Revista cadrelor didactice nr. 69/2021 ISSN: 2393–0810 | Învăţământ primar

Obiectul de studiu, functii si importanta didacticii

cristina diana horga
Scoala Gimnaziala Seleus, Arad, Seleus

Astazi didactica vizeaza problematica autoinstruirii a educarii
si autoeducarii realizate atat in contexte formale si
nonformale.
se indentifica mai multe ramuri ale didacticii generale.

Sfera conceptului,,didactica” este extrem de
cuprinzatoare,ea referindu -se la problematica procesului de
predare-invatare ,a invatamantului,a educatiei si a formarii
omului
Promotorul conceptului de ,,didactica” a fost pegagogul
ceh Jan Amos Comenius, care prin lucrarea sa Didactica Magna
fundamenteaza principiile fundamentale ale ,,artei universale de
a-i invata pe toti totul”,
Conceptul de didactica a suferit de a lungul timpului
modificari si evolutii cauzate fie de factori externi
procesului instructiv educativ ( eul social dezirabil la un
anumit moment istoric,orientarile in politica educationala ,fie
factori interni ( intrinseci procesului de predare,
evaluare),noi descoperiri si fundamentari psiho padagogice legate
de acest proces.
Daca in trecut obiectul de studiu al didacticii il
reprezenta aproape exclusiv instruirea scolara ,astazi didactica
vizeaza si problematica autoinstruirii ,a educarii si
autoeducarii realizate atat in contexte formale cat si in
contexte non si in-formale de a lungul intregii vieti a
individului.
In functie de obiectul de studiu se pot indeteifica mai
multe ramuriale didacticii generale
a) Didactica instructiei ,autoinstructiei in
scoala(didactica scolare)
b) Didactica instructiei si autoinstructiei in alte
institutii( exemplu Didactica medicala, militara)
c) Didactica educatiei adultilor
d) Didactica scolara
e) Didacticile speciale/ Metodicile
Didactica scolara generala sintentizeaza experienta
generata de practica scolara si propune reguli ,principii
valabile pentru procesul de invatamant.
Didacticile speciale studiaza efectele aplicarii
principiilor regulilor, tendintelor propuse de didactica generala
prin aplicarea acestora la diferite obiecte de studiu.
Principalele functii indeplinite atat de didactica
generala cat si de didacticile speciale sunt functia de
cunoastere si functia utilitara/practica.
Functia de cunoastere a didacticii este strans
legata de caracterul sau descriptiv si explicativ.
Funtia de cunoastere este prelungita in mod natural
de funtia utilitara/practica ,functie legata de caracterul
normativ prescriotiv al didacticii si care se refera la faptul
ca aceasta ofera in permanenta practicienilor principii de
lucru,recomandari,orientari si norme de activitate.
Importanta studierii didacticii.Cunoasterea principiilor,
normelor, solutiilor strategice propuse de didactica este de
o mare importanta pemtru cadrul didactic.Didactica scolara
generala si didactica speciala /metodicile reprezinta puntea de
legatura intre teoria si praxisul educational contribuind la
fundamentare stiintifica a practicii educationale.