Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Metode inovative de predare-invatare. Conditii de eficiență

Învăţământ gimnazial | Toate disciplinele

Propus de: adriana80 | 09.11.2020 23:46 | Revista cadrelor didactice nr. 68/2020 | 1931 vizualizări

Abordarea modernă a actului educațional, ca urmare a schimbărilor rapide ale societății, noile modele de curriculum , deși diferite ca mod de abordare și concepție, trebuie alese și adaptate contextului social, economic, cultural.

Introducere
Drumul lung al învățării parcurs de elev este necesar a fi susținut prin metode pe care cadrul didactic trebuie să le aleagă cu tact și inspirație, transferând accentul ,,nu atât pe însuşirea de cunoştinţe, cât mai ales pe învăţarea de metode şi tehnici de învăţare şi muncă intelectuală, de identificare, de regăsire şi de utilizare a informaţiilor, de analiză, sinteză şi de prelucrare a acestora, în sfârşit pe învăţarea de metode şi detehnici de creativitate, de dezvoltare a informaţiei şi de creare de noi semnificaţii” 1.
Conținut
Abordarea modernă a actului educațional, ca urmare a schimbărilor rapide ale societății, noile modele de curriculum , deși diferite ca mod de abordare și conceptie, trebuie alese și adaptate contextului social, economic, cultural. Metodologia actuală se orientează în direcția stimulării creativității elevilor, ce are la bază imaginația, dublată de motivația, implicarea conștientă în propria formare, dar și un puternic efort volițional.
Elevul este orientat în a învăța ceva nou, iar acest ,,nou” presupune a învăța conștient și nu mecanic, înțelegând sensul informațiilor transmise și legându-le de cele anterioare: ,, cel ce învaţă trebuie să rearanjeze o serie de date, de informaţii, să le integreze în cunoştinţele sale anterioare şi să reorganizeze ori să transforme această combinaţie integrală în aşa fel încât ea să poată produce rezultatul final dorit, în mod obişnuit o nouă noţiune sau o nouă propoziţie” (J. Bruner, 1996, p.49).
Complexitatea procesului de învățare, apariția diferitelor moduri de organizare a învățământului ( școlile active), au impus utilizarea de către dascăl a unei diversități de metode. Astfel, metodele tradiționale au fost reevaluate și adaptate în funcție de necesități și evoluția științei căci modul nou de reorganizare a învățământului s-a dovedit a fi eficient, însă solicită mai mult timp.
Metodele didactice activ-participative pun accentul pe învățarea prin cooperare, încurajând comportamentul activ, elevul fiind capabil de a emite opinii, aprecieri asupra fenomnelor studiate.

Astfel, este educată gândirea centrată pe analiza și evaluarea unor soluții posibile într-o situație dată, pe baza argumentelor, gândirea critică, printr-o serie de metode interactive (metoda Ciorchinelui; metoda Mozaic; metoda Cubul etc).
Vorbind despre necesitatea inovării în domeniul metodologiei didactice, Ion Cerghit afirma: ,,Pedagogia modernă nu caută să impună niciun fel de rețetar rigid.....creația în materie de metodologie, înseamnă o necontenită căutare, reînnoire și îmbunătățire a condițiilor de muncă în instituțiile școlare” 2.
Abordarea modernă a învățământului nu presupune renunțarea la metodele tradiționale, ci adptarea acestora la particularitățile elevilor și îmbinarea cu strategiile inovative3.
Evaluarea punctelor de vedere discutate
Așa cum sublinia Cerghit, ,,creația presupune reînnoire și imbunătățire a condițiilor de muncă în instituție”. Prin urmare, asigurarea unui climat pozitiv, a unor condiții de muncă propice din punct de vedere a al materialelor și mijloacelor didactice folosite, asociate cu aplicarea unor strategii de management educațional eficient, asigură un deplin succes al actului educațional.
Concluzii
Profesorul este cel care trebuie să aibă o concepție inovativă privind metodologia instruirii și evaluării, să coopereze cu elevii, să fie el însuși un model de educație în scopul asigurării unui învățământ de calitate. Noul sens al educației, relația autoritate – libertate, trebuie foarte bine înțeles și aplicat în procesul de predare – învățare și în rezolvarea unor situații noi în procesul educațional școlar.
De asemenea, foarte important este ca în cadrul obiectului de studiu, conținuturile să fie bine organizate (clare, logice), pentru a putea fi utilizată cu succes învățarea prin cooperare, stimularea gândirii critice prin metodele interactive aplicate, în scopul unei învățări eficiente.

Bibliografie:
1. Cerghit, Ioan, (1997), Metode de învăţământ, ediţia a III-a, Editura Didacticăşi Pedagogică, R.A., București.
2. Mureşan, Pavel, ( 1990), Învăţarea rapidă şi eficientă, Editura Ceres, Bucureşti.
3. Păcurari, Otilia, (coord.), (2003), Strategii didactice inovative, Editura Sigma, București.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

319 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN