Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

JOCUL - ACTIVITATEA COPILULUI PREȘCOLAR

Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele

Propus de: mihaelagheorghiu | 18.01.2016 19:02 | Revista cadrelor didactice nr. 20/2016 | 4478 vizualizări

Jocul este acțiune, mișcare, comunicare, relaționare, cercetare, observație și imitație, exercițiu, disciplinare, învățare, și, mai ales, bucurie, bună dispoziție, distracție.

JOCUL - ACTIVITATEA COPILULUI PREȘCOLAR

Educ. Mihaela Gheorghiu
Grădinița Program Normal Podu Iloaiei

În creația poetică a lui Lucian Blaga se disting ”trei ipostaze” și constatăm că bătrânul se joacă și iubește înțelept, tânărul își cântă înțelepciunea jocului prin iubire, iar copilul iubește și devine înțelept prin joc. Jocul, care pentru copil este ”și muncă, și artă, și realitate,și fantezie.”- S.Iliov
Jocul este esența copilăriei. Să privim cu atenție un copil care sare, aleargă, râde, vorbește, așează, aruncă, imită, dansează, caută, ascunde, cu siguranță este un copil care se joacă. Prin joc, copilul încearcă fie transpunerea, fie transformarea lumii înconjurătoare, căci jocul nu este doar simplă distracție, jocul pentru copii este o treabă serioasă. De aceea, de cele mai multe ori când întrerupi jocul copilului, va reacționa exact la fel ca un adult care este deranjat de la o muncă deosebit de importantă.
Jocul oferă copilului prilejuri de a trăi experiențe personale, memorabile, descoperind lumea și viața într-un mod plăcut, atractiv.
Jocul îl ajută pe copil să-și consume energia prin mișcare, îl împiedică să se plictisească, îi stîrnește curiozitatea, inițiativa, este activitatea pe care o face cu cea mai mare plăcere. În fiecare copil este o nevoie imperioasă de a se juca, de a se amuza, de a fi activ. Acestea sunt expresii ale normalității. Când un copil e prea cuminte, apatic, retras, avem motive de îngrijorare. Toți copiii se joacă și au nevoie să se joace, să se miște, să facă zgomot , să se amuze.
Exemplific comportamentul unui copil din grupă care vine de dimineață la grădiniță. Mama fiind grăbită, nu mai are timp, să-i lase autonomie , să se dezbrace singur, etc., îl așează pe scaun să-i schimbe încălțămintea – copilul jucăuș începe să alerge pe holul grădiniței râzând, mama nervoasă îl forțează să se așeze pe scăunel să continue; copilul o ia din nou la fugă , mama aleargă după el , furioasă, îl ia , îl trântește pe scaun și-i spune pe un ton răspicat :”să nu te mai miști de aici!”, copilul îi răspunde : ”să știi că stau , dar în mintea mea tot fug!”
Jocul este acțiune, mișcare, comunicare, relaționare, cercetare, observație și imitație, exercițiu, disciplinare, învățare, și, mai ales, bucurie, bună dispoziție, distracție.
Nu vreau să dezvolt mai mult și să fac o teorie întreagă a jocului, dar făcând referire la tema simpozionului ”Anotimpurile jocului” vreau să spun că fiecare anotimp este caracteristic prin jocurile lui.
De exemplu :
1. JOCURILE TOAMNEI -
”Jocul cu Frunzele” - este un joc distractiv , copilul se bucură de libertate, un joc care ii stârnește curiozitatea și interesul de a observa, de a descoperi frunza , îi stimulează inițiativa de a culege frunzele , dar și, creativitatea – de a împodobi sala de grupă și de a realiza ”frunza elegantă” la abilități practice.
”Jocul Legumelor și Fructelor” – este un joc de acțiune, de disciplinare (este cea mai ușoară și mai plăcută manieră de a-l disciplina pe copil, prin regulile jocului) – este jocul prin care copiii au ales să reprezinte o legume sau un fruct, au jucat dansul popular specific legumelor și cel al fructelor, au imitat, au interpretat și au răspuns ”adevărat sau fals” întrebărilor puse.
2. JOCURILE IERNII
”Jocul cu Zăpada” – este un joc distractiv, de mișcare, de cercetare, de bună dispoziție, bucurie, în care copilul are libertate, e vesel, râde, aleargă, face ”mătănii, vrând –nevrând”- se joacă cu zăpada, o cercetează – dacă ”e pufoasă”, dacă ”e apoasă” , dacă ”e moale” , - are inițiativă să facă un ”om de zăpadă” – Aceasta inițiativă s-a concretizat în clasă prin realizarea temei la abilități practice.
”Jocul Caprei”- este un joc de acțiune, de învățare, de imitație , descoperind viața și lumea într-un mod plăcut, traditional – ”Jocul Caprei” oferă copilului prilejul de a se transpune în personajul ales – fie, ”căprița”, fie, ”mascații”-personajele care alungă spiritele rele, fie, ”cântăreții”, fie ”gospodarii de la târg”.Acest joc a plăcut mult copiilor, l-au deprins repede și l-au jucat cu multă bucurie și plăcere.
3. JOCURILE PRIMĂVERII
”De la mare la mic cu Ghiocel și Mărțișor” – este un joc de amuzament care poate să ajute în dezvoltarea inteligenței copilului, și nu vorbim aici de jocul didactic, ci pur și simplu de joc.
Cum se joacă? După ce am fost la cules de ghiocei în grădina unei colege, după ce am confecționat multe mărțișoare pentru prietenii noștri din fundația Star of Hope , am jucat acest joc, astfel- am pornit de la ceva destul de mare sau complicat pentru a ajunge treptat la ceva mic sau simplu. De exemplu ”Am ieșit la plimbare afară”, ”Am poposit într-o grădină cu ghiocei”,” Am cules ghiocei ”, ”Am dus ghioceii în grădiniță”, În grădiniță am dus ghioceii în clasa mea” ,”.Am pus ghioceii în vază”,” Am oferit câte un ghiocel fiecărui copil pentru a-l observa, a-l descoperi, a-l picta” - sau – ”În bloc este casa mea”, ”În casă este o bucătărie”, ”În bucătărie este un frigider”,”În frigider este un borcan”, ”În borcan sunt măsline”, ”În măslină este un sâmbure”.
4. JOCURILE VERII
”Cine ajunge primul?”- este un joc de mișcare cu caracter competitiv în care copilul aleargă să ajungă primul la ”linia de sosire”. Este un joc care ii stârnește copilului interesul pentru competiție, îl stimulează pentru a munci să fie ”cel mai bun atlet”.
”Culesul florilor” – pentru preșcolarii mici poate fi un joc distractiv de a învăța culorile și pentru a ieși în natură – copiii primesc sarcina ”de a culege flori și de a face buchețele după culoare”.
Aceste jocuri prezentate , foarte puține la număr, sunt representative pentru fiecare anotimp.
Jocul reprezintă pentru copii ceea ce vorbirea reprezintă pentru adulți. Prin joc, ei își exprimă sentimentele, explorează relații, descriu experiențe trăite, își mărturisesc dorințele și se împlinesc pe sine.
JOCURILE COPIILOR
”Micul detectiv”- este un joc de atenție , un joc în care copilul își folosește agerimea spiritului de observație. Copiii sunt așezați în mijlocul clasei, în cerc. Este numit un copil să înceapă jocul. Educatoarea îi cere ”să fie atent” și ”să observe tot ceea ce îl înconjoară”. Apoi, i se cere să iasă din clasă și , în acest timp, ”fie se mută un obiect de la locul lui, fie dispare”. Când se întoarce în clasă, copilul trebuie să-și dea seama ce s-a schimbat . Dacă îi este greu , poate fi ajutat răspunzându-i la câteva întrebări.
”Găsește desenul” – este un joc un joc de atenție care antrenează gândirea , imaginația copilului. Se poate desfășura pe grupuri mici de copii sau individual la centrul ”Bibliotecă”. Educatoarea ia o carte cu poze sau o revistă îi descrie copilului o poză sau un desen ales la întâmplare. De exemplu- ”Văd un moș îmbrăcat în roșu și e pe punctul de a intra în casă pe horn.” Apoi, educatoarea închide cartea , i-o dă copilului, care trebuie să găsească cât mai repede imaginea descrisă. Jocul este cu atât mai dificil, cu cât sunt mai multe desene sau fotografii în carte. Dar, se poate complica dacă se descriu doar elementele secundare ale desenului – ”Văd că e noapte, ninge, e și o casă cu horn…”
”Copacul adoptat” este un joc în care copilul observă schimbările copacului, pe măsură ce timpul trece, anotimpurile se succed, creștera frunzelor, apariția florilor, …sau chiar, apariția unor insecte , a unui cuib de păsărele …..învață în ce ordine apar aceste schimbări.
Detailez - În fața grădiniței, am plantat, împreună cu copiii, un copăcel ” liliac”. După plantare am avut grijă să-l udăm, să-i fie bine. Anul acesta, din toamnă, la grupa mare, le-am propus copiilor să desfășurăm acest joc ”Copacul adoptat”- am mers în jurul copăcelului, copiii l-au numit ”Copăcelul Licuricilor”-l-au udat, au cules bețele și gunoaiele din jurul lui , după care le-am spus care este sarcina lor- ”Observă schimbarea!”Astfel, de câte ori au văzut o schimbare, am mers să vedem ”ce se întâmplă cu copăcelul adoptat”. De exemplu, ”când frunzele copăcelului și-au schimbat culoarea și cădeau jos una câte una”sau când ”copăcelul avea ramurile goale” sau când ”copăcelul era acoperit de primii fulgi de nea”. Toate aceste transformări au fost exprimate prin realizarea temelor de la abilități practice”Copăcelul Toamnei”, ”Copăcelul Iernii”. Monitorizarea copăcelului nu s-a terminat, pentru că trebuie să vedem ce ne rezervă schimbările din anotimpurile pe care le așteptăm- ”Primăvara și Vara”.
”Statuile”- este un joc activ care stimulează atenția și concentrarea, dar și, autocontrolul. Educatoarea invită copiii în mijlocul clasei , trebuie să fie mult spațiu, Toți copiii se mișcă, dansează pe fond muzical , la un moment dat, educatoarea ”Vizionez expoziția de statui!” Toți copiii iau poziția unei statui, exprimând diferite stări. Educatoarea are rolul de a "păcăli" statuile să se miște sau să vorbească, iar ele trebuie să își mențină poziția. Câștigă statuile care au rezistat tentației.
”Rândunică, mută-ți cuibul!”- este un joc de acțiune, de mișcare, de alergare în care copiii fac zgomot , se amuză.
Copiii se grupează câte doi, față în față, tinându-se de mâini. Se formează mai multe grupuri. În mijloc se află un al treilea copil pe post de “rândunică” (cei trei copii formează un cuib cu rândunică).Toate cuiburile sunt complete. Un copil desemnat ”rândunică fără cuib” rămâne în afara acestor “cuiburi cu rândunele”. Când educatoarea strigă: “rândunică, mută-ți cuibul!” toate rândunelele se mută din cuibul lor, în altul, iar, copilul desemnat ”rândunică fără cuib”aleargă și el să găsească un cuib. . Copilul care nu a intrat în cuib rămâne ”rândunica fără cuib”. Jocul se repetă.
”Nuca în coș” este un joc de atenție, concentrare maximă, precizie. Jocul se execută cu toată grupa- copiii sunt aliniați câte unul în fața unei linii trasate pe sol și la distanță de 1 m (pentru început) se așează un coș . Fiecare copil are o nucă în mână. La semnalul educatoarei ”nuca în coș” copilul aruncă cu o mână nuca în coș.Fiecare are dreptul la două aruncări. Jocul se încheie în momentul când se află ”câștigătorul”- copilul a țintit coșul și a rămas fără nucă. Dacă sunt mai mulți câștigători atunci se mărește distanța la 1,5 m.
”Cursa în saci”- este un joc hazliu .
Grupa de copii este împărţită în două echipe. La semnalul educatoarei ”start” câte un copil din fiecare echipă va intra în sac până la brâu şi se va deplasa pe traseul stabilit până la un reper dat (avion), ţinând cu mâinile sacul. Când ajunge la reperul dat (la avion), va ieşi din sac şi va da sacul următorului copil din echipa lui. Aşa se va proceda până vor participa la joc toţi copiii.
Copilul care realizează corect sarcina şi ajunge primul la avion va primi câte o bulină. La sfârşitul jocului se numără bulinele şi se stabileşte echipa câştigătoare.
”Țăranul e pe câmp”- este un joc muzical ,cântat, începe cu un copil care va alege un partener din grupă avand rolul ”nevestei”,” nevasta” allege la rândul său un” copil” și tot așa până la sfârșitul jocului. Se formează un șir de copii care se țin de mână unul pe altul , cântând și dansând în formă de cerc. Jocul se termină când toate personajele aleargă să nu fie prinse de ”țăran”.
Jocul este vital pentru relația dintre adult și copil. Dacă vrei să cunoști cu adevărat un copil și să ti-l apropii , să-l înțelegi și să-i dai șansa de a te cunoaște, joacă-te cu el. Jocul aduce cu el o stare de spirit aparte, pe care n-o regăsești în nicio altă activitate. Jocul face copilăria să fie mai frumoasă, mai bogată în impresii, emoții pozitive, trăiri, experiențe.
Așa că, dragi adulți, nu-i trimiteți pur și simplu pe copii la joacă….JUCAȚI-VĂ CU EI !

Bibliografie
PRET – Ghid de Bune Practici – M.E.C.T.S.-2012, Unitatea de Management al Proiectelor cu
Finanțare Externă , București
Interferențe Didactice – 2008 - Editura Corgal Press , Bacău

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 50 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

313 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN