Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Jocul didactic in activitatea matematica

Învăţământ primar | Matematica

Propus de: leinad | 24.08.2015 08:59 | Revista cadrelor didactice nr. 16/2015 | 1156 vizualizări

„NU NE PUTEM IMAGINA COPILĂRIA FĂRĂ RÂSETELE ŞI JOCURILE SALE. SUFLETUL SI INTELIGENŢA DEVIN MARI PRIN JOC. DESPRE UN COPIL NU SE POATE SPUNE CĂ EL CRESTE SI ATÂT; TREBUIE SĂ SPUNEM CĂ EL SE DEZVOLTĂ PRIN JOC.”(JEAN CHATEAU )

Avand in vedere ca jocul didactic este o metoda activa de predare - invatare, va propun cateva jocuri pentru disciplina Matematica si explorarea mediului.

„Micul inventator”
Obiective: recunoaşterea unor figuri geometrice; dezvoltarea fluiditaţii
imaginaţiei creative a elevilor şi formarea deprinderii de a desena obiecte ale căror forme seamănă cu diferite figuri geometrice.
Sarcina didactică: desenarea unor obiecte a căror formă seamănă cu două figuri geometrice combinate în mod felurit.
Material: figuri geometrice diferite pentru învăţător : hârtie, creioane pentru elevi.
Desfăşurarea jocului
Invăţătorul va arata elevilor două figuri geometrice şi le va cere să deseneze obiectele cunoscute de ei, a căror formă seamănă cu aceste figure combinate, în mod felurit.
La sfârşit, învăţătorul va aprecia elevii care au realizat cele mai multe şi mai frumoase desene.

„ Să alcătuim probleme”
Obiective: dezvoltarea fluidităţii şi imaginaţiei creatoare
Sarcina didactică: crearea de probleme de geometrie.
Desfaşurarea jocului
Învăţătorul cere elevilor să creeze cât mai multe probleme care să aibă legătură cu figura geometrică prezentată.Numeşte un elev care expune problema şi scrie datele ei pe tabla. Toţi elevii o vor rezolva. In continuare, scoate un alt elev la tablă şi se va proceda la fel.
Vor fi apreciaţi elevii care au creat cele mai frumoase probleme şi cei care le-au rezolvat repede şi corect.
Când se reia jocul, învăţătorul le cere să creeze probleme în scris şi să rezolve. Se poate utiliza şi un alt procedeu: după ce au creat o problemă să schimbe caietele între ei şi fiecare să o rezolve pe cea a colegului.
Varianta I
Elevii vor trebui să creeze numai probleme care să cuprindă diferite dimensiuni date.
Varianta a II-a
Elevii vor trebui să creeze probleme ce duc la un anumit rezulta

„Ce se poate întreba?”
Obiective: dezvoltarea spiritului de inventivitate al elevului; formarea deprinderii de a stabili în mod exact raportul dintre diferite continuităţi.
Sarcina didactică: găsirea unui nr.cât mai mare de întrebări în legătură cu o problemă.
Desfăşurarea jocului.
Invăţătorul spune o problemă, fără însă a formula întrebarea la care elevii
să răspundă. Va câştiga jocul acel copil care poate să pună cele mai multe întrebări în legătură cu problema enunţată:
Exemplu:Un dreptunghi are lungimea de 24cm iar lăţimea de 6cm.
Ce se poate întreba?
-De câte ori este mai mare lungimea decât lăţimea?
-Cu cât este mai mare lungimea decât lăţimea?
-Cât este perimetrul figurii?
-Dar semiperimetrul?
-Cât este aria figurii? etc
În continuare, învăţătorul (sau elevul) spune altă problemă şi se
procedează în acelaşi mod.

„ Probleme cu… dimensiuni”
Obiective: dezvoltarea fluidităţii, flexibilităţii, a spiritului de inventivitate; formarea deprinderii de a crea probleme.
Sarcina didactică: crearea de probleme cu anumite numere
Desfasurarea jocului
Invăţătorul scrie pe tabla 2 valori şi le cere elevilor să formuleze cât mai
multe probleme cu ele. De pildă, scrie 6 cm, 12cm elevii pot alcătui probleme cum ar fi:
Un paralelogram are dimensiunile 6cm şi12cm. Să se calculeze perimetrul acestuia.
Va fi câştigător acel elev care crează mai multe şi mai variate probleme şi le rezolvă corect.
În continuare, învăţătorul îşi poate pune elevii să-şi aleagă singuri numerele din care vor crea probleme.
„Cât mai multe figuri”
Obiective: dezvoltarea fluidităţii şi flexibilităţii, dezvoltarea capacităţii de
transformare a unui material simbolic.
Sarcina didactică: găsirea cât mai multor figuri cu perimetrul dat şi să se obţină acelaşi rezultat.
Desfăşurarea jocului
Jocul se poate desfăşura individual, sau pe grupe .Invăţătorul scrie pe tablă câteva exerciţii şi cere elevilor să le rezolve. De pildă: perimetrul figurii să fie 36cm.
Elevii vor constata că se poate obţine acelaşi rezultat şi la un pătrat, un romb,un dreptunghi, un trapez ş.a. În continuare, invatatorul le va cere să descopere ei cât mai multe exerciţii al căror rezultat să fie un anumit număr, de pilda 24.
Fiecare elev va lucra singur 4-5 minute. Invăţătorul va cere elevilor să găsească un număr cât mai mare de figuri geometrice.
Vor fi declaraţi câştigători acei elevi care au elaborat exerciţii mai multe şi mai complexe pentru aflarea perimetrului figurii.

„Aceeaşi arie”
Obiectivele : dezvoltarea fluidităţii şi flexibilităţii, dezvoltarea capacităţii de
transformare a unui material simbolic.
Sarcina didactică: găsirea tuturor posibilităţilor de formulare a unei probleme.
Desfăşurarea jocului
Se dă aria unor figuri geometrice de 36m2 fiecare dintre ele . Ştiind că figurile nu sunt identice, care pot fi figurile şi ce dimensiuni au ele ?
Timpul acordat pentru găsirea variantelor va fi în funcţie de gradul de dificultate al problemei.
Vor fi apreciaţi acei elevi care găsesc cât mai repede toate variantele
problemei şi le rezolvă corect.

„ Să desenăm numai cu figuri geometrice...”
Obiective: dezvoltarea fluidităţii, flexibilităţii şi originalităţii ,educarea imaginaţiei creatoare, formarea deprinderilor de a realiza desene pe anumite teme.
Sarcina didactică: crearea unor desene pe o anumită temă
Desfăşurarea jocului
Elevii vor trebui să creeze cât mai multe şi mai originale desene pe o anumită temă propusă de invăţător sau aleasă de ei. De pildă - "Castelul fermecat".
(Se aleg teme mai generale, in cadrul cărora să se poată realiza o multitudine de desene). Elevii vor începe să efectueze cât mai multe desene pe această temă..
Vor fi evidenţiaţi elevii care au utilizat cât mai multe figuri geometrice, au realizat cele mai multe, mai variate şi mai originale desene. Nivelul de realizare a desenului va trece pe planul al doilea.
Jocul se poate continua pe o alta temă. Se va proceda în mod similar.

"1001 de desene"
Obiective: dezvoltarea fluidităţii, flexibilităţii si originalităţii.
Sarcina didactică: încadrarea diferitelor figuri geometrice sau a unor forme colorate în cele mai multe desene originale.
Desfaşurarea jocului
Elevii vor trebui să încadreze o anumită figură geometrică în cât mai multe desene originale şi să scrie dedesubt numele desenului. Dintr-un cerc ar putea realiza unele desene ca:

om soare minge de ping pong

Timpul acordat unei figuri geometrice este de 5 minute . În continuare li se poate da să incadreze alte figuri geometrice cum ar fi:
pătrat, dreptunghi, romb etc.
Li se poate da sa realizeze desene si prin incadrarea unei forme colorate.In toate cazurile vor fi apreciati elevii care au realizat cele mai multe şi mai originale desene.
Variantă:Se dau elevilor doua foi de desen pe care sunt desenate 20 de figuri geometrice. Fiecare trebuie incadrată intr-un desen cu sens.
„ Hai să construim”
Obiective: dezvoltarea aptitudinii de a sintetiza, restructura şi redefini, a flexibilităţii, originalităţii şi imaginaţiei creative, educarea îndemânării manuale şi a simţului estetic.
Sarcina didactică: construirea unor obiecte din diferite materiale.
Materiale: bucăţi de carton, hârtie, figuri geometrice de diferite forme şi mărimi, chibrituri.
Desfăşurarea jocului
Invăţătorul prezintă elevilor o mare varietate de materiale de diferite dimensiuni şi forme, culori. Fiecare copil va trebui ca in timp ce le priveşte să se gândească ce poate construi din ele. Când toţi au cele necesare, se vor apuca de lucru.
Vor fi apreciaţi elevii care au realizat construcţiile cele mai
interesante .
Variantă:Să folosim corpuri geometrice (sau să folosim numai cuburi).

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

317 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN