Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

. Tranziția elevilor de la ciclul primar la ciclul gimnazial

Învăţământ gimnazial | Toate disciplinele

Propus de: Iacob-Elena | 02.08.2020 20:46 | Revista cadrelor didactice nr. 66/2020 | 1570 vizualizări

Articolul descrie dificultățile de adaptare ale elevilor la trecerea de la ciclul primar la ciclul gimnazial precum și exemple de activități ce pot contribui la facilitarea tranziției.

Tranziția elevilor de la ciclul primar la ciclul gimnazial

"Dă-i un peşte unui om şi-l vei hrăni pentru o zi. Învaţă un om cum să pescuiască şi el va putea să se hrănească pentru o viaţă."(proverb chinezesc)
Perioada tranziției de la ciclul primar la cel gimnazial constituie pentru elevi o perioadă de intense transformări, se ȋntâmplă exact ȋn clipa ȋn care elevul intră cu adevărat ȋn adolescenţă, etapă in care copilul se dezvolta foarte mult.
Situaţiile de inadaptare școlară sunt mai frecvente la tranziţia de la o etapă de şcolarizare la alta (clasa a V-a, a VIII-a etc.), deoarece aceste treceri necesită o readaptare a elevului, la noi cerinţe educative.
Consider că principalele dificultați de adaptare ale elevilor la trecerea de la ciclul primar la ciclul gimnazial sunt:
• Diferenţa de stil de predare dintre profesorul din învăţământul primar şi cel din gimnaziu .
• Schimbarea sistemului de evaluare, în mod special trecerea de la aprecierea prin intermediul calificativelor la măsurarea rezultatelor şcolare prin intermediul notelor.
• Creşterea gradului de dificultate a disciplinelor studiate .
• Problema reducerii timpului liber al elevilor prin creşterea numărului de teme şi a orelor alocate studiului individual pentru pregătirea lecţiilor acasă.
• Creşterea numărului de discipline şcolare şi a gradului de dificultate.
• Siguranţa copilului în şcoală şi la ieşirea de la ore.
Exemple de activități ce pot contribui la facilitarea tranziției de la ciclul primar la ciclul gimnazial:

Activități extrașcolare pentru diminuarea riscurilor tranziției precum:serbări școlare, excursii, activități de consiliere a părinților elevilor, rezolvarea unor situații cu ajutorul psihologului școlar, ore demonstrative susținute de profesor la ciclul primar, participarea învățătorului la lecții deschise ale foștilor elevi, activități de consultare și consfătuire între diriginții claselor a V-a și învățătorii claselor a IV-a, ședințe cu părinții, proiecte comune desfășurate de elevii din cele douăcicluri de școlaritate. Este importantă și abordarea în cadrul orelor de dirigenţie, a unor teme specifice autocunoaşterii, dezvoltării şi consolidării stimei de sine. Consider că este importantă o atentă monitorizare a elevilor de către părinți în perioada de debut a gimnaziului, dar şi după aceasta, pentru a asigura un început şcolar gimnazial de calitate.
BIBLIOGRAFIE
1 .Creţu Elvira, Psihopedagogia şcolară pentru învăţământul primar, Editura Aramis, Bucureşti, 1999
2. Cucoş Constantin, Pedagogie, Editura Polirom, Iaşi, 2006
3 . Goleman, D. (2001). Inteligenţa emoţională. Bucureşti: Curtea Veche
4.Bronson, P., Merryman, A. ( 2011). Şocul educaţiei. O nouă perspectivă asupra dezvoltării copiilor. Piteşti: Paralele 45.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 49 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

291 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN