Stagiile de practică pun elevul în rolul de a desfăşura activităţi autentice,similare celor de pe piaţa muncii.
Stagiile de practică-o cale spre piaţa muncii
Învăţământ profesional şi tehnic | Electronică şi automatizări
Propus de: perebiceanu_g | 09.08.2018 16:31 | Revista cadrelor didactice nr. 48/2018 | 849 vizualizări
STAGIILE DE PRACTICĂ-O CALE SPRE PIAŢA MUNCII
Autor: prof.Gratziela Perebiceanu
Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu”-Olteniţa
„Atunci când educabilii sunt liberi să-şi aleagă propriile proiecte,integrarea cunoştinţelor urmează cursul natural indicat de motivaţie şi succes.”
Steven Wolk
Globalizarea, capacitatea de extindere şi dezvoltarea tehnologică sunt factori care, în ultimii ani, s-au combinat, impunând economiei flexibilitate şi adaptare rapidă la schimbări.
Piaţa muncii îşi creionează o nouă configuraţie prin apariţia unor noi calificări şi dispariţia altora, prin modificări ale conţinutului şi sarcinilor posturilor din organigramele firmelor.
Resursa umană devine principalul indicator al performanţei într-o societate de secol XXI,numită a cunoaşterii.
Sistemul de educaţie, în schimbare şi el, caută să se adapteze nevoilor sociale şi economice, punând la baza procesului de formare cele patru componente fundamentale amintite în raportul Comisiei pentru Educaţie în secolul XXI a O.N.U.:
1. A învăţa să cunoşti
2. A învăţa să faci
3. A învăţa să trăieşti împreună cu ceilalţi
4. A învăţa să fii În acest context, este pregătită şcoala să reacţioneze la cerinţele noilor pieţe ale muncii? Învăţământul profesional şi tehnic este capabil să-şi reconsidere oferta de formare ,în pas cu noile tehnologii ? Design-ul curriculum-ului şcolar în vigoare presupune alocarea unei ponderi importante de ore pentru C.D.L.(curriculum in dezvoltare locală), gândit ca o componentă care se încadrează în strategia de descentralizare .
C.D.L-ul are scopul formării competenţelor specifice nevoilor pieţei locale de muncă, pornind de la resursele de instruire (bază materială, parteneriat şcoală-întreprindere, experţi locali) şi de la cerinţele locale pentru pregătire în diverse calificări.
O parte a C.D.L. se implementează în cadrul stagiilor de pregătire practică, modalitate eficientă de dezvoltare a parteneriatului social şcoală-agent economic-comunitate locală.
Ecuaţia atelier şcoală-laborator –agent economic propune contextele de învăţare şi exersare a competenţelor tehnice specializate prin organizarea locurilor de muncă dotate cu echipamente specifice specializărilor şi calificărilor avute în vedere.
Stagiile de pregătire practică facilitează:
-dezvoltarea competenţelor profesionale în scopul inserării pe piaţa muncii
-aprofundarea competenţelor cheie, alături de competenţele personale şi sociale
-informarea şi consilierea elevilor privind evoluţia pieţei muncii
-pe termen lung, creşterea gradului de ocupare în rândul absolvenţilor, după perioada de şcolarizare
-furnizarea pe piaţa muncii a unor absolvenţi calificaţi, motivaţi şi bine pregătiţi
-implicarea şi responsabilizarea agenţilor economici în structuri de tip parteneriat
-familiarizarea elevului cu locul real de muncă care-l va solicita prin situaţii complexe să gestioneze inovativ şi eficient activităţi în concordanţă cu viitoarea calificare.
Exemplu de bună practică
Voi prezenta succint abordarea unui modul implementat in cadrul unui stagiu de pregatire practică
Modul : Circuite electronice
Clasa: a XI a
Calificare: Tehnician in automatizări
Locaţie: laborator de electronică si automatizări
ARGUMENT
Instruirea se realizează în condiţii speciale, într-un spaţiu dotat cu platforme electronice şi aparate de masură ,osciloscoape digitale,generatoare de semnal ,componente şi circuite electronice.
Menţionez că laboratorul reprezintă o finalitate a unui proiect cu finanţare europeană .
Tehnologia îi este prezentată elevului nu ca un produs finit, ci ca un proces, el fiind implicat în activităţi specifice viitoarei calificări : pornirea-oprirea echipamentelor, reglarea şi întreţinerea acestora,reparaţii defecţiuni.
Laboratorul oferă exemple concrete de natură să permită dezvoltarea competenţelor de analiză a componentelor si circuitelor electronice,de măsurare şi vizualizare parametri electrici, de realizare practică a circuitelor electronice.
Pentru ca efectul formativ al procesului de învăţare prin acţiune să fie amplificat, am hotărât să abordăm acest stagiu de pregatire practică prin metoda proiectului.Proiectul stă astăzi la baza dezvoltării economiilor lumii.
Abilităţile, competenţele invocate de proiect sunt necesare în viaţa reală,la viitorul loc de muncă.
Profesorul, maistrul instructor, experţi ai agenţilor economici reprezintă persoane resursă cu care elevii colaborează în implementarea demersului proiectiv.
ETAPE ALE PROIECTULUI
1.Formularea unei întrebări esenţiale şi lansarea temei proiectului
Cum schimbă circuitele electronice lumea? O întrebare deschisă, cu rol de a genera conflictul cognitiv care să atragă atenţia asupra domeniului de lucru.
Tema proiectului: Redresorul bialternanţă- cu finalite practică
2.Planificarea
Pentru a atinge obiectivele proiectului,am implicat în această etapă elevii pentru a-i convinge că acesta le aparţine şi îşi vor putea asuma responsabilitatea pentru reuşita lui.
Activităţile de laborator presupun:
-identificarea schemei electronice a circuitului
-identificarea şi selectarea componentelor electronice necesare -măsurarea, verificarea parametrilor componentelor electonice
-stabilirea regimurilor de funcţionare
-pregătirea substratului electroizolant
-plantarea componentelor electronice
-verificarea funcţionării circuitului
Elementele de conţinut al proiectului se organizeazădupă următoarea structură:
-pagină de titlu
-cuprins
-introducere
-conţinut
-concluzii
-bibliografie
-anexe
3.Agenda de lucru
Pentru o bună organizare, am stabilit termene limită pentru diferite etape ale proiectului.
4.Monitorizare
Prin monitorizare se facilitează procesul de investigaţie şi se modelează atitudinea dorită faţă
de învăţare.
Am urmărit procesele de grup, progresul, dinamica echipelor, feedbackul.
Ca instrument al monitorizării am folosit fişe de monitorizare, dar şi de automonitorizare, cu criterii de evaluare care să fie cunoscute de elevi .
5.Evaluare
Ori de câte ori a fost posibil, am oferit elevilor posibilitatea de a se autoevalua şi de a-şi evalua colegii.
Am acordat timp şi pentru reflecţie, elevii având ocazia să sintetizeze cele învăţate.
Pe lângă competenţele invocate de curriculum,în timpul implementării am evaluat:
-metode de lucru
-utilizarea corespunzătoare a materialelor şi echipamentelor
-corectitudinea informaţiilor ştiinţifice
-corectitudinea măsurărilor
-organizarea ideilor
-calitatea prezentării proiectului
-acurateţea calculelor şi a schemelor electronice
Prin metoda proiectului,aplicată în cadrul stagiului de pregătire practică, am dat elevilor posibilitatea să-şi construiască cunoaşterea prin căutare,accesare şi prelucrare a informaţiilor, cu finalizare practică.
Scopul a fost apropierea curriculum-ului şcolar de problemele vieţii reale şi punerea elevului în rolul de a desfăşura activităţi autentice,similare celor de pe piaţa muncii.
Bibliografie
Bîrzea, C.,1995,Arta şi ştiinţa educaţiei, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti
Ciolan,L.,2008, Invăţarea integrată,Editura Polirom, Iaşi
Joiţa, E.,2006, Instruirea constructivistă-o alternativă,Editura Aramis, Bucureşti
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.