Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Radiografia școlii contemporane

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: mariamirela | 25.01.2015 20:48 | Revista cadrelor didactice nr. 6/2015 | 1077 vizualizări

În acest moment Strategia Europa 2020 în domeniul Educaţie recomandă abordarea unui nou set de schimbări în sfera formării iniţiale şi continue a personalului didactic.

RADIOGRAFIA ȘCOLII CONTEMPORANE

Prof. Durlă Maria-Mirela,
Grădinița PP.Nr.3,Structura PP+PN Nr.1, Petroșani, Hunedoara

Aderarea României la Uniunea Europeană a condus la crearea unei interdependenţe între ţara noastră şi celelalte ţări europene. Învăţământul românesc a trebuit să se raporteze exigenţelor impuse de noul statut al țării noastre. Astfel, profesorii au o misiune din ce în ce mai dificilă și mai complexă, responsabilităţile lor fiind în continuă creştere, educația fiind în noul context centrată pe elev și nu pe profesor.
Organismele Uniunii Europene au creat comisii cu atribuţii în domeniul învăţământului, care să studieze modalităţile prin care profesorii pot fi pregătiţi mai eficient pentru sarcinile importante pe care le au de îndeplinit în marea societate europeană.
În martie 2000, Consiliul European de la Lisabona, a stabilit ambițiosul obiectiv de investiție în resursele umane ca principală sursă a Europei în evoluţia sa economică şi socială.
În acest moment Strategia Europa 2020 în domeniul Educaţie recomandă abordarea dintr-o nouă perspectivă a reformei învățământului, iar noua Lege a educaţiei naţionale, intrată în vigoare în anul 2011 în țara noastră include un nou set de schimbări în sfera formării iniţiale şi continue a personalului didactic.
Noile programe de pregătire profesională a cadrelor didactice în România au suferit transformări determinate de schimbarea structurii anului școlar și a curriculumului,dar și prin diversificarea departamentelor pentru pregătirea personalului didactic.
Angrenajul sistemului social și schimbările sociale au produs schimbări profunde asupra sistemului de învățământ românesc, au crescut exigențele în raport cu activitatea didactică și a formării personalului didactic din învățământul preuniversitar. Însă nu putem să nu luăm în calcul contradicția dintre legislația și politica educațională și realitatea școlară ,care se confruntă cu numeroase probleme rezultate în special de fondurile insuficiente alocate educației și infrastructurii acesteia.
Deși sistemul legislativ este riguros,bazat pe strategii corelate cu diverse domenii sociale, politici educaționale în care resursa umană din educaţie este ridicată la primul rang,instituții care facilitează colaborarea dintre sistemul educațional și celelalte sisteme conexe sau subsisteme, totuși sistemul educațional este contrazis de realitate din școlile din România,în special din mediul rural,în care situația este critică.
“Să corectăm sau să reconstruim şcoala actuală?” (Emil Păun, 2009), are răspunsuri multiple, generate atât de resursele economice insuficiente pentru sistemul de învățământ cât și a resursei umane încă învechite și inertă la noile strategii și politici educaționale.
În schimburile de experiență pe care le-am avut în țările din vestul Europei, am constatat o bună inserție a politicilor educaționale,centrate pe copil, pe formarea de aptitudini,de muncă în echipă, de competiție și mai ales de realizarea de lucrări și produse fără a avea modele,cum este tipic sistemului de învățământ românesc. Imaginația creatoare cunoaște astfel o largă dezvoltare pe linia unui context tot mai larg, logic, în produsele activității. „Imaginația îndeplinește la copil un rol de echilibrare sufletească, rezolvă contradicția dintre dorințele și posibilitățile copilului”(M. Debesse, 1970).
Totodată se observă cum comercializarea se infiltrează în fiecare aspect al vieţii umane, iar educaţia se confruntă cu ameninţarea comercializării. Faptul că autorităţile publice nu reuşesc să asigure suficiente fonduri educaţiei este o problemă gravă care se reflectă în rezultatul educației la nivel național. Să nu uităm că educaţia este de responsabilitate națională.
Astfel este necesară colaborarea între toţi factorii interesaţi din domeniul educaţiei, fie ei decidenţi, teoreticieni sau practicieni, reflectând asupra aspectelor sociale și economice în care profesorii trebuie să se implice în prezent, incluzând apariţia societăţii cunoaşterii şi impactul său asupra egalităţii în educaţie, diversitatea culturală din ce în ce mai mare din societate şi promovarea oportunităţilor egale pentru toţi elevii indiferent de originea lor socială, economică, culturală, etnică şi rasială.
Rolul cadrele didactice în societatea contemporană.
Școala românească trebuie să îndeplinească anumite așteptări sociale în raport cu mediu în permanentă schimbare, modificarea tiparelor familiale, educabilii cu dizabilităţi, multiculturalitatea, deplasarea către o societate a cunoaşterii, factorii sociali, economia şi tehnologia. Exigențele sociale,ale părinților,ale elevilor cresc deși resursele sunt limitate. Și nu ne referim doar la cele financiare, cele umane fiind încă deficitare ceea ce necesită de noi programe şcolare pentru pregătirea cadrelor didactice. Practicarea profesiei didactice implică formarea inițială și formarea profesională continuă a cadrului didactic.
Definirea standardelor profesionale determină cadrele didactice să planifice, să structureze și să faciliteze dezvoltarea lor profesională continuă, să înțeleagă implementarea unui cadru educațional al competențelor, în vederea asigurării profesionalizării carierei.

Bibliografie
1. 1995: Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată
2. 1997: Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, modificată şi completată
3. 2005: Legea 346/2005 privind modificarea Legii 288/2004
4. 2009: HG nr. 51/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării
5. 2009: Programul de Guvernare 2009-2012
6. 2011: Legea Educaţiei Naţionale Nr. 1/2011
7. Allport, G. 1991: Structura şi dezvoltarea personalităţii, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti
8. Antonesei, L. 2002: O introducere în pedagogie. Dimensiunile axiologice şi transdisciplinare ale educaţiei, Editura Polirom, Iaşi
9. Laura Emilia Șerbănescu- EDUCATORUL ŞI EXIGENŢELE SOCIO-PROFESIONALE -teză de doctorat

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 48 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

151 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN