Jocuri educaţionale

Cu răţuştele la culcare
Formarea numerelor. Clasa miilor, clasa unităţilor
Matematica Clasa a III-a

Armonia culorilor
Fracţii egale
Matematica Clasa a IV-a

Foca la distracţie
Adunări şi scăderi în concentrul 0-10000
Matematica Clasa a III-a

,, SĂ CUNOȘTI LUMEA PRIN GEOGRAFIE ”

Învăţământ gimnazial | Geografie

Propus de: maricord | 22.08.2019 05:53 | Revista cadrelor didactice nr. 59/2019 | 27 vizualizări

Acest material prezinta importanta studiului geografiei

,, SĂ CUNOȘTI LUMEA PRIN GEOGRAFIE ”
Prof. CORD MARILENA
Școala Gimnazialā Cālāƫele, judeƫul Cluj.

Geografia, ca disciplină de învăƫământ, are un rol deosebit în formarea și educarea elevilor. Împreună cu celelalte discipline socio-umane, geografia îsi aduce o contributie însemnată la formarea elevilor, a concepƫiei știinƫifice despre lume și viaƫă. Aceasta presupune o foarte strânsă relaƫie între cunoștinƫe-atitudini-convingeri-concepƫie-comportament, astfel încât ele să formeze un tot unitar.
İn cateva rânduri , voi împārtăși din experienƫa mea ca și profesor, voi vorbi despre rolul geografiei în formarea elevilor și despre relaƫia între pasiune-studiu și performanƫā. Se știe déjà(cel putin la nivel judetean) despre echipa geografilor de la Cālāƫele și am sā mā rezum la modul în care eu și elevii mei reușim de ani buni sā obƫinem premii la olimpiadele și concursurile scolare. Am realizat pe parcurs cā un profesor de geografie asemeni actorului rāmâne în sistem doar datoritā pasiuni. Probabil aceasta pasiune am transmis-o și elevilor, însa e foarte important sā poƫi stabili o relaƫie adevaratā, bazatā pe comunicare deschisā, respect reciproc și chiar atașament pentru a avea un efect vizibil.
Se spune, de obicei, că geografia este un „obiect de cultură generală”. Ceea ce trebuie înƫeles exact este că geografia acoperă o parte importantă a culturii generale a oricărui om modern, este o ştiinţă care sintetizează informaţii din orice materie – biologie, matematică, istorie etc. şi pentru asta e şi frumoasă.
Unii cred ca studiul geografiei se rezumā doar la ape, munƫi, dealuri, ƫāri și capitale însā studiul geografiei e dificil pentru că nu implică doar memorare sau nişte calcule şi o hartă. Studiul ei este foarte complex pentru că trebuie să ai o foarte bună memorie vizuala, o orientare în spaţiu excelentă şi o gândire foarte logica şi bine dezvoltată ,trebuie să stapaneşti foarte bine termenii şi limbajul de specialitate. În primul rând trebuie să o înţelegi foarte bine pentru a face performanţă, trebuie să înveţi să faci corelaţii, asocieri, să analizezi fiecare factor ce poate interveni.
Prin geografie se poate vedea lumea în ansamblu. Analizānd o ƫarā de exemplu colatorești imaginar aici, faci cunoștinƫā cu obicieurile și cultura acesteia, faci analiza geografică cuprinzind totul – de la relief, climā, ape, vegetatie, faunā, la oameni și activitāƫile lor. Orice aspect din viaţă poate fi redat prin geografie.
Cred că nu există materie care să ofere atâtea posibilități ca Geografia: hărți, imagini, planșe didactice, curiozități, fenomene naturale spectaculoase, jocuri, diagrame, power-point, documentare, aplicații, observații și analize, machete, modele, proiecte etc. Tocmai de aceea, cu puțină pasiune și implicare, poți face din ora de Geografie preferata multor copii. Ca profesor de Geografie ai mai multă flexibilitate în organizarea orei și îți trebuie mai multă creativitate decât în multe alte domenii. Dacă îți place și te implici, nici o oră nu seamănă cu alta. Mereu cauți ceva interesant să faci cu elevii. Poți inventa jocuri, aplicații. Poți să le aduci diferite chestii interesante etc.
Geografia are si caracter aplicativ, fiind bine integrată în cotidian. La Geografie nu faci teorii fără noimă. Subiecte cotidiene precum GPS, fenomene si calamitāƫi ce apar zilnic într-o parte sau alta a globului, zone de conflict de pe Glob, buletinul meteo etc. pot deveni oricând teme de discuție la oră. De asemenea, îi poți învăța pe copii să se orienteze în teren, să folosească hărțile, să interpreteze grafice, să explice fenomenele naturii etc. – aspecte folositoare pentru copii în viață indiferent de domeniul în care vor lucra. Dupa cum se spune cā Geografului îi stā bine cu drumul, este foarte important organizarea de excursii, drumeƫii, iesiri în aer liber, facilitând astfel contactul direct cu mediul și realizarea legāturii dintre teorie și practicā. Așadar, ca profesor de Geografie te poți face foarte util pentru ceilalți, iar nevoia de a se face utili este o caracteristică evidentă a tinerilor. Cele mai importante sunt tactul si talentul pedagogic, capacitatea de a capta atenƫia copiilor, de a preda în mod creativ și de a nu se limita doar la un monolog plictisitor.
Nu mā consider un profesor perfect, întotdeauna un dascāl are nevoie de adaptare în funcƫie de clasa de elevi, trebuie permanent sa detinem capacitatea de a organiza materia predatā în segmente ușor de corelat, de a pregāti fiecare lecƫie astfel încât sā fie mai accesibilā, dar și mai interesantā pentru elevi și mai mult, capacitatea de a ƫine fiecare lecƫie într-o manierā interactivā, care sa implice elevii și sā le cearā opinia. Dacā elevul este integrat în predare, daca i se cere pārerea și se ƫine cont de aceasta, el va deveni incontestabil mai atent la informaƫiile oferite. Profesorii neapārat includ și tact, māiestrie pedagogicā și talent oratoric.
Nu sunt adepta predārii pe un ton monoton atât de plictisitor, încât elevii sā aibā alte preocupari în timpul orei sau pur și simplu simuleazā atenƫia, insa nici tonul ridicat nu tebuie adoptat deoarece oboseste;! Trebuie sā știm nu numai în ce formā sā prezintām informaƫiile, ci și cu ce tonalitate, de a relaƫiona nu doar cu clasa de elevi, ci și cu fiecare elev în parte.iar atunci se va capta în mod sigur atenƫia elevului.
În unele situații, rezultatele muncii tale se văd foarte repede și sunt foarte plăcute. Unii copii sunt foarte bucuroși că începe ora de Geografie, alții rămân cu câte un lucru bun învățat de la tine și te bucuri etc. Nu mă aștept să muț munții din loc, să placă materia mea tuturor, dar ceea ce se reușește îți dă satisfacție. Elevii care au reușit sā obƫinā premii la olimpiade au declarat ferm cā iubesc aceasta materie, cā și-au dezvoltat o adevaratā pasiune pentru geografie, iar atunci studiul împletit cu pasiune nu poate eșua. Geografia se învaţă cu voinţă şi dorinţă, iar performanţe geografice se obţin doar cu pasiune. Despre geografie sunt multe cărţi de citit ori cuvinte de scris, dar este cert: Geografia este ştiinţa “lumii”, iar lumea poate fi cunoscutā prin GEOGRAFIE.


Echipa de geografi de la Școala Cālāƫele ( doar in ultimii 3 ani s-au obtinut 30 premii la faza judeƫeanā și faza naƫionalā la,,Mica olimpiadā de geografie- Concursul TERRA respectiv Olimpiada de Geografie )

Bibliografie
1.Dulamă, Maria Eliza, Didactica geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 1996
2. Mândruţ, O. Geografia şi educaţia prin geografie în perspectiva reformei învăţământului preunuiversitar - Ghid metodologic, I.Ş.E., Bucureşti.1996
geografilia.blogspot.com/2010/09

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 7 evenimente

«SEPTEMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Cum alegeți manualele? Votați și comentati!

258 voturi | 6 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!