Emoții ..... la examenul de bacalaureat

Sunt multe evenimente în viaţa noastră în care putem simţi emoţii ca teamă, anxietate, cunoaşterea unor persoane noi, schimbarea şcolii şi a grupului de prieteni, lucrările, tezele şi examenele.

Cum şcoala e mare parte din viaţă la această vârstă, lucrările, tezele şi examenele sunt la ordinea zilei.

Examenul de bacalaureat este şi a fost privit întotdeauna ca unul important, de încheiere a şcolii şi orientare către facultate. Bacalaureatul solicită prin cantitatea mare de informaţii care trebuie asimilată, prin faptul că sunt multe probe într-un anumit interval de timp, prin aşteptările noastre şi ale celorlalţi – părinţi, profesori, faţă de rezultate.

Este o perioadă mai grea pentru oricine, aşa că e bine să ştim, din start, ca teama de examene este normală, firească.

Un pas important în controlul emoţiilor faţă de examene porneşte de la aceasta acceptare a faptului ca poate să ne fie frică şi nu trebuie să negăm această teamă. A spune “mie nu îmi este teamă”, cum poate auziţi la mulţi colegi, când, de fapt simţiţi ca vă este, nu reprezintă o soluţie.

Chiar nu este nici o ruşine în recunoaşterea sentimentului de teamă faţă de examen. Este ceva normal şi nu se întâmplă numai unui singur adolescent, pentru că majoritatea simt acelaşi lucru.

Examenul de Bacalaureat este o perioadă de două săptămâni foarte stresantă și  știm că fiecare are propriul mod de a se comporta când vine vorba de situaţii stresante.

 Am identificat câteva  tipuri de comportament pe care elevii obişnuiesc să le adopte la examene, în general, la aceste adăugându-se  cele date de contextul pandemic:

  • Genul “Nu am învățat nimic” - Auzi replica de câteva ori în timpul conversaţiilor dinaintea examenului, începi să te gândeşti că nu prea are şanse să obţină o notă grozavă, iar după ce iese din sală turuie vreo 5 minute despre ce a scris, informaţii din 2 manuale şi 3 culegeri. Surprinzător, sau nu, reuşeşte să ia o notă destul de bună, chiar dacă iniţial se plângea că “nu ştie nimic”.
  • Genul “Nu am dormit deloc, dar am parcurs toata materia de 3 ori”- Tipologia care te face să te gândeşti că este obosit deja.
  • Genul “Tu ce ai învățat?” Nu există un răspuns corect pentru această întrebare,dacă îi spui ce ai învăţat există riscul să fi bombardat cu o grămadă de informaţii pe care nu le-ai revizuit şi începi să crezi că nu ai învăţat suficient.
  • Genul “Am tot arsenalul de pixuri la mine” - Când se aşează în bancă începe şi scoate 3 pixuri, 3 creioane, gumă de şters, echer, stilou, câteva rezerve, sugativă şi altele asemenea. Le aşează metodic pe fiecare în parte, ca într-o strategie de atac, chiar dacă pe parcursul examenului nu va folosi decât un pix sau stiloul.
  • Genul “Ce sunteți așa stresați?” - Elevul pus pe glume, relaxat, spre exasperarea celor care îşi rod unghiile sau încearcă să mai repete ceva pe ultima sută de metri. Îţi dai seama că relaxarea vine nu din faptul că este foarte stăpân pe ceea ce ştie, ci din faptul că nu îi pasă foarte mult ce se întâmplă după examen.
  • Genul “Am citit un singur subiect, sper să pice ăsta!” - Merge pe principiul norocului şi nu învață decât o parte din materie, pe care o consideră mai probabilă să pice la examen. Consideră că e mai bine să stăpânească câteva subiecte foarte bine, chiar dacă asta înseamnă să şi să rişte o notă foarte mică.
  • Genul ” Atât de stresat încât greșește la nume, prenume, inițiala tatălui” uneori neatenția și stresul fac ca elevul să greșească lucruri simple care țin de datele de identificare, examenul la care participă, proba…
  • Genul “Mai am nevoie de o foaie, va rog” - În timpul examenului nu-i remarci prezenţa decât în momentul când auzi “Mai am nevoie de o foaie”. La ceva timp după, aceeaşi voce spune “Mai am nevoie de o foaie”. Pentru cei mai puțin pregătiți vine și replica ”da ce scrie mă atât?”

 

Un sondaj ad-hoc realizat zilele acestea, după ce am participat în calitate de profesor supraveghetor la examenul de bacalaureat iunie-iulie 2020 mi-a arătat cum a influențat pandemia acest examen.

Întrebare:  Va deranjat portul măști în sala de examen?

Da  80%

Nu 10%

Nu îmi pasă 10%

 

Întrebare: Va deranjat faptul că ați venit în contact cu alți elevi?

Da  50%

Nu 40%

Nu îmi pasă 10%

 

Întrebare: Modificările aduse în desfășurarea examenului  v-au influențat (introducerea codului de identificare)?

Da  20%

Nu 60%

Nu îmi pasă 20%

 

Întrebare: Știți ce urmează să faceți cu codul, unde se afișează rezultatele, modul de depunere al contestațiilor ?

Da  40%

Nu 40%

Nu îmi pasă 20%

 

Nu am pretenția că a fost un sondaj profesionist, pe un eșantion bine stabilit, cu o marjă de eroare dar, am observat că modificările de orice tip în timpul unui examen sunt o sursă suplimentară de stres, și nu fac altceva decât să le aducă tinerilor absolvenți emoții în plus. Întrebările puse de către elevi pe parcursul desfășurării probeleor au demonstrat asta. Remarc de asemenea lipsa informării, în condițiile în care tinerii de azi au acces la tehnologie.

În final, e important să le acordăm tinerilor încredere, să-i susținem, să înțeleagă că emoțiile pe care le trăiești înaintea unui examen și în timpul lui fac parte din această testare, iar examenul în sine nu este decât una din multele experiențe pe care i le oferă viața.

 Sursa: http://www.adolescenteen.ro/

Interes general | Toate disciplinele | Şcoala online

Propus de: DanielaPalcuie | 07.03.2021 16:05 | 303 vizualizări

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 1 evenimente

«NOIEMBRIE 2021»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Artistii

Propus de: adrianacotet

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre condițiile tehnice pentru lucrul online(local sau la distanță) in școala dvs.?

289 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN