Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Ora de dirigenţie - O poveste cu final fericit, prof. ing. Valentina Butoi, Şc. cu cls. I-VIII  "Nichita Stănescu", Baia Mare

Adela este elevă în clasa a V-a. Este o fetiţă foarte drăguţă, sportivă şi cu o minte ageră. Rezultatele ei şcolare sunt foarte bune, colegii o plac, la fel şi profesorii. Părinţii ei sunt economişti de succes în oraş. Eu sunt diriginta ei.

După două luni de şcoală am observat că e palidă şi aproape în fiecare zi acuză dureri de stomac şi stări de vomă. Rezultatele analizelor medicale nu indicau nimic anormal.

Adela este din ce în ce mai introvertită şi are uşoare ieşiri nervoase, chiar răutăcioase, la adresa unor colegi, din te miri ce. Aceştia au ajuns s-o evite până aproape de izolare.

În acest weekend ne-am hotărât să facem o excursie cu toată clasa. Adela s-a dovedit o foarte bună organizatoare atât privind traseul cât şi financiar. Un coleg s-a rănit şi Adela i-a acordat primul ajutor, a pregătit sandwich-iuri pentru cei care mai aveau doar chips-uri şi a mâncat cu poftă atât la prânz cât şi la cină. Era din nou Adela din primele zile de şcoală.

A urmat vacanţa de iarnă, pe parcursul căreia m-am întâlnit cu Adela şi cu părinţii ei de mai multe ori la ski, la Sala de sport şi la diferite competiţii sportive. Adela era foarte comunicativă. Părinţii nu observaseră nici o schimbare majoră în comportamentul ei, de altfel nici nu prea aveau timp. Adela este obişnuită să-şi poarte singură de grijă şi s-a descurcat mereu, ziceau ei.

La două săptămâni de la demararea  semestrului al doilea  Adela a început procesul retractil, durerile de stomac şi stările de vomă i-au revenit. Am stabilit împreună cu colega ei de bancă şi cu alţi trei colegi să-i observăm momentele de indispoziţie. Încercările celei mai bune prietene, de a discuta cu Adela despre tulburările ei de comportament, s-au lovit de un zid. Adela schimba mereu subiectul şi poza veselia.

La ora de dirigenţie cu tema “Relaţia cadru didactic - elev, între deziderat şi realitate“, Adela a fost rezervată, ea care avea mereu intervenţii apreciate de toată lumea. Am aplicat un chestionar de evaluare a relaţiilor interumane, în urma căruia am constatat că Adelei îi plăcea Limba română dar că profesorul de română nu apărea în topul preferaţilor ei.

A urmat Olimpiada de Limba română, faza judeţeană, la care Adela a luat premiul I. Doamna profesoară de  Limba română , care preda la clasa noastră s-a mirat de rezultat dar n-a părut prea entuziasmată. Totuşi a ţinut neapărat să o consoleze pe o altă colegă de clasă, care a luat premiul al doilea. Am mers în clasă să le felicit dar Adela s-a simţit atât de rău încât s-a învoit şi a trebuit să plece acasă.

Lucrurile se limpezeau. Am sunat la Adela acasă. Mi-a răspuns bunica ei care venise să-şi vadă nepoata preferată. Seara le-am făcut o vizită. Adela avea ochii roşii. Am felicitat-o pentru rezultatul de la Olimpiadă. I-am spus cât de bucuroasă era şi doamna ei profesoară. Adela a oftat şi a spus stins “Da, da, dar nu pe mine mă iubeşte.” Şi părinţii erau îngrijoraţi de starea copilei lor, mai ales că au constatat în urma unui control medical că este suspectă de ulcer. Un copil sănătos şi cu obişnuinţe corecte de alimentaţie să facă ulcer? Imposibil!

Am apelat la un psiholog şcolar şi am concluzionat cu toţii. Adela suferă că nu e lăudată, că nu este susţinută de doamna profesoară de Limba română la fel de mult ca ceilalţi colegi. Se simţea rănită şi nedreptăţită. Avea numai note de 9 şi 10, dar niciodată nu simţise căldura şi aprecierea de care se bucurau alţi colegi, la fel de buni ca ea.

Discuţiile cu doamna profesoară au evidenţiat că Adela era o fire închisă, făcea lucrări scrise excepţionale dar nu se afirma la oral, răspunzând doar când era întrebată direct.

Faptul că în clasa a V-a nu ne cunoaştem între noi, poate crea impresii greşite. Am stabilit, de comun acord cu doamna profesoară şi psihologul şcolar, un program de recuperare şi îmbunătăţire treptată a comunicării cu Adela.

Calificarea ei la Faza Naţională a Olimpiadei de Limba română n-a mai fost o surpriză pentru nimeni. Într-o zi, intrând în librăria din vecinătatea şcolii, am auzit râsul Adelei. Răsfoia o carte de critică literară împreună cu doamna profesoară de Limba română.

Valentina Butoi, prof. ing
Şc. cu cls. I-VIII "Nichita Stănescu"
Baia Mare

Azi: 50 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

315 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN