Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Memorizarea - mijloc de predare a poeziilor în învăţământul preșcolar

Învăţământ preşcolar | Activitati optionale

Propus de: Stanoanaelena | 13.02.2020 05:16 | Revista cadrelor didactice nr. 63/2020 | 5297 vizualizări

Memorizările sunt activităţi obligatorii special organizate în grădiniţa de copii pentru însuşirea conştientă a lor de către preşcolari

Memorizarea - mijloc de predare a poeziilor în învăţământul preșcolar
Memorizările sunt activităţi obligatorii special organizate în grădiniţa de copii pentru însuşirea conştientă a lor de către preşcolari.
Analiza componentei semantice a poeziei ne permite să sesizăm deosebirea dintre discursul poetic şi cel ştiinţific ( metafora şi simbolul).
Eficienţa educativă şi formativă a poeziei depinde în primul rând, de valoarea ei artistică.
Un text literar este un sistem perfect organizat, o structură, înţelegând prin aceasta atât ,,conţinutul”, cât şi ,,forma ”, în măsura în care acestea sunt organizate în scopuri estetice.
Mesajul artistic se prezintă ca un cod de norme morale (mesaj etic) şi estetice (mesaj estetic), pe care copilul, sub conducerea educatoarei, le desprinde prin contactul direct cu opera (ascultă poezia, participă la discuţii pe marginea eului poetic, pentru a-i descifra semnificaţiile şi a le asimila prin trăiri autentice şi emoţionale).
Memorizarea este o activitate de educare a limbajului, axată pe obiectivele învăţământului preşcolar şi pe particularităţile de vârstă ale copiilor. Valoarea formativă a acestei activităţi se concentrează pe dezvoltarea memoriei logice voluntare apreşcolarilor, având ca premise specificul proceselor prohice la aceasta vârstă.
Activitatea de memorizare contribuie la formarea deprinderii de a memora logic şi conştient oferind baze şi altor procese psihice ca ima¬ginaţia, gândirea, creativitatea, constituind totodată un valoros mijloc de cunoaştere şi de dezvoltare a vorbirii expresive.
Pentru a fi receptată cât mai eficient de către preşcolari , poezia trebuie să-i cucerească prin jocul antrenant al rimelor, prin cadenţa versurilor, prin elementele împrumutate adesea fantasticu¬lui, prin aliteraţii etc. Procesul receptării dirijate a poeziei, care începe la vârsta preşcolară, îl introduce pe copil tot mai adânc în universul acesteia, dezvăluindu-i, treptat, conţinutul ideatic şi emoţional, precurm şi capacitatea de plasticizare a cuvântului.
Pentru a le cultiva copiilor capacitatea de receptare a poeziei, crea¬ţiile în versuri trebuie să răspundă mai multor cerinţe : o tematică va¬riată circumscrisă universului lor familiar, adaptată, pe de o parte, par¬ticularităţilor de vârstă, iar pe de alta, răspunzând cerinţelor învăţă-mântului, reflectate în obiectivele acestuia.
Ceea ce trebuie să urmărească educatoarele când apelează la memo¬rizări este atât conţinutul (semnificaţia explicită sau implicită), cât şi exprimarea acestuia (procedee literare, lexic, gramatică), , pentru a putea cultiva funcţia formativ-estetică, funcţie care se exercită cu necesitate în plan emoţional, determinând creşterea receptivităţii afective şi in¬fluenţa modelatoare a poeziei.
Din cele relatate rezultă necesitatea înţelegerii operei poetice, în primul rând de către educatoare şi învăţător, în lumina unei relaţii com¬plexe a subiectului cu obiectul, a formei cu semnificaţia, a subiectivităţii individuale şi a intersubiectivităţii sociale, subliniind faptul că limbajul artistic îngăduie ca abaterea de la normă, să poată deveni normă.
În grădiniţa de copii activităţile de memori¬zare se organizează cu scopul de a se urmări şi asigure, înţelegerea mesajului acestora, memorarea conştientă a poeziilor, păstrarea în me-morie cât mai mult timp şi reproducerea lor conştientă.
Ca urmare, având drept criteriu sarcina didactică urmărită, vom or¬ganiza activităţi de predare a poeziilor (cunoaşterea şi învăţarea textului unei poezii), activităţii de repetare a mai multor poezii şi activităţi de verificare, pri care se evaluează exactitatea reprodu¬cerii textului, precum şi durabilitatea păstrării acestuia în memoria pre¬şcolarilor .
Memoria preşcolarilor are caracteristici specifice:
• caracterul concret-intuitiv;
• mare plasticitate;
• uşurinţa cu care copilul memorează, păstrează si reproduce ceea ce are rezonanţă afectiva pentru el ( memoria este activă );
• tendinţa memorării pasive, involuntare;
• nestăpânirea proceselor de memorare.

Tipurile de activităţi de memorizare sunt determinate de sarcinile didactice, si anume:
• activităţi de predare-învăţare;
• activităţi de fixare ( repetare ), orientate spre însuşirea temeinica a poeziilor memorate în activităţi de predare-învăţare si spre consolidarea deprinderilor de reproducere conştientă şi expresivă;
• activităţi de verificare a însuşirii poeziei, a exactităţii reproducerii si a temeiniciei memorării.
În învăţământul preşcolar, aceste trei tipuri de activităţi de memorizare nu sunt distincte, ci sunt activităţi mixte: într-o activitate de predare-învăţare a unei poezii trebuie realizată şi o secvenţă de fixare si consolidare a unor memorizari anterioare, înrudite ca tematică. De asemenea, în alte activităţi de educare a limbajului se poate desfăşura o secvenţă de verificare si consolidare a unor memorizări.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 48 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

150 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN