Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ-CENTRATĂ PE ELEV soluția ce ”revoluționează ”învățământul românesc

Învăţământ liceal | Matematica

Propus de: danataclit | 07.01.2016 08:29 | Revista cadrelor didactice nr. 20/2016 | 1024 vizualizări

“Schimbările în domeniul educației depind de ceea ce fac și de
cum gândesc profesorii.E așa de simplu și totodată atât de
complex”
(Michael Fulan)

ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ-CENTRATĂ PE ELEV
soluția ce ”revoluționează ”învățământul românesc

PROFESOR,TACLIT DANIELA NADIA
Colegiul Naţional”Radu Greceanu”,SLATINA,OLT

“Schimbările în domeniul educației depind de ceea ce fac și de
cum gândesc profesorii.E așa de simplu și totodată atât de
complex”
(Michael Fulan)

Învățământul modern preconizează o metodologie axată
pe acțiune,operatorie,deci pe promovarea metodelor interactive care
să solicite mecanismele gândirii,ale inteligenței,ale
imaginației și creativității.
“Metodele activ-participative sunt cele care caută să
transforme contactul subiectului cu noul material într-o
experiență activă,trăită de el” (D.Robinson)
Învățarea activă presupune implicarea elevului în actul
învățării,învățarea elevului să învețe,formarea și
dezvoltarea aptitudinilor muncii în echipă.Învățarea centrată
pe elev pregătește subiectul pentru învățare continuă și
adaptare rapidă la piața muncii.
În viziunea didacticii moderne,elevul realizează
schimburi de idei cu cei din jur,cooperează în vederea realizării
unor sarcini de lucru,exprimă propriile sale puncte de
vedere,argumentează,pune și își pune întrebări pentru a
înțelege.În acest scop,pentru profesor,metoda rămâne componenta
cea mai intim legată de exercitarea funcțiilor ce-i revin,de
reevaluarea personalității sale.Astfel,metoda devine un instrument
de organizare a “câmpului complex” al actului
pedagogic,dependența de desfășurarea secvențională a
acțiunii-introduce,corectează sau creionează o anumită
structurare a secvențelor și a operațiilor,o ierarhizare și o
raționalizare,într-un tot unitar integrativ,care este lecția-în
complexitatea desfășurării ei .
Alternativele educaționale,prin informatizare,constituie o
oportunitate interesantă,aparent nouă,un instrument accesoriu al
unor noi valori ce favorizează trecerea de la învățarea
disciplinară,atomizată,la cea orientată către dezvoltarea unui
nou mod de gândire,integrator,ancorat în actualitatea
socio-culturală complexă în mod autonom,creativ,deschis.Lecțiile
multimedia interactive oferă noi metode de învățare și formare
de aptitudini,abilități și competențe.
Implementarea acestor instrumente didactice moderne
presupune un cumul de calități și disponibilități din partea
cadrului didactic: receptivitate la nou,adaptarea stilului
didactic,mobilizare,dorința de autoperfecționare,gândire
reflexivă și modernă,creativitate,inteligența de a accepta noul
și o mare flexibilitate în concepții.
Principiile ce stau la baza învățării active sunt:
 Accentul învățării trece de la profesor la persoana care
învață-elev;
 Procesul de predare în sens tradițional este unul dintre
instrumentele ce pot fi utilizate pentru sprijinul elevului de a
învăța;
 Profesorul are rolul de a administra și dirija procesul de
învățare;
 Conștientizarea faptului că ,în mare parte,învățarea nu se
realizează în sala de clasă-în prezența cadrului didactic;
 Etapele procesului de învățare nu trebuie să aparțină doar
profesorului-trebuie împărtășite și însușite de elevi;
 Rolul profesorului este de a încuraja și facilita implicarea
activă,reală a elevilor în planificarea,administrarea propriului
proces de învățare ;
 Proiectarea sructurală,de către profesor,a oportunităților
de învățare atât în sala de clasă ,cât și în afara ei;
 Indivizii-elevii pot învăța în mod eficient în stiluri
foarte diferite;

 În planificarea strategică a învățării trebuie folosirea
feedback-ul privind posibilitatea de atingere a ţintelor stabilite
în procesul didactic.
Câteva exemple de învățare centrată pe elev
 PROCESUL DE PREDARE(metoda PAR) :
1. Prezintă:Se utilizează metode de prezentare de noi cunoștințe
elevilor sau de încurajare în a le găsi singuri,ceea ce poate
implica fapte,teorii,concepte,povestiri,etc.
2. Aplică:Se utilizează metode care să-i oblige pe elevi să
aplice noile cunoștințe care le-au fost doar prezentate.Aceasta
reprezintă o modalitate de a te asigura că elevii formează
concepte despre noul material pentru a-l înțelege, a și-l aminti
și a-l folosi corect ,în alt cadru, pe viitor.
3. Recapitulează:Se utilizează metode de încurajare a elevilor
să-și amintească –reactualizeze cunoștințele anterioare în
vederea clarificării și concentrării asupra punctelor
cheie,asigurării unei bune înțelegeri,însușire și punerii în
practică cât și verificării cunoștințelor mai vechi.
 METODE/ACTIVITĂȚI:
• Lecția pleacă de la experiențele elevilor și cuprinde
întrebări sau activități care să-i implice în mod direct pe
elevi;
• Elevii au libertatea de a-și alege modul/sursa de informare pe
o anumită temă și modul de prezentare a rezultatelor studiului;
• Aptitudinea elevului de a găsi singur informațiile este
dezvoltată-nu i se oferă informații standardizate;
• Se completează învățarea specifică disciplinei cu
dobândirea de aptitudini fundamentale transferabile,cum ar fi
lucrul în echipă.Utilizarea lucrului în grup/echipă permite
elevilor să discute materia învățată,să colaboreze,să se
verifice între ei și să învețe unii de la alții;
Managementul lucrului în echipă:
1.Fixarea sarcinii de lucru-clară,roluri individuale/grup pentru
elevi,
2.Elevii lucrează,
3.Feedback-ul elevului-descoperirile elevilor prezentate
profesorului,
4.Recapitulare-punctele cheie,
5.Verificare,corectare şi evaluare.

• Se urmărește dezvoltarea competențelor
integrate-transversale:aplicarea teoriei în anumite
domenii,situații din viața reală prin studiu de
caz,simulări,exemple,construire de modele,”hărţi” ale
minţii,etc.;
• Lecțiile permit descoperiri făcute sub îndrumare și
solicită participarea activă a elevilor în actul
învățării.Profesorul ”dirijează” discret și cu
profesionalism actul didactic;
• Utilizarea sarcinilor și întrebărilor care stimulează
gândirea elevilor,prelucrarea informațiilor,analiza, sinteza și
evaluarea lor,ci nu simpla reamintire
• Lecțiile trebuie concepute ca o combinație de activități
conforme cu stilurile de învățare ale
elevilor(vizual,auditiv,practic/kinetic);
• Lecțiile se încheie cu solicitarea adresată elevilor de a
reflecta la ceea ce au învățat,a modului cum au învățat și de
a evalua obiectiv și rațional succesul metodelor de învățare
în cazul lor;
• În fiecare etapă a lecţiei se va urmări creşterea ritmului
învăţării prin stimularea elevilor utilizând resurse
generoase,plurisenzoriale,activităţi energice şi creînd o
atmosferă de amuzament ,când este posibil,relaxantă şi
optimistă;
• Alternativele educaționale,prin informatizare,pot realiza
feedback-ul privind măsurarea gradului de atingere a
ţintelor-competențelor stabilite în procesul didactic.

Utilizarea și combinarea metodelor didactice moderne
contribuie la îmbunătățirea calității procesului
instructiv-educativ ,determinând un caracter activ-participativ și
o reală valoare activ-formativă asupra personalității
elevului:” Spune-mi și voi uita,predă-mi și îmi voi
aminti,implică-mă și voi învăța!”

Bibliografie:

1.Golu,P.,”Invatare si dezvoltare”,E.S.E.,Bucuresti,2002
2.Postelnicul, C.,”Fundamentele didacticii
scolare”,Ed.Aramis,Bucuresti,2000.
3..JINGA,I;”Evaluarea performanțelor
școlare”,București,1996

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 48 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

150 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN