Jocuri educaţionale

Podul
Adunarea şi scăderea fracţiilor cu acelaşi numitor
Matematica Clasa a IV-a

Pinguinii
Înmulţiri în concentrul 0-1000
Matematica Clasa a III-a

În căutarea morcovului
Adunări şi scăderi în concentrul 0-1000
Matematica Clasa a III-a

UN PROFESOR CONSTRUCTIVIST

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: camineg | 03.10.2019 05:44 | Revista cadrelor didactice nr. 60/2019 | 16 vizualizări

Constructivismul este o teorie - bazata pe observatie si cercetari stiintifice - despre modul in care oamenii invata. Ea presupune ca oamenii isi construiesc propria intelegere si cunoastere a lumii, pe baza experientei si a reflectiei asupra acestei experiente.

UN PROFESOR CONSTRUCTIVIST

Constructivismul este o teorie - bazata pe observatie si cercetari stiintifice - despre modul in care oamenii invata. Ea presupune ca oamenii isi construiesc propria intelegere si cunoastere a lumii, pe baza experientei si a reflectiei asupra acestei experiente.
Profesorul inregistreaza conceptiile preexistente in mintea copiilor referitoare la temele studiate, apoi ghideaza activitatile care se adreseaza acestor conceptii si incearca sa construiasca noile cunostinte pe baza lor.
Profesorii constructivisti incurajeaza elevii sa evalueze permanent modul in care aceste activitati ii ajuta sa isi dezvolte intelegerea lucrurilor. Elevul isi pune intrebari despre modul in care invata si despre activitatile pe care le desfasoara la scoala cu scopul de a deveni "expert in invatare". Cu ajutorul uni mediu de invatare bine planificat, elevii invata "cum sa invete".
Procesul poate fi privit ca o spirala. Pe masura ce reflecta permanent asupra experientelor proprii, elevii descopera ca ideile cistiga in influenta si complexitate si isi dezvolta abilitati din ce in ce mai puternice de a integra noua informatie. Unul dintre cele mai importante roluri ale profesorului devine acela de a incuraja acest proces de invatare si reflectie.
Profesorii constructivisti furnizeaza instrumente ale cunoasterii cum ar fi: activitati de rezolvare a problemelor, activitati bazate pe investigarea realitatii, pe baza carora elevii pot formula si testa ideile proprii, pot trage concluzii si realiza inferente, pot sa-si dezvolte cunoasterea intr-un mediu de invatare bazat pe colaborare. Ghidati mereu de profesori, elevi isi construiesc activ cunostintele si nu acumuleaza mecanic cunostintele transmise de profesor sau extrase din manuale.
Principala diferenta consta in mutarea atentiei dinspre profesor spre elev. Sala de clasa nu ma este un loc in care profesorul toarna cunostinte in capul elevului pasiv, care asteapta, asemenea unui vas gol, sa fie umplut. in modelul constructivist, elevii sunt implicati activ in procesul de invatare. Profesorul devine mai degraba un facilitator care antreneaza, mediaza, atentioneaza si ajuta elevi sa -si dezvolte si evalueze intelegerea. Una dintre cele mai importante sarcini ale profesorului este de a PUNE INTREBARI BUNE.
Intr-o clasa constructivista atit profesorii cit si elevii au atit o viziune complexa asupra realitatii, dinamica si intr-o continua modificare, cit si abilitati de observare si explorare cu succes a acestei realitati (spre deosebire de mediul traditional in care cunoasterea este privita preponderent ca o insiruire de fapte care trebuie memorate).
Profesorii constructivisti pun intrebari si probleme, apoi ii ghideaza pe elevi pentru a gasi propriile raspunsuri. In acest scop utilizeaza numeroase tehnici in procesul de predare. De exemplu, ei pot:
- cere elevilor sa formuleze propriile intrebari (investigatia);
- permite interpretari si exprimari multiple ale invatarii (inteligente multiple);
- incurajeaza lucrul in echipa si utilizarea colegilor ca resurse pentru invatare.
Profesorul antreneaza, modereaza, sugereaza, dar permite elevilor sa si experimenteze, sa puna intrebari sa incerce lucruri care nu functioneaza. Activitatile de invatare solicita participarea deplina a elevilor. O parte importanta a procesului de invatare este reflectia, conversatia si activitatile elevilor. Elevii sunt ajutati sa-si stabileasca propriile scopuri si mijloace de evaluare.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«OCTOMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Gârcina

Propus de: savcoco

Sondajul zilei

Ce procent din totalul "hârtiilor" pe care le produceți in activitatea dumneavoastră didactica sunt inutile (nu va sunt de folos la clasa, nu sunt relevante, nu sustin procesul didactic etc)

193 voturi | 1 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: magghyc Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!