Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

INSTRUMENTE DE EVALUARE LA MATEMATICĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR

Învăţământ preşcolar | Domeniul Ştiinţă (DŞ)

Propus de: tequila | 27.04.2015 00:56 | Revista cadrelor didactice nr. 12/2015 | 1869 vizualizări

„ Evaluarea procesului de învăţământ reprezintă o acţiune managerială proprie sistemelor socio-umane (sisteme deschise) care solicită raportarea rezultatelor obţinute .

INSTRUMENTE DE EVALUARE LA MATEMATICĂ ÎN
ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR

PROF.TRĂISTARU MARIA
Liceul Tehnologic Petre Ionescu Muscel
JUD.ARGEŞ

Conceptul de evaluare și funcțiile evaluării
„ Evaluarea procesului de învăţământ reprezintă o acţiune managerială proprie sistemelor socio-umane (sisteme deschise) care solicită raportarea rezultatelor obţinute într-o anumită activitate la un ansamblu de criterii specifice domeniului în vederea luării unei decizii optime.”
Evaluarea este o componentă importantă a procesului de învățământ și a oricărei situații de învățare, alături de determinarea obiectivelor, de organizarea conținuturilor, de obiectivele definite, de alegerea unei strategii didactice menite să realizeze obiectivele propuse. Ea permite adoptarea unor decizii în vederea reglării, ameliorării, perfecționării continue a activității.
D. Ausubel consideră că evaluarea este punctul final într-o succesiune de evenimente:”stabilirea scopurilor pedagogice prin prisma comportamentelor dezirabile; proiectarea și executarea programei de realizare a scopurilor propuse, măsurarea rezultatelor aplicării programei, aprecierea rezultatelor”
Evaluarea procesului de învăţământ devine „o activitate de colectare, organizare şi interpretare a datelor privind efectele directe ale relaţiei profesor-elev cu scopul de a eficientiza funcţionarea întregului sistem educaţional.”
„Evaluarea este procesul prin care se stabileşte dacă sistemul (educaţional) îşi îndeplineşte funcţiile pe care le are, adică toate obiectivele sistemului sunt realizate”.
Conceptul de evaluare, pentru învățământul preșcolar, păstrează caracteristicile evaluării unei activități didactice, dar cu note specifice determinate de treapta de învățământ și de natura conținutului de evaluat.
Evaluarea reprezintă un element esențial, indispensabil deoarece permite cadrului didactic să aprecieze gradul în care au fost atinse obiectivele procesului de învățământ precum și progresul oferind, astfel, o bază științifică pentru acțiuni ameliorative și perspectiva proiectării de noi obiective.
Evaluarea este o dimensiune foarte importantă a procesului de învățământ.
În învățământul preșcolar actul de evaluare păstrează caracteristicile evaluării activității didactice , având drept scop măsurarea și aprecierea cunoștințelor dobândite de copii în cadrul actului educațional. În același timp, evaluarea urmărește și aspectele formative ale muncii educatoarei, concretizată în atitudinile și comportamentele dobândite de copilul preșcolar prin procesul de învățământ.
În învățământul preșcolar cunoștințele sunt plasate în cadrul unor experiențe de învățare pentru a ușura și optimiza integrarea copilului în mediul social.
În funcție de obiectivele specifice unității didactice parcurse, evaluarea urmărește dacă copiii sunt capabili :
-să recunoască și să denumească culorile de bază (roșu, galben, albastru, verde);
-să recunoască și să denumească formele geometrice plane (cerc, pătrat, triunghi);
-să discrimineze dimensiuni (mărime, lungime, lățime, grosime) cu un reper dat;
-să distingă și să denumească poziții și relații spațiale între mulțimi în raport cu un reper dat;
-să numere conștient în limitele 1-10, crescător și descrescător;
- să efectueze operații simple de calcul oral, adunare și scădere cu 1,2 unități.
Evaluarea fiind o componentă a procesului didactic, se constituie ca o componentă într-o succesiune de evenimente didactice:
a. stabilirea obiectivelor
b. sarcini, situații de învățare favorabile obiectivelor propuse
c. evaluarea rezultatelor
Funcția principală a evaluării este feed-bak-ul; corectarea și reglarea sistemului instructiv-educativ, realizează controlul învățării.
În activitățile matematice în grădiniță, evaluarea oferă informații pentru diferențiere și individualizare ale instrucției, fiind un proces a cărui desfășurare parcurge trei etape:
1.Obținerea informației- se referă la nivelul de pregătire matematică (deprinderi, abilități, capacități) a copilului la un moment dat prin raportarea lui la obiectivele urmărite.
2.Formularea aprecierilor- se referă la analizarea și prelucrarea informațiilor primite prin metode statistice și interpretarea calitativă a lor.
3.Adoptarea deciziilor- se referă la luarea acelor decizii ce duc la ameliorarea și optimizarea procesului didactic.
Evaluarea îndeplinește următoarele funcții:
-Funcția de constatare și diagnosticare a performanțelor obținute de preșcolari
Dupa crearea situațiilor de învățare, educatoarea trebuie să ia cunoștință de modul cum au fost receptate și să cunoască comportamentele dobândite de copil în raport cu baremele minime.
Prin controlul sistematic, educatoarea intervine în procesul de instruire prin reglarea lui și funcționarea continuă a conexiunii inverse care închide întotdeauna ciclul învățării.
-Funcția de reglare și perfecționare continuă a metodologiei instruirii pe baza informațiilor obținute din cercetarea factorilor și condițiilor ce au determinat rezultatele anterioare
Educatoarea trebuie să aibă în vedere modul de folosire a materialului didactic și reluarea secvențelor parcurse în învățare pentru determinarea surselor de eroare.
-Funcția motivațională
Prin folosirea jocurilor didactice și a altor activități, succesul înscrie motivația învățării pe o spirală ascendentă. Copilul trebuie încurajat pentru efortul depus și pentru realizările lui individuale, iar raportarea la performanța anterioară să poată genera un imbold pentru autodepășire.
-Funcția de prognozare
Evaluarea permite cunoșterea, descoperirea și diagnosticarea factorilor care au condus la obținerea rezultatelor și pe baza acestora reglează și direcționează activitatea în etapele următoare, anticipând anumite situații de instruire.
Această funcție se realizează prin teste simple de apitudini, dar și prin teste pedagogice care verifică calitatea învățării și a capacităților solicitate de activități viitoare.
Bibliografie
1. Ausubel, David; Robinson, Floyd, “Învăţarea în şcoală. O introducere în psihologia pedagogică”, Editura Didactică şi Pedagogicăţ, Bucureşti, 1981
2. Neacsu, Ioan; Stoica, Adrian, “Ghid general de evaluare şi examinare”, Ministerul Învăţământului. Institutul de Ştiinte ale Educaţiei, Bucureşti, 1996, pag. 4.
3. Davitz, Joel, R.; Ball, Samuel, „Psihologia procesului educaţional”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1978, pag. 473.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

317 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN