Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Receptarea textului epic din perspectiva inteligenţilor multiple

Învăţământ liceal | Limba şi literatura română

Propus de: ti_pavlov | 04.04.2016 10:30 | Revista cadrelor didactice nr. 25/2016 | 2050 vizualizări

Abordarea operelor epice din perspectiva inteligenţilor multiple este axată anume pe problematica receptării textelor literare epice şi prezintă metoda inteligenţilor multiple ca fiind cea mai efectivă metodă de predare-învăţare.

Această metodă reprezintă o aplicare originală a Teoriei inteligenţilor multiple, prezentată de profesorul Howard Gardner de la Universitatea Harvard. Inteligenţele multiple pot fi înţelese şi ca moduri diferite de a învăţa. Din această perspectivă pot remarca faptul că fiecare elev are o anumită inteligenţă, are unele capacităţi mai bine dezvoltate, care îi permit să înveţe mai uşor într-un anumit fel şi că pentru acea persoană sunt favorabile anumite activităţi.
În vederea stabilirii strategiilor didactice de diferenţiere şi individualizare am realizat un chestionar prin intermediul căruia am determinat tipul de inteligenţă dominant. Conform datelor obţinute, ţinând cont de tipul de inteligenţă specific fiecărui grup academic, cât şi de tipul de inteligenţă dominant al fiecărui elev în parte, am propus activităţi care să antreneze în procesul instructiv-educativ toţi elevii. Fiecare elev posedă practic toate tipurile de inteligenţă, însă doar una este mai evidentă şi poate fi percepută ca o modalitate mai eficientă de percepere a materialului.
Aplicând teoria inteligenţelor multiple la receptarea/interpretarea nuvelei istorice „Alexandru Lăpușneanul” de C. Negruzzi, clasa a X-a, profil real, am propus activităţi care reprezintă una dintre dimensiunile inteligenţei, elevii formând grupuri în dependenţă de tipul inteligenţei dominant.
Activitățile propuse, la lecţia de limba şi literatura română, sunt diversificate în funcţie de tipul de inteligenţă vizat:
1. Inteligenţa verbal-lingvistică
Competenţa: utilizarea scrisului sau a exprimării verbale pentru învăţarea textului
Sarcini de lucru
• Modificaţi finalul nuvelei (ţineţi cont de limbajul nuvelei).
• Creează un monolog interior al lui Alexandru Lăpușneanul înainte de ospățul de la curtea domnească.
• Realizați un comunicat de presă cu privire la măcelul de la curtea domnească în care să vă referiți la motivul masacrului, reacțiile boierilor, punctul personal de vedere vizavi de acest caz.

2.Inteligenţa logico-matematică
Competenţa: utilizarea structurilor logice, a graficelor, a formulelor (matematice, din fizică etc.) pentru reprezentarea conţinutului textului epic.
Sarcini de lucru
• Redați conţinutul nuvelei sub forma unei scheme logice, utilizînd figuri, simboluri matematice.
• Prezentaţi conţinutul nuvelei din perspectiva graficului propus. Menţionaţi momentele subiectului. Urmăriţi traiectoria fiecărui personaj în raport cu apariţia lui în nuvelă (fig. 1).
• Prezentați într-un grafic starea sufletească a lui Alexandru Lăpușneanul (fig. 2).

3.Inteligenţa muzical-ritmică
Competenţa: utilizarea sunetelor, a unor ritmuri, a unor melodii care să exprime conţinutul unor secvenţe narative, descriptive.
Sarcini de lucru
• Atribuiţi secvenţa muzicală propusă la un moment al subiectului nuvelei.
• Imaginați-vă ce instrumente muzicale ar putea reprezenta fiecare personaj din nuvelă. Motivați-vă alegerea (fig. 3).

4.Inteligenţa vizual-spaţială
Competenţa: folosirea desenului pentru a reprezenta portretele personajelor sau pentru a conceptualiza spaţiul.
Sarcini de lucru
• Realizaţi un afiş publicitar pentru promovarea lecturii nuvelei Alexandru Lăpuşneanul de Costache Negruzzi (fig. 4).
• Imaginaţi-vă că sunteţi regizorul filmului Alexandru Lapuşneanul, selectaţi actorii din filmul dvs., din pozele propuse, motivându-vă alegerea. Analizați imaginile şi atribuiți o poză fiecărui personaj din nuvelă (fig. 5).
• Prezentaţi subiectul nuvelei din perspectiva schemei cromatice propuse. Descifraţi simbolistica fiecărui cromonim. Raportaţi fiecare culoare la un anumit personaj din nuvelă (fig. 6).

5.Inteligenţa corporal – chinestezică
Competenţa: folosirea codurilor nonverbale pentru a exprima conţinutul textului.
Sarcini de lucru
• Dramatizaţi o secvenţă din nuvelă, provocându-i pe ceilalţi să recunoască secvenţa.
• Mimaţi gesturile unui personaj din nuvelă, provocând colegii să-l recunoască.
• Înscenați întâlnirea unui tânăr contemporan cu Alexandru Lăpușneanul.

6. Inteligenţa interpersonală
Competenţa: folosirea informaţiilor din sfera sociologiei pentru a defini relaţiile dintre personaje.
Sarcini de lucru
• Definiți relația dintre personaje: Alexandru Lăpușneanul - Ruxanda.
• Definiți relația dintre personaje: Alexandru Lăpușneanul – boieri (Moțoc, Spancioc, Stroici).

7. Inteligenţa intrapersonală
Competenţa: Utilizarea reflectării ca mod de conştientizare a semnificaţiilor textului.
Sarcini de lucru
• Analizați gîndurile și trăirile lui Alexandru Lăpușneanul atunci când pune la cale măcelul de la curte.
• Analizați gândurile și trăirile lui Moțoc în timpul măcelului.
Metoda inteligenților multiple (TIM) antrenează elevii în activități cognitive incitante, interactive, dar și le motivează lectura, ceea ce constituie factorul determinant în procesul educației literar-artistice a elevilor.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 48 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

150 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN