Învățarea diferențiată de acasă – soluții și resurse adaptate pentru elevii cu cerințe educaționale speciale
În contextul educației speciale, învățarea de acasă presupune o abordare atent diferențiată, personalizată și susținută de resurse adaptate, în funcție de nivelul de funcționare al elevului și de contextul familial.
Pentru elevii cu deficiență mintală severă (DMS), lecțiile online sunt adesea imposibil de desfășurat eficient, din cauza limitărilor cognitive și de comunicare. În acest caz, pachetul educațional adaptat livrat acasă devine esențial. Acesta include fișe vizuale, activități practice, obiecte de sprijin și ghiduri pentru părinți/asistenți personali.
În cazul elevilor cu deficiență mintală moderată (DMM), învățarea poate fi mediată și online, dar necesită activități structurate, interactive, materiale vizuale clare și o prezență activă a adultului.
Soluții recomandate:
-adaptarea fișelor de lucru în funcție de nivelul de dificultate și domeniul de dezvoltare (comunicare, autonomie, abilități socio-emoționale, etc.);
-folosirea contextului de acasă-obiecte din bucătărie, rutina zilnică, animale, camera copilului, etc.);
-activități multisenzoriale-sortări, asocieri, manipulare obiecte reale;
-explicarea clară a sarcinii, folosind imaginiși exemple concrete;
-rolul adultului este vital-sprijin în înțelegere, ghidare pas cu pas.
Concluzie: Învățarea de acasă în învățământul special nu poate fi un simplu transfer al conținuturilor din clasă, ci presupune reconstrucția lor în jurul nevoilor reale ale copilului și a contextului familial. Materialele trebuie să fie clare, accesibile și utilizabile practic în familie.
Propus de: Mihaela_Urs | 24.06.2025 20:10 | 229 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.