Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Metoda cubului

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: 2021matematica | 04.11.2021 22:45 | Revista cadrelor didactice nr. 80/2021 | 15028 vizualizări

Metoda cubului presupune explorarea unui subiect sau a unei situaţii din mai multe perspective, permiţând abordarea complexă şi integratoare a unei teme.

Pe feţele unui cub sunt notate operaţiile mentale, exprimate prin verbe la modul imperativ, pe care elevul urmează să le dezvolte.
Mod de lucru:
1. Realizarea unui cub pe ale cărui feţe sunt scrise cuvintele: descrie, compară, analizează, asociază, aplică, argumentează.
2. Anunţarea temei, a subiectului pus în discuţie.
3. Împărţirea clasei în 6 grupe, fiecare grupă trebuind să rezolve fișele corespunzătoare celor șase fețe ale cubului:
• Descrie: culorile, formele, mărimile.
• Compară: ce este asemănător? Ce este diferit?
• Analizează: spune din ce este făcut, din ce se compune.
• Asociază: la ce te îndeamnă să te gândeşti?
• Aplică: ce poţi face cu aceasta? La ce poate fi folosită?
• Argumentează: pro sau contra şi enumeră o serie de motive care vin în sprijinul afirmaţiei tale.
4. Fiecare grupă redactează şi împărtăşește celorlaltor grupe materialul realizat.
5. Afişarea formei finale în clasă.
Spre exemplu metoda cubului poate fi folosită la tema ,,Prisma dreaptă. Cubul. Paralelipipedul dreptunghic”, la clasa a VIII-a în etapa de consolidare și sistematizare a cunoștințelor astfel:
-Se formează 6 grupe.
-Se împart fișele cu sarcinile de lucru.
-Fiecare grupă primește o coală de hârtie, un marker și un calculator.
-Profesorul supraveghează activitatea elevilor, dă indicații acolo unde este nevoie și soluționează eventual situațiile în care nu toți elevii se implică în cadrul activității de grup sau atunci când un elev monopolizează toate activitățile.
Fișa 1 - Descrie
Sarcini de lucru:
1.Realizați cu ajutorul aplicației Geogebra o prismă patrulateră regulată dreaptă, un paralelipiped dreptunghic și un cub.
2.Identificați în desenele realizate elementele definitorii pentru corpurile respective.
Fișa 2 - Compară
Sarcini de lucru:
Găsiți asemănări și deosebiri referitoare la un paralelipiped dreptunghic și un cub.
Fișa 3 - Analizează
Sarcini de lucru:
1.Câte muchii are un cub?
2.Câte muchii are un paralelipiped dreptunghic?
3.Câte muchii are o prismă triunghiulară regulată?
4.Câte vârfuri are o prismă hexagonală regulată?
5.Care este numărul minim de vârfuri pe care le poate avea o prismă?
Fișa 4 - Asociază
Sarcini de lucru:
Asociază formulele corespunzătoare pentru calculul perimetrului și ariei bazei, ariei laterale, ariei totale și a volumului fiecărei prisme studiate.
Fișa 5 - Aplică
Sarcini de lucru:
Un vas sub formă de cub cu muchia de 30 cm este plin cu apă. Se toarnă toată apa din vasul cubic într-un vas gol în formă de paralelipiped dreptunghic care are dimensiunile de 20 cm, 30 cm, respectiv 50 cm. Determină înălțimea la care se ridică apa în vasul paralelipipedic.
Fișa 6 - Argumentează
Sarcini de lucru:
Citiți cu atenție și justificați: Dacă muchia unui cub se triplează, atunci volumul cubului:
a) rămâne același
b) se triplează
c) se înmultește cu 27
După expirarea timpului de lucru materialele realizate de fiecare grupă vor fi expuse în clasă în locuri vizibile. Elevii din fiecare grup își vor prezenta materialul pregătit și modul de realizare. Dacă este cazul se vor corecta eventualele greșeli.

Bibliografie:
• Liviu Ardelean, Nicolae Secelean – Didactica Matematicii: noţiuni generale; comunicare didactică specifică matematicii, vol. 1, Editura Universităţii „Lucian Blaga”, Sibiu, 2007

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

292 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN