_canavoiu

Trecerea de la gramatica de tip structuralist(cum era cea veche), la cea de tip functionalist (cea noua) cred ca reprezinta unul din putinele lucruri bune realizate in invatamantul din Romania din 90 pana acum.Si cred ca principiul care a stat la baza acestei schimbari a fost "accesibilitatea". Accesibilitatea pentru noi dar si pentru straini.E o opinie.Si intrebarea care imi apare in fata este:cati dintre romanii care au trecut prin scoala pana acum, chiar stiu gramatica?raspunsul pe care il primesc zilnic este descurajator.

0 0

25.05.2007 14:14 dany-t

nicio si niciun sunt pentru cei care nu s-au omorat cu invatatul

si cum acestia fac majoritatea ..........

0 0

11.09.2007 16:50 vio36

Cei care sunt cadre didactice, in adevaratul sens al cuvantului, se adapteaza si inteleg dinamica limbii.Dar ce facem cu cei ajunsi in aceasta postura "din intamplare"?

0 0

05.01.2008 16:04 tedicoman

Va spun ceva numele celor care fac parte din colectivul care a contribuit la realizarea acestui DOOM?Criteriul accesibilitatii este binevenit, dar sa recunoastem ca sunt si multe aberatii care resping principiul:cerul-gurii,unsprezecemetri etc.

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 54 evenimente

«FEBRUARIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Creativitatea si puterea florilor

Propus de: snowflake1

Sondajul zilei

Sunteți de părere că la disciplinele Joc și mișcare, Muzică și mișcare, Educație fizică, Religie, Arte vizuale și abilități practice, este necesară notarea?

184 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: alinabandas Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!