Jocuri educaţionale

Întrecerea
Folosirea parantezelor în exerciţii
Matematica Clasa a III-a

Pinguinii
Înmulţiri în concentrul 0-1000
Matematica Clasa a III-a

Foca la distracţie
Adunări şi scăderi în concentrul 0-10000
Matematica Clasa a III-a

Valorificarea basmelor prin intermediul artei

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: nicoletaungureanu2008 | 09.04.2019 07:09 | Revista cadrelor didactice nr. 57/2019 | 112 vizualizări

Acest articol ofera sugestii pentru identificarea unor metode prin
care basmul sa fie integrat in diferite activitati artistice in scop
educativ.

Valorificarea basmelor prin intermediul artei

Prof. Inv. Preșcolar Ungureanu Nicoleta Alexandra
Școala Gimnazială Pănătău

,,Oricât de simple și ușoare ar părea aceste
povești, ele, nasc, fără,indoială,între copii dorința de
a fi asemănători cu cei buni, care ajung fericiți,în
același timp se naște în sufletul lor teama fată de
nenorocirile ce li s-ar putea întâmplă dacă i-ar
urmă pe cei răi”
(Charles Perrault)

Literatura pentru copii este parte integrantă a literaturii
naționale și universale. Disciplina literatura pentru copii,
alături de limba și literatură română, are un rol deosebit de
important în formarea personalității preșcolarului deoarece prin
intermediul acestora copiilor le este cultivat interesul pentru
lectură,li se declanșează plăcerea de a citi și li se dezvoltă
simțul estetic, le este stimulată gândirea autonomă, reflexivă,
critică în raport cu mesajele receptate. Literatura pentru copii
ajută la formarea unor reprezentări culturale și identitare, ea
contribuie chiar și la dezvoltarea interesului pentru comunicarea
interculturală.
Concret, literatura pentru copii are ca obiective: dezvoltarea
exprimării orale, înțelegerea și utilizarea corectă a
semnificațiilor structurilor verbale orale prescum și dezvoltarea
creativității și expresivității limbajului oral. Combinând
literatura pentru copii cu arta ( pictura, desenul), reușim să
stimulăm și imaginația copilului, îi permitem acestuia să dea
viață unor personaje inspirate din poveștile auzite și în
același timp să intervină aducând un aport propriu, major în
conceperea unor personaje ale unor basme pornind de la niște simple
idei ce folosesc drept inspirație.
În cadrul activităților ce țin de limbă și comunicare,
copilul trebuie să urmărească firul poveștii. Utilizarea
imaginilor la vârsta preșcolară este de o importanță majoră
întrucât copilul pricepe ceea ce vede, concret, mult mai ușor
decât ceea ce aude iar imaginile create chiar de ei ajută și la
fixarea informațiilor dobândite în urma unei lecturi.
Prin definiție, basmul reprezintă o specie a genului epic, în
proză sau în versuri în cadrul căreia realul se îmbină cu
fabulosul iar binele se confruntă cu rău dar obligatoriu din
această luptă, învingător va ieși totdeauna binele reprezentat
de personaje ce posedă puteri miraculoase, supranaturale. Dacă
aceste informații se dobândesc în urma unei simple lecturi și
constituie un bagaj nou de cunoștințe, cu ajutorul picturii, i se
da frâu liber imaginației copilului de a crea propriul personaj
pornind de la simple caracteristici prezentate succint în text.
Imaginea elaborată de copil pe baza unui text lecturat de către
acesta sau de către cadul didactic pentru copil, este o completare
a unui tablou ce lasă loc de îmbogățire permanent.
O altă modalitate de abordare a literaturii pentru copii, o
poate constitui teatrul. Teatrul permite copilului să intre în
pielea personajului basmului, el însuși transformându-se în
personajul, eroul din basm, se identifică cu personajul și astfel
face alegeri conștiente. O astfel de abordare permite copilului
conștientizarea valorii binelui sau a răului și îl îndeamnă pe
această să facă alegeri bune luând că exemplu personajul
pozitiv.
În opinia mea, basmul poate să treacă foarte ușor de la un
simplu text lecturat la o sursă reală de inspirație pentru orice
domeniu al artei. Practic, pictura, desenul sau teatrul, poate să
întregească tabloul creat de un text auzit de către copil. Poate
contribui la fixarea unor cunoștințe dobândite sau la stimularea
creativității copilului dând alte forme și dimensiuni unor
personaje cunoscute.

Bibliografie
1. Literatura pentru copii- Repere teoretice si metodologice,
Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2013
2. Gherghina Dumitru,Didactica activităţilor instructiv- educative
pentru învăţământul perprimar,Craiova, Editura Didactica
Nova,2005.
3. -Programa activităţilor instructiv- educative pentru
învăţământul preprimar, 2005.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«OCTOMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Gârcina

Propus de: savcoco

Sondajul zilei

Ce procent din totalul "hârtiilor" pe care le produceți in activitatea dumneavoastră didactica sunt inutile (nu va sunt de folos la clasa, nu sunt relevante, nu sustin procesul didactic etc)

277 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: magghyc Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!