Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

TRADIȚII ȘI OBICEIURI ROMÂNEȘTI VALORIFICATE PRIN PROIECTE DE PARTENERIAT LOCAL ȘI INTERNAȚIONAL: ETWINNING ȘI ISA

Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele

Propus de: iuiu_flori | 23.12.2018 10:39 | Revista cadrelor didactice nr. 51/2018 | 972 vizualizări

Materialul conține activitati de valorificare a tradițiilor prin
proiecte: locale, eTwinning și ISA, schimburi de experiență.

Prof. Înv. Preșc. Ispir Iuliana-Florentina
Prof. Înv. Preșc. Vlad Alexandra-Anamaria

România este prin excelență una dintre țările europene cu cea
mai vastă moștenire culturală, moștenire care încă se
păstrează cu sfințenie în anumite regiuni precum Maramureș,
Ardeal și Moldova. Educația tinerei generații deși tinde către
atingerea unor scopuri educaționale ce țintesc viitorul și
capacitățile individuale ale tinerilor de a se adapta la noile
provocări, se fundamentează pe teorii pedagogice străvechi ce
susțin importanța cunoașterii tradițiilor și obiceiurilor
străbune pentru ca fiecare copil-elev să își poată cunoaște,
înțelege și prețui identitatea națională în contextul unei
societăți multiculturale.
Pornind de la acest aspect, în anul școlar 2017-2018, cu acordul
domnului director Fîrtat Mihai, noi, cadrele didactice: prof. înv.
Preșc. Vlad Alexandra-Anamaria și prof. înv.preșc. Ispir
Iuliana-Florentina am conceput la nivel local un parteneriat cu
Biserica Sf. Gheorghe Nord, proiect de parteneriat care se
realizează anual și are ca scop familiarizarea copiilor din
grădiniță cu tradițiile și obiceiurile străvechi legate de
sărbătorile naționale precum Nașterea Domnului și Învierea
Domnului – ”Dai voință, iei putere”.
Cu prilejul acestor sărbători, preotul Neagoe Gabriel
desfășoară la grupa Piticilor Năzdrăvani ateliere de creație,
susține lecturi cu conținut religios și împarte cadouri
copiilor. Fiecare activitate se desfășoară conform unui plan
prestabilit, într-o atmosferă armonioasă în care copiii se
exprimă liber și participă cu entuziasm.
Observând treptat interesul tot mai accentuat al copiilor față
tot ceea ce se corelează cu identitatea lor națională la nivel
internațional am reușit să ne implicăm în proiecte de
parteneriat realizate fie pe platforma educațională e-Twinning
precum este proiectul ”For a Better Community: Values” coordonat
de Turcia și realizat în parteneriat cu țări precum Ucraina,
Serbia, Italia și Grecia; fie pe platforma educațională ”ISA
Project for Global Education”, unde am realizat diferite
activități de parteneriat cu diverse școli, în principal din
India și Pakistan.
În cadrul proiectului For a Better Community: Values, am
desfășurat lunar activități educaționale cu specific
tradițional prin care s-a încercat cunoașterea și promovarea la
nivel european a valorilor naționale specifice sau universale.
Printre aceste valori se numără iubirea, respectul față de sine
și față de semeni, patriotismul.
Au fost realizate în comun cu elevii școlilor participante poezii,
postere de promovare a valorilor naționale, pliante, colaje video
și un e-book online.
Prin intermediul acestui parteneriat preșcolarii au avut ocazia de
a-și lărgi viziunea asupra lumii, de a cunoaște și alte
obiceiuri și tradiții culturale, de a colabora (cu sprijin,
bineînțeles) cu elevi din străinătate reușind astfel să
spargem barierele multiculturale, înțelegând că până la urmă
suntem cu toții copiii aceluiași Pământ și deși poate nu
realizăm, avem multe valori în comun care ne ajută să
conviețuim în armonie.
În cadrul platformei ISA Project for Global Education desfășurăm
adesea activități de parteneriat pe teme diverse precum
alimentația sănătoasă, conservarea mediului, reciclare și
conservare a resurselor naturale de apă dar și pe tradiții și
obiceiuri naționale.
Cel mai relevant în acest sens este proiectul “10 Cultural
objects to pack” care presupune realizarea și expedierea unui
colet ce va cuprinde 10 obiecte cu specific tradițional unei alte
țări partenere, în vederea popularizării identității culturale
la nivel global.
În cazul nostru coletul a cuprins linguri sculptate și decorate
sub forma unor păpuși îmbrăcate în costume naționale, o moară
de vânt sculptată, o față de masă tradițională cusută
manual, o panglică cu steagul României, mărțișoare și două
cărți realizate cu sprijinul preșcolarilor în care am prezentat
creații ale lui Ion Creangă precum și un scurt istoric al
țării, înglobând activități tradiționale de confecționare a
covoarelor, a costumelor naționale, a vaselor de lut etc.
Dupa o așteptare de aproape trei săptămâni coletul nostru a
ajuns cu succes în Pakistan iar reacția partenerilor a fost pur
și simplu uimitoare. Au fost foarte încântați de obiectele
primite și și-au exprimat cu bucurie mulțumirea. La rândul
nostru așteptăm coletul lor și suntem convinse că și
preșcolarii noștrii se vor bucura la fel de mult.
Este pentru prima dată când participăm la un proiect de asemenea
proporții și ne simțim onorate că am reușit să fim acceptate
în ciuda distanței mari precum și a costurilor poștale
implicate.
În cadrul grupului aferent proiectului, descoperim zilnic bucuria
tuturor partenerilor implicați în proiect care postează
feed-back-ul însoțit de sincerele mulțumiri.
Acest proiect s-a dovedit a fi o șansă nemaipomenită pentru a
cunoaște cultura și tradiția altor țări dar și pentru ne face
cunoscută propria moștenire culturală.
Preșcolarii noștrii sunt foarte deschiși către tot ceea ce
înseamnă noutate și așteaptă nerăbdători fiecare feed-back al
activităților pe care le desfășurăm în comun cu alte țări.
Deși fiecare proiect de parteneriat implică multă muncă în
plus, noi continuăm să fim motivate deoarece am observat de-a
lungul anilor că fiecare acțiune desfășurată în proiecte are o
replică pozitivă în comportamentul preșcolarilor, în modul în
care ajung să cunoască și să înțeleagă lumea și în modul
în care ajung să prețuiască bucuriile de care au parte în țara
lor, îmbogățindu-le treptat bagajul de cunoștințe și conduite
moral-civice.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

312 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN