Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

„ Noile educații”

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: SabinaGhita | 06.11.2019 10:29 | Revista cadrelor didactice nr. 62/2020 | 3596 vizualizări

Tema „Noilor educații” reprezintă o idee de mare interes deaorece răspunde nevoilor contemporane ale societății, ajutand tinerii să se adapteze mai ușor la realitate.

În urma analizării problemelor societății contemporane s-au identificat în plan educațional teme de gândire care au condus la nașterea „noilor educații”: educația pentru pace, educația ecologică, educația demografică, educația pentru participare și democrație, educația pentru schimbare și dezvoltare, educația pentru comunicare și mass-media, educația pentru timpul liber, educația nutrițională, educația comunitară, educația privind drepturile fundamentale ale omului etc. Din cauza schimbărilor și nevoilor societății, această listă poate suferi modificări care vin să răspundă cerințelor societății. „ Noile educații” pot fi intruduse practic prin: tehnica „approche infusionnelle”, crearea unor module specifice în cadrul disciplinelor tradiționale, introducerea unor noi discipline centrate pe un anumit tip de educație.
Educația pentru pace- promovează buna relaționare între comunitați, dialogul și cooperarea, formarea unei personalități pentru apărarea păcii și liniștii. Acest tip de educație presupune formarea unor atitudini responsabile față de sine și față de comunitate ( iubirea față de aproape etc.), formarea unor aptitudini și trăsaturi de personalitate precum respectarea opiniilor celorlalți sau toleranța, asimilarea unor cunoștințe specifice problematicii păstrării păcii.
Educația ecologică. Nevoia intruducerii acestui tip de educație a apărut din cauza apariției unor boli determinate de deteriorarea ecosistemului( poluarea apei, aerului), consecințelor nimicitoare ale lipsei de echilibru dintre mediu și dezvoltare, dezvoltarea rapidă și irațională a industriei care conduce la poluarea și chiar distrugerea naturii. Educația ecologică urmarește sensibilizarea copilului față de mediul natural, întelegerea folosirii raționale a resurselor și sporirii acestora, responsabilizarea față de gestionarea deșeurilor și implicarea în crearea unui mediu aspectuos.
Educația demografică sau așa numita Educație în materie de populație pornește de la dreptul la naștere și existență,dar și de la teza că orice persoană este unică, irepetabilă. Educația demografică are drept obiective furnizarea unor date legate de politica demografică, de dinamica populației, de specificitatea vieții de familie și ocritirea parentală, planificarea familială, oportunitatea eutanasiei, întreruperea sarcinilor etc.
Educația pentru participare și democrație este necesară intr-o comunitate democratică ce are nevoie de oameni activi, deschiși care să se implice pentru buna funcționare a societății. Prin urmare individul trebuie format pentru a se implica în luarea deciziilor, pentru a își explima poziția, pentru a fi mereu treaz din punct de vedere civic.
Educația pentru schimbare și dezvoltare susține faptul că schimbarea este o stare de transformare ce trebuie anticipată și întâmpinată adecvat. În producerea comportamentului potrivit față de schimbare se pot identifica mai mulți pași precum: sesizarea schimbării, evaluarea naturii schimbării, crearea unor situații generatoare de schimbare.
Educația pentru comunicare și mass-media propune formarea unei personalități capabile să stăpânească mesajele mediatice, pentru a descifra sensurile variatelor informații oferite de mass-media, pentru a selecta sursele informaționale în acord cu adevărul, dreptatea, frumusețea.
Educația pentru timpul liber. În ultima vreme s-a constatat o tendință de creștere a timpului liber, timp față de care oamenii ar trebui să aibă un sentiment de mare plăcere. Pentru unele persoane timpul liber reprezintă o povară conducând către inactivism și monotonie. În acest sens, educația timpului liber recomandă obișnuința tinerilor de a-și manageria temporalitatea pentru a beneficia și de timp liber, practicarea unor activități recreative, realizarea unui plan adecvat între activitățile din timpul liber, iar în cazul persoanlor în vârstă participarea la diferite activități din cadrul unor asociații/ centre de bătrâni.
Educația nutrițională pune în discuție formarea tinerilor în legătură cu importanța nutriției, a selectării hranei, a pregătirii corecte a acesteia, a determinării cantității raționale de hrană ce trebuie consumată, cât și îngrijirea propriului organism prin intermediul unui regim alimentar adecvat și echilibrat.
Educația pentru drepturile fundamentale ale omului urmărește importanța cunoașterii, respectării și conștientizării drepturilor omului de către indivizi. Drepturile omului reprezintă o temă de interes internațional, existând multe coduri cu privire la aceste reguli și norme: Declarația universală a drepturilor omului, Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice, Declarația drepturilor copilului, Convenția asupra drepturilo politice ale femeii, Declarația depturilor persoanelor handicapate etc.
Așadar, „ Noile educații” sunt răspunsuri specifice la nevoile societății, fiind important ca în activitatea educativă să fie integrate cu succes pentru a forma personalități conform cerințelor idealului educațional.

Bibliografie:
Berger Gaston, 1973, Omul Modern și educația sa, Editura didactică și Pedagogică, -----București Constantin Cucoș,2002,Pedagogie, editura Polirom, Iași

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 49 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

291 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN