Jocuri educaţionale

Podul
Adunarea şi scăderea fracţiilor cu acelaşi numitor
Matematica Clasa a IV-a

Fagurele
Noţiunea de fracţie
Matematica Clasa a IV-a

Baloane
Adunări şi scăderi fără trecere peste ordin
Matematica Clasa a II-a

Inovaţie didactică

 Descărcaţi articolul în format .PDF

Jocul didactic în predarea numeraţiei 0-10

"Copilul râde: « Înţelepciunea şi iubirea mea e jocul »"

(Lucian Blaga)

          Pentru copil aproape orice activitate este jocul: "jocul este munca, este binele, este datoria, este idealul vieţii. Jocul este singura atmosferă în care fiinţa sa psihologică poate să respire şi, în consecinţă poate să acţioneze." (Clàparede - Psychologie de l'enfant) Prin joc copilul ghiceşte şi anticipează conduitele superioare. De aceea, folosirea jocului didactic în fiece lecţie este una din modalităţile active, atractive, eficiente şi moderne, contribuind la realizarea unor importante obiective ale formării personalităţii elevului.

          La clasa I, lecţiile de matematică pot fi îndrăgite de copii dacă se desfăşoară în spiritul jocului. Exerciţiul-joc sau jocurile exerciţiu presupun rezolvarea de sarcini didactice ce sunt puţin resimţite în efortul intelectual. Elementul joc diferă de la un conţinut la altul, în funcţie de tipul lecţiei, specificul gândirii copilului de vârstă şcolară mică având proprietatea de a fi concret-intuitivă şi conform lui J. Piaget ne găsim în stadiul operaţiilor concrete. E nevoie de acţiuni materiale sau materializate cu obiecte, cu substitute ale acestora. Toate acestea duc la dezvoltarea operaţiilor gândirii ce contribuie la dezvoltarea inteligenţei. Limbajul matematic se însuşeşte prin scurte povestiri şi cântece despre simboluri, atenţia involuntară fiind mai mare. Materialului concret îi urmează cel cu simboluri (cercuri, steluţe, linii) şi semne grafice matematice (cifre).

          Astfel, se compară mulţimi în scopul stabilirii corespondenţei (element cu element), familiarizarea cu noţiunea relaţiei de echivalenţă şi a relaţiei de ordine "mai multe" sau "mai puţine".

         

La clasă, am cerut elevilor să coloreze obiectele, să evidenţieze elementul "în plus" sau "în minus", să compare mulţimile cu "tot atâtea elemente".

          Rigletele oferă prin comparare numărul elementelor unei mulţimi, ajută la descompunerea şi compunerea rapidă a unui număr.

4 6 10

          Jocul didactic "Ghici, ghici!" presupune recunoaşterea cifrelor de pe paleta ridicată de învăţător de către elevi prin alegerea jetoanelor cu elementele corespunzătoare sau formarea pe numărătoare (beţişoare) de mulţimi (pe grupe).

Jocul didactic "Caută vecinii" solicită elevilor pe fişe diferenţiate ca sarcini de lucru, să scrie vecinii de lângă cifrele scrise, dar şi cele care lipsesc.

grupa I               _ 2 _         _ 1 _

                         _ 6 _        _  9 _

grupa a II-a         _ _  3  _ _ _7  _ _ 10

grupa a III-a       6 _ 8        7 _ 9          3 _ 5

                         4 _ 6         2 _ 4          5 _ 7

Conţinuturile pot fi alternate cu poezii şi cântece despre numere, eventual ghicitori.

Prin jocul "V-aţi găsit locurile?" se vor antrena elevii după semnal, să se aşeze crescător / descrescător, în faţa clasei conform ecusonului cu cifre de la 0 la 10.

                                            

Compunerea / descompunerea numerelor se poate efectua prin jocul "Cine lipseşte?"

Introducerea numărului în scris-cifră - este un proces de abstractizare, prin care copilul dobândeşte o noţiune cu grad mai mare de generalizare.

Alte exerciţii - joc folosite la clasă:

a) construirea unor mulţimi pornind de la cardinalul acesteia

          4        4 triunghiuri

          3        4 cerc

          5   ___    ___     ___     ___   ___

b) recunoaşterea cifrelor din desenul ce formează imaginea

c) completarea imaginilor unind punctele numerotate în ordine crescătoare (colorare)

d) ordonarea crescătoare / descrescătoare a unor numere

a

e) scrierea succesorului / predecesorului unui număr natural

f)găsirea numerelor naturale cuprinse între:

as

g) formularea şi rezolvarea unor probleme pe bază de ilustraţii.

"Câte răţuşte s-au ascuns?"

          Într-o zi frumoasă de primăvară, mai multe răţuşte împreună cu mama lor au plecat în crâng după râme şi verdeaţă. Acolo, după ce au mâncat şi s-au săturat le-a venit poftă de joacă. Ele s-au jucat "de-a ascunsa". Una din răţuşte s-a ascuns sub o frunză mare. Mama cu celelalte patru răţuşte caută cu disperare. În sfârşit au găsit-o. Cum aflăm câte sunt ele în total?

Cu aceste tipuri de jocuri matematice, numeraţia 0-10 a fost uşor însuşită de copii, iar eu am pătruns uşor în universul ludic al copilăriei.

          Elevii au reuşit:

-    să recunoască cardinalul unei mulţimi;
-    să construiască o mulţime din bile / beţişoare de la cardinalul acesteia;
-    să compare numere naturale;
-    să stabilească vecinii numerelor;
-    să cunoască aspectul ordinal al numerelor;
-    să reprezinte grafic semnul numărului - cifra;
-    să ordoneze crescător / descrescător numerele naturale;
-    să compună / descompună numerele;
-    să creeze probleme pe bază de imagini.

Prin exerciţiile-joc propuse am urmărit să demonstrez că efortul logic este implicat şi în rezolvarea acestora. Caracterizate prin sistematizare, varietate şi noutate, fără a neglija consolidarea deprinderilor matematice, exerciţiile-joc au reuşit să scoată copiii din inerţie, i-au ajutat să se angajeze în rezolvarea unor situaţii noi, necunoscute care să le permită însuşirea numeraţiei. (0-10)

Bibliografie:

Ioan, Cerghit - "Perfecţionarea lecţiei în şcoala modernă", EDP Bucureşti, 1983

Câmpan, T. Florica - "Cum au apărut numerele", Colecţia Alfa, Editura Ion Creangă, bucureşti, 1987

Alexandrina, Dumitru şi Viorel-George Dumitru - "Culegere de matematică pentru clasele II-IV", Editura didactică şi Pedagogică, R.A. Bucureşti, 2003;

Institutor Mihaela Carmen Plăcintă

Şcoala cu clasele I-VIII "Miron Costin" Suceava

Azi: 74 evenimente

«FEBRUARIE 2020»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveţi despre propunerea ca anul şcolar să înceapă la 1 septembrie?

881 voturi | 16 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: ioana_popescu Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

A fost imbunatatit modul de vizualizare a documentelor. Acum puteti sa le vizualizati, apoi le descarcati