Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Proiect de predare a geografiei utilizând softuri educaționale specifice geografiei

Învăţământ primar | Geografie

Propus de: valy_nita | 10.01.2021 16:45 | Revista cadrelor didactice nr. 69/2021 | 1225 vizualizări

Proiect pentru geografie - clasa a IV-a, pentru utilizarea softurilor educaționale. Cuprinde: argument, scopuri, obiective, strategii, precum și ce tip de aplicații on line putem utiliza la fiecare unitate de învățare.

Argument:
Dezvoltarea tehnologiilor informațiilor și comunicării și avantajele folosirii acestora reprezintă o realitate a lumii actuale față de care școala prin specialiștii săi trebuie să manifeste deschidere, capacitate de asimilare, adaptare și valorificare eficientă în raport cu beneficiarii săi direcți. Atât timp cât acceptăm, ca profesori, că tehnologia modernă care facilitează accesul la informații și relaționarea rapidă și complexă cu medii dintre cele mai diverse ocupă astăzi un loc foarte important în viața elevilor noștri, trebuie să înțelegem și că acest aspect poate și trebuie valorificat și în activitatea noastră. Un prim avantaj îl constituie chiar faptul că elevii, fiind deja familiarizați cel puțin cu utilizarea internetului și a mediilor de socializare, cărora statistic vorbind, le acordă o bună parte din timpul lor, pot fi, în principiu, convinși să le utilizeze și în activitatea școlară. Internetul, spațiu virtual labirintic, vine spre noi cu bune și cu rele. Ca adulți, reușim, probabil , mult mai ușor să evităm anumite capcane ale bombardamentul cu informații disparate, haotice și care necesită efort de ordonare. Integrarea TIC în activitatea didactică, din această perspectivă, poate avea un dublu avantaj: pe de o parte, permite accesul rapid la informații, pe de altă parte, contactul cu aceste informații poate fi orientat într-o o manieră constructivă și eficientă. Rolul profesorului este important în formarea elevilor în direcția selectării judicioase și critice a surselor pe care le au la dispoziție. Faptul că elevul înțelege că nu orice informație găsită pe internet este valoaroasă, ci numai cea care răspunde unei teme, unor ipoteze de lucru sau ca dovadă în susținerea unor argumente este adevăratul câștig al întâlnirii dintre tehnologie și educație. Ce câștigă elevul? Plăcerea explorării, urmată de dezvoltarea capacității de analiză, selectare, combinare și sintetizare a datelor obținute. Obișnuința de a verifica o informație folosind mai multe surse poate dezvolta elevilor deprinderea de a gândi critic și de a rezolva autonom o problemă.
Pe parcursul acestui an școlar, în lecțiile de predare-învățare, dar –mai ales- în cele de recapitulare și sistematizare a cunoștințelor de la finalul unităților de învățare, voi utiliza softurile educaționale de la intuitext.ro Geografie. România și Europa; toți elevii clasei și le-au procurat; în zilele în care vom avea aceste ore, precum și în orele de evaluare, vom utiliza aceste softuri, această metodă interactivă de învățare a geografiei fiind foarte apreciată de elevi. Permanent elevii vor avea și atlasele geografice cu hărțile respective, pentru a compara hărțile din atlase cu cele interactive realizate de ei.
Scopuri:
- Dezvoltarea competențelor digitate prin utilizarea softurilor educaționale la disciplina geografie;
- Creșterea eficienței activităților de învățare;
- Stimularea capacităţii de învăţare inovatoare, adaptabilă la condiţii de schimbare socială rapidă.
Obiective urmărite:
- Localizarea corectă a elementelor din realitate utilizând mijloacele TIC;
- Compararea hărților interactice cu cele din atlase;
- Reconstituirea hărților interactive prin alăturarea componentelor (exerciții tip puzzle);
- Descoperirea regulilor și aplicarea acestora în jocuri;
- Corelarea informațiilor, a imaginilor, a elementelor de joc pentru realizarea sarcinii de lucru;
- Descoperirea de curiozități, de superlative geografice, de legende geografice prin parcurgerea materialelor softului educational;
- Formularea propriilor opinii și a unor întrebări referitoare la descoperirile făcute prin parcurgerea materialelor softului educational;
Strategii didactice:
- Metode didactice: instruirea programată, instuirea asistată de claculator, algoritmizarea, exercițiul, jocul didactic.
- Mijloace de învățământ: videoproiector, laptopuri, softuri educaționale
- Forme de organizare a activităților: frontal, individual, în perechi.
Timp de desfășurare: an școlar 2013-2014.

1. Unitatea de învățare: Elemente de geografie a planetei Pământ
- Hărți interactive pentru continente, Europa, vecinii României:

2. Unitatea de învățare: Relieful
- Hărți interactive pentru unitățile de relief ale României;
- Puzzle geografic – unitățile de relief.
3. Unitatea de învățare: Resurse naturale si activităţile economice
- Hărți interactive cu regiunile istorice, județele țării cu reședința de județ;
- Puzzle geografic – județele.

4. În lecțiile de evaluare, se folosesc teste interactive de evaluare.

5. În funcție de unitatea de învățare, softul educațioanal cuprinde: puzzle geografic, quiz geografic, legende, curiozități, precum și multe albume cu fotografii; acestea vor fi utilizate în finalul orelor, fiind foarte apreciate de elevi.

Material bibliografic:
1. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă DEZVOLTAREA PROFESIONALĂ A CADRELOR DIDACTICE PRIN ACTIVITĂŢI DE MENTORAT. Modulul 4. Folosirea TIC în procesul de predare-învăţare, București, 2009;
2. Ministerul Comunicațiilor și Societății informaționale. Proiectul Economia bazată pe cunoaștere. Modulul 8 – Aplicarea TIC în școală. București, 2011;
3. Geografie. Clasa a IV-a. România și Europa. Intuitext.ro;
4. Alina Manuela Huma - Avantajele integrării TIC în activitatea didactică. iTeach: Experienţe didactice. Revistă pentru educaţie şi educatori, 2012.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

147 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN