Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Managementul evaluarii resurselor umane in scoala

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: adinamerce | 10.09.2020 17:35 | Revista cadrelor didactice nr. 67/2020 | 946 vizualizări

Importanta managementului organizatiei scolare in evaluarea resurselor umane din scoala-functii si directii

Resursele umane reprezintă una dintre cele mai importante investiții ale unei organizații, indiferent dacă vorbim de domeniul public sau privat. La nivel de firmă/instituție, managementul investește sume importante cu angajații, iar datoritã costurilor antrenate, acestea reprezintă unele dintre cele mai evidente investiții în resurse umane. Investiția în oameni s-a dovedit a fi calea cea mai sigură de a garanta supraviețuirea unei firme, a unei instituții sau de a asigura competitivitatea și viitorul acesteia. Evaluarea resurselor umane la nivel de instituție, mai ales in cazul unei instituții de invatamant, dar nu numai consider ca este de o importanță majoră pentru a cunoaște și aputea gestiona eficient resursa umană în din cadrul acesteia. Am ales această lucrare pentru că ma preocupă resursa umană din domeniul educațional si pentru că sunt direct implicată în calitate de cadru didactic la instituția analizată. Trebuie gandit, in ceea ce priveste resursa umană, că este o nevoie acută de a-i atrage și de a-i păstra pe cei mai buni oameni din instituție. Astfel a crescut enorm interesul angajatorilor în căutarea de personal bine pregătit, nu doar în cadrul departamentelor importante, dar și la nivelul departamentelor de resurse umane și protecția muncii ,cel care se ocupă de selecția și angajarea personalului. Lucrând în acest domeniu am înțeles că se pot influența numeroase aspecte ale organizației/instituției se poate asista la dezvoltarea angajaților și se poate să ai un rol important în definirea strategiei unei organizații. În cazul organizațiilor școlare, dar și la nivelul întregului sistem de învățământ, performanțele ridicate ale tuturor resurselor umane implicate (profesori, elevi, manageri, personal administrativ) contribuie la calitatea învățământului, performanțele ridicate ale cadrelor didactice fiind chiar unul dintre criteriile ce pot demonstra și proba această calitate.
O evaluare obiectivă a resurselor umane din organizația școlară îndeplinește anumite funcții cum ar fi :
• funcția de diagnoză - evaluarea urmărește să realizeze o reflectare obiectivă a rezultatelor, activității și a proceselor ca au condus la obținerea acestor rezultate, a domeniilor care sunt afectate și este dublu orientată: pe de o parte constată o stare de fapt, iar pe de altă parte se concentrează asupra explicării cauzelor, a condițiilor care au generat o situație sau alta;
• funcția de informare - cunoașterea parametrilor muncii cadrelor didactice și pusă la dispoziția acestora, precum și la dispoziția managerului școlar;
• funcția de monitorizare - vizează mai degrabă procesul decât rezultatele, îndeplinind totodată un rol de feed-back. Are o dimensiune mai mult psihologică pentru cel evaluat, o monitorizare și un feed-back permanent asupra activității sale pot constitui factori motivaționali pentru performanță, lipsa acestora comunică evaluatului faptul că nu găsește sprijin sau că nimeni nu observă și apreciază efortul său de a face față anumitor situații problematice cu care se poate confrunta la un anumit moment dat;
• funcția de prognoză - pornind de la înregistrarea cauzelor care conduc la anumite aspecte ale productivității sau calității activității cadrului didactic, prin evaluare se pot formula judecăți de valoare anticipative asupra modului în care procesul va decurge pe viitor;
• funcția de ameliorare/ optimizare - reprezintă prelungirea evaluării prin procesul căutării unor soluții și determinării unor măsuri ameliorative care să conducă în mod concret la îmbunătățirea activității cadrului didactic evaluat;
• funcția de abilitare în sensul autoevaluării - cunoscând nu doar rezultatul evaluării, ci și procedurile, criteriile care au dus la obținerea acelui rezultat, în timp evaluatul va fi determinat să-și interiorizeze mecanismele respective, devenind astfel propriul său evaluator obiectiv și responsabil.
Managementul organizației școlare, pe lângă dimensiunea managementului resurselor umane, a cărei funcție este evaluarea performanțelor, are și o componentă de management al evaluării și calității în educație, din ce în ce mai mult vehiculată, cu implicații notabile asupra dezvoltării organizaționale. Resursele umane ale unei organizații școlare reprezintă unul dintre indicatorii calității organizaționale. Acest lucru determină staff-ul managerial al organizației școlare să acorde o deosebită importanță tuturor activităților legate de asigurarea ,,calității” cadrelor didactice, incluzând aici și activitatea de evaluare a performanțelor acestora, activitate cu o importanță deosebită pentru a afla nivelul acestei ,,calități” și, mai ales, pentru ridicarea acestui nivel la cotele cerute de organizația școlară și de societate . Practica demonstrează că unele cadre didactice obțin rezultate mai bune decât altele în aceleași condiții, ceea ce pledează pentru o evaluare continuă a cadrelor didactice, în scopul ameliorării și optimizării activității lor. În funcție de scop, se conturează și obiectul (problematica) evaluării cadrelor didactice, care poate fi mai larg (activitatea globală a profesorului), de altfel foarte greu de realizat numai la nivelul organizației școlare, fiind necesară și o evaluare externă, din partea inspectorilor de specialitate, sau, mai restrâns (o anumită latură a activității sale). Pentru a nu fi unilaterală, incompletă sau eronată, se recomandă ca evaluarea făcută asupra activității și performanțelor cadrelor didactice să fie realizată de către managerii școlari și corelată cu cea realizată de către inspectori, elevi, părinți sau alte cadre didactice.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

320 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN