Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Profesorul de Istorie – actor important în educația elevilor

Învăţământ gimnazial | Istorie

Propus de: pavelnegru | 24.07.2020 08:10 | Revista cadrelor didactice nr. 65/2020 | 1773 vizualizări

Materialul își propune să arate rolul profesorului de Istorie pentru elevii săi , deoarece profesorul de azi nu trebuie să-şi limiteze activitatea numai la predarea noilor cunoştinţe , ci şi educarea tineretului.

Profesorul de Istorie – actor important în educația elevilor
Profesor Negru Pavel-Rafael

O principală coordonată şi direcţie de reînnoire a învăţării istoriei o constituie modernizarea concepţiei profesorului, deoarece el este factorul hotărâtor în procesul de instruire şi educare a tinerei generaţii. Profesorul de istorie trebuie să fie animat de o puternică receptivitate faţă de tot ce este nou şi important în specialitatea sa şi în pedagogie, iar în practică să dovedească un efort continuu spre autodepăşire, pentru a face faţă sarcinilor grele pe care le ridică învăţământul modernizat al istoriei.
De altfel, oricât s-ar încerca modernizarea predării istoriei, fie în ceea e priveşte înnoirea metodelor, fie în folosirea mijloacelor tehnice auxiliare, audio-vizuale, ea nu s-ar putea realiza fără schimbarea concepţiei profesorului.
Rolul important al profesorului în procesul de învăţământ este subliniat şi în lucrarea de pedagogie Probleme privind modernizarea predării istoriei, autor Florea Stănculescu, care consemnează că: ,,Profesorul, luat ca termen generic, constituie şi va constitui una din componentele fundamentale ale procesului de învăţământ, fără de care orice ameliorare în domeniul celorlalte componente nu poate fi valorificată”.
De asemenea, cunoscuţii pedagogi J. Piaget, Gaston Mialaret, J. Bruner, G. Léroy, în lucrările lor de pedagogie sau psihologie -, unele traduse şi în limba română -, apreciază importanţa crescândă a rolului profesorului şi combat opinia potrivit căreia, pe măsură ce modernizarea se accelerează, rolul profesorului ar scădea. Astfel, J. Piaget, referindu-se la introducerea unor reforme în învăţământ, dar constatarea este valabilă şi pentru acţiunile de modernizare, afirmă, pe bună dreptate, că orice încercări de reînnoire s-ar aduce în învăţământ, acestea nu s-ar putea realiza fără contribuţia profesorului, care trebuie să dovedească receptivitate creatoare. Gilbert Léroy, folosindu-l şi pe G. Mialaret, într-un preţios studiu referitor la organizarea dezbaterii în învăţământ, subliniază rolul profesorului de conducător al
dialogului în lecţie, iar J. Bruner, în mod just, se referă la influenţa hotărâtoare pe care o are profesorul în procesul formaţiei intelectuale a elevului, pentru care trebuie să fie nu numai un transmiţător de informaţii, ci şi un model în educaţie.
Profesorul de azi nu trebuie să-şi limiteze activitatea numai la predarea noilor cunoştinţe şi educarea tineretului, în general, ci trebuie să păşească mai sus, silindu-se să facă şcoală, adică să formeze din elevii săi continuatori ai ştiinţei, ai operei şi ai metodelor sale.
Profesorul modern de istorie trebuie să lupte împotriva empirismului sec, rutinei şi alunecării spre funcţionarism, deoarece îl împing spre schematism, dogmatism şi comoditate intelectuală. De aceea, aşa cum recomandă, Şt. Bârsănescu, în studiul amintit mai sus, profesorul trebuie să-şi însuşească o cultură erudită, dar nu livrescă, să aibă contacte spirituale cu mişcarea de idei contemporane, o cultură generală care să-l situeze cu mult deasupra elevilor săi, o bună pregătire intelectuală şi ideologică-politică, un comportament moral şi să dovedească o stăpânire desăvârşită a măiestriei pedagogice.
În concepţia nouă a profesorului de istorie trebuie combătută atât influenţa pedagogiei herbartiene, care a înrădăcinat orientarea magistro-centristă, dar trebuie respinsă şi poziţia pedocentrismului, care făcea din elev principalul factor al învăţământului.
În stabilirea relaţiei profesor-elev, profesorul de istorie trebuie să manifeste o atitudine de colaborare, de cooperare pentru a realiza un autentic şi rodnic dialog în educaţie.
În ceea ce priveşte integrarea noutăţilor ştiinţifice, aspect important de modernizarea conţinutului istoric, profesorul de la catedră trebuie să urmărească şi să fie la curent cu bibliografia specialităţii, şi anume cu noile apariţii de sinteze şi monografii istorice, dar mai ales cu noile informaţii şi interpretări din studiile şi articolele pe care le publică: Revista de istorie, Anale de istorie şi altele. Cele două reviste amintite, în ultimul timp, prin studiile publicate, nu numai că au îmbogăţit informaţia ştiinţifică, dar au rectificat şi unele teze depăşite.
De asemenea, folosind dezbaterea şi dialogul viu între catedră şi bănci, profesorul va trezi emulaţia în rândul elevilor, participarea activă a lor, dezvoltarea creativităţii şi îi va forma pentru viaţă şi pregătirea ulterioară. Dar, în ceea ce priveşte preocuparea de a dezvolta creativitatea elevului, profesorul trebuie să fie foarte prudent şi să stabilească un echilibru între această preocupare şi transmiterea cunoştinţelor Ocupându-se, într-un studiu special, de pregătirea profesorilor de istorie şi subliniind că rolul formativ al istoriei nu este contestat, că îmbogăţirea ştiinţei istorice şi dezvoltarea şcolii paralele, apărută prin tehnicile mass-media, impun reconsiderarea predării istoriei, Jean Mouniér conchide că prima exigenţă cerută profesorului de istorie este de a cunoaște bine conţinutul de idei al obiectului său, pentru că – scrie el - ,,câmpul informaţiilor nu are borne”. În acelaşi timp, profesorul de istorie trebuie să fie şi specialist, dar şi un om de înaltă cultură. ,,Profesorul de istorie – continuă el – trebuie să dovedească un spirit deschis, să satisfacă o curiozitate polivalentă şi să dovedească că are facultatea de comprehensiune şi simpatie, proprie omului de cultură”.
Pentru a putea ţine pasul cu acţiunea acceleratoare a modernizării procesului de învăţământ, profesorul de istorie va trebui să fie mai mult preocupat de informarea ştiinţifică, de perfecţionarea şi îmbunătăţirea măiestriei pedagogice. În timpul liber, profesorul de istorie să se pregătească şi, pe lângă procurarea de lucrări de specialitate şi metodică, să-şi alcătuiască instrumente de lucru, cum sunt: bibliografii istorice, pe probleme sau capitole, culegeri de izvoare, pentru perioadele care nu sunt acoperite de crestomaţiile publicate, seturi de planşe şi material ilustrativ, pe teme sau probleme, în afară de diapozitivele şi materialele editate de ministerul de resort, mape cu schiţe, diagrame şi alte desene, şi, în sfârşit, situaţii-probleme, pe care trebuie să le gândească dinainte, spre a nu se bizui pe improvizaţie.
Schemele, diagramele, tablourile sinoptice şi toate materialele didactice reprezintă instrumente utile de combatere a însuşirii mecanice a cunoştinţelor istorice, dar trebuie alcătuite, ca, de altfel, tot materialul didactic auxiliar, cu participarea activă a elevilor, în timpul anului şcolar, şi păstrate cu grijă, spre a fi îmbunătăţite cu ajutorul altor generaţii de elevi. În confecţionarea acestor instrumente de lucru, pe de o parte, elevii îşi însuşesc unele cunoştinţe direct prin activitatea intelectuală pe care o desfăşoară, iar pe de altă parte, se realizează şi educarea pentru muncă şi prin muncă.
O modalitate practică, operativă, este cea întrebuinţată de unii profesori cu activitate pedagogică deosebită, care au reuşit să-şi întocmească, pentru fiecare temă de istoria patriei şi universală, mape sau plicuri conţinând tot materialul informativ, de la izvoare până la documente şi de la materialul intuitiv, ilustrativ, până la literatura beletristică. Alţi profesori au întocmit fişe bibliografice pe capitole sau teme de studiu, pe care le ţin în cabinetul de istorie.
Întocmirea şi colecţionarea acestor materiale necesită foarte multă muncă şi timp, fapt pentru care se recomandă ca această acţiune să se efectueze în colectiv, de către toţi profesorii de la aceeaşi şcoală sau în cadrul comisiilor metodice.
Dovedind pasiune pentru munca sa şi ataşament în ceea ce face, receptivitate pentru ceea ce este nou în specialitate şi în tehnologia didactică, posedând acel foc interior al vocaţiei sale, profesorul de istorie va demonstra că predarea-învăţarea este o artă veche, dar revitalizată în ştiinţa nouă.
Pentru profesorul de ştiinţe sociale, istoria nu este numai o simplă disciplină de memorare, de povestire şi repovestire a trecutului, ci o disciplină cu multiple valenţe formative şi educative. ,,Până astăzi, o bună parte dintre ştiinţele sociale – afirmă J. Bruner – au fost simple aglomerări de fapte. Am vrea să facem studierea acestor discipline mai raţională, mai conformă cu folosirea inteligenţei, în ansamblul ei, iar nu simplă funcţie de memorare”.
,,Şcoala scria marele nostru poet naţional Mihai Eminescu – n-ar trebui să fie o magazie de cunoştinţe străine, ci o gimnastică a întregii indiidualităţi a omului; elevul nu este un hamal care-şi încarcă memoria cu saci de coji ale unor idei străine şi care geme sub povara lor, ci un om care-şi exercită toate puterile proprii ale inteligenţei”. În felul acesta, trebuie să fie concepţia profesorului de istorie despre şcoală şi elevi, despre obiectul pe care-l predă şi pe care trebuie să-l înnobileze prin propria sa personalitate şi creaţie .

Bibliografie

1. STAMATESCU, Mihai (coord.), Istorie: predarea istoriei şi educaţia civică, Bucureşti, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, 2007.
2. STĂNCULESCU, Florea, Probleme privind modernizarea predării istoriei, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1978.
3. TĂNASĂ, Gheorghe, Metodica predării-învăţării istoriei în şcoală; Iaşi, Editura ,,Spiru Haret”, 1996..

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

294 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN