Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Metode specifice nonformalului aplicate context formal

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: salerim | 15.02.2015 22:44 | Revista cadrelor didactice nr. 8/2015 | 888 vizualizări

valențe ale educației nonformale regăsite în organizarea instruirii în context formal, prin metode experimentate cu elevii pe care îi coordonez

Profesor pentru învățământ primar MIRELA SPIȚĂ
Școala Gimnazială ALEXANDRU IOAN CUZA Bacău

Sunt responsabilă de partea care mi se cuvine în formarea elevilor. Este mărturisirea de credință din domeniul profesional, este motivul implicării active în împlinirea direcțiilor de dezvoltare a școlii, prevăzute în PDI, este cauza derulării proiectelor în variate domenii educaționale, în sprijinul dezvoltării personale a copiilor, proiecte inițiate în egală măsură în context formal și în context nonformal.
În urma experienței acumulate, consider că educaţia nonformală este educaţia care presupune: acces la educaţie pentru copii, tineri, adulţi şi bătrâni, oferindu-se egalitate de şanse (argument: grupurile eterogene - vârstă, sex, instruire, etnie, cult religios - conduc spre activităţi de învăţare variate, inedite); absenţa evaluării / notării (argument: se crează o ambianţă relaxată, calmă, plăcută pentru învăţare); oferirea de noi competenţe de învăţare, complementare celor prevăzute în programele şcolare (argument: conţinuturile abordate conduc spre satisfacerea interesului, întărirea self-confident-ului); flexibilitate şi entuziasm, adaptabilitate şi rapiditate în adoptarea variatelor stiluri de conducere a activităţii (argument: sunt prioritare nevoile şi cerinţele educabilului); organizarea procesului de învăţare în context diferit, cu metode, mijloace şi activităţi diferite de învăţarea formală (argument: procesul de învăţare în nonformal trebuie organizat, planificat, proiectat astfel încât să fie eliminată ideea de şcoală); implicarea partenerilor din afara şcolii în educaţie (argument: experienţa partenerilor este pusă în evidenţă de rezultatele obţinute).
Activitatea în domeniul nonformalului a debutat în 2004, an în care am gândit primul proiect educațional în domeniul extracurricular. Acum, în noiembrie 2013, portofoliul personal cuprinde peste 25 programe, proiecte și acțiuni al căror autor și manager sunt. Ariile sunt diverse: proiecte de dezvoltare personală și profesională, de voluntariat, proiecte sociale, de mediu, de dezvoltare a abilităților de viață, de strângere de fonduri, de cultură şi civilizaţie română şi străină, de artă. Rezultatele vizibile sunt variate: amenajarea curții școlii cu ronduri de flori, un foișor în care ne desfașurăm activitățile în aer liber, expoziții, excursii, reviste, broșuri, pliante, afișe, albume şi îndrumare metodice, articole în presa locală și națională, întrajutorarea semenilor cu vârste de la 6 până la 82 ani, colectarea în 2 ani a peste 5,7 tone maculatură, 1042 țigări adunate de la cetățenii din localitate și distruse ș.a. Consider că rezultatele de valoare sunt puse în evidență observând atitudinea elevilor şi manifestările abilităților de viață dobândite de elevii împlicați, rezultate obținute alături de parteneri de încredere: Biblioteca Județeană „C. Sturdza” Bacău, Primăriile Bacău, Săucești, Hemeiuș, Colonești, ANPM, ARPM, AMEC, ABA Siret, CJRAE, ISJ, Asociația Betania, DSP Bacău, Asociația Iubim Natura, cămine pentru vârstnici, Palatul Copiilor, agenți economici, părinți.
Propunerea cu care accept provocarea de a prezenta o metodă de lucru atât în sistemul formal cât și în nonformal este SCRISOAREA-FLUVIU. Metoda a fost inovată de Asociaţia ProEuropa şi adaptată în timpul a doi ani școlari (2011-2013) pentru contextul în care îmi desfășor activitatea. O experimentez în activităţi formale și nonformale din cadrul proiectelor educaţionale pe care le coordonez, în care implic elevii, părinţii lor, membrii familiilor, librăriile din localitate, bibliotecari, magazine şi administraţia parcurilor (în vederea expunerii scrisorilor).
Fiecare participant la activitate primeşte harta localităţii, cu recomandarea de a posta pe hartă 10 librării. La o viitoare întâlnire, hărţile se confruntă şi se completează (participantul învaţă să se orienteze cu ajutorul hărţii, să localizeze pe hartă clădiri, să exploreze şi alte cartiere decât cel în care locuieşte, să se deplaseze „la picior” în localitate).
Din lista de 10 librării, participantul vizitează una / mai multe şi, în urma discuţiilor cu vânzătorul, întocmeşte o listă de 10 titluri de carte potrivite vârstei, cărți pe care dorește/este tentat să le citească (participantul învaţă să comunice cu persoane noi, de vârstă diferită de a lui, să argumenteze, să cerceteze, să descopere noi apariţii editoriale, să stabilească priorităţi).
În urma discuţiilor de grup, din lista de 10 cărţi decide titlul pe care îl va aborda. Cartea poate fi achiziționată sau împrumutată de la biblioteca școlii / județeană / orășenească. În acest sens am vizitat cu elevii și părinții lor Biblioteca Județeană C. Sturdza Bacău.
În urma lecturii, întocmeşte o fişă de lectură după modelul preferat şi realizează o ilustraţie a cărţii (participantul învaţă să îşi susţină punctul de vedere, să-l revizuiască, re/descoperă plăcerea lecturii, selectează informaţiile şi le prezintă în scris, se familiarizează cu modalităţi variate de transmitere a mesajului – limbaj verbal şi limbaj plastic).
La finalul lecturii, am organizat în cadrul bibliotecii județene din localitate acțiunea Agora grecească, la care am invitat și părinții elevilor. În cadrul acțiunii, elevii, părinții lor, bibliotecarele au discutat pe baza lecturii personale, au schimbat impresii, au prezentat personajele preferate, argumentând alegerea (participantul cunoaște și împărtășește bucuria lecturii alături de alți cititori).
Fişele de lectură și ilustrațiile de carte se leagă într-o scrisoare-fluviu cu titlul Citeşte şi tu! (participantul are satisfacţia contribuţiei la realizarea unei lucrări colective, la depăşirea unui record de lungime a scrisorii, la abordarea creativă a lucrării, la implicarea în activitatea de lectură a altor persoane decât cele din grupul țintă). Scrisoarea este expusă public în vederea adresării îndemnului de a citi.
Imaginile surprinse în timpul derulării proiectului sunt postate pe pagina de facebook a școlii (octombrie-decembrie 2011, aprilie-iunie 2012, mai 2013).
Am preluat metoda biblioteca vie folosită în context nonformal, am prelucrat-o, transformând-o în PĂRINŢII, CĂRŢI VII. În ultimii doi ani școlari am invitat părinţi la școală, să susțină activități. Am adus nonformalul în context formal pentru a învăţa tehnica decorării ramelor de tablou de la d-na S., tehnica tangram de la părintele T.D., pentru a învăţa jocuri de tabără de la d-na T.M. Am modelat în aluat obiecte decorative şi am pregătit dulciuri de casă alături de d-na G., am dansat alături de d-na P. pe muzica interpretată de d-nul P., am vizitat atelierul de tâmplărie al familiei D. Lista continuă. Rezultatele? Abordarea de noi conținuturi a condus la creșterea interesului pentru învățare, a gradului de implicare activă și a încrederii în sine. Imagini surprinse în timpul activităţilor sunt postate pe pagina de facebook a şcolii (septembrie 2011-aprilie 2013). De asemenea, menţionez faptul că activităţile în săptămâna Şcoala altfel au fost susţinute de părinţii elevilor. Rolul pe care l-am avut a fost de consultant în organizarea şi desfăşurarea activităţilor iniţiate de părinţi şi elevi. Imaginile surprinse se află postate, de asemenea, pe fagina de facebook a școlii (aprilie 2012, aprilie 2013).
În cadrul proiectului MĂRUNŢIŞURI...PENTRU GRĂDINA ŞCOLII, elevii au confecţionat prin efort propriu tablouri, gablonţuri, fotografie, ş.a. şi au colectat mărunţişuri (obiecte personale de bună calitate, de care se pot lipsi: cărţi, jucării, rechizite, jocuri, ş.a.), le-au sortat pe raioane. Elevii vânzători şi responsabilii de raion au fost instruiţi cu privire la așezarea produselor pe raft, și-au însușit tehnici de vânzare, de abordare a clienţilor, instruirea fiind realizată de părinți-vânzători. O altă echipă a înregistrat marfa şi a stabilit preţurile. Au învăţat să devină contabili, instruirea fiind făcută de un student în domeniu. Echipa de gardieni a fost instruită cu privire la modalităţile de menţinere a ordinii din „magazin” (10 chioşcuri de lemn oferite de administraţia parcului din localitate, amplasate în curtea şcolii), la prevenirea eventualelor „fraude”. Pentru instruire am folosit un părinte-gardian. Echipa de casieri a fost instruită să utilizeze o casă de marcat, să elibereze bonuri pentru fiecare raion din magazin. Echipa responsabilă cu publicitatea a gândit şi obţinut reclamele, le-a distribuit printre posibilii clienţi şi în presa locală. Cu suma obţinută, elevii au achiziţionat materiale necesare (flori, gărduţuri de lemn, piatră de marmură) şi au amenajat grădina şcolii, nu înainte de a fi instruiţi cu privire la aspectele pe care le presupune activitatea de grădinărit. Reluând acțiunile într-un alt an, echipa a achiziţionat un foişor, amplasat în curtea interioară a şcolii. Aici se desfăşoară activităţi în aer liber. În proiect au fost implicaţi toţi elevii şcolii în mod direct (activitate de donare, sortare, vânzare, amenajare, publicitate) sau indirect (activitate de cumpărare a produselor), au căpătat noi competenţe, au participat la activităţi de instruire conform cu nevoile pe care le-au avut, au dobândit abilităţi de viaţă: antreprenoriale, de comunicare, de muncă, de informare. S-a îmbunătăţit vizibil aspectul curţii şcolii şi gradul de responsabilizare a elevilor cu privire la păstrarea bunurilor obţinute prin efort propriu. Acțiunile proiectului s-a reluat, la solicitarea elevilor, în săptămâna Şcoala altfel, cu numele TÂRG. PRODUSELE NOASTRE PENTRU DUMNEAVOASTRĂ.
Scopul proiectului de educaţie interculturală ŢARA MEA. DE LA SEMINŢE LA BUCATE este transmiterea valorilor cu privire la alimentaţia tradiţională. Acţiunile pe care le-am proiectat alături de partenerii locali şi internaţionali au urmărit atingerea obiectivelor proiectului prin acţiuni de informare, vizite la fabrici şi la ferme, activităţi de vizitare a pieţelor din oraş şi de achiziționare a produselor alimentare din piețe și supermarket-uri, în cadrul cărora au învăţat şi să comunice eficint cu vânzătorii / personalul din magazin și cu clienții aflați în spațiul acestuia. Informaţiile au fost transmise colegilor din SUA (pateneriat cu World Awareness Children's Museum), din Turcia (parteneriat cu școli din Istanbul și Erdine) prin elemente de limbaj plastic. Lucrările de creație plastică realizate la ora de educație plastică au fost expuse într-o expoziţie vie în sediul bibliotecii din localitate și pe site-ul Pambac. Activităţile sunt postate pe pagina facebook a şcolii (octombrie 2011-iunie 2012).
Provocarea de a participa la proiecte de implicare socială a venit la inițiativa AMEC prin derularea de proiecte de socializare și prevenire a comportamentelor cu risc la copii și adolescenți, de educație prin implicare în viața comunității locale. În cadrul proiectului TINERI PENTRU UN VIITOR CURAT, în care sunt voluntar, am abordat metode diverse: storytelling (în lecţiuni, povestiri moralizatoare), debate, animație stradală, origami, teatru de umbre, teatru de improvizație. Peste 70 elevi de 6 până la 17 ani au donat bibliotecii mese de lectură cumpărate cu fonduri obținute din vânzarea felicitărilor confecționate în activitățile de lucru manual (handmade). În urma activităţilor de dezvoltare a abilităţilor de viață au învățat și lecția respectului, a lucrului bine făcut, a disciplinei, a stăpânirii de sine, a implicării responsabile în viața comunității locale.
Acţiunile se subscriu obiectivelor strategice pe care şcoala le-a propus prin PDI: promovarea unui sistem de învăţământ compatibil cu normele U.E., şanse egale de educaţie, implicarea şcolii în acţiuni de cooperare.
http://www.facebook.com/pages/scoala-alexandru-ioan-cuza-bacau

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

149 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN