Jocuri educaţionale

Duelul primăverii
Probleme care se rezolvă prin 1-2 operaţii
Matematica Clasa a II-a

Încurcatura geografică
Harta fizică a României. Puzzle
Geografie Clasa a VIII-a

Întrecerea
Folosirea parantezelor în exerciţii
Matematica Clasa a III-a

WEB-ul - Instrument al epocii moderne ...

Învăţământ liceal | Informatică

Propus de: elena_frunza | 13.07.2015 23:53 | Revista cadrelor didactice nr. 14/2015 | 394 vizualizări

Într-o societate în continuă dezvoltare, în care tehnologia ia amploare pe zi ce trece rolul profesorului şi al elevului în sistemul educaţional devine din ce în ce mai complex.

Resursele Web cuceresc un rol tot mai pregnant în predare, învăţare şi evaluare meritând pe deplin titulatura de Noile cărţi ale epocii moderne. Ele oferă o gamă diversificată de aplicaţii revoluţionând modul clasic de studiu. Învăţarea este orientată către persoană, şi permite profesorilor, elevilor sau studenţilor să-şi aleagă conţinutul şi instrumentele corespunzătoare propriilor interese.
Prin prezentul articol îmi propun să prezint câteva metode moderne şi aplicaţii cu ajutorul cărora tehnologia contribuie la Dezvoltare şi creativitate în societatea cunoaşterii.
Profesorul devine facilitator de informaţie - este nevoit să folosească metode moderne de predare – învăţare – evaluare (proiectul, portofoliul, eseul, studiu de caz, prezentări .ppt, ş.a.m.d), timp în care elevul se transformă din parte pasivă în parte activă – răspunde la întrebări, ia parte la activităţi, are propriile sale sugestii, propune noi interpretări, devine capabil să aplice o strategie de învăţare într-o anumită instanţă de învăţare, îndeplineşte sarcini care îl vor conduce la înţelegere ş.a.m.d.
În procesul instructiv educativ exemplele trebuie să provină din lumea reală, pentru a facilita înţelegerea uşoară şi clară a noţiunilor noi.
Cu ajutorul calculatorului şi prin intermediul Web-ului elevul are acces la informaţii de actualitate, poate studia prin intermediul tehnologiei e-learning, poate folosi diverse medii de socializare, poate participa în diverse proiecte interacţionând în spaţiul virtual cu elevi din toate colţurile lumii. Concluzionând învăţământul oferă, în prezent, diverse mijloace moderne de “acaparare” a informaţiei.
„Elevii de astăzi s-au născut într-o eră digitală; pe măsură ce înaintează în procesul de formare, ei se așteaptă la conținut și software interactiv”, a declarat Bumcoo Cho, Senior Vice President, Enterprise Business Team în cadrul diviziei de Comunicații Mobile a Samsung Electronics. „Acest nivel de interactivitate poate fi atins doar dacă învățământul acordă atenție nu numai dispozitivelor care îi motivează pe elevi să devină participanți activi în procesul de educare, ci și soluții și conținut care să crească gradul de colaborare și interacțiune în mediul educațional.”

Web-ul, abreviat WWW (World Widw Web) reprezintă o “reţea mondială” care oferă vizitatorilor conţinut şi informaţie diversificată (din toate domeniile) prin intermediul reţelelor informale bazate pe Internet. Prin intermediul Web-ului informaţia este răspândită pe întregul glob.
În ceea ce priveşte utilitatea Web-ului în sistemul de învăţământ se poate remarca faptul că Web-ul 2.0 este de un real folos, venind în sprijinul atât al cadrelor didactice cât şi al elevilor.
Web-ul oferă elevilor un cadru confortabil ceea ce îi determină pe elevi să fie mai motivaţi să cerceteze, să creeze şi să îndeplinească sarcini.

Pentru cadrele didactice, Web-ul înseamnă:
• oportunitatea de a face schimb de bune practici şi de a beneficia de asistenţă din partea colegilor ;
• posibilitatea de organizare şi administrare a informaţiei pe Internet – pot fi create liste de adrese web şi poate fi structurat conţinutul digital ;
• cadrele didactice pot pune la dispoziţia elevilor diferite materiale şi îşi pot extinde aria metodologică creând noi medii de învăţare, mai interesant şi mai antrenante pentru elevi.
Atât elevii cât şi cadrele didactice pot folosi instrumente Web precum blogurile (Blogging and micro-blogging: Wordpress & Twitter), paginile wiki şi podcasturile. Folosirea acestor instrumente conduce la creşterea motivaţiei elevilor şi a gradului de implicare al acestora.
Printre cele mai folosite resurse Web se numără:
• E-mailul – mijloc de comunicare între două sau mai multe persoane care au adresă de mail. Prin intermediul mail-ului pot fi trimise mesaje către mai multe persoane în acelaşi timp. Dacă există un grup de persoane posesoare de adrese de mail se poate forma un grup. Prin intermediul grupului creat se pot iniţia diverse discuţii între membrii grupului.
• Forumuri de discuţii – o modalitate de interacţionare, de iniţiere de discuţii şi schimb de exeprienţă cu alţi utilizatori. Prin intermediul forumurilor de discuţii nu este necesar ca utilizatorii să fie conectaţi în acelaşi timp şi să se afle în acelaşi loc.
• Chat-ul – instrument Web prin intermediul căruia orice utilizator conectat într-o reţea poate discuta în acelaşi timp cu orice alt utilizator conectat la acea reţea.
• Video conferinţe – pentru comunicarea prin intermediul camerei web la distanţă (cea mai cunoscută şi folosită aplicaţie este Skype)
Realizarea de prezentări on-line prin intermediul aplicaţiei PREZI, reprezintă o nouă provocare oferită de Web.

Mediile de socializare şi educaţia
Mediile de socializare sunt de un real folos în ceea ce priveşte procesul instructiv – educativ deoarece este încurajată colaborarea.
Google Apps pentru educaţie şi Google+ reprezintă instrumente eficiente, oferite gratuit, pentru a stimula procesul de colaborare şi pentru a ajuta în învăţare şi predare.
Din suita de aplicaţii Google Apps se recomandă utilizarea următoarelor documente pentru colaborarea în timp real a elevilor şi cadrelor didactice: Google Docs (pentru procesare de text), foi de calcul, prezentări.
Folosind instrumentele Google Apps şi Google+ se pot gestiona diverse activităţi în cadrul proiectelor şcolare.
Reţelele de socializare precum Twitter, Facebook, RSS sunt de un real folos deoarece prin intermediul acestora se pot posta articole, comentarii, se pot partaja fotografii din timpul unor activităţi, pot fi prezentate evenimente din viaţa şcolii, ş.a.m.d.

E-learning reprezintă o metodă nouă de instruire, având la bază utilizarea tehnologiei moderne de informare şi comunicare.
Prin intermediul e-learning sunt utilizate noi tehnologii multimedia şi Internet în scopul îmbunătăţirii procesului de învăţare. E-learning este cunoscut ca fiind învăţământ la distanţă prin intermediul Internetului – oferă un mediu mai atractiv şi mai interactiv prin intermediul căruia cursanţii sunt instruiţi şi antrenaţi într-un proces continuu de învăţare sub stricta îndrumare a unui mentor.
Tehnologiile Mobile în Învăţare (Mobile Learning) - reprezintă tehnologii de ultimă generaţie care s-au dezvoltat cu o rapiditate impresionantă şi care oferă posibilitatea accesării informaţiei în orice moment şi în orice loc. Din acest considerent studenţii vor dezvolta tot mai mult cererea ca materialele de curs să fie livrate pe dispozitive mobile (tablete şi telefoane mobile) pentru a fi accesate oriunde şi oricând.
Potrivit spuselor lui John Feser:
„Diferenţele principale dintre m-learning şi e-learning sunt cuprinse în patru categorii majore: timpul, accesul la informaţie, contextul şi aprecierea valorii.”.

Consider că toate resursele Web, prezentate în acest articol, au un rol benefic pentru fiecare profesor deoarece acestuia i se oferă posibilitatea să: coordoneze o conferinţă, un proiect sau un colocviu, să realizeze prezentări, să gestioneze documentele unei clase/ grup, să creeze un spaţiu de dezbateri şi discuţii pentru membrii unei clase/grup sau să colecteze date.
Din alt punct de vedere, elevul se simte mai confortabil, mai motivat pentru cunoaştere şi devine dornic să participe în proiecte iniţiate pe plan local, naţional sau internaţional.
În concluzie, dezvoltarea tehologiei conduce la creativitate, diversitate şi permite o bună învăţare în societatea cunoaşterii atât în şcoală cât şi în afara ei.

Comentarii (1)

0 0

03.08.2015 21:35 ics

Din punct de vedere stiintific, acest articol are multe hibe: de exemplu, e-learning-ul nu este o metoda chiar noua de instruire, asa cum tehnologiile mobile pot foarte bine sa functioneze cu aplicatii native, nu numai cu aplicatii hibride, care au la baza si tehnologii Web. Din punct de vedere pedagogic, este inca un articol intr-o publicatie de specialitate, care, probabil, va aduce puncte autorului.

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 23 evenimente

«DECEMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Salvati planeta Pamant !

Propus de: Ela123

Sondajul zilei

Părinții se plâng că elevii au prea multe materii și ore. Conform noului plan-cadru, elevii claselor a VII-a și a VIII-a au 31-34 ore pe săptămână. Elevilor le-au fost introduse materii noi dar, și unele discipline din vechiul plan-cadru sunt considerate inutile de către părinți. Ce discipline, în opinia dumneavoastră, ar trebui eliminate?

1156 voturi | 52 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: teoiordachioaie Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

A fost imbunatatit modul de vizualizare a documentelor. Acum puteti sa le vizualizati, apoi le descarcati