Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Parteneriatul şcoală – agent economic în asigurarea calităţii educaţiei

Învăţământ liceal | Tehnologii

Propus de: amalialuciana | 03.06.2019 17:21 | Revista cadrelor didactice nr. 57/2019 | 2844 vizualizări

Parteneriatul colegiu-agent economic are rolul de a crea o
pregătire profesională a tuturor elevilor la nivelul cerințelor
europene privind piața muncii

Şcoala ca şi organizaţie, pentru a-şi atinge obiectivele, are
nevoie de un sistem managerial adecvat definit prin funcţii
specifice: proiectare, decizie, organizare, coordonare, evaluare
etc.
Managementul şcolii trebuie să asigure funcţionarea şi
dezvoltarea şcolii ca sistem deschis, aflat în relaţie
permanentă cu mediul său exterior, cu comunitatea în care
funcţionează şi nu numai. Pentru a-şi realiza obiectivele
propuse şcoala este nevoită să atragă, aloce, folosească o
gamă diversă de resurse: materiale, financiare, umane,
informaţionale şi de timp.
Partenerii reali ai şcolii, din comunitate, sunt: familia,
instituţiile autorităţilor locale, instituţii de cultură,
poliţia, unităţile sanitare, biserica, ONG-uri, etc.
În ce priveşte parteneriatul şcoală – agenţi economici acesta
are efecte pe termen lung, în funcţie de forma pe care o îmbracă
astfel: o mai bună corelaţie dintre oferta şi cererea pe piaţa
muncii (corelarea reţelei şcolare: structurată pe filiere,
profiluri, specializări şi calificări profesionale în funcţie
de nevoile educaţionale locale şi naţionale), integrarea socială
prin diferenţiere a absolvenţilor, în funcţie de competenţe şi
opţiuni, transmiterea unor valori precum responsabilitatea,
respectul pentru muncă şi valorile produse de către aceasta.
Parteneriatul colegiu-agent economic are rolul de a crea o
pregătire profesională a tuturor elevilor la nivelul cerințelor
europene privind piața muncii. În învățământul profesional
și tehnic modern se acordă o atenție deosebită dezvoltării
elevului. Acesta din urmă va avea parte de o dezvoltare a
deprinderilor practice,a competențelor asociate activităților și
a operațiilor tehnice specifice desfășurate în condiții de
muncă la operatorii economici.
Procesul educațional implică instruirea practică a elevilor
deoarece teoria studiată trebuie aplicată,iar practica are drept
scop pregătirea elevilor pentru lumea de mâine, o lume nu tocmai
ușoară. Ordinul nr 3539/14.03.2012 reglementează cadrul juridic
al practicii elevilor privind aprobarea contractului de pregătire
practică a celor de la liceele tehnologice.
Tutorii de practică ilustrează activități practice ce au rolul
de a favoriza trecerea elevilor de la colegiu la viața
profesională activă într-un mod cât mai ușor.
Unitatea de învățământ are rolul de a-i forma pe elevii săi
pentru un loc de muncă cât mai bun. De aceea elevul va ști ce are
de făcut doar după ce a trecut prin procesul de ,,învățare pe
baza experienței de muncă” în unitatea economică.
Părțile din cadrul parteneriatelor educaționale sunt: elevul,
colegiul și agentul economic. De menționat este că fiecare dintre
cele trei părți are o serie de avantaje care nu sunt puține la
număr.
Iată câteva dintre ele:
Avantajele elevului:
- de a avea un loc de muncă după finalizarea examenului de
certificare a calificării profesionale;
- de a cunoaște oameni noi,locuri noi;
- de a avea posibilitatea să lucreze pe durata vacanțelor
intersemestriale/vacanței de vară;
- de a dobândi cunoștințe de cultură generală;
- de a dobândi cunoștințe practice necesare practicării
meseriei;
- de a ,,fura” meseria-cum spune românul;
- de a dobândi o experiență practică bogată etc.
Avantajele colegiului:
- promovarea imaginii unității în comunitatea locală și în
mediul oamenilor întreprinzători;
- asigurarea unor locuri de instruire practică a elevilor din
unitate;
- adaptarea ofertei educaționale la cererea de pe piața muncii;
- perfecționarea profesorilor în concordanță cu tipurile de
instrumente de ultimă generație utilizate de agenții economici
etc.
Avantajele agentului economic:
- posibilitatea de a alege elevi practicanți pentru a lucra în
viitor la unitatea economică;
- cunoașterea elevilor și implicarea lor în activități ce pot
aduce profit unității;
Avantaje colegiu/ agent economic:
- posibilitatea ca o parte din reperele componente ale unor produse
complexe să fie executate în
atelierele școlii sau firmele de exercițiu, agentul economic ar
efectua cheltuieli mai mici, iar școlile venituri extrabugetare
etc.
La fiecare început de an școlar profesorii de specialitate
încheie contracte de colaborare cu agenții economici din
localitate deoarece cunoașterea agenților economici parteneri
permit unității de învățământ proiectarea unui plan de
școlarizare echilibrat în concordanță cu solicitările de pe
piața muncii,creșterea șanselor de integrare în muncă a
absolvenților învățământului tehnic de nivel mediu: școala
profesională,liceu tehnologic,pentru desfășurarea instruirii
practice la acești agenți economici în concordanță cu
cerințele programei școlare.
În fiecare an școlar Colegiul ,,Vasile Lovinescu” din
localitatea Fălticeni, județul Suceava încheie convenții cadru,
pentru instruirea practică a elevilor, cu agenți economici locali
conform calificărilor profesionale.
Colegiul ,,Vasile Lovinescu” din localitatea Fălticeni
stabilește și dezvoltă o serie de :
- Parteneriate cu administrația publică locală care se
concretizează într-o serie de acțiuni ce au ca obiect educarea
și formarea tinerilor;
- Parteneriate cu agenții economici din zonă în vederea
efectuării instruirii practice în domeniile :economic,
administrativ, hotelărie;
- Parteneriate cu AJOFM Suceava, ISJ, CCD în vederea consilierii
pentru orientarea profesională;
- Parteneriate sau colaborări cu alte unități de învățământ
de același nivel din țară și străinătate;
- Programe și proiecte naționale și internaționale;
- Proiect de mobilitate europeană

Vom porni de la proverbul ,,MESERIA E BRĂȚARĂ DE AUR! „ și
astfel vom identifica obiectivele specifice ale parteneriatului
colegiu-agenți economici.
- analiza meseriilor noi din domenii cerute pe piața muncii;
- lărgirea orizontului de cunoaștere a profesiilor actuale și de
perspectivă ;
- înțelegerea semnificației sociale a profesiilor;
- formarea și dezvoltarea spiritului științific la elevi în
contexte interdisciplinare;
- formarea și dezvoltarea la elevi a spiritului critic și
rezolvarea de probleme;
- valorificarea potențialului creator al cadrelor didactice în
domeniul cercetării pedagogice;
- armonizarea tehnologiei cu mediul etc.
Societatea școlară modernă are nevoie de parteneriate
profesionale deoarece educația de calitate presupune
îmbunătățirea continuă a performanțelor și adaptarea
strategiilor la nevoile societății. Cea mai eficientă soluție ar
fi găsirea de alternative educative pentru a se acoperi întreaga
problematică a învățământului de azi.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

311 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN