Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Sistemul educational STEM

Învăţământ gimnazial | Toate disciplinele

Propus de: carmen_soare | 03.02.2018 08:10 | Revista cadrelor didactice nr. 44/2018 | 2868 vizualizări

STEM este acronimul pentru Știinţă, Tehnologie, Inginerie şi Matematică şi cuprinde o gamă largă de discipline care se încadrează în fiecare dintre aceşti termeni.

Sistemul educational STEM

STEM este acronimul pentru Știinţă, Tehnologie, Inginerie şi Matematică şi cuprinde o gamă largă de discipline care se încadrează în fiecare dintre aceşti termeni. STEM are o importanţă practică deosebită pentru fiecare componentă a societăţii moderne. În diferite sisteme educaţionale, STEM reprezintă disciplinele specifice incluse în curriculum şcolar şi pot apărea ca discipline distincte: Fizică, Chimie, Biologie, Știinţele Pământului, Astronomie, Informatică, Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor etc. Întreaga economie a societăţii moderne este dependentă de STEM, motiv pentru care este importantă elaborarea unui curriculum bazat pe discipline specifice. Competenţele în domeniul STEM sunt foarte importante şi vor deveni indispensabile în societatea viitoare. Elevii de astăzi sunt liderii şi arhitecţii societăţii de mâine. Disciplinele ştiinţifice nu se bucură de multă popularitate în şcolile din întreaga lume însă societatea modernă are nevoie de cetăţeni cu competenţe în domeniul STEM.
Sistemele educaţionale îşi propun dezvoltarea competenţelor-cheie ca un motor determinant al bunăstării economice şi sociale, actuale şi viitoare, prin educarea elevilor într-o abordare interdisciplinară şi aplicată. Printr-un curriculum şcolar bine gândit, se poate asigura o bază solidă STEM pentru elevii de azi deorece ei vor avea nevoie de matematică, ştiinţă şi tehnologie de-a lungul întregii lor carierei educaţionale şi a întregii vieţi. Carierele STEM sunt unele dintre cele mai căutate şi mai bine plătite meserii ale secolului 21 şi în aceste domenii, numă- rul locurilor de muncă este în creştere. Ca urmare, competenţele în domeniul STEM devin o parte din ce în ce mai importantă a educaţiei de bază în societatea modernă de astăzi. În întreaga lume, este nevoie şi va fi nevoie de un număr mare de cercetători pentru asigurarea unei economii sustenabile. Conceptul de sustenabilitate implică stabilirea unui echilibru între creşterea economică a societăţii moderne, protecţia mediului înconjurător şi găsirea de resurse alternative.
În cadrul programului european Orizont 2020, cel mai mare program de cercetare şi inovare al UE, cu un buget de 80 de miliarde de euro, construirea competenţelor ştiinţifice şi dezvoltarea unor modalităţi inovatoare de conectare a ştiin- ţei cu societatea reprezintă o prioritate. Programul Orizont 2020, în partea a cincea "Știinţa cu şi pentru Societate", descrie obiectivul specific după cum urmează: "Scopul este de a construi o cooperare eficientă între ştiinţă şi societate, a recruta noi talente pentru ştiinţă şi pentru a asocia excelenţa ştiinţifică cu conştientizarea socială şi responsabilitatea". Programul Orizont 2020 a intrat în vigoare în 2014 iar obiectivele prioritare stabilite trebuie să fie îndeplinite până în 2020 de către instituţiile UE şi statele membre. În cadrul acestui program, sunt căutate soluţii şi metode care să facă ştiinţa mai atractivă pentru tineri, să crească apetitul societăţii pentru inovare şi cercetare şi să pregătească noua generaţie pentru a fi creativă şi responsabilă. Acest proiect ambiţios al UE îşi propune să promoveze educaţia ştiinţifică şi să atragă tinerii spre cariere STEM, pentru a îmbunătăţi alfabetizarea populaţiei europene în domeniul ştiinţelor şi tehnologiei. La vârste fragede, elevii sunt curioşi şi este important să le trezim interesul şi pasiunea pentru domenii STEM. Pentru atingerea acestui scop este nevoie de un număr mare de profesori experţi în aceste domenii. În Uniunea Europeană, au existat iniţiative STEM prin programele de finanţare ale Uniunii Europene, precum: European Schoolnet, Scientix, inGenious şi altele.

Educaţia ştiinţifică nu mai poate fi privită ca pregătire de elită pentru oameni de ştiinţă sau viitori ingineri ci ca o necesitate a societăţii moderne. Oamenii societăţii moderne au nevoie de capacităţi de gândire critică şi creativă pentru a rezolva problemele şi pentru a dezvolta soluţii inovatoare. Competenţele STEM sunt deja considerate ca o formă alfabetizare de bază şi implică echiparea tinerei generaţii europene cu cunoştinţele şi aptitudinile care să îi permită să participe la dezvoltarea societăţii, să influenţeze şi să modeleze viitorul şi să participe la activităţi economice specifice epocii în care trăim. Pentru a răspunde numeroaselor provocări legate de prosperitate şi un mediu sănătos, Uniunea Europeană (UE) are mai multe programe de acţiune până în 2020.
www.Wikipedia.ro
Prof. Carmen Soare
Scoala Gimnaziala George Bacovia

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

320 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN