ISSN: 2393 – 0810
● " Grădinița și învățarea online 2021", Nicoleta Risnoveanu
● Activităţi interactive realizate cu Platforma Livresq, Anca Roman
● METODE ȘI TEHNICI DE EVALUARE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL ONLINE, hristea cristina
● Activități extrașcolare online, Nicoleta Stanciu
● POVESTEA CLASEI ÎNTR-O CARTE DIGITALĂ, Constanta Preda
● Experienţe didactice online în timpul pandemiei, Gabriela Almasan
● EXPERIENTE ONLINE IN TIMPUL PANDEMIE “PREZI VIITORUL CONSTRUINDU-L!” – https://narada.ro/proiect/prezi-viitorul-construindu-l/, Minerva Ignat
● PROIECT NUMERIC - CLASSES ENGAGÉES: ”J’APPRENDS LE FRANÇAIS ET JE DEVIENS ÉCOCITOYEN »- ÎNVĂŢ LIMBA FRANCEZĂ ŞI DEVIN ECOCETĂŢEAN, Rodica Calota
● PROVOCAREA SECOLULUI: PROFESORUL IN PANDEMIE, Gabriela Moisi
● Abordarea constructivă și inovativă a unui instrument de lucru online, platforma emaze, Alina Irimescu
● SIGURANŢA PE INTERNET, Simona Barbu
● The Digital Teacher, Simona Barbu
● BILANŢ POST-PANDEMIE, Simona Barbu
● ANTI FAKE NEWS, Simona Barbu
● ŞCOALA ONLINE ÎN TIMPUL PANDEMIEI, Simona Barbu
● CYBERBULLYING SAU HĂRȚUIREA ÎN MEDIUL VIRTUAL, Olivia Holdon
Nicoleta Risnoveanu
Gradinita cu program prelungit Nr.10 Buzau, Buzau, Buzau
Un articol despre experiente de invatare online derulate de mine in
acest an scolar.
Am participat la diverse activitati din online pentru prescolari.
Grădinița și învățarea online 2021
Scoala tradițională nu se compară cu școala online, existând
cercetări care arată un randament mai scăzut în educația
digitală. E foarte important pentru ei să fie sprijiniți și
apreciați chiar și pentru eforturi minime, zi după zi.
Dacă mulți părinți sunt stresați și nu fac față pentru că
fie nu au cu cine lăsa copii acasă în timpul jobului, fie
lucrează de acasă și nu pot supraveghea copiii în același timp,
profesorii încă se adaptează la pedagogia digitală și
învață, la fel ca elevii, principiile învățării online.
Trecerea de la școala tradițională la online, problemele de
organizare, restricțiile, lipsa de resurse au provocat multă
oboseală, dar și o performanță scăzută în rândul elevilor,
care simt izolarea și neputința mai puternic.
În mediul online copiii sunt foarte vulnerabili. Aceștia au
capacitate redusă de discernământ între ceea ce este bine și
ceea ce poate fi rău. Copiii au grad scăzut la frustrare și orice
situație neplăcută pe care o trăiesc în mediul online poate
avea un efect negativ asupra confortului psihologic și a stării
lor emoționale.
Concurs local In Asteptarea lui Mos Craciun –un Concurs cultural
artistic la nivelul unitatii.
Am realizat Revista online unde am fost in echipa de
coordonare Ciupercuța– revista Grădiniței cu Program Prelungit
Nr.10
Ediția Nr.13, Buzău, decembrie 2020
ISSN: 2066-5180
Softul educational pe care l-am creat ajuta preșcolarii să își
dezvolte imaginația, creativitatea, să devina mai interesați și
mai receptivi la nou, la rezolvarea unor sarcini diferite față de
învățarea la clasă.
https://risnoveanu-popa-softeducational.netlify.app/
Pe 10 februarie am participat la Ziua Nationala cititului ,un
eveniment national cu Lit word.
Pentru ziua de 24 Ianuarie cu Mica Unire am desfasurat o activitate
la nivel national. Au vizionat un film animat , au rezolvat un
minitest si au primit o diploma la finalul testului.
Film animat - Mica Unire - Mos Ion Roata si Unirea
https://youtu.be/KJT8fYkWC8w
MiniTest cu 5 intrebari din filmul vizionat + Diploma la finalul
testului
https://forms.gle/8BPw9Ziz2JCfaV5N9
Am absolvit la un curs de formare online pe platform Iteach ,
curs care se numeste Genially și eTwinning: Experiențe
interactive de învățare colaborativă
Un joc virtual pe care l-am creat pentru cursul Genially și
eTwinning: Experiențe interactive de învățare colaborativă
Am creat pe platforma etwinning urmatoarea pagina:
https://twinspace.etwinning.net/177694/pages/page/1670649
In pagina am adaugat jocul "Gaseste perechile" din platforma
Genially (un joc pentru invatamant prescolar):
https://view.genial.ly/60b520ba99c9530ddb8477e5/game-gaseste-perechile
Am folosit optiunea "Insert" din fereastra care se deschide cand se
apasa pe "Share" in pagina Genially. Am copiat linkul din sectiunea
"Iframe" si l-am introdus in formularul de "inserare Iframe" din
pagina etwinning.
Am derulat un proiect Etwinning ,,Scoala si Familie” in care am ca
parteneri peste 50 de membri in proiect.Partenerii sunt din 6 tari :
Romania, Republica Moldova, Turcia, Polonia, Italia, Armenia.
Proiectul poate fi acesat la pagina :
https://live.etwinning.net/projects/project/295562
Sunt inscrisa la proiectul eTwinning Reciclare creative,Atelier de
creatie si la proiectul The Harmony of Nature, 2021.
Și cea revista Ciupercuța– revista Grădiniței cu Program
Prelungit Nr.10
Ediția Nr.14, Buzău, mai 2021
ISSN: 2066-5180
Am participat la webinarul internațional - Eveniment „Școala
virtuală ne unește” din cadrul proiectului eTwinning „Școala
virtuală ne unește”, organizat de UTCN-DSPP din Baia Mare și
Grădinița cu program prelungit „Otilia Cazimir” din Baia Mare,
27 aprilie 2021 prin programul Etwinning si Erasmus.
Am participat la Webinarul online Ziua Naționala a basmelor și
poveștilor- Proiect educativ național la 8-06-2021. În cadrul
proiectul educațional național „Basmele și Poveștile
Românești, moștenirea culturală a neamului nostru” dorim să
promovăm valorile morale si etice, prin intermediul povestilor si
sustine dezvoltarea unui sistem personal de valori care sa ajute
copilul in crearea unei personalitati sanatoase si armonioase.
Parteneri:
AtelieR de Cuvinte - Coordonator proiect: Ioana Popescu;
Asociația Gradusart „Suntem Povesti” - Adriana Ene,
Asociația Magia Cuvântului – Giorgiana Popan
În mediul online, putem transmite emoție prin gesture,prin voce
și putem și alaturi de copil, chiar daca nu suntem prezenți fizic
lângă el. Este important să adresăm întrebări copiilor, pentru
a vedea cum se simt, ce griji au,ce s-a intâmplat cu ei. Este
foarte important să fim alături de copii și ei să simtă asta.
Experiența online poate crea o poveste și este despre viața de a
fi împreună.
Anca Roman
Scoala "Carmen Sylva" Iasi, Iasi, Iasi
Articolul propus evidenţiază avantajele utilizării platformei Livresq în demersul didactic, atât pentru învăţarea online, cât şi pentru învăţarea cu prezenţă fizică a elevilor în clasă.
Activităţi interactive realizate cu Platforma Livresq
prof. Anca Roman
Şc. Gim. „Carmen Sylva”/GPP Nr. 9, Iaşi
Platforma Livresq este un produs în totalitate românesc, ce pune
la dispoziţia utilizatorilor săi o gamă foarte variată de
posibilități cu ajutorul căreia se pot crea materiale şi
activităţi interactive şi atractive pentru elevi, începând cu
nivelul preşcolar până la cel universitar şi nu numai.
Pentru mine, cea mai importantă caracteristică a unei activităţi
realizate cu Livresq, este aceea că pot introduce în activitatea
mea o componentă teoretică, elemente cu aplicativitate practică,
precum şi o parte de evaluare, toate la un click distanță, toate
în același loc.
Activităţile interactive create cu această platformă au fost
foarte bine primite de cei mici, preşcolarii cu care îmi
desfăşor activitatea la grupă, iar din punctul de vedere al
cadrului didactic, consider că materialul de învăţare pregătit
poate fi mult mai bine organizat. Astfel, resursa didactică creată
cu Livresq poate fi uşor utilizată în cadrul activităţilor
sincron şi în acelaşi timp poate fi uşor accesibilă și celor
care nu pot fi prezenți fizic în sala de clasă.
Un alt avantaj pe care îl oferă platforma Livresq este acela că
dă posibilitatea cadrului didactic de a crea lecții interactive,
corelate cu viziunea proprie și cu particularitățile clasei pe
care o are spre îndrumare. Astfel, elevii, chiar şi cei mai mici
dintre ei, sunt în scurt timp atraşi de conţinutul educativ şi
reuşesc să deruleze și să parcurgă activităţile individual
fără ajutor sau cu un ajutor minim din partea unui adult, deoarece
platforma este foarte intuitivă.
O activitatea creată cu ajutorul editorului Livresq se
concretizează printr-un pachet digital ce poate conţine mai multe
resurse educationale cum ar fi: manualul digital, jocurile online,
materialele video, imaginile sugestive, resursele de tip acordeon
însoţite de informaţii, chestionarele de fixare sau cele de
evaluare a cunoştinţelor, ceea ce diminuează mult din timpul
cadrului didactic de postare a materialelor de studiu în mod
separat şi oferă posibilitatea elevului de a parcurge resursele
propuse în ordinea pe care o doreşte, în ritm propriu. De
asemenea, lecţiile create au şi alte avantaje: le permit copiilor
să le urmărească ori de câte ori au nevoie, sunt interactive, le
oferă posibilitatea de a se verifica prin intermediul
chestionarelor, conțin imagini atractive şi sugestive etc.
Elaborarea conţinutului unei activităţi folosind platforma
Livresq devine pentru cadrul didactic un proces captivant, viu, cu
posibilităţi multiple de manifestare a creativităţii. Un punct
de plecare în crearea unei activităţi ar putea fi competenţele
pe care dorim să le dezvoltăm la copii şi apoi să subordonăm
întregul conţinut acestui scop. Astfel, cadrul didactic are
libertatea de a introduce în lecţie tot ceea ce consideră necesar
şi sub forma pe care o doreşte (galerie de imagini, material
video, resursă de tip tab sau acordeon, bariere, asistenţi etc.)
pentru a-şi îndeplini scopul. Pe de altă parte, atunci când
materialul este propus pentru a fi inclus în biblioteca publică a
platformei Livresq, a crea o lecție presupune şi un intens efort
empatic, pe lângă cel intelectual, fiindcă produsul creat ajunge
să fie folosit de copii pe care nu îi cunoști şi cărora trebuie
sa le intuiești nevoile de învățare, dar și pe cele afective.
Livresq este o platforma completă, care mi-a oferit multiple
instrumente necesare obținerii unor activităţi interactive, care
au reuşit să stârnească interesul și curiozitatea copiilor. Cu
ajutorul editorului pus la dispoziţie, a şabloanelor de lecţii
preexistente, am avut posibilitatea de a-mi structura design-ul
activităților de învățare într-o amplă varietate cromatică,
de forme şi de animaţii, astfel încât acestea să fie
antrenante, captivante și participative pentru cei mici, să îi
determine pe aceştia să interacţioneze cu conţinuturile de
învăţare, să se implice activ în demersul educativ.
Pentru exemplificare:
https://view.livresq.com/view/6003ef669eb0b300077c3158/
hristea cristina
Scoala Gimnaziala "C. Regman" Danes , Mures, Danes
ARTICOLUL CONTINE O SERIE DE EXEMPLE DE BUNA PRACTICA PENTRU
PREDAREA ONLINE
De-a lungul timpului, în teoria și practica educației și
instruirii, conceptul de evaluare a suferit modificări
semnificative. De la simpla verificare a cunoștințelor
acumulate de către elev și notarea lor de către
învatator s-a ajuns la extinderea acțiunilor evaluative
asupra rezultatelor sociale ale sistemului de învățământ,
asupra proceselor de instruire, a durabilității cunostințelor
elevului, a calitătii curriculumului școlar și a pregătiri
personalului didactic .
Evaluarea introduce o normă valorică, evoluând sub influența
pedagogiei prin obiective, în două direcții :
Sumativa care se concentrează asupra rezultatelor grupei de elevi,
reflectând performantele ;
Formativa care analizeaza situatiile complexe, demersurile de
studiu și procesele de învățare diverse ;
Analizând practicile evaluative ,Ion T. Radu remarcă faptul
că “evaluarea performantelor școlare este tot mai mult
ințeleasă nu ca acțiune de control - sacțiune , limitata la
verificare și notare, ci ca proces ce se întrepătrunde
organic cu celelalte procese ale actului didactic,
exercitând o functie esential – formativa, concretizată în
a informa și a ajuta în luarea unor decizii cu scopul de
ameliorare a activității în ansamblu “.Relaţiile funcţionale
dintre acţiunile de evaluare a rezultatelor şcolare şi procesele
de instruire şi educare, relevă funcţiile fundamentale ale
evaluării în activitatea şcolară.
Viziunea mea despre metodele de evaluare pe care ar trebui să le
punem în practică în mediul on-line este că ar trebui să fie
făcute niște aplicații prin care elevii vor fi supuși unor
teste, partea teoretică să fie la început și după ce este
parcursă sa fie dat în test, ar fi bine sa fie diferit la fiecare
elev, si dacă elevul încearcă să intre pe alt site sau pe altă
aplicație sa fie dat afară din aplicație, deoarece ar putea copia
dacă intră pe alt site sau poate întreba pe cineva în mediul
online si asta înseamnă ca nu a fost parcursă partea teoretic
De asemenea metodele de evaluare trebuie să fie desfășurate în
mod interactiv astfel (pornind de la premisa ca acest sistem virtual
doar recapituleaza si sistematizeaza cunoștințele precedente
acestei perioade): prin jocuri educative online (alături de
profesori) folosind diferite platforme sau aplicații; prin
conferințe ce stau la baza unor vizionari ale unor documentare
educative.
Googleclassroom este un instrument nou din suita Google Apps for
Education cu care profesorii pot să creeze și să organizeze rapid
teme, să ofere eficient feedback, precum și să comunice ușor cu
elevii. Cu aplicația Classroom studenții pot să-și organizeze
temele,testele de evaluare în Google Drive, să le finalizeze, să
le predea, precum și să comunice direct cu profesorii și cu
colegii.
Am utilizat cu success la clasă platforma educațională Edmondo ,
unde am publicat link-uri către activități suplimentare, precum
și fișe care ajută la acumularea de cunoștințe dincolo de
conținutul manualului.
Edpuzzle este un instrument online care mi-a permis să accesez un
videoclip din mai multe surse (cum ar fi YouTube, National
Geographic sau Academia Khan) și să îl transform într-o lecție
interactivă. de geografie
Pentru orele de Muzică și mișcare și Dezvoltare personală am
folosit ca instrument de evaluare platforma educațională Școala
Intuitext.Cu ajutorul acestei platforme ,cei mici își antrenează
gândirea și memoria prin jocuri logice, descoperă curiozități
din lumea sportului, artei și științei, se bucură de animații
și experimente inedite. Cu ajutorul acestui produs online de
învățare, copiii își formează o atitudine pozitivă în raport
cu școala, acest aspect fiind, de fapt, cheia către un viitor de
succes.
O provocare pentru elevii mei a fost utilizarea aplicatiei Padlet ,
care este o aplicaţie online care permite utilizatorilor să-și
exprime cu ușurinţă opiniile pe un subiect comun pe un
„avizier” virtual (wall). Peretele este, de fapt, o pagină web
unde utilizatorii publică scurte mesaje conţinând text, imagini,
clipuri video şi / sau legături. Poate fi folosit pentru sesiuni
de brainstorming, a posta adrese de Internet utile, cuvinte noi,
termeni sau comentarii pe o temă data,teste de evaluare.
ASQ (Another Smart Question) este o soluție de evaluare pe care
elevii o pot folosi independent, pentru a aprofunda și a lucra
individual teste și exerciții create în prealabil de profesor.
Acesta poate adăuga clipuri video cu explicații, exerciții și
teste pentru orice materie și poate urmări rezultatele fiecărui
elev direct din aplicație.
După opinia mea aceste ,platformele sunt suficient de sigure pentru
a permite evaluarea de la distanță.
Nicoleta Stanciu
Scoala Gimnaziala Nr.2 Piatra Neamt, Neamt, Piatra Neamt
Perioada școlii online a constituit, pentru fiecare, o mare provocare, atât din perspectiva realizării activităților școlare, cât și din perspectiva găsirii de soluții optime pentru asigurarea stării de bine, prin activități extrașcolare.
Perioada școlii online a constituit, pentru fiecare, o mare
provocare. Cel mai mult ne-a lipsit interacțiunea directă cu
elevii, faptul că nu am putut „lua pulsul” sălii de clasă,
că a fost mult mai dificil să primești feed-back imediat și să
remediezi la timp unele aspecte înțelese superficial.
Dar... ne-am adaptat să învățăm și altfel... Chiar dacă sunt
încă mici, în clasa I, elevii au devenit puțin mai responsabili,
au înțeles că e foarte important să valorifice fiecare
experiență de învățare.
Tot altfel s-au derulat și activitățile extrașcolare.
Am utilizat platforma educațională Google Workspace for Education
(Google Classroom, Google Meet).
Din categoria instrumentelor Google am folosit, în special,
Prezentări, realizate interactiv, fiecare încărcându-și
desenul/ lucrarea pe slide-ul indicat. Chiar dacă la început a
fost mai dificil, satisfacția a fost maximă în momentul în care
fiecare a putut vizualiza expoziția, admirând lucrările tuturor.
Am marcat împreună („din confortul casei noastre”) momente
importante:
- 1 Decembrie – Ziua Națională a României
- Moș Nicolae
- Crăciunul și Anul Nou
- 15 Ianuarie – Mihai Eminescu
- 24 Ianuarie – Mica Unire.
Și întâlnirile de pe Google Meet ne-au adus o stare de bine,
trăind împreună momentele la intensitate maximă:
Valorificarea experiențelor elevilor fundamentează autenticitatea
învățării.
Consider că pe parcursul școlii online am reușit să mențin
interesul elevilor pentru învățare, implicându-i activ în
activități diverse.
Constanta Preda
Scoala Gimnaziala "Nicolae Titulescu" Ploiesti, Prahova, Ploiesti
Cartea digitală „Povestea noastră”, realizată cu ajutorul aplicației Story Jumper, este un proiect de suflet-retrospectivă emoționantă a claselor primare.
Școala online a scos și mai clar în evidență
vulnerabilitățile sistemului de învățământ românesc dar, în
același timp, a oferit oportunități de reconsiderare a
activității didactice, de îmbunătățire a competențelor
profesorilor care au înțeles că tehnologia îi poate ajuta să
ducă la un alt nivel munca la clasă, colaborarea cu elevii,
activitățile extrașcolare, comunicarea cu părinții și cu
colegii din întreaga lume.
În acest context, plin de provocări dar și de ocazii de a
învăța și a experimenta, am desfășurat cu elevii mei numeroase
activități interesante pentru realizarea cărora am folosit
aplicațiile digitale. Astfel, la sfârșitul clasei a patra, pentru
a celebra cei cinci ani ai ciclului primar, am realizat online o
activitate festivă care s-a intitulat sugestiv „Povestea
noastră”. Într-o atmosferă emoționantă, alături de familiile
elevilor, am făcut o retrospectivă a etapelor parcurse împreună,
un bilanț al realizărilor și al rezultatelor, al activităților
frumoase, al experiențelor educaționale care au construit niște
elevi care corespund foarte bine profilului absolventului de clasa a
patra.
Dar, pentru că am avut o clasă numeroasă, de 36 de elevi, a
trebuit să găsesc o cale prin care să dau posibilitatea tuturor
copiilor să își afirme personalitatea, un instrument care să ne
ofere ocazia de a lucra colaborativ, astfel încât fiecare elev să
se regăsească în această activitate, să permită exprimarea
liberă și interacțiunea cu colegii și învățătorul..
Drept pentru care, am ales să marcăm în mod deosebit finalul
claselor primare realizând împreună cu elevii mei o carte
digitală cu ajutorul aplicației Story Jumper, intitulată sugestiv
„Povestea noastră”. Copiilor le-a plăcut foarte mult ideea
unei cărți digitale pe care să o creeze așa cum le place și pe
care să o poată răsfoi oricând.
Pentru ca fiecare elev să folosească în mod corect acest
instrument digital, am început cu realizarea unui tutorial prin
aplicația Loom. Astfel, am contribuit la îmbunătățirea
competențelor digitale, deoarece copiii au înțeles foarte repede
cum să utilizeze aplicația Story Jumper și au ales să o
folosească la clasă pentru realizarea sarcinilor de tip proiect la
istorie, geografie, științe ale naturii, lucrând atât individual
cât și în echipe.
Am construit cartea digitală a clasei noastre pas cu pas, pe
secțiuni bine determinate, dedicând un spațiu de exprimare
fiecărui elev care a avut posibilitatea de a insera poze, de a-și
exprima gândurile și sentimentele, de a colabora cu colegii pentru
a realiza un proiect care să sintetizeze emoția unui moment
deosebit și să realizeze un produs care să constituie un album
digital al clasei care va păstra vii, peste ani și ani, frumoase
amintiri.
Copiii au colaborat, s-au ajutat reciproc să își îndeplinească
sarcinile iar eu i-am sprijinit să realizeze albumul într-o
structură unitară, atât din punct de vedere al conținutului cât
și din punct de vedere grafic. Am lucrat ca o echipă, ne-am
analizat critic produsul realizat și l-am îmbunătățit pas cu
pas, astfel încât fiecare să se regăsească și să se exprime,
să își înțeleagă mai bine colegii și să trăiască din plin
sentimentul de apartenență la un grup foarte important: colectivul
clasei.
Când am decis împreună că suntem mulțumiți de calitatea
produsului realizat, l-am prezentat părinților online, într-un
cadru festiv, împărtășind, astfel, emoția cu familiile care
ne-au fost alături și ne-au facilitat experiențele educaționale.
Pentru a mulțumi tuturor cadrelor didactice, am popularizat cartea
digitală „Povestea noastră” și tutorialul de utilizare a
aplicației Story Jumper pe grupul Consiliului profesoral și în
cadrul Comisiei pentru curriculum, primind calde felicitări de la
colegii mei, care au salutat ideea acestui proiect din care s-au
inspirat pentru propriile activități.
În concluzie, iată cum un instrument digital accesibil poate
facilita realizarea unui proiect colaborativ interesant, eliminând
în totalitate importante costuri materiale, putând fi accesat cu
un simplu click la https://www.storyjumper.com/book/read/109572646.
Gabriela Almasan
Scoala Gimnaziala 'St.L.Roth' Mosna, Sibiu, Mosna
Materialul propus prezintă experienţe proprii ,exemple şi rezultate obţinute în anul şcolar 2020-2021.
Experienţe didactice online
în timpul pandemiei
Şcoala Gimnazială ’’Şt.L.Roth’’-Moşna,Judeţul Sibiu
Profesor pentru învăţământul primar,Gabriela Almăşan
Din momentul în care am aflat că şcolile din întreaga ţară
se vor închide ,a început marea provocare a carierei mele da
dascăl. Am înţeles că mă aflu în faţa unei schimbări
radicale, o adevărată revoluţie în abordarea procesului didactic
dintr-o altă perspectivă. Prima întrebare pe care mi-am pus-o a
fost:’’Ce pot face pentru a deveni un cadru didactic competent
digital?’’, fiind conştientă de influenţa noilor tehnologii
în viaţa elevilor.
Strategiile,metodele şi instrumentele utilizate în lunga
mea carieră didactică de peste 35 de ani,nu au mai dat rezultate
benefice în contextul actual. A fost nevoie ca începând cu luna
aprilie 2020, să-mi revizuiesc întreaga activitate ,căutând
soluţiile optime. A trebuit să mă adaptez rapid,să mă
informez,să mă formez,apoi să pun în practică derularea
activităţilor didactice exclusiv prin mijloacele moderne de
comunicare.
Am făcut cunoştinţă cu noi instrumente şi metode digitale
de lucru cu elevii,apoi cu paşi mici am început să experimentez
la clasă o parte din aceste resurse,prin crearea unor contexte noi
de învăţare care să-i inspire pe elevi să-şi asume propriul
proces de învăţare,să aplice ceea ce descoperă şi să devină
chiar ei multiplicatori ai unor astfel de activităţi.
Pentru ca procesul educaţional exclusiv online să se
poată desfăşura în condiţii optime a fost nevoie de
facilitarea parteneriatului şcoală-familie.Era nevoie de
sprijinul familiilor elevilor întrucât copiii nu aveau
deprinderile necesare pentru a lucra pe platforme sau cu
aplicaţiile utilizate.Fiind din mediul rural o mare parte dintre
elevi nu aveau propriul telefon pentru a se conecta.A trebuit ca
împreună cu familia să stabilim un orar astfel încăt să fie un
adult acasă care să-l poată ajuta.
În şcoala noastră procesul educaţional s-a desfăşurat pe
platforma Edus,un instrument digital complex pentru gestionarea unei
clase virtuale, oferindu-mi câteva oportunităţi:organizarea
optimă a lecţiei,eficientizarea timpului,crearea,colectarea şi
notarea temelor în mediul online,oferirea unui feedback direct
fiecărui elev,postarea unor anunţuri.
Pentru predarea conţinuturilor de învăţare am putut folosi
direct de pe Edus aplicaţia Zoom,prin care am putut să comunic
instant prin video şi chat,să partajez ecranul,să distribui
linkuri,să folosesc tabla virtuală,să împart elevii în
grupe-Breakout Room,să prezint ppt-uri la aproape toate
disciplinele .Lecţiile se puteau înregistra şi să fie revăzute
sau transmise elevilor care au lipsit.
Dintre aplicaţiile utilizate cel mai des a fost aplicaţia
colaborativă Padlet.Pentru clasa a IV-a A am creat
’’table’’virtuale pe care le-am putut împărtăşi cu
elevii printr-un link unic,unde fiecare elev a putut contribui ,iar
toţi puteau vizualiza contribuţiile celorlalţi.Am folosit Padlet
zilnic,pentru sesiuni de brainstorming, a aduna lucrările elevilor
şi a le oferi feedback,a le urmări progresul sau pentru a colecta
ca într-un jurnal al clasei ce au învăţat lucrând acasă.
https://padlet.com/acasamosna/1xzytig2xb3ibgge Padlet
–Desfăşurarea unei lecţii la L.L.R.-‚’’A oftat
pădurea’’ de Lucia Olteanu
https://padlet.com/acasamosna/kg95s1ghhis72zd1 Padlet-expoziţie
https://padlet.com/acasamosna/q3d1rittgqf9jnja Padlet-evenimente
https://padlet.com/acasamosna/1owyt3142h0h5p26 Padlet-activităţi
independente.
Consider că introducerea resurselor educaţionale digitale
în procesul educaţional a permis modificarea
conţinuturilor,orele au devenit mai atractive,a crescut interesul
elevilor pentru tema studiată.
Şi nu în ultimul rând,am înţeles că perioada
pandemică ne-a unit mai mult şi ne-a deschis sufletele către noi
înşine şi către semeni,înţelegând rolul deosebit de important
al învăţării colaborative, schimbul de bune practici
,împărtăşite de profesori la profesori.
Minerva Ignat
Colegiul Tehnic de Aeronautica "Henri Coanda" , Bucuresti, Bucuresti
Proiectul propus de mine, in octombrie, 2020, cu valente bazate pe
educatia STEAM, a adus reale beneficii elevilor,profesorilor, scolii
noastre, comunitatii, in general.
EXPERIENTE ONLINE IN TIMPUL PANDEMIE
“PREZI VIITORUL CONSTRUINDU-L!” –
https://narada.ro/proiect/prezi-viitorul-construindu-l/
COLEGIUL TEHNIC DE AERONAUTICA “HENRI COANDA”, BUCURESTI
PROFESOR: MINERVA IGNAT
Povestea proiectului
Dacă elevii tăi sunt "inima sistemului", iar proiectul tău este
"tratamentul", ce nevoi vei adresa?
Beneficiarii proiectului propus sunt inimosii elevi ai Colegiului
Tehnic de Aeronautică “Henri Coandă”, București, clasa a IX-a
D, 30 la numar, profil Tehnic, specializarea Tehnician aviație,
precum si elevi de la profilul Real, Matematica – Informatica, cat
si de la cel Uman, Filologie. Acești elevi și-au dorit cu
adevărat să urmeze cursurile liceale în cadrul liceului nostru,
cu atât mai mult cu cât liceul nostru este unic în țară (mă
refer la profilul său, Aviație)
Mă bucură faptul că în acest an școlar, 2020 – 2021, alegerea
profilului s-a făcut în urma dorinței profunde a elevilor de a
studia în acest liceu, o alegere bazată pe obiective clare,
realiste, realizabile, predictibile, alegere care va avea că scop
îmbrățișarea unei cariere în domeniul Aviației – să ținem
cont de faptul că unii dintre acești elevi își doresc de mici
să devină piloți, ingineri în domeniul aerospațial, etc.
Menționam mai devreme faptul că liceul nostru este cu profil unic
pe țară, motiv pentru care unii dintre acești elevi provin din
localități (județe) din afară Bucurestiului, și asta pentru
că exact asta și-au dorit – de exemplu, un elev a ales acest
liceu, această specializare, el provenind dintr-o comună din
județul Tulcea, având media 9,60 la examenul de admitere în
liceu, iar singură opțiune aleasă a fost liceul nostru, la fel
cum un alt elev provine dintr-o localitate din județul Maramureș.
Acum, în materie de nevoi, sunt ferm convinsă că pentru a veni
în întâmpinarea nevoilor acestor elevi, tabla interactivă și
softul educațional “Mozabook”, acesta din urma fiind pus la
dispoziție de către Editura Didactică și Pedagogică - Manuale
3D, i-ar ajuta extraordinar de mult pe elevi să vadă, atât în
plan, cât și în spațiu, prin abordarea unor metode interactive,
active-participative, prin încurajarea creativatii, cum competențe
ale secolului al XXI-lea pot fi dezvoltate, cu aplicabilitate în
viitor. Procesul instructive-educativ se va putea desfășura pliat
pe munca în colaborare, adaptată unei clase digitale, (date fiind
condițiile actuale, pandemice) – vezi metoda proiectului, PBS
(Project Based Learning), metodă care, din punctul meu de vedere
(eu fiind profesor de limba engleză și profesor diriginte al
acestei clase de elevi) este extrem de prețioasă. Elevii învață
să se documenteze, să respecte și să se încadreze în niște
termene limite, să colaboreze atât cu colegii și profesorii, cât
și cu unele companii de profil din cadrul comunității din care
fac parte, dezvoltându-și astfel și gândirea critică. Ori, în
acest sens, ce altceva, în afară de o tabla interactiva și un
soft educațional, ar fi mai de folos pentru a veni în
întâmpinarea nevoilor acestor elevi? VOINȚA, spun eu, voința de
a face front comun, unii cu alții, de a empatiza cu nevoile
elevilor , de a ne solidariza pentru a-i ajuta pe acești elevi
să-și îndeplinească un vis al lor, doar al lor.
Experiențele pedagogice ne aduc satisfacții în plan profesional.
Cum e posibil acest lucru? Răspunsul e simplu: prin încurajarea
spiritului creativ la elevi, prin fructificarea imaginației
elevilor, imaginație generatoare de idei, prin operaționalizarea
obiectivelor, prin promovarea gândirii critice, prin reflecție și
autoevaluare, pentru toate acestea bazându-mă, in special, pe
metoda proiectului. Pentru a-i ajuta pe elevi să-și dezvolte
competențe de comunicare, competente ale sec. al XXI-lea, nu e
nevoie decât de implicare, dedicare, empatie și pasiune .
Astfel, activitatea devine colaborativă, ludică, iar din elevi
motivați, aceștia se transformă în elevi motivanti, iar din
elevi inspirați, aceștia se transformă în elevi inspirationali.
Încurajați creativitatea, exploatați potențialul imaginației
și fructificați activitatea elevilor! Rezultatul e inestimabil!
Proiectul propus de mine, in octombrie, 2020, prin intermediul
Organizatiei Narada, a fost finantat integral cu suma de 14.426 lei,
un proiect de suflet, care a adus reale beneficii elevilor,
profesorilor, scolii noastre, comunitatii, in general. Cu oarecare
valente bazate pe educatia STEAM, elevii descopera, creaza, devin
autonomi in invatare. Scopul proiectului a fost atins, la fel si
obiectivele sale.
Povestea mea, drumul spre reusita, promisiunea mea…
Copil fiind, eleva in ciclul primar, aceasta nobila profesie mi-a
fost insuflata de catre invatatorul meu. Mi-l amintesc cu multa
emotie si cu mult drag, invatatorul meu, omul care m-a facut sa
inteleg care e rostul meu in viata: sa formez oameni, sa dezvolt
personalitati, caractere, sa fac oameni din oameni. Pe atunci, copil
fiind, imi incropisem un catalog dintr-un caiet studentesc, in care
notam elevii (copiii cu care ma jucam in curtea blocului), treceam
si absente in catalog, le predam (cum ma pricepeam eu la vremea
aceea), ii ascultam pe note… frumoase vremuri, vremuri care imi
dau fiori de cate ori mi le amintesc,
Eu cred cu tarie ca faptele bune ale unui singur individ conteaza
foarte mult intr-o societate. L-am parafrazat putin pe William
Golding, cel care a scris vestita distopie ”Lord Of The Flies”
(“Imparatul mustelor” ) . Prin urmare, am crezut tot timpul in
abilitatile mele de a schimba mentalitati prin prisma propriei
experiente de viata – munca innobileaza omul. De ce spun asta? Am
fost un copil necajit (poate de aceea conteaza atat de mult pentru
mine ca toti elevii sa beneficieze de egalitatea sanselor), dar care
a razbit in viata prin multa munca, abnegatie, pasiune, implicare.
Nu am facut o boaba de engleza in scoala si am avut curajul nebunesc
sa ma inscriu la Facultatea de Filologie si Istorie din cadrul
Universitatii 1 Decembrie 1918, din Alba-Iulia, specializarea Limba
si literatura romana – Limba si literatura engleza.
Da, cred ca am gasit satisfactie profesionala in faptul ca elevii
mei ma considera un model de urmat in viata. E sublim, e mirific –
e implinire sufleteasca, inainte de implinire profesionala.
Cred, de asemenea, tot cu tarie, ca am capacitatea de a dezvolta
competente, de-acum ale sec. al XXI-lea, deoarece imi axez predarea,
evaluarea pe metode activ-participative, colaborative, pe faptul ca
ludicul nu trebuie sa dispara niciodata… pretuiesc metoda
proiectului – PBL (Project Based Learning) pentru ca ii ajuta pe
elevi sa-si dezvolte gandirea critica, sa invete cum sa se
documenteze, cum sa-si exploateze latura creativa si imaginatia,
totusi realista, sa inteleaga unde anume se regaseste
aplicabilitatea achizitiilor dobandite prin invatare. Empatia nu
trebuie sa lipseasca niciodata unui dascal, ea e cea care ne ajuta
sa stabilim un real parteneriat cu elevii.
In fiecare dimineata ma gandesc cum mi-as mai putea surprinde elevii
pentru a-i motiva pentru invatare: mintea mea fuge in mai multe
directii, in final se opreste la ce crede ea ca ar fi mai bine
pentru ei, pentru elevii mei.
Aveam nevoie de susținere pentru a face învățarea cât mai
atractiva, mai facila, o învățare care sa aibă ca finalitate
dezvoltarea de competente ale sec. al XXI - lea, competente care
își vor găsi cu adevărat aplicabilitatea.
„Metodele active nu conduc în nici un caz la un individualism
anarhic, ci, mai ales când are loc o îmbinare a activităţii
individuale cu cea în echipe, ele au drept rezultat educarea
autodisciplinei şi a efortului voluntar” (Jean Piaget).
Impactul proiectului propus ar fi de mare insemnatate: traim vremuri
pe care nimeni nu le-a trait vreodata, sunt vremuri care aduna la un
loc si trec prin ele vreo trei generatii - nu e timp pentru zabava,
trebuie sa ne gandim cum ne adaptam acestor vremuri, mai ales ca
digitalizarea se pare ca isi va face tot mai mult loc in vietile
noastre. Cu ajutorul acestor resurse poti, cu ajutorul
inteligentelor multiple, sa dezvolti cu adevarat competentele de
care acesti elevi vor avea nevoie sa le transforme in instrumente
menite sa le asigure existenta, un trai decent, bazat pe adevaratele
valori. Cifre? Nu pot sa dau cifre, insa pot spune ca este un
proiect cu predictibilitate, care aduce plus valoare. Sa nu uitam ca
sunt elevi care studiaza la un profil tehnic, unic pe tara, AVIATIE.
Ne putem oare imagina cat de mult ii pot ajuta aceste resurse?
Enorm!
Odata ce am avea aceste resurse, (si colegii mei care predau la
aceasta clasa au nevoie de ele) le-am folosi cum stim noi mai bine,
le-am exploata potentialulla maximum. Si asta, in beneficiul tuturor
- elevi, parinti, dascali, si mai tarziu, agentii economici, am
sustine economia, si implicit, intreaga comunitate din care facem
parte. In acest proces o sa-mi gasesc aliati in parinti, colegi,
companii, organizatii. Activitatile pot fi diverse, ele incurajeaza
si stimuleaza creativitatea, lucrul bine facut. Eu nu am dubii ca,
daca ar fi finalizat, acest proiect va fi unul se suscces. Am
incredere in fortele proprii si in capacitatea de a face cunoscute
bunele practici.
Simtul oratoric pe care l-am dobandit in timp ma ajuta foarte mult
sa fiu persuasiva, dar niciodata facand apel la lucruri nerealiste,
irealizabile, ci venind intotdeauna cu exemple si argumente pentru a
sustine ceea ce spun. Voi depune tot efortul pentru a obtine
resursele financiare necesare pentru nevoile elevilor mei pentru ca
ei merita. Donațiile reprezintă investiții in ceea ce avem mai de
preț, pe lângă sănătate - EDUCAȚIA. Viitorul copiilor îl
putem prezice construindu-l. Îl vom putea construi gratie
donatorilor cu suflet mare, donatori pe care nu știu dacă
vreodată o sa-i putem răsplăti, dar care se pot bucura de
recunoștință pe care le-o purtam in suflete.
Motto: ,, Să nu-i educăm pe copii pentru lumea de azi. Această
lume nu va mai exista când ei vor fi mari. Si nimic nu ne permite
să stim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învățăm să se
adapteze.’’ ( Maria Montessori)
Rodica Calota
Colegiul National "Tudor Vladimirescu" Targu Jiu, Gorj, Targu Jiu
Articolul prezinta o metoda recenta de predare-invatare interactiva
numerica, numita"les classes engagees", propusa de Universitatea
Numerica FRANCOPHONIA, din Nice, Franta, in cadrul unui stagiu de
formare, din perioada pandemiei.
PROIECT NUMERIC - CLASSES ENGAGÉES: ”J’APPRENDS LE FRANÇAIS ET
JE DEVIENS ÉCOCITOYEN »- ÎNVĂŢ LIMBA FRANCEZĂ
ŞI DEVIN ECOCETĂŢEAN
Ca profesor de limba franceză, nevoit să se adapteze la
condiţiile de predare a materiei în online, în anul 2020-2021 şi
să-şi adapteze demersul didactic la nevoile elevilor, fără a se
abate prea mult de la normele programei, dar să ţină cont şi de
nevoile mediului, care tindea să devină mai bolnav decât noi,
locuitorii lui, am decis, fiindcă sunt şi diriginta acestei clase
cu profil uman, să abordăm o temă de maximă responsabilitate,
într-un context internaţional, referitoare la atitudinea noastră
faţă de mediu într-o perioadă critică, atât pentru noi, cât
şi pentru el, folosind metoda schimbului de clase, ROULEMENT
despre care aflasem în cursul unui stagiu de formare, în vacanţa
de vară, în urma unui concurs de burse numerice, propus de
Universitatea Numerică FRANCOPHONIA, din Nice, Franţa.
Tema pe care elevii au ales-o este cea menţionată mai sus, iar
obiectivele proiectului şi derularea acestuia le voi descrie în
continuare.
1. PUBLIC
Categoria de vârstă a fost cuprinsă între 12 şi 22 ani, eu
alegând cei cinci elevi participanţi cu vârsta de 15-16,
respectiv 17 ani, în vederea formării clasei de 20 elevi, cu
omologi ai lor din celelalte ţări cuprinse în proiect, sub
denumirea « Les Intouchables ».
Voi enunţa obiectivele în ambele limbi, pentru a reliefa
autenticitatea şi coerenţa acestora :
2.OBJECTIFS
• Créer un projet liant interculturalité, solidarité et
apprentissage du français (Iniţierea unui proiect care vizează
interculturalitatea, solidaritatea şi învăţarea limbii franceze)
;
• Sensibiliser à l’engagement citoyen avec la langue française
(Sensibilizarea în angajarea ca éco-cetăţean, în limba
franceză) ;
3. DÉROULEMENT
• Réunion de lancement (Reuniunea de lansare) ;
• Un cours sur la pédagogie du projet avec Francophonia (Un curs
de pedagogie a proiectului, oferit de RANCOPHONIA) ;
• Une rencontre avec les quatre professeurs (O întâlnire cu cei
patru profesori) ;
• Quatre cours de français de 45 min par les professeurs
étrangers (Patru cursuri de limba franceză cu profesorii din cele
patru ţări) ;
• Trois temps de partage avec FRANCOPHONIA (Trei termene de
partajare cu FRANCOPHONIA) ;
• Une vidéo d’une minute sur votre projet (O înregistrare
video de un minut, a prezentării proiectului) ;
• Présentation d’un projet en présentiel ou en numérique
(Prezentarea unui proiect, cu public prezent sau numeric) ;
• Poursuivre et présenter le projet à Nice, ou en numérique,
dans le cadre du festival numérique « ILS CHANGENT LE MONDE »
(Parcurgerea şi prezentarea proiectului la Nice, în cadrul
festivalului numeric « CEI CE SCHIMBĂ LUMEA »).
4.CONTENU PÉDAGOGIQUE
• Cours de pédagogie de projet (Curs de pedagogie a proiectului)
;
• Cours de langue française sur un des thèmes (Curs de limba
franceză peu na dintre temele) :
• J’apprends le français et je deviens écocitoyen ;
euro-citoyen ; citoyen du monde ; citoyen solidaire (Învăţ limba
franceză şi devin ecocetăţean, eurocetăţean, cetăţean al
lumii, cetăţean solidar).
Metoda folosită a fost aceea a chestionarului de tip : La méthode
QQOQCP
Qui est (le personnage que vous avez choisi)? Décrivez-le un peu.
Qu’est-ce qu’il pense, qu’est-ce qu’il veut pour lui et pour
ses amis ?
Où envisage-t-il l’emplacement de son projet ?
Quand est-ce qu’il veut commencer ?
Comment organiser les activités ou la vie des participants ?
Pourquoi un tel objectif, dans quel but ?
În afară de tehnicile alese de elevii pe care i-am coordonat,
referitoare la construirea personajelor implicate în metaproiectul
având ca subiect demersul lor pentru realizara unui parc de
distracţii pentru copiii cu dizabilităţi, am oferit bonus o
poveste cu tâlc despre consecinţele ignorării, cu bună
ştiinţă, ale poluării mediului în care trăim şi progresul
geometric al deteriorării calităţii vieţii, din care voi reda un
fragment : LE PETIT PRINCE SUR LA
PLANÈTE DES « INTOUCHABLES »
Conte de dissémination
Projet numérique NICE-France
CALOTĂ RODICA-PROF. FLE COLLÈGE NATIONAL « TUDOR VLADIMIRESCU »
Magiquement curieux et désireux d’enrichir ses connaissances sur
les autres planètes, le Petit Prince pria le Grand Esprit de lui
raconter une belle histoire ancienne pour y puiser des
renseignements nécessaires pour sa propre planète, Grand Esprit
commença son histoire en ces termes :
-Quand mon aïeul était jeune, il a fait une expédition sur une
planète de rêve : il y avait une lumière douce qui tombait de
biais sur les champs aux grandes herbes épaisses argentées et se
glissait dans des grandes gouttes de rosée, qui roulaient depuis
les crêtes fleuries jusqu’aux pieds des aubépines et des
églantiers, des vrais bijoux végétaux d’un immarcescible rose
ou blanc velouté. Des rivières de cristal jaillissaient des
montagnes empourprées de soleil et dévalaient, avec toute leur
charge de poissons d’or et d’argent, parmi les roches
scintillantes, galvanisées de myosotis, les bois sombres de sapin,
de cyprès, de hêtre et de chêne, d’érable, de genièvre, de
saules qui lavaient leurs rameaux chevelus directement dans le ciel,
si bien que les arbres commencèrent à voir par des trous ouverts
dans leurs écorces, comme s’ils étaient des humains. On
l’avait nommé la forêt bleue. Les habitants ne se déplaçaient
qu’à pied ou à cheval et prenaient grand soin à ne pas écraser
les petites bêtes qui vivaient en harmonie avec les lois de ce
paradis-là. Des tourbillons de papillons multicolores voltigeaient
sur les lys opulents et sur les énormes glaïeuls, pivoines ou iris
sauvages, dont le parfum faisait frissonner les narines des biches
aux regards sucrés, des écureuils aux queues en pinceau roux, aux
noisettes plein les pattes, des lapins qui chatouillaient les
buissons, pendant leurs sauts, des licornes qui enneigés par la
lune, éparpillaient une ribambelle d’étoiles, en secouant leur
riche crinière. Il présageait le bonheur et l’amour, tout comme
les coccinelles, surnommées les bêtes du Dieu, ou les bêtes à
bon Dieu, car le Dieu qui avait crée ces merveilles, les a
laissées se reposer sur un tapis de pâquerettes et de trèfle, au
bout de quelques rayons de soleil.
Mais, un jour, l’un des personnages supérieurs du cru, venu avec
une si grande escorte d’esclaves décida de s’emparer de la
beauté de ces lieux, en demandant l’abattage des arbres et la
construction d’une route, histoire de lier ses palais qui se
trouvaient dans tous les coins du monde. Et ses esclaves, dès
qu’ils ont reçu l’argent promis, certains d’eux mal payés ou
pas encore payés, munis des outils sataniques acquiescèrent, en
commençant, sur place, l’anéantissement du royaume divin. Les
nids volaient en éclats, les merles bleus s’écrasaient au sol,
le chant explosé en bribes, les hiboux blancs devinrent aveugles
sur places, les fleurs perdirent leurs couleurs et leurs odeurs,
dans les poussières nuisibles et la fumée des maudits engins ; les
troncs démunis, toute la voûte entre leurs branches mendiant la
compassion, s’effondrèrent à grand bruit dans la vallée
effritée, où les pauvres petits animaux pleuraient leurs mères
tuées par les fusils du grand personnage, génie des prouesses
contre la vie des êtres inoffensifs, seulement pour remplir le
gouffre de son égocentrisme.
Les habitants commencèrent à étouffer, à éternuer, à gémir de
tant de douleurs et de maux qui s’étaient emparés d’eux,
qu’ils refusèrent à avoir des enfants, pour se préserver du
chagrin de les voir dépérir, à cause de la multitude de maladies
qui rendirent leur existence délétère, censée à se consommer
entre les murs, devant des écrans, sans odorat, sans couleurs
vives, sans goût, sans perspective, sans bonheur. Alors, les yeux
troublés de tristesse pour un tel dégât et le cœur serré en ce
qui concerne son devoir d’entité astrale responsable, le Petit
Prince se décida d’y intervenir :
-Je veux descendre sur cette pauvre planète, ou ancienne planète,
murmura-t-il, car j’ai le sentiment que sous les cendres une rose
s’évertue à germiner. Je dois l’arroser. De plus, j’ai,
depuis longtemps, rêvé d’y faire un voyage. Et il descendit à
l’orée de l’ancienne forêt bleue, au pied du seul arbre qui
avait échappé au massacre du grand personnage…
Les Intouchables faisaient le nettoyage de leur colline, en chantant
leur hymne écologique, qui plut beaucoup au Petit Prince, de sorte
qu’il en essaya aussi s’y joindre :
LA MARSEILLAISE
ECO
Allons enfants, Les Intouchables,
Chantons Nature et Liberté
Tout dans l’Univers est recyclable
L’étendard d’espoir est levé,
L’étendard de notre amitié
Depuis la mer en hautes montagnes
Pourrissent ces nuisibles ordures,
Qu’ils arrivent jusques aux nourritures
Étouffer vos fils et vos compagnes.
Ramassons les déchets,
Les réutiliser
Cueillons, cueillons,
Qu’un rêve devient
L’avenir de notre monde !
Rassemblons nos forces
et nos idées
Pour vaincre cette sacrée inertie,
Hugo et Voltaire nous ont appris
À aimer les araignées et les orties
Et cultiver notre jardin planétaire !
-Je suis le Petit Prince, dit le petit prince. Et toi, comment
t’appelles-tu ?
-Je suis L’arbre aux yeux bleus, le seul en vie, mais je suis
content d’avoir survécu, car je suis le personnage principal des
jeunes qui s’appellent « Les Intouchables » et qui ont des
ateliers de création à Târgu Jiu, Roumanie, renommée par la
beauté de son relief, d’où le surnom de « Jardin de la Mère
de Dieu », puisqu’ils vont vendre leurs produits et se faire
acheter un terrain pour reconstruire mon ancienne communauté. Ici,
tout être humain, animal, végétal et même minéral a de
l’esprit, de la volonté et une voix que seuls les initiés
peuvent comprendre. À part moi, il y a un écureuil qui enseigne
aux petits de toutes les races l’économie et la chimie
alimentaire ; un cheval qui offre l’avantage de son amitié et des
services de transport qui ne détériorent pas la qualité de
l’air, tout comme son cousin, le chameau, dans le désert ; une
coccinelle qui se nourrit des puces qui rongent les plantes, quand
ils sont nombreux, aux saisons pluvieuses et qui embellissent, de
leur parution, les prés, fanés maintenant.
RODICA P. CALOTĂ, PROF. LB. FR., C.N.T.V. TARGU JIU, JUD. GORJ
Gabriela Moisi
Salaj, Simleu Silvaniei
Martie 2020 a ridicat o mare provocare în rândul dascălilor,
elevilor și părinților, pentru a continua procesul de
învățământ. Școala a continuat prin efortul, devotamentul și
implicarea întregului colectiv de profesori ai școlii noastre.
Nume proiect: Experiențe didactice online în timpul pandemiei
,,PROVOCAREA SECOLULUI: PROFESORUL IN PANDEMIE”
Prof. GABRIELA-FLORINA MOISI
COLEGIUL TEHNIC ,,IULIU MANIU” ȘIMLEU SILVANIEI
Provocarea apariției pandemiei secolului XXI, a ridicat
pentru cadrele didactice ștacheta utilizării instrumentelor TIC
și a resurselor educaționale la înălțimi maxime pentru a putea
avea rezultatele dorite atât de profesor cât si de părinți si
elevi.
Astfel, incă din primele zile ale lunii martie 2020,
împreună cu colegii am cautat platforme care ar putea fi utilizate
cât mai repede și facil atât de întreg colectivul profesoral
cât și de elevi și părinți.
Pentru început am utilizat platforma ZOOM. Din primele ore,
am identificat un dezavantaj, acela de a fi limitați ca timp de
derulare a orei la 40 minute. Fiind la fiecare oră mai mult de 3
utilizatori, și neavând cont plătit, acest impediment nu a putut
fi depășit, dar am constatat că în încă 10 minute elevii au la
dispoziție timp pentru revizuirea notițelor din caiet. Am convenit
ca această metodă este utilă și aduce plus valoare în
activitatea realizată, deoarece după utilizarea ,,tablei”
Whiteboard-ul aplicației, lecția salvată a fost postată pe
platforma WhatsApp unde fiecare clasă a avut cont. Acest cont a
putut fi accesat de fiecare elev, atât online cât si offline. Zoom
ne-a permis folosirea în timpul orei a postării de documente
(documente, teste, imagini, etc) salvate pe laptop, aplicații
salvate sau de pe tutoriale (Youtube), folosind Share Screen.
Activitatea didactica a anului 20019-2020 am incheiat-o organizînd
o festivitate a absolventilor claselor a XII-a tot online, dar
sentimentul a fost greu de descris, la eveniment fiind invitati
absolventii, părinții, cadrele didactice si primarul orașului.
Pe parcursul celor 40 de minute care s-au scurs pe nesimțite, am
prezentat un film al absolvenților, au luat cuvântul sefa de
promoție, domnul director,
Problemele tehnice care au apărut pe parcursul
activităților au fost depășite printr-o atitudine abordată
pozitiv. Situațiile nu au potut fi controlate nici de noi,
profesorii, nici de elevi, de aceea le-am tratat fară animozități
sau tensiuni. Încrederea că fiecare este parte a actului
învățării, spațierea - ca argument că toate punctele
importante au fost bifate pe parcursul lectiei, interactivitatea și
colaborarea au fost fundamentul activitățiolor realizate.
Învățarea ca transfer de cunoștințe, de competențe și
abilități a fost mai eficientă dacă s-a stabilit o conexiune
între dascăl si elev prin deschiderea fiecărei sesiuni cu o
scurtă introspecție în viața de zi cu zi, fără a atinge specte
strict personale, dar prin întrebări de genul:
,,Cum sunteți azi? “, ,,Cum este vremea pentru voi azi? “,
,,Este cineva azi care nu se simte confortabil? “,etc.
Anul școlar 2020-2021 început tot sub austeritatea
pandemiei, a fost desfășurat pe platforma Google Classroom, unde
toți elevii și profesorii au avut cont. Elevii deja obișnuiți
cu activitățile din mediul on line, au remarcat o noua
îmbunătățire a activității prin utilizarea de către profesori
a tabletelor grafice achiziționate prin programul ROZE.
Mă voi opri în continuare la evaluare, prezentând o
metodă folosită în acest scop.
In urma unui test dat (am folosit platforma Learning Apps,
Quizz-uri și teste rezolvate pe caiet), împreună cu elevii am
rezolvat itemii. Pentru a activa intregul colectiv de elevi, am
prezentat o lucrare unde erau menționate datele problemei, dar
rezolvarea a fost deficitară. Folosind tableta grafică , am
redactat rezolvarea problemei la indicațiile primte de la elevii
provocați de mine.
Aplicații, cls a X-a- Circuite electrice :
Aplicatii-Principiile mecanicii, cls aIX-a :
In acest mod-prin dictarea a ceea ce urma a fi rezolvat, am
activat un număr mare de elevi, am captat atenția- ei neavând
camerele deschise, așa am reușit să îi antrenez la activitate.
Faptul că locuiesc impreună cu alți frați în cameră sau chiar
mai mulți membrii ai familiei pe perioada iernii, faptul că nu au
condiții acasă, au condus la reticența de a nu deschide camera pe
perioada desfățurării activităților on line.
Alina Irimescu
Liceul Tehnologic de Transporturi Ploiesti, Prahova, Ploiesti
Alături de alte instrumente, am folosit în anul șolar 2020-2021, ca profesor de limba română la Liceul Tehnologic de Transporturi din Ploiești, județul Prahova, emaze, un instrument de lucru online care și-a dovedit din plin utilitatea.
Abordarea constructivă și inovativă
a unui instrument de lucru online, platforma emaze
prof. Irimescu Alina
Liceul Tehnologic de Transporturi Ploiești, jud. Prahova
Platformele sunt folosite tot mai frecvent în cazul cursurilor
pentru adulți dar și al lucrului efectiv la clasă cu elevii din
învățământul preuniversitar. Alături de alte instrumente, am
folosit în anul șolar 2020-2021, ca profesor de limba română la
Liceul Tehnologic de Transporturi din Ploiești, județul Prahova,
emaze, un instrument de lucru online care și-a dovedit din plin
utilitatea.
Platfrma a fost ușor de folosit, cu șabloanele sale interactive
uimitoare și ofertante. Cu ajutorul unui simplu browser de
internet, emaze oferă un set de instrumente pentru realizarea unor
prezentări online și folosirea lor în comun. Emaze oferă și
diverse template-uri pe mai multe teme care pot fi reeditate, astfel
încât am putut adăuga propriul conținut, necesar orelor de
limbă și comunicare sau celor de literatură, orelor de
dirigenție sau celor transdisciplinare, cu colegii mei de istorie,
religie sau limbi străine.
Am adăugat, editând șabloanele existente, texte, imagini, clipuri
video, slide-uri, lecții sau fragmente de lecții online.
Emaze mi-a perimis vizualizarea și partajarea unor prezentări
realizate de mine sau de elevii mei, pe care le-am pus la
dispoziția celorlalți elevi, a colegilor profesori în cadrul unor
activități comune, proiecte de interes general sau local, sau
chiar părinților în activitățile de la dirigenție sau dedicate
special împărtășirii cu aceștia a progreselor făcute de elevi.
Originalitatea demersului didactic este asigurtă de folosirea
acestei platforme. Am implicat în activitatea didactică toate
resursele unei abordări constructiviste. Lecția este centrată,
în mod evident pe elev, care nu este forțat să acumuleze
cunoștințe, ci căruia i se dezvoltă deprinderi, elevul a putut
să lucreze în ritmul propriu, s-a documentat pentru a crea
propriile proiecte, a lucrat în echipă, a abordat diverse
modalități de a transmite informația și a putu să fie el
însuși inovator, alegând ceea ce i se potrivea cel mai bine și
ceea ce îl interesa în mod real. S-a dezvoltat astfel, am
observat, motivația interioară a elevilor care s-au raportat
diferit la propria educație. Bineînțeles că totul depinde
totuși de capacitatea intelecctuală a elevilor, de interesele lor,
de preocupări și chiar de profilul școlii și de raporturile cu
comunitatea locală.
Experiența și efectele la clasă sunt clare. Experieța la clasă
este deosebită având în vedere că asemenea activități
dinamizează procesul instructiv educativ, predarea și chiar
evaluarea. Instrumentul se poate folosi în toate momentele
lecției, fie ca moment introductiv, de captare a atenției, fie în
predrea propriu-zisă cu scop de prezentare care dinamizează, fie
ca evaluare, prin metoda portofoliului sau a galeriei.
Efectele la clasă au fost deosebite în anul școlar 2020-2021, în
timpul predării online și chiar în predarea la clasă din
perioada ulterioară, începând cu reluarea cursurilor față înn
față.
În ceea ce privește lucrul în echipă cu colegii sau cu elevii,
am observat că prin folosirea acestui instrument de lucru se
stimulează lucrul în echipă, atunci când sunt implicați mai
mulți professori ai clasei în activități transdisciplinare sau
interdisciplinare sau elevii sunt puși să coopereze, realizând
sarcini comune.
Folosirea eficientă a resurselor IT&C a avut un impact vizibil
atât asupra mea cât și asupra colegilor mei din Liceul Tehnologic
de Transporturi Ploiești. Am folosit emaze împreună cu colegii
și cu elevii mei, astfel încât, la sfărșitul acestei perioade
dificile am fost cu toții obligați să ne îmbunătățim
performanțele IT, participând la cursuri de formare, învățând
din mers, alături de elevi, făcând schimburi utile de
experiență.
Efectul asupra clasei dar și impactul asupra colegilor profesori a
fost remarcabil. Profesorii au putut fi martorii unui schimb de bune
practici foarte util, au menținut contactul cu toți elevii și au
putut compara progresul elevilor identificând mai ușor elementele
care puteau fi îmbunătățite, fără a recurge la stresul inutil
al unei evaluări tradiționale.
Numărul de elevi implicați este variabil, în cazul claselor
paralele se pot reliza activități comune care să aibă ca element
de continuitate profesorul sau doar materia, la nivelul școlii
fiind implicați, de exemplu, toți profesorii de limba română și
alte materii cu care s-au realizat activități în comun.
Numărul de colegi atrași în proiect variază în funcție de ceea
ce am dori să realizăm. Astfel, atunci când am realizat, de
exemplu, materiale dedicate Sărbătorilor de iarnă sau Zilei
Culturii Naționale, au participat toți profesorii de limba
română din Liceul Tehnologic de Transporturi din Ploiești, precum
și cei de limbi străine și cei implicați în proiectul județean
Să creștem prin lectură, derulat în unitatea noastră în
ultimii ani.
Efectul asupra comunității, părinților al folosirii
instrumentelor oferite de emaze a fost vizibil imediat.
Activitățile erau accesibile și părinților care purticipau,
oarecum din curiozitate la ore, sau erau informați mai ușor de
progresul elevilor putând accesa la îndemnul profesorului
diriginte, sau în cadrul unor activități comune,
familiarizându-se cu rezultatele muncii copiilor acestora.
Simona Barbu
Scoala Gimnaziala "Al.I.Cuza" Braila, Braila, Braila
Articolul prezintă câteva dintre riscurile la care se expun copiii
și adolescenții când accesează internetul nefiltrat şi
recomandări pentru părinţi şi copii despre cum ar trebui folosit
internetul cu înţelepciune.
SIGURANŢA PE INTERNET
Autor: BARBU SIMONA
Şcoala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza”, Brăila
Internetul a devenit cel mai utilizat canal de informații de către
tineri în ultimii ani. Tot mai mulți copii dețin un smartphone
sau o tabletă și accesează internetul oriunde s-ar afla.
Mobilitatea îi împiedică pe părinți să fie vigilenți într-un
context în care numărul de site-uri pentru adulți, jocuri de
noroc sau site-uri violente crește. Un minor le poate accesa cu
ușurință cu câteva clicuri.
Conform studiilor realizate în ultimii ani, 54% dintre copiii cu
vârste cuprinse între 12 și 17 ani afirmă că au fost afectați
emoțional sau jigniți în spațiul virtual. Totodată, 43% dintre
ei admit că au văzut sau primit mesaje cu caracter sexual, 61%
simțindu-se inconfortabil ca urmare a ceva văzut pe Internet.
Deși mediul online reprezintă principala sursă de informare,
oamenii verifică uneori, rar sau deloc valoarea de adevăr a
informațiilor citite online (sursa: Studiu Salvați Copiii, 2019).
Iată câteva dintre riscurile la care se expun copiii și
adolescenții când accesează internetul nefiltrat.
• Expunerea la conținut ilegal și / sau dăunător;
•Victimizarea prin intimidare, hărțuire sau amenințare
(„intimidare cibernetică”);
• Înstrăinarea sau furtul de date cu caracter personal;
• Trimiterea sau primirea de videoclipuri, imagini sau mesaje
sexuale (“sexting”)
• Ademenire (seducție în scopul actului sexual);
• Informații neconfirmate;
• Utilizarea excesivă a computerului sau dependența de jocuri
și Internet;
• Prietenii nepotrivite cu persoane necunoscute.
CYBERBULLYING este o formă de hărțuire. Este un act agresiv care
folosește diverse forme de comunicare electronică (rețele de
socializare, smartphone-uri, computere, tablete, chat rooms,
site-uri web) pentru a amenința, insulta în mod intenționat și
repetat o victimă. Se poate realiza de către un individ sau un
grup de indivizi. Cyberbullying-ul este practicat prin e-mailuri,
telefoane mobile, rețele sociale, site-uri de partajare a
fotografiilor, mesagerie instantanee, forumuri, chat-uri, jocuri
online, etc. Acestea sunt acte de violență și sunt comise în
scopul amenințării, intimidării sau insultării victimelor. De
exemplu:
• crearea unui profil fals, trimiterea de mesaje jignitoare
repetitive răspândind zvonuri nefondate,
• postarea de fotografii compromițătoare sau videoclipuri
umilitoare, insulte foarte violente, crearea zvonurilor (într-un
grup sau pe o rețea socială) împotriva unui alt tânăr, etc.
• excluderea rău intenționată a unei persoane dintr-un grup sau
comunitate online;
• furarea parolelor pentru a avea acces la corespondența
personală și pentru a trimite mesaje compromițătoare în numele
victimei;
• trimiterea intenţionată a unui mesaj care conţine virus.
Hărțuirea online este deosebit de periculoasă, deoarece este
constantă, publică și dificil de evitat de către victime. Poate
avea loc oricând - la școală sau acasă - și poate implica
grupuri mari de copii.
Cum ar trebui să folosească tinerii internetul și tehnologia cu
înțelepciune ?
Sfaturi pentru adulţi
• Asigurați-vă că copiii vă împărtășesc ceea ce li se
întâmplă. Copiii ar trebui să le spună părinților,
profesorilor sau altor adulți de încredere dacă sunt hărțuiți
online. Explicațiile copiilor nu înseamnă că sunt slabi, ci că
își apără dreptul de a fi protejați.
• Daţi-le sfaturi despre cum să reacționeze atunci când sunt
hărțuiți. Deși ar putea fi tentați să facă acest lucru,
copiii nu ar trebui să se răzbune niciodată pe cei care îi
hărțuiesc. În schimb, copiii ar trebui să adune toate dovezile
hărțuirii (e-mailuri, imagini, mesaje etc.) și să nu le
șteargă.
• Amintiți-le copiilor să nu dezvăluie parolele prietenilor
lor. O formă obișnuită de hărțuire online apare atunci când
copiii își dezvăluie parolele, se conectează la conturile altor
copii și se prefac că sunt aceştia. Copiii trebuie să
conştientizeze că parolele sunt strict secrete și că pot fi
comunicate doar părinților.
• Ajutați copiii să stabilească o parolă sigură. O parolă
puternică și sigură, ușor de reținut, dar dificil de ghicit
pentru alte persoane, trebuie să conțină cel puțin 10 caractere,
dintre care cel puțin o literă mare, cel puțin o literă mică,
precum și cifre și simboluri. Nu se recomandă alegerea unor
citate familiare sau sloganuri și cuvinte obișnuite. Politica de
securitate trebuie să includă o schimbare regulată a parolelor.
• Părinții trebuie să acorde atenție utilizării tuturor
tipurilor de dispozitive electronice aflate în posesia copiilor
lor.
• Discutați cu ei despre pericolele la care aceste comportamente
îi pot expune. Mai presus de toate, trebuie acordată atenție
oricăror schimbări în atitudinea adolescenților, ceea ce ar
putea fi un indiciu că s-a întâmplat ceva.
• Amintiți-le că nimic din ceea ce postează pe Internet nu este
privat. Odată apăsat butonul „Trimiteți”, nu mai este posibil
să opriți răspândirea acelui conținut.
• Solicitați persoanei care a distribuit fotografia sau
videoclipul să elimine fișierele atât de pe site-ul unde au fost
încărcate, cât și de pe dispozitivele pe care ar putea fi
(telefon mobil, memorie externă, hard diskuri).
• Acordați atenție evoluției emoționale și comportamentale a
victimei și, dacă este necesar, solicitați sprijinul
specialiștilor.
• Prin urmare, este important să acordaţi atenţie acestui
fenomen și să fiţi precauţi. După cum se spune, „prevenirea
este mai bună decât vindecarea”.
• Arătaţi copilului ceea ce văd străinii căutând numele lor
atunci când nu sunt conectați. Vorbiţi despre asta în contextul
vieții reale - ar merge la un străin pe stradă și i-ar arăta o
fotografie din vacanţă?
• Dacă aveți un copil mic care se joacă online, dezactivați
funcțiile de socializare și chat. Pe măsură ce se maturizează,
vorbiți despre setările de confidențialitate și asigurați-vă
că știe cum să blocheze și să denunţe persoanele care au o
conduită neadecvată.
• Vorbiţi despre cine sunt prietenii dvs online, cum își aleg
ei prietenii și ce pot distribui. Multor copii le place să
vorbească online, dar trebuie să le reamintim să fie precauţi.
Oamenii nu sunt întotdeauna cei care pretind că sunt.
• Cu copiii mai mici, puteți vorbi despre acest fenomen ca un
pericol ascuns. Explicați-le regulile care se aplică online și
încurajați-i să vă spună dacă cineva pe care nu îl cunoaște
le cere să se întâlnească. Discutați despre relațiile
sănătoase cu copiii mai mari și încurajați-i să se gândească
la ce site-uri vizitează și ce distribuie.
• Spuneţi copilului că poate vorbi cu dvs sau cu un alt adult de
încredere dacă este
îngrijorat în legătură cu astfel de probleme.
Sfaturi pentru copii
• Nu faceți publice niciodată informații personale, cum ar fi
adresa de acasă, numele școlii pe care o frecventați sau numărul
dvs. de telefon - nici al vostru, nici al prietenilor.
• Utilizați chat-uri, mesagerie instantanee sau rețele sociale
adecvate vârstei pentru a comunica cu persoane apropiate vârstei
sau cu membrii familiei.
• Creați profiluri sigure, accesați setările de
confidențialitate, pentru a vă asigura că informațiile și
fotografiile pe care le puneți pe internet sunt văzute doar de
prieteni și de persoane de încredere.
• În cadrul unei rețele de socializare online, cum ar fi hi5 sau
Facebook, nu acceptaţi niciodată cereri de prietenie de la
persoane pe care nu le cunoști în viața reală, decât dacă v-au
fost recomandate de părinți sau prieteni de încredere.
• Nu vă întâlniți niciodată cu persoane pe care nu le
cunoașteți, chiar dacă acestea sunt „prietenii dvs. online”.
Dacă doriţi neapărat să vă întâlniţi în viața reală cu
cineva pe care l-ai cunoscut online, spune-le părinților și
invitaţi pe unul dintre ei să participe la prima întâlnire.
• Utilizați camera web pentru a comunica exclusiv cu persoanele
pe care le cunoașteți în viața reală, opriți camera web atunci
când nu o utilizați.
• Nu distribuiţi mesaje vulgare, imagini cu voi sau alte
materiale în ipostaze indecente.
• Nu reacţionaţi la mesaje menite să vă hărțuiască, ci
blocați-l pe cel care l-a trimis.
• Aflați cum să respingeți și să blocați mesajele sau
contactele nedorite.
• Deconectați-vă de la internet când nu îl utilizați.
Bibliografie
https://www.moldcell.md/files/Policies/Ghidul%20siguran%C8%9Bei%20copiilor%20pe%20internet.pdf
https://www.stopbullying.gov/cyberbullying/what-is-it
https://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=IMPRESS&reference=20081013STO39306&language=RO
https://www.salvaticopiii.ro/ce-facem/protectie/siguranta-pe-internet
Simona Barbu
Scoala Gimnaziala "Al.I.Cuza" Braila, Braila, Braila
Here are some examples of Web 2.0 educational tools that can be used to teach curriculum content, store data, create/edit video, edit photos, collaborate and so much more. They can incorporated in both in face-to-face or online classroom.
THE DIGITAL TEACHER
Autor: SIMONA BARBU
Şcoala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza”, Brăila
As technology advances, so does educational technology tools. Given
the huge number of tools, choosing the ones that best meet the
students' needs and are appropriate for the subject area and grade
level, is a difficult matter.
Web 2.0 Tools are online software programs that allow users to do a
number of different things. They can be used to teach curriculum
content, store data, create/edit video, edit photos, collaborate and
so much more. These programs are often free and are used by
teachers, students, and sometimes parents, both in and out of the
classroom, on a pretty regular basis. How we use these tools is
going to make a critical difference in how we measure our students
success and how they are supported to meet 21st century skill sets.
The focus is not upon the tools themselves that we use with
students, but why, and when a certain tool is needed.
Here are 30 examples of Web 2.0 educational tools that I encourage
you to seek out, practice with, and learn to incorporate into your
teaching and assesing process.
1. Adobe Spark - It is a media creation tool that can be used to
create three types of media content–videos, webpages, and
graphics.
2. Animaker - A versatile site that allows teachers and students to
create presentations, posters, animations, and infographics. Offers
free account for up to two teachers and 25 students as well as
affordable premium accounts.
3. Animoto - Create impressive-looking slideshows that include
video, images, music, and more. Free accounts allow users to create
unlimited videos.
4. Baamboozle - An easy-to-use site that allows teachers to create
learning games with text, images animation, and more—or browse the
thousands of existing games to find one that fits. Can be shared and
played remotely.
5. Diagrams.net - Completely free online software to create
mind-maps, flow charts, network diagrams, and more. Drag and drop
pre-existing shapes, arrows, tables, and symbols, or draw each one
yourself on the canvas. With no cost, no account needed, and sharing
capability, it’s a great tool to use in any classroom.
6. Edublog - Designed to make it easy for teachers and students to
create and maintain their own websites, Edublog is also a great
platform for collaboration. Free and modestly priced pro accounts
are available.
7. Educandy - A free and easy-to-use site in which teachers make
learning fun by creating “flavours” of activities: words, pairs,
and quizzes. No student account required.
8. Educaplay - An excellent free way to gamify learning with
interactive multimedia educational activities. Premium accounts also
available, offering additional features and removing advertisements.
9. Flipgrid - A fully free and simple-to-use video discussion site.
Educators choose a topic and students respond to the challenge
creatively by recording and uploading video. Includes a library of
more than 25,000 topics to browse.
10. Floop - A web app dedicated to helping teachers provide faster
and more meaningful feedback to students. Students submit
assignments online, where instructors can quickly and efficiently
add commentary that guides students to improve their work.
11. Glogster - Kids combine images, colors, text, audio, and more to
create collaborative, interactive posters in this safe environment.
Multiple affordable pricing options available.
12. Gnowledge - A free platform to create collaborative online
quizzes, share resources, view others’ quizzes, and more.
Excellent tech support and tutorial videos as well.
13. Infogram - A site that allows users to create charts, maps, and
infographics. Free basic account includes a nice variety of
professional templates, up to 10 projects, object animations and
more.
14. Little Bird Tales - A wonderful site for digital storytelling
that allows kids to upload artwork, then record and narrate a story.
Affordable rates for teachers and schools.
15. Liveworksheets – Allows you to transform your traditional
printable worksheets (doc, pdf, jpg...) into interactive online
exercises with self-correction. They may include sounds, videos,
drag and drop exercises, join with arrows, multiple choice and even
speaking exercises.
16. Padlet is the number one electronic stick notes tool. Notes are
created on Padlet walls and the notes can contain texts, images,
videos, and links. It is great as a collaborative tool.
17. Pixton - This engaging comic creator will motivate students to
dream up their own digital stories.
18. Playmeo - Hundreds of fun interactive games for groups, with a
library of core activities for math, science, health, and language
arts. Searchable by theme, exertion level, duration, or group size.
19. PresentationTube - Create, upload, and share video tutorials
using PowerPoint and the website’s free software. An affordable
premium version is available. Browse uploaded videos to get ideas
for your own.
20. Prezi - Prezi allows users to create slideshows and
presentations, and works with multiple popular apps such as Zoom,
Microsoft Teams, Google Meet, and YouTube. Free basic plans, plus
very affordable paid options for educators.
21. SpellingCity - A user-friendly and engaging site for teaching
and learning spelling and vocabulary. Extensive teaching resource
include word lists, lessons, standards- and grade-based vocabulary
lists for literature titles, and STEM vocabulary lists.
22. Storybird - A site that inspires students to read and write
through the use of digital visual storytelling, from poetry to
longform writing to flash fiction and comics. Education plans
available.
23. StoryJumper - A free site for digital storytelling in which
students can incorporate their own art, publish online, share with
others, or order a print copy of their own work. Integrates with
Google Classroom and offers many examples to browse.
24. SymbalooEDU - Teachers and students can save, organize, and
share links to websites, videos, web documents, and other learning
resources. Free and pro accounts available.
25. Thinglink - Imaginative site for combining images, video, 360°
images, and 360° videos to create interactive visual presentations,
learning materials, or student projects. Available as a mobile app
also.
26. Toonclip - Allows users to create animations with simple
English language text and drag-and-drop images. Free account allows
20 animations per month.
27. Triptico - A great free tool for teachers to create, share, and
edit interactive lessons. Engaging features include word magnets,
drag-and-drop templates, and gamified activities.
28. VoiceThread - Ed.VoiceThread is a safe and secure platform to
help students develop critical thinking, communication,
collaboration, and creativity skills via multimedia presentations.
29. Weebly - Offers a drag-and-drop website editor to create a free
class website with multimedia capability and expanded blogging
features.
30. WordCloud Generator by MonkeyLearn - A clever site that is very
simple to use--just paste or upload your text and the AI generates a
word cloud showing the most frequently used words. Great free tool
for exploring and analyzing literature, advertising, and more.
Web 2.0 sites are built for interactivity and collaboration - two
features essential to education. As educators, the use of Web 2.0
tools is transforming our work, and more specifically the way we
support students in the classroom.
Bibliography
https://www.techlearning.com/tl-advisor-blog/3936
https://kidsdiscover.com/teacherresources/web-2-0-tools-classroom/
https://techoacademy.com/web-2-0-tools/
Simona Barbu
Scoala Gimnaziala "Al.I.Cuza" Braila, Braila, Braila
Articolul prezintă câteva dintre aspectele pozitive şi negative ale predării online din perioada pandemiei.
O radiografie a activităţii didactice desfăşurate online în
perioada pandemiei scoate în evidenţă următoarele aspecte:
• POZITIVE
- S-au făcut investiţii semnificative în vederea achiziţionării
de tablete, calculatoare, table interactive, soft educaţional, etc;
- A fost creat în şcoli un sistem video-audio care permite
participarea la lecţii a elevilor în sistem online;
- Atât profesorii, cât şi elevii au dobândit competențele și
abilitățile digitale necesare adaptării unei lecții clasice la
predarea online, au învăţat să folosească tabla interactivă,
să posteze lecţii şi teme pe platforme educaţionale, să creeze
prezentări, teste şi chestionare online;
- Profesorii au la dispoziţie numeroase platforme educaţionale şi
Resurse Educaţionale Deschise;
- Cursurile cu prezenţă fizică au fost înlocuite de webminarii
online, ceea ce permite participarea a unui număr mai mare de
persoane interesate;
- Şedinţele cu părinţii şi consiliile profesorale au fost
susţinute în online, aşadar a fost timp câştigat;
- Portofoliile şi documentele şcolare au fost încărcate online,
pe Google Forms, prin urmare, consumând mai puţină hârtie am
protejat mediul înconjurător;
- Evaluările şi testele scrise susţinute online oferă economie
de timp şi de hârtie;
- Am fost educaţi să avem o igiena corectă (spălatul pe mâini
înainte de masă, după ce intrăm în casă/clasă, dezinfectarea
mâinilor şi a obiectelor, etc).
• NEGATIVE
- Vulnerabilitate emoţională ca o consecinţă a ameninţării şi
a luptei cu un „duşman invizibil”;
- Ştirile false care conduc spre pierderea încrederii în
autorităţi şi agresiune;
- Dezvoltarea socio-emoţională a fost influienţată negativ în
această perioadă grea din cauza restricţiilor cu privire la
interacţiunea cu prietenii, colegii şi profesorii;
- Inactivitatea, lipsa de mişcare şi sport;
- Anularea activităţilor extracurriculare, „Şcoala Altfel”,
vizite, excursii, tabere, mobilităţi în cadrul proiectelor
Erasmus+.
- Elevii defavorizaţi, care nu dispun de tehnologia necesară
pentru participarea la lecţiile susţinute online, au acumulat
goluri şi nu stapânesc cunoştinţele de bază, ceea ce poate
conduce spre analfabetism funcţional şi chiar abandon şcolar.
- Predarea online este limitată de timp, de semnalul la internet,
de performanţa dispozitivelor de conectare.
Această perioadă a fost o încercare pentru toată lumea, elevi,
profesori şi părinţi. Efectele şcolii online vor fi resimţite
în anii următori. Însă lecţiile învăţate pot fi baza pentru
reformele şi investiţiile următoare.
Simona Barbu
Scoala Gimnaziala "Al.I.Cuza" Braila, Braila, Braila
Ştirile false ne afectează viaţa mai mult decât credem. In multitudinea de informaţii pe care le primim zilnic este dificil să facem distincţia între realitate şi ficţiune. De aceea formarea şi menţinera unei gândiri critice devine o necesitate.
ANTI FAKE NEWS
Autor: BARBU SIMONA
Şcoala Gimnazială „Alexandru
Ioan Cuza”, Brăila
Știrile false nu sunt un fenomen nou, ci au existat, poate sub
alte nume, de când a început lumea. Dar ceea ce este nou este
comportamentul nostru în lumea digitală, ușurința și viteza cu
care putem transmite informații și nu în ultimul rând numărul
mare de oameni la care putem ajunge prin intermediul rețelelor
sociale. Acestea ne afectează viața mai mult decât credem și
vrem să recunoaștem. Unele dintre convingerile noastre provin din
articole, imagini, videoclipuri, care, odată ajunse în mediul
online, ne fac să reacționăm impulsiv. Adesea le distribuim
pentru că ne impresionează, fără cea mai mică intenție de a
verifica și evalua veridicitatea conținutului, credibilitatea
sursei sau originea materialului.
Știrile false nu pot fi deloc știri - nu se limitează la
domeniul jurnalismului, ci se referă la un întreg ecosistem
informațional, mai ales în mediul digital. După cum sugerează
și numele, “fake news” înseamnă știri false. Doar că
lucrurile, în realitate, nu sunt atât de clare, atât de
„alb-negru”. Putem vorbi despre ştiri pot fi total neadevărate
sau parțial adevărate. Evident, o poveste neadevărată pleacă de
la o poveste inventată, menită să atragă atenția cititorului
și deseori, să inducă un anumit comportament. Cele parțial
adevărate, se bazează doar pe un procent mic de adevăr, dar care
nu sunt prezentate 100% corect. De exemplu, dacă o știre citează
doar un fragment dintr-o declarație a unei persoane publice, se
poate creea o imagine falsă a întregului context.
Fie că există intenția de a induce în eroare un anumit
public sau dacă este pur și simplu o greșeală nevinovată,
efectele pot fi la fel de dăunătoare. Distribuirea acestor
informații de către un utilizator, chiar și cu intenții bune,
dar fără experiență adecvată în evaluarea conținutului, poate
deveni o sursă de dezinformare și poate duce la formarea unei
opinii generale care nu are o bază reală.
Este foarte adevărat că în multitudinea de informații pe
care le primim zilnic, este destul de dificil să facem distincția
între realitate și ficțiune. De aceea, menținerea unei gândiri
critice în fața unei multitudini de informații devine o
necesitate.
Iată câteva recomandări simple pe care fiecare dintre noi le
putem pune în practică înainte de a distribui informații online:
- Abordaţi cu gândire critică orice informație pe care o
primiți, mai ales în situația în care nu poate fi verificată,
când evenimentele despre care citiți nu vă sunt cunoscute.
- Păstrați-vă sub control reacțiile emoționale - una dintre
caracteristicile știrilor false este inducerea unor emoții precum
frica, furia, compasiunea etc.
- Este esenţial modul în care interpretați informațiile -
accesați diferite puncte de vedere, din mai multe surse, pentru a
beneficia de informații cât mai complete.
- Verificați credibilitatea sursei și modul în care sunt
prezentate informațiile. O știre credibilă prezintă întotdeauna
o mulțime de fapte, statistici, declarații oficiale, citează
experți, etc.
- Nu fiecare imagine prezintă adevărul. Alăturarea unei imagini
sugestive la un articol despre un anumit eveniment, are menirea de a
impresiona cititorul, de a genera un anumit comportament, o anumită
reacție emoțională. Puteți utiliza opțiunea din Google de
căutare inversă a imaginii pentru a verifica.
- Niciodtă să nu fiţi 100% siguri.
Citate despre ştirile false:
- „ Efectul știrilor este mai important decât adevărul său ”
Alexandru Bordian, Casa Inglezi
- „ Oamenii înșelători adoră știrile false, deoarece le fac
realitatea să pară legitimă (și, prin urmare, mai profitabilă)
”, Michael Corthell
- „Nu contează ce scrii, contează cine citește, nu contează
dacă este adevărat, contează cine crede” Dani J. Caile, Gubacsi
Dulu: Book1
- „Credeți jumătate din ceea ce vedeți și nimic din ce citiți
online”. Pablo Reyes
- „Știrile false sunt ca gheața, odată ce intră în contact cu
căldura adevărului, se topesc rapid și se evaporă brusc.” Oche
Otorkpa
- „Numai persoanele false apreciază știrile false” Oche
Otorkpa
- „Este mai bine să fii neinformat decât dezinformat. Mă
îndoiesc chiar și de unele dintre pozele pe care le văd în
ziare. ” Orville Hubbard
- „Bolile virale sunt mai puţin contagioase decât zvonurile care
devin virale în mass-media. Știrile false cauzează mai multe
probleme societății. ” Srinivas Mishra
Bibliografie
https://www.sri.ro/assets/files/publicatii/awarene
https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/info-society/images/romanian_-_cum_sa_ochesti_o_stire_falsa.pdfss-fake-news.pdf
https://mediastandard.ro/cum-putem-identifica-stirile-false-un-scurt-ghid-practic/
https://www.moldcell.md/files/Policies/Ghidul%20siguran%C8%9Bei%20copiilor%20pe%20internet.pdf
Simona Barbu
Scoala Gimnaziala "Al.I.Cuza" Braila, Braila, Braila
Articolul prezintă experienţele didactice personale din timpul pandemiei, cu plusuri şi minusuri.
Fac parte din Generaţia X şi am avut privilegiul să fiu martoră
unor schimbări incredibile: am fost şoim şi pionier în „epoca
de aur” şi am trecut de la televizorul alb-negru la casetofon,
video, primul calculator, primul celular, jocul Tetris, ca să ajung
să trăiesc în secolul vitezei cu Generaţia Z şi să văd Play
Station, ochelari VR, ecran LCD, smart phone, tabletă, tablă
interactivă, program de control parental şi câte altele. Cine ar
fi crezut? Nici Nostradamus nu a prezis aşa ceva!
Pandemia de Coronavirus face parte din tot acest val de schimbări.
Făcând un bilanţ al experienţelor didactice din timpul
pandemiei, constat că au existat şi aspecte negative, dar mai ales
lucruri pozitive care ne-au condus spre progres, ne-au propulsat
spre viitor.
În şcoala gimnazială unde îmi desfăşor activitatea
didactică, în anul şcolar 2020-2021 au fost prezenţi fizic la
şcoală elevii din clasele primare şi terminale, cei din clasele a
V-a, a VI-a şi a VII-a au lucrat online a perioadă semnificativă
din an. Toţi profesorii din şcoală au optat pentru utilizarea
platformelor Google Classroom şi Google Meet. Feedbackul a fost
pozitiv atât din partea profesorilor, cât şi din partea elevilor
şi părinţilor. Pentru profesori, platforma ne-a permis să ne
organizăm clasele şi lecţiile, am putut programa când să fie
transmise elevilor lecţiile, fişele, testele sau diverse
anunţuri. În plus, o lecţie postată poate fi reutilizată la mai
multe clase. Un alt avantaj este posibilitatea de a utiliza
materiale şi aplicaţii variate, ceea ce face ca lecţia să fie
interactivă şi atractivă. De exemplu, prezentări video sau PPT,
fişe de lucru interactive (pentru disciplina limba engleză eu
folosesc „LIVEWORKSHEETS”), tabla interactivă online, Padlet,
jocuri, quiz-uri, chestionare. Eu personal folosesc atat la
lecţiile online,dar şi în clasă Resurse Educaţionale Deschise.
Astfel de materiale didactice se găsesc gata făcute sau pot fi
create pe platforme precum Kahoot, Quizizz, Wordwall, Nearpod,
Mentimeter, Plickers. În zilele noastre, mediul online oferă o
mulţime de instrumente de lucru digitale.
În ceea ce priveşte evaluarea online a elevilor, există o gamă
întreagă de aplicaţii şi instrumente de evaluare online.
Personal, am preferat Google Forms pentru a creea teste scrise
pentru elevi şi chestionare pentru părinţi. Testarea online
prezintă mai multe avantaje: economie de timp în cazul în care
corectarea se face automat, protejarea mediului înconjurător prin
reducerea consumului de hârtie, personalizarea şi adaptarea
testului în funcţie de nivelul şi competenţele elevilor
(întrebările pot fi diferite sau timpul şi ritmul de lucru).
Un alt aspect pozitiv este faptul că elevii încarcă temele pe
platformă, iar profesorul le corectează şi trimite indicaţii în
privat fiecărui elev. Elevii pot fi evaluaţi cu note, calificative
sau punctaj. Se generează un catalog unde este clar prezentată
situaţia cu temele postate şi notele acordate. Părinţii pot avea
acces la aceste informaţii şi primesc notificări în legătură
cu rezultatele obţinute, dacă temele sunt postate cu întârziere
şi observaţiile transmise de profesor.
Acest mod de lucru prezintă avantaje şi pentru elevi. Ei pot
accesa oricând materialele postate pe platformă şi le pot revedea
de câte ori doresc. Pentru fişele interactive şi teste ei pot
primi feedback pe loc, iar profesorul le poate da posibilitatea de a
le reface până când reuşesc să dobândească competenţele
propuse.
Pe de altă parte, activitatea didactică desfăşurată în online
prezintă şi dezavantaje. De exemplu, nu toţi elevii participă
activ la lecţii sub pretextul unor probleme tehnice („nu mai
merge microfonul”, „a picat netul”). O altă problemă cu care
s-au confruntat mulţi dintre colegi este incertitudinea cu privire
la corectitudinea elevilor. De exemplu, pentru rezolvarea testelor
şi temelor, elevii primesc ajutor din partea colegilor sau a altor
persoane, ceea ce nu permite o evaluare corectă. Însă cel mai
mult a fost afectată dezvoltarea socio-emoţională a copiilor.
În concluzie, această experienţă didactică online din timpul
pandemiei ne-a învăţat să ne adaptăm vremurilor în caren
trăim, să creştem, să evoluăm. După cum spune Robert John
Meehan „Your life as a teacher begins the day you realise you are
always a learner”, (Viaţa ta ca profesor începe în ziua în
care realizezi că vei avea mereu lucruri noi de învăţat).
Olivia Holdon
Colegiul National "Mihai Eminescu" Buzau, Buzau, Buzau
Cyberbullying-ul constituie o amenințare serioasă pentru copiii și tinerii care utilizează zilnic rețelele de socializare și Internetul.
Cyberbullying-ul constituie o amenințare serioasă pentru copiii
și tinerii care utilizează zilnic rețelele de socializare și
Internetul.
Ce este Cyberbullying-ul?
Cyberbullying-ul reprezintă o formă a hărțuirii tradiționale,
manifestată la nivel informatic, prin intermediul Internetului și
a altor tehnologii moderne. Este vorba despre un comportament
repetat al cărui scop este de a crea teama sau rușinea persoanelor
agresate.
Glumă sau cyberbullying ?
Colegii, prietenii glumesc între ei, mai ales dincolo de ecran,
și uneori este greu să-ți dai seama dacă o persoană glumește
sau intenția ei este să rănească. « Glumeam » sau « Prea o
iei în serios » este comentariul ei la reacția ta. Dar dacă te
simți jignit și ai impresia că esti ținta răutăților,
înseamnă că gluma a mers prea departe. Dacă acest lucru
continuă chiar și după ce ai cerut colegului să înceteze,
atunci este vorba de hărțuire.
Cum se manifestă ?
Cyberbullying-ul se manifestă prin mesaje pe telefoanele mobile, pe
mail, pe chat, pe rețelele de socializare etc. Pot fi mesaje
răutăcioase, insulte, amenințări, piratarea conturilor,
publicarea unei fotografii sau a unei înregistrări video care
poate umili, crearea unui profil fals cu pozele tale sau postarea
de statusuri și comentarii ca venind din partea ta.
De asemenea, cyberbullying-ul poate include mai multe tipuri de
discriminare: hărțuirea orientată spre rasism și religie,
agresiunea legată de orientarea sexuală și intimidarea oamenilor
cu nevoi speciale sau dizabilități.
Cine sunt agresorii ?
Agresorul din mediul virtual poate fi fată sau băiat și face
parte din anturajul victimei ( un coleg de clasă sau din școală,
un vecin, o cunoștință), are acces la telefon mobil sau la
calculator și dorința de a hărțui. Sunt copii / adolescenți
care nu sunt în relații foarte bune cu familia lor și își
petrec timpul mai mult în fața calculatorului.
Cine sunt victimele ?
Sunt victime ale cyberbullying-ului elevii care adesea sunt
hărțuiți la scoală. Pentru agresori Internetul oferă o
recreație virtuală în care ei iau in râs, jignesc, agresează
verbal un alt elev.
Ce impact are asupra victimei ?
Spre deosebire de bullying, impactul cyberbullying-ului este mult
mai mare, agresorul poate fi anonim, mesajele ajung la un public
larg, hărțuirea este și dincolo de scoală, nu mai poate fi
controlată. Conținutul rămâne în mediul virtual chiar dacă
hărțuirea încetează.
Consecințele asupra elevului sunt grave, el devine din ce în ce
mai izolat și speriat, are dificultăți de concentrare, începe
să lipsească de la ore, are insomnii, îi scade stima de sine. El
este expus 24 de ore din 24, sapte zile pe săptămână, unei
stări de nesiguranță și teamă, are impresia că este atacat din
toate părțile, prin urmare impactul asupra sănătății mintale
este major.
Cum trebuie să reacționăm ?
De cele mai multe ori copiii ascund aceasta situație. Conform unui
studiu realizat de organizația Salvați copiii în 2020, doar 3 din
10 victime ale abuzului cibernetic au avut încredere să discute cu
cineva despre incident, de obicei cu un prieten.
Când un copil este hărțuit trebuie să ceară ajutorul unei
persoane de încredere, părinților, unui apropiat al familiei sau
unui alt adult. La școală poate vorbi cu dirigintele sau cu
consilierul școlar. Dacă îi este greu să apeleze la cineva (de
cele mai multe ori ei au sentimentul că este vina lor sau se tem
că părinții le vor închide conturile de socializare sau le vor
restricționa / interzice accesul la calculator sau telefon) pot
apela la https://oradenet.ro/ctrl-ajutor unde un consilier îl poate
sfătui și ajuta.
Primul pas este de a bloca agresorul și de a reclama comportamentul
lui pe platforma utilizată. Rețelele de socializare au obligația
legală de a asigura securitatea utilizatorilor. Este bine să adune
probe cum ar fi capturi de ecran, SMS-uri pentru a arăta ce s-a
întâmplat. În caz de pericol imediat trebuie să apeleze la
poliție.
Ce responsabilitate au adulții ?
Toți adulții trebuie să acționeze împreună atât în
prevenirea cât și în combaterea acestui fenomen.
Responsabilitatea familiei - Vârsta medie la care un copil are
acces la Internet este de 9 ani și ea continuă să scadă. Din
momentul în care un copil are la îndemână un telefon, o tabletă
sau un calculator, părinții trebuie să-i însoțească în orice
utilizare. Cum cyberbullying-ul este cel mai mare risc la care este
expus, este de datoria lor să prevină și să combată intimidarea
online.
Responsabilitatea școlii – Educația joacă un rol fundamental
în a învăța copiii folosirea responsabilă a Internetului și
în a-i informa despre importanța de a vorbi despre problemele lor
cu adulții și de a veni în ajutorul victimelor. De asemenea,
școala trebuie să-i informeze despre riscurile legate de folosirea
rețelelor de socializare și protecția datelor personale,
respectul vieții private și dreptul la imagine a colegilor lor.
Cadrele didactice trebuie să favorizeze folosirea sigură și
etică a Internetului și să dezvolte sentimentul de întrajutorare
și de non toleranță a oricărei forme de violență.
Sitografie
https://ro.wikipedia.org/wiki/Agresiunea_pe_Internet
https://oradenet.ro/viata-ta-online/prietenii/ce-este-cyberbullying-ul
https://cig.ase.ro/wp-content/uploads/2016/06/7-Dobre.pdf
https://www.salvaticopiii.ro/afla-mai-multe/noutati/salvati-copiii-lupta-impotriva-cyberbullyingului
https://www.unicef.org/romania/ro/pove%C8%99ti/cyberbullying-ce-este-%C8%99i-cum-%C3%AEi-punem-cap%C4%83t#8
Ilustrație: Holdon Adela
La acest număr au contribuit:
● Nicoleta Risnoveanu
● Anca Roman
● hristea cristina
● Nicoleta Stanciu
● Constanta Preda
● Gabriela Almasan
● Minerva Ignat
● Rodica Calota
● Gabriela Moisi
● Alina Irimescu
● Simona Barbu
● Olivia Holdon
ISSN: 2393 – 0810