Jocuri educaţionale

La loc pe hartă
Harta administrativă a României
Geografie Clasa a VIII-a

Baloane
Adunări şi scăderi fără trecere peste ordin
Matematica Clasa a II-a

Una din trei
Apele curgătoare şi vegetaţia României
Geografie Clasa a IV-a

Marinar la 9 ani

Învăţământ primar | Discipline opţionale

Propus de: florentinaship | 13.07.2015 23:54 | Revista cadrelor didactice nr. 14/2015 | 399 vizualizări

”Copilul care construieşte ceva cu un material, învaţă să accepte şi să îndeplinească o datorie.” (Buhler)

Toader Alexandru, elev in clasa a III-a si membru al cercului de Navomodele,grupa incepatori,ne-a demonstrat potentialul sau constructiv-creativ,la doar cei 9 anisori ai sai.
Din hartie cartonata colorata, dopuri de pluta si betisoae de bambus,folosind doar foafeca,cutterul si prenandezul, Alexandru a reusit sa de-a viata unui navomodel de epoca,un galleon care i-a starnit curiozitatea si i-a acaparat interesul de la prima vizualizare a proiectului.
Fascinat de desenele animate cu piratii, si-a dorit sa aiba propia lui corabie.Pentru el, acest proiect de executie a fost o provocare, pe care a reusit sa o cucereasca.
Inarmat cu rabdare si meticulozitate, pe parcursul a doua ore de curs, a reusit sa parcurga etapele de executie 3D ale galeonului: si-a ales cu atentie materialele de lucru, a conturat cu grija sabloanele pieselor componente pe hartia cartonata colorata, acordand o mai mare atentie pentru puntea teuga si puntea duneta; etapa de decupare a tribordului, babordului ,puntii principale si velelor a parut a fi cea mai usoara, datorita indemanarii sale.
Asamblarea corpului navei a necesitat rabdare si precizie in executie. Plierea si lipirea fiecarei piese componente a necesitat indrumare, urmarind atent schita proiectului.
Asamblarea arboradei si fixarea ei de puntea dublului fund a constituit etapa culminanta.
Succesiunea operatiilor necesita o reevaluare atenta a intregului proiect.Orientarea velelor a facut apel la gandirea critica, analitica.Ca de altfel, intreg proiectul. La aceasta etapa, ieseau la suprafata toate micile imperfectiuni ale executiei, care trebuiau remediate din mars, A fost momentul critic, care reda imaginea de ansamblu,sugerand chiar si directia din care ar fi sulfat briza… iar zambetul de pe chipul se schimba adesea cu nemultumirea ,asemeni unor curenti marini care nu-i favorizau deloc marsul!
Si iata rezultatul! Cu truda, perseverenta si rezistenta la inaintare, Alexandru a reusit sa dea viata unui vis copilaresc: acela de a fi capitanul propiei navei. Spiritul ludic, de a se transpune in rolul capitanului din desenul animat preferat, l-a motivat sa parcura etapele anevoioase ale proiectului.Nu era la prima sa jucarie 3D!Insa la cursurile anterioare, construise masina de politie si o salupa de coasta,fiecare cu particularitatile ei de executie.
„Să construieşti o casă, un avion, o barcă sau un alt model de jucărie...” constituie un obiectiv psihomotor în educaţia tehnologică, însă acest obiectiv are o componentă cognitivă şi una afectivă. Latura cognitivă se referă la faptul ca este necesar ca elevul să facă o schiţă, un plan de forme, să utilizeze noţiuni elementare de geometrie plană şi spaţiu,fizică,echilibraea in acest caz, etc. Iar componenta afectivă se referă la satisfacţia şi bucuria pe care le resimte copilul la finalul lucrării. Creşte emulaţia, satisfactia, dorinţa de a construi mai bine, mai frumos şi de a obţine astfel un punctaj cat mai bun în concursurile de specialitate.
O construcţie 3D realizată de propiile lor mâini poate spori încrederea în forţele şi posibilităţile proprii. Astfel, se poate dezvoltă la toţi copiii atat stima de sine cat si abilitatile practice şi totodată, simţul lor estetic.Realizarea unei constructii 3D, pentru copiii timizi, reprezinta o metoda sigura si practica de vindecarea timiditatii cu propiile resurse.
Copiii isteţi sunt calmi, învaţă şi concentrându-se, sunt capabili să ducă o treabă la bun sfârşit,asemeni lui Alex.
Copiii gasesc forme de exprimare surprinzatoare in timpul executării unor machete, pe grupe, in echipe sau indvidual, reuşind astfel să se cunoască unul pe altul ,să-şi respecte diversele calităţi si abilităţi.Socializeaza,colaboreaza si se coordoneaza reciproc.Apare si se evidentiaza spiritul de lider. Elevii se obişnuiesc cu munca în colectiv, bazată pe sprijin şi reciprocitate, îşi educă atenţia, spiritul de observaţie inovator-creator şi precizia de lucru.

Timpul si atenţia acordată oră de oră, unii altora prin activităti precise executate sub formă de joc , împărtăşirea trăirilor si sentimentelor, sunt factori necesari dezvoltării unei personalitati armonioase.
În activitatea de zi cu zi a copilului, jucăria este obiectul preferat; dar jucându-se, el îşi satisface nevoia de activitate, de a acţiona cu obiecte reale sau imaginare, de a se transpune în diferite roluri şi situaţii care îl apropie de realitatea înconjurătoare.” Jocurile dau drumul copilului spre lumea reală pe care el va trebui să o schimbe.”( Gorky)
Tocmai prin joc el ghiceste si anticipează conduitele superioare.
Despre un copil nu se poate spune decât că ”el creste”. Si atât.Copilul se dezvolta prin joc. Jocul are un rol capital in dezvoltarea copilului si chiar al adultului : « Omul nu este întreg decât atunci când se joacă », scria Schillert.
Jocul şi jucăria au la copil rolul pe care munca îl are la adult. Aşa cum adultul se simte „tare” prin lucrările sale, asemeni şi copilul se simte „mare” prin succesele sale ludice.Cu ajutorul jucăriei copilul poate fi influenţat prin intermediul situaţiei ludice, jocul fiind asfel un mijloc de educaţie indirectă.
De asemenea, prin implicarea copilului intr-un proiect tehnologic, el se responsabilizeaza, se maturizeaza.Buhler scria:”...copilul care construieşte ceva cu un material, învaţă să accepte şi să îndeplinească o datorie.”
Pentru elevi, navomodelismul a devenit in zilele noastre un sport tehico-aplicativ care îi introduce în domeniul tehnologiei navale, oferindu-le posibilitatea de a-şi însuşi cunoştinţe de pregătire marinărească şi de a-şi dezvolta abiltăţile practice
Modelismul, în general, reprezintă o metodă activ-operativă de însuşire a cunoştinţelor, deprinderilor şi tehnicilor de lucru, deoarece realizează o corelaţie strânsă între teorie şi practică, între şcoală şi muncă. Contribuie la individualizarea învăţării în echipă, elevul fiind în permanenţă coparticipant la propia-i formare şi dezvoltare a personalităţii sale.
Fiind cel mai versatil hobby din lume, modelismul formeaza si consolideaza deprinderea de munca independenta. Ca latura a educatie nonformale, , modelismul are valori multiple în domeniul preorientării profesionale, a educării aspiraţiilor, a cultivării năzuinţelor şi intereselor, a formării unui ideal profesional încă de la o fragedă vârstă.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 8 evenimente

«NOIEMBRIE 2020»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


AVAP-TOAMNA PASNICA

Propus de: laura_iordache10

Sondajul zilei

Cum evaluați activitatea (predare, învățare, evaluare) în școala la distanță, online? Poate fi un punct de vedere al unui profesor, elev, părinte. Votați dar și comentați.

291 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Descoperiţi secţiunea Lecţii online! Mii de resurse create de colegi cu tool-uri online!