Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Rolul activităţilor didactice extraşcolare în sinteza cunoştinţelor despre mediul geografic

Învăţământ primar | Geografie

Propus de: monicu78 | 10.01.2022 12:05 | Revista cadrelor didactice nr. 82/2022 | 558 vizualizări

Excursia este una dintre cele mai atractive, plăcute şi utile activităţi de recreere şi odihnă activă, facilitând contactul cu mediul, având ca suport recreerea, vizitarea, informarea, studiul.

Rolul activităţilor didactice extraşcolare în sinteza cunoştinţelor despre mediul geografic

Prof.înv.primar: Done-Anghel Monica
Școala Gimnazială Teasc, jud. Dolj

Activităţile extraşcolare contribuie la adâncirea şi completarea procesului de învăţământ, la dezvoltarea înclinaţiilor şi aptitudinilor elevilor, la organizarea raţională şi plăcută a timpului lor liber. Ele prezintă unele particularităţi prin care se deosebesc de activităţile din cadrul lecţiilor. Aceasta se referă la conţinutul activităţilor, durata lor, la metode folosite şi la formele de organizare a activităţilor. Conţinutul acestor activităţi nu este stabilit de programa şcolară, ci de către cadrele didactice, în funcţie de interesele şi dorinţele elevilor.
Participarea copiilor la aceste activităţi sporeşte eficienţa demersului educaţional, dat fiind cunoscută marea disponibilitate a celor mici de a descoperi tot ceea ce le stârneşte curiozitatea. Aceste activităţi îşi găsesc finalitatea în comportamentul copiilor care devin mai buni, mai sensibili faţă de mediul apropiat, mai protectori, disciplinaţi, responsabili, plini de iniţiativă şi prompţi în ocrotirea a tot ce-i înconjoară.
Conştientizând aceste aspecte, am făcut demersurile necesare pentru derularea unor activităţi extraşcolare (drumeţii, vizite geografice, excursii) realizate în comun cu elevii altor clase sau organizate la nivelul clasei pe care o conduc.
Excursia este una dintre cele mai atractive, plăcute şi utile activităţi de recreere şi odihnă activă, facilitând contactul cu mediul. Excursia de studiu are ca scop principal lărgirea orizontului geografic, realizând de asemenea legătura dintre teorie şi practică. Excursia este o călătorie de cel puţin o zi, efectuată în afara localităţii de reşedinţă, cu un mijloc de transport, având ca suport recreerea, vizitarea, informarea, studiul.
Drumeţiile, ca şi vizitele şi excursiile se organizează cu răspundere după o planificare tematică, precizându-se foarte clar şi concret scopul propus, precum şi alegerea perioadei de desfăşurare.
Importanţa excursiilor :
 elevii dobândesc cunoştinţe noi, studiază fenomenele şi obiectele în toată complexitatea lor, leagă teoria de practică, precizează şi fixează mai bine cunoştinţele;
 în excursii se formează priceperi şi deprinderi de a observa fenomenele naturii şi ale vieţii social – economice, în felul acesta prin intuiţie directă, cunoştinţele capătă un caracter realist dezvăluind legăturile lor cauzale;
 au rol important în sintetizarea cunoştinţelor despre mediul geografic prin cunoaşterea mai multor regiuni, a reliefului variat, a diferitelor peisaje, zone economice, asigurând aplicaţie în toate ramurile geografiei fizice şi economice;
 dezvoltă calităţi morale, spiritul colectiv, disciplina, iniţiativa.
Clasificarea excursiilor :
 după momentul în care au avut loc :
o excursii preliminare – au scop în observarea unor fenomene sau obiecte necesare înţelegerii temei sau capitolului ce urmează a fi preluat;
o excursii lecţii – care au ca scop dobândirea de noi cunoştinţe pe bază de intuiţie în natură. Se mai numesc şi lecţii intuitive;
o excursii finale – care au ca scop fixarea, aprofundarea, îmbogăţirea cunoştinţelor şi aplicarea lor în practică.
 după durată :
o de lungă durată;
o de scurtă durată – se desfăşoară în orizontul local, în 2-5 ore.
 după scopul urmărit :
o excursii judeţene – pentru cunoaşterea din punct de vedere : geografic, istoric, cultural, economic;
o excursii interjudeţene
Pregătirea excursiei cuprinde următoarele puncte :
- elaborarea planului excursiei;
- stabilirea grupului elevilor participanţi;
- alegerea traseului;
- stabilirea programului pe ore, zile;
- asigurarea documentării;
- organizarea grupului de elevi;
- recomandări pentru echipament;
- recomandări privind protecţia mediului înconjurător şi ocrotirea naturii.
Iată planul metodic al unei excursii de o zi efectuată cu elevii claselor I- IV .
Itinerar : Craiova - Balş - Drăgăşani - Rm.Vâlcea – Mănăstirea dintr-un lemn – Horezu – Polovragi – Baia de Fier - Peştera Muierii - Tg.Jiu – Craiova
Scopul şi obiectivele excursiei:
 cunoaşterea trecutului şi prezentului patriei noastre prin vizitarea unor obiective din regiunea vizitată;
 cunoaşterea intuitivă a principalelor forme de relief, a unor ape curgătoare şi stătătoare, aspectele vremii şi climei, a etajelor de vegetaţie după formele de relief;
 vizitarea unor obiective economice, istorice, culturale;
 formarea la elevi a unor deprinderi de comportare civilizată în timpul excursiei;
 cultivarea sentimentelor de dragoste şi grijă faţă de natură, formarea şi educarea sentimentului de mândrie naţională.
Obiectivele esenţiale ale excursiei :
 obiective naturale :
• forme de relief: Câmpia Română, Podişul Getic, Subcarpaţii Getici, Munţii Căpăţânei
• relief carstic: Peştera Polovragi şi Peştera Muierii
• nuanţe de climă: de câmpie, de deal şi podiş, de munte
• ape: Olt şi afluenţii: Olteţ, Bistriţa, Luncavăţ, Cerna,
Jiu şi afluenţii: Gilort cu Galbenul, Blahniţa, Amaradia
• Etaje de vegetaţie: a) vegetaţie de câmpie: păşuni, pâlcuri de stejari
b) etajul gorunului şi fagului
c) etajul coniferelor
d) vegetaţia de pe malul apelor.
 obiective antropice, istorice, economice şi social-economice:
o Întreprinderea de osii şi boghiuri de la Balş
o Combinatul chimic, Hidrocentrala, Parcul Zăvoi, Dealul Capela,de unde se deschide o largă perspectivă spre valea Oltului, Casa memorială ,,Anton Pann”, Muzeul de istorie de la Râmnicu Vâlcea;
o Mănăstirea dintr-un lemn, Mănăstirea Polovragi;
o Operele marelui nostru sculptor Constantin Brâncuşi din Târgu Jiu
( Coloana Infinitului, Poarta Sărutului, Masa Tăcerii );
o Centre comerciale: popasuri turistice;
o Căi de transport: şosele naţionale, europene, căi ferate, poduri, viaducte;
o Culturi agricole.
 Organizare administrativă:
 Judeţele: Dolj, Olt, Vâlcea, Gorj;
 Oraşe: Craiova, Balş, Drăgăşani, Băbeni, Râmnicu Vâlcea, Horezu, Târgu Jiu, Rovinari, Turceni, Filiaşi;
 Comune, sate; aşezări din zona de câmpie, deal, munte.
Aplicaţii făcute cu ocazia excursiei :
- citirea şi interpretarea hărţii urmărind traseul de străbătut;
- delimitarea şi localizarea pe hartă şi în teren a subunităţilor reliefului din zona respectivă;
- rolul reţelei hidrografice şi a compoziţiei petrografice în aspectul reliefului, rolul omului în transformarea formelor de relief;
- influenţa versanţilor umbrit şi luminat asupra vegetaţiei naturale şi cultivate;
- schimbarea climei în funcţie de altitudinea reliefului, a vegetaţiei în funcţie de relief şi climă;
- explicarea circuitului apei în natură, viteza de scurgere a apei în funcţie de înclinarea pantei, stabilirea malului stâng şi drept al unui râu, acţiunea de spălare a solului de către ape, albia râului, fluviului, folosirea apelor de către oameni (pescuit, irigaţii, transport, construcţii de hidrocentrale ).
Evaluarea şi valorificarea excursiei :
- discuţii pe marginea celor văzute în excursie;
- compunere geografică;
- concurs tematic „Cine ştie câştigă”;
- desemnarea unor locuri care i-au impresionat;
- compuneri de probleme cu date din excursie(distanţe străbătute);
- colecţii de roci, plante;
- întocmirea jurnalului excursiei.
Excursia este factorul care îmbină armonios latura instructiv-educativă cu cea de recreere şi odihnă activă, este principala formă de legătură a geografiei cu realitatea înconjurătoare, formând la elevi sentimente de dragoste şi admiraţie faţă de natură, de protecţie şi preţuire a frumuseţilor peisagistice ale patriei, de stimă şi respect faţă de munca omului.

BIBLIOGRAFIE

 Bârgăoanu P., Octavian Mândruţ - Metodica predării geografiei, E.D.P., Bucureşti, 1979
 Joiţa Elena – Didactica aplicată în învăţământul primar, Ed. Gheorghe Alex., 1994
 Tomescu Viorica, Popa Florentina, Alexandru Gh., Stan Lucian, Cârţu-Gheorghe Claudia – Metodica predării geografiei şi ştiinţelor naturii în ciclul primar, Ed. Gheorghe Alexandru, Craiova, 2001

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 48 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

150 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN