Jocuri educaţionale

Podul
Adunarea şi scăderea fracţiilor cu acelaşi numitor
Matematica Clasa a IV-a

Liliacul somnoros
Ordinea operaţiilor
Matematica Clasa a III-a

Foca la distracţie
Adunări şi scăderi în concentrul 0-10000
Matematica Clasa a III-a

Atitudinea faţă de elevii rromi, Dărăbanţ Adina, Şc. Gen. Horea, Cloşca şi Crişan, Loc. Brad, jd. Hunedoara

În toamnă am primit clasa I; din cei 23 de elevi, 9 dintre aceştia sunt rromi.

Luând contact pentru prima dată cu ei, după 12 ani de activitate didactică, am constatat că activităţile de predare, de îndrumare şi de conlucrare cu ei au un anumit specific. Particularitatea muncii la o clasă unde sunt şi rromi îşi are explicaţia, pe de o parte, în faptul că la venirea în şcoală ei au un alt nivel de aşteptare în comparaţie cu ceilalţi elevi, şi pe de altă parte, în aceea că în perioada de formare profesională iniţială (liceu, colegiu, facultate) noi, dascălii nerromi nu am fost preveniţi asupra activităţii specifice cu elevii rromi.

În unele şcoli, elevul rrom este etichetat încă de la venirea sa în clasa I, ca fiind incapabil să facă faţă cerinţelor şcolare, separându-se de ceilalţi într-o anumită clasă deoarece au un nivel scăzut de integrare şi fiind mai sărăcăcios îmbrăcaţi ,,distrug” imaginea clasei.

După opt luni de activitate la o clasă cu 40% elevi rromi, după o serie de conflicte minore cu ei şi cu familiile lor, am reuşit cât de cât să-i fac să înţeleagă importanţa actului didactic.

La începutul şcolii, având în vedere că nu au frecventat grădiniţa, au avut mari probleme de integrare în colectivitatea şcolară (salutul, modalităţile de adresare, relaţiile cu colegii), lipsindu-le şi deprinderile specifice de bază (mânuirea instrumentelor de scris, capacitatea de orientare în pagină şi de încadrare în forme şi spaţiu, dificultăţi şi o slabă disponibilitate de comunicare). Acum spre sfârşitul clasei I, am reuşit să-i fac să înţeleagă că am dorit să fie la fel ca şi ceilalţi şi i-am învăţat aceleaşi lucruri pe toţi, indiferent de naţionalitate.

Din experienţa mea aş dori să împărtăşesc concluziile tuturor dascalilor care lucrează cu copii rromi şi sper ca ei să înţeleagă că aceşti elevi sunt ca şi ceilalţi, doar că necesită o atenţie mai deosebită. O impresie bună despre şcoală va fi transmisă şi familiei lor şi astfel le vom cultiva ataşamentul faţă de şcoală.

  • În discuţiile cu familia nu le reproşaţi mamelor că nu se ocupă suficient de educaţia copiilor, deoarece în familiile rrome se face educaţia copiilor, dar nu după rigorile şi tipicul educaţiei făcute în familia noastră. Copilul rrom are foarte multă libertate, el trebuie să se bucure de copilărie, dar şi să se deprindă a lua decizii în mod independent.
  • Cu tact şi răbdare încercaţi să le schimbaţi ideea deformată despre şcoală indusă de familie, de colegii de joacă.
  • Dacă apar mici conflicte (ex. un alt copil îi spune ,,ţigan”) interveniţi cu tact, cu voce normală şi explicaţi-le celorlalţi că nu este o ruşine să fi ,,rrom”, dar cel mai bine ar fi să-l strige pe numele său.
  • Lăudaţi-i de fiecare dată pentru fiecare progres făcut, descoperiţi-le şi cultivaţi-le predispoziţiile artistice.
  • Când unii copii fac glume sau remarci răutăcioase la adresa lor, nu râdeţi, deoarece exemplul va fi copiat.
  • La aşezarea în bănci, nu-i grupaţi preferenţial, ci încercaţi să-i "armonizaţi" aşezându-i lângă ceilalţi şi veghind la cimentarea unor relaţii fireşti între copii rromi şi nerromi, schimbându-i periodic din bancă dacă este cazul.
  • Dacă observaţi că au probleme de igienă, încercaţi cu tact să găsiţi calea cea mai bună pentru a îndrepta problema.
  • Dacă un copil rrom nu vă răspunde la întrebări sau vă răspunde după un timp mai îndelungat de gândire nu luaţi acestea ca o sfidare, mai ales că la clasa I, el vine dintr-o comunitate în care s-a vorbit limba rromani sau nefrecventând grădiniţa, nu are rapiditatea necesară în a formula răspunsuri.

În scopul unei reuşite profesionale depline, este necesar să vă completaţi cunoştinţele despre rromi, pentru a le înţelege mai bine mentalităţile.
În cadrul şedinţelor cu părinţii sau la întâlnirile cu învăţătorii am realizat diferite chestionare pe această temă.
În speranţa că experienţa mea va fi folositoare şi altora, vă doresc succes în continuare.

Cu stimă,
Dărăbanţ Adina
Şc. Gen. Horea, Cloşca şi Crişan”
Loc. Brad, jd. Hunedoara
adinadarabant@yahoo.com
0720037907

Azi: 72 evenimente

«FEBRUARIE 2020»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Măști pentru carnaval

Propus de: mirela_dorina_burca

Sondajul zilei

Ce părere aveţi despre propunerea ca anul şcolar să înceapă la 1 septembrie?

833 voturi | 16 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: ioana_popescu Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

A fost imbunatatit modul de vizualizare a documentelor. Acum puteti sa le vizualizati, apoi le descarcati