Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

TABĂRA DIDACTICĂ- AVENTURĂ A CUNOAȘTERII

Învăţământ primar | Alte discipline

Propus de: mduma | 24.07.2020 07:34 | Revista cadrelor didactice nr. 65/2020 | 275 vizualizări

Acest proiect educațional practico-aplicativ-transdisciplinar, se desfășoară de 7 ani în școala noastră și anual au participat la proiect peste 400 de elevi, dorindu-se un exemplu de bună practică.

TABĂRA DIDACTICĂ- AVENTURĂ A CUNOAȘTERII
prof. Maria Duma
Colegiul Național „Iosif Vulcan” Oradea
Acest proiect educațional practico-aplicativ-transdisciplinar, pentru dezvoltare personală, în cadrul unei educații globale, se desfășoară de 7 ani în școala noastră și anual au participat la proiect peste 400 de elevi, dorindu-se un exemplu de bună practică.

Toamna și vara (noiembrie și iunie), elevii din cele 18 clase ale școlii participă la tabere didactice, având ca parteneri/ colaboratori bazele turistice din județul Bihor: ,,Gaudeamus”- Stâna de Vale, ,,Magister”- Pădurea Neagră, Tabăra din Șuncuiuș și mass-media orădeană.
Fiecare activitate de tabără respectă Ordinul Ministrului Educaţiei Naţionale nr. 3060/2014 pentru aprobarea condiţiilor de organizare a taberelor, excursiilor, expediţiilor a altor activităţi de timp liber în sistemul de învăţământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare și Ordinul 458/2019 privind aprobarea Metodologiei de organizare a taberelor naționale și tematice pentru copii și tineri.
Să organizăm sau nu o tabără didactică? Analiza SWOT
PUNCTE TARI- ridicarea calităţii actului educaţional prin:
- Abordarea complementară: intra- cross- şi extracurriculară în proiectarea activităţii didactice şcolare şi extraşcolare;
- Proiectarea activităţilor extraşcolare ca modalitate eficientă de realizare a feed-back-ului activităţii didactice derulate la clasă;
- Proiectul este flexibil, adaptabil şi permite o abordare inter- şi transdisciplinară, care să dezvolte valorile şi caracterul elevilor;
- Susţine o activitate centrată pe elev şi pe nevoile sale de cunoaştere şi formare;
- Permite adaptarea activităţilor instructiv-educative la particularităţile individuale şi de vârstă ale elevilor;
- Oferă dascălului posibilitatea utilizării metodelor interactive de predare-învăţare şi o paletă variată de instrumente de evaluare;
- Dă posibilitatea unei implicări mai puternice a părinţilor şi comunităţii în activitatea de educaţie, prin dezvoltarea unor parteneriate cu instituţii de cultură, ONG-uri, agenţi economici.
PUNCTE SLABE:
- Actul educaţional este încă privit cu superficialitate de părinţi şi comunitate;
- Resurse materiale insuficiente ;
- Reticenţa unor membri ai comunităţii sau părinţi la abordarea integrată a activităţilor.
OPORTUNITĂŢI- complementarizarea educaţiei formale cu cea non-formală prin iniţierea de activităţi educative interdisciplinare diverse:
- Sporește motivaţia pentru învăţare, elevii sunt puşi în situaţii reale de viaţă, de practică;
- Facilitează munca în echipă şi învăţarea prin cooperare;
- Stimulează autonomia, responsabilitatea, perseverenţa, creativitatea, cooperarea;
- Facilitează utilizarea unor metode active de învăţare şi a metodelor alternative de evaluare;
- Implică un număr mare de cadre didactice, specialişti în activităţi;
- Îmbunătăţește relaţiile dintre dascăli, dascăli-elevi, între şcoală–familie şi comunitate;
- Transformă învăţarea într-un proiect personal al elevului îndrumat, orientat, animat de către învăţător, care devine managerul unor situaţii de învăţare;
- Valorifică experienţa de viaţă a elevului în formarea de abilităţi şi competenţe.
AMENINŢĂRI
- Insuficienţa suportului material şi financiar pentru derularea proiectului;
- Etichetarea superficială a acestui tip de activitate.

Cum să organizăm activitatea, pe durata celor 5 zile?

Organizarea vieţii colective prevede că orice activitate desfăşurată pe parcursul
taberei este menită să responsabilizeze şi să trezească dorinţa de autodepăşire a unor bariere. De la plecare până la sosire, toate activitățile vor urmări responsabilizarea elevilor: responsabili autocar, responsabili cu înviorarea, responsabili cu drumețiile; membri ai comisiei de ordine- care vor verifica zilnic ordinea în camere, responsabili cu servirea masei, responsabili de camere, responsabili cu concursurile de limba română, responsabili cu concursurile de matematică; responsabili cu concursurile de desen, responsabili cu concursurile de abilitățile practice, responsabili cu concursurile sportive, responsabili cu concursurile muzicale, responsabili cu organizarea carnavalului, responsabili cu organizarea concursului de Miss& Mister...
Elevii se vor înscrie la acești responsabili cu două săptămâni înainte de tabără, apoi în săptămâna dinaintea plecării vor prezenta materialele pregătite de ei responsabililor.
Activitatea se va desfășura cu program de școală dimineața și cu program de
activități educative după-amiaza.
Activitatea de dimineață se va desfășura cu implicarea elevilor în proiectarea
activităților interdisciplinare, în evaluare, în premierea rezultatelor. Elevii responsabili vor urmări desfășurarea activităților și vor premia rezultatele (sub supravegherea cadrului didactic).
Activitățile de după-amiază vor viza:
Educarea dragostei pentru natura țării noastre, modalitățile de ocrotire a naturii,
dar și acțiuni de ecologizare, de identificare și determinare a speciilor ierboase și lemnoase ale zonei, urmărind aspecte ale impactului omului asupra mediului. Elevii vor lucra pe grupe, rezultatele muncii fiind reunite în prezentări consistente și atractive.
Folosirea unor metode moderne, interactive: jocul de rol, învăţarea prin cooperare,
proiectul, învăţarea de tip expediţionar, aventura, metodele gândirii critice, interviul, dramatizarea, activităţile pe ateliere tematice, audiţiile, vizionările.
Formarea deprinderilor de viață sănătoasă: mișcare, sport.
Formarea unei atitudini civilizate în colectiv, respectarea unor reguli formulate
de colectiv.
Dezvoltarea personală prin susținerea unor activități în fața colectivului, creșterea încrederii în forțele proprii, disciplinarea personală.

Programul zilnic se va desfășura după următorul orar:
8:00- 8:30 Deșteptarea, înviorarea
8:30 - 8:45 Micul dejun
9:00-13:00 Activitate didactică conform planificării
13:00-13:30 Program de voie
13:30-13:45 Masa de prânz
13:45-14:45 Program de odihnă
14:45-18:45 Drumeții și activități educative
19:00-19:15 Cina
19:15-21:15 Seri educative: carnaval, Miss$Mister , discotecă
21:30 Stingerea
Cum să evaluăm activitatea din tabără?
Finalul fiecărei activităţi este organizat sub forma unui eveniment deosebit, cu
audienţă, care să le dea posibilitatea elevilor să realizeze un scurt feed-back al etapelor parcurse, să inventarieze produsele realizate şi să le prezinte grupului de participanţi (expoziţie cu desene, fotografii, produse), prezentare audio-video, postere, dezbateri, concursuri, momente cultural-artistice. Aceste activităţi au impact emoţional şi sunt benefice pentru elevi, deoarece le stimulează motivaţia pentru performanţă şi dorinţa de implicare şi în proiectele viitoare.
Între metodele şi tehnicile de evaluare, cele mai des utilizate sunt : portofoliul,
proiectul final, jurnalul proiectului, desenele, filmuleţele, albumele, posterele, autoevaluarea, investigaţia.
Evaluarea finală (la fiecare sfârşit de an şcolar) este susţinută de evaluările realizate de-a lungul proiectului şi de monitorizarea permanentă a activităţilor desfăşurate. Pentru a fi efectivă şi autentică, ea trebuie să fie un proces continuu, o parte integrantă a învăţării, în măsură să le ofere elevilor şi profesorilor oportunităţi de reflecţie şi de perfecţionare continuă.
Cum să diseminăm proiectul?
Mass-media locală, panoul şcolii, prezentare pe site-ul şcolii, la comisii metodice, cercul pedagogic, simpozion, sesiuni de comunicări …și postarea pe www.didactic.ro.
Tabere didactice au fost adevărate aventuri ale cunoașterii, fiind cele mai
iubite activități extrașcolare, activități de care își aduc aminte cu mare plăcere și emoție toți elevii participanți!!!

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

294 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN