Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

IMPORTANŢA PROGRAMULUI ECO-ŞCOALA ÎN EDUCAŢIA ECOLOGICĂ A ELEVILOR

Învăţământ gimnazial | Biologie

Propus de: vioandu | 25.01.2015 20:53 | Revista cadrelor didactice nr. 7/2015 | 1500 vizualizări

Educaţia ecologică are acelaşi scop în întreaga lume: de a
forma o mentalitate sănătoasă în ceea ce priveşte calitatea
mediului înconjurător, pentru că de calitatea mediului depinde
sănătatea noastră.

IMPORTANŢA PROGRAMULUI ECO-ŞCOALA
ÎN EDUCAŢIA ECOLOGICĂ A ELEVILOR
Prof. Boldişor Viorica
Şcoala Gimnazială ,,Nicolae Romanescu’’ Craiova
Programul Eco-Şcoala reprezintă un program educaţional în care
elevii devin conştienţi faţă de problemele mediului
înconjurător şi învaţă să se integreze în eforturile
comunităţii locale privind protecţia şi conservarea mediului.
În cadrul programului Eco-Şcoala, pe tot parcursul anului şcolar,
se derulează activităţi diverse şi plăcute, în care elevii se
implică în număr mare, cu entuziasmul caracteristic vârstei lor.

Activităţile de educaţie ecologică se desfăşoară într-o
atmosferă relaxantă, unde interesul şi comunicarea încurajează
iniţiativele şi opţiunile fiecăruia. Orice acţiune ecologică
organizată trebuie să se deruleze ca o sărbătoare, astfel
încât elevii să simtă că au contribuit şi ei cu ceva la
eforturile privind protecţia mediului înconjurător, iar mai
târziu, ca părinţi, să-şi îndrume proprii copii.
La elevi, educaţia ecologică se realizează mai ales la nivel
afectiv, îndeosebi prin accentuarea aspectelor ce ţin de
legăturile emoţionale. Noţiunile teoretice despre ecologie,
ecosistem, poluare, pot devin plictisitoare, dar prin diferite
activităţi, ca: personalizarea Pământului, a animalelor, prin
folosirea metaforelor, a desenului şi prin ieşiri în natură,
elevii pot fi uşor sensibilizaţi cu privire la problemele de
mediu.
Elevii pot fi solicitaţi să caute informaţii şi să le prezinte
într-un mod original, cu privire la diferite teme: surse
alternative de energe, apa şi importanţa ei, animale pe cale de
dispariţie, dezvoltarea urbană şi efectele ei asupra mediului, pe
lângă binecunoscuta temă poluarea mediului.
Pentru realizarea obiectivelor ecologice se pot organiza diferite
activităţi: eseuri ”De vorbă cu Pământul”, desene,
expoziţii fotografice tematice, concursuri, plantare de puieţi,
vizionarea unor filme care prezintă teme despre natură, colectarea
de deşeuri, realizarea unor creaţii vestimentare din deşeuri,
patrule ecologice, întălniri cu specialiştii, calendarul
sarbătorilor ecologice, ieşiri în natură, vizite la muzeu.
Marele avantaj al disciplinei biologie este acela că interesul şi
dragostea pentru natură sunt, la cei mai mulţi copii, înnăscute,
de aceea, în educaţia ecologică trebuie să pornim de la această
curiozitate a copiilor pentru plante şi animale, pentru ceea ce
reprezintă mediul înconjurător pentru ei. Trebuie să-i
determinăm pe elevi să realizeze că protecţia mediului
reprezintă respect faţă de natura pe care ei o iubesc şi
eliminarea intervenţiilor în natură şi că fiecare acţiune
negativă a noastră, oricât de mică ar fi, poate să afecteze
mediul. Acest lucru se poate forma în excursiile şcolare.
Excursiile organizate cu elevii în natură trebuie să
îmbogăţească cunoştinţele acestora cu percepţii senzoriale
pentru ca ei să-şi formeze noţiuni clare asupra vieţuitoarelor
şi fenomenelor din natură. În excursii, copiii pot interpreta
personal ceea ce observă, pot concluziona şi îşi pot forma
deprinderi ecologice (de exemplu, să strângă resturile de la
picnic).
În cadrul programului Eco-Şcoala, elevii sunt conştientizaţi de
importanţa colectării selective a deşeurilor. Se poate reduce
consumul de materiale prin valorificarea deşeurilor de hârtie. În
schimbul hârtiei colectată pentru reciclare, şcoala poate primi
puieţi pentru plantat. De la înscrierea şcolii noastre în
programul Eco-Şcoala, în fiecare an, pentru a marca“Luna
pădurii”, s-au realizat plantări de puieţi sau plante
ornamentale. În aprilie 2009, fiecare clasă a plantat câte un tei
sau salcâm. Puieţii, care au primit câte un nume, au fost
îngrijiţi, iar acum unii dintre ei s-au dezvoltat frumos. În
acest fel, elevii devin motivaţi şi responsabili.
Recompensele primite de copii vor răsplati gândirea lor creativă
şi aportul pe care îl aduc la găsirea unor soluţii care rezolvă
unele probleme legate de mediu. De asemenea, elevii care devin
responsabili din punct de vedere ecologic pot influenţa părinţii
prin exemplul lor.
În clasele V-VII, pentru educaţia ecologică nu sunt alocate ore
speciale, aceasta realizându-se prin orele de biologie, de
consiliere şi prin tratarea interdisciplinară a temelor legate de
protecţia mediului sau prin alegerea unui opţional care să aibă
în studiu o temă de ecologie. Ca obiect de sine stătător,
ecologia se studiază în clasa a VIII-a, dar timpul aferent este
insuficient pentru abordarea problematicii de protecţie a mediului
înconjurător, drept pentru care a apărut necesitatea organizării
şi derulării în şcoală a unor activităţi legate de protecţia
mediului şi implicarea şcolilor în programe educative, precum
Eco-Şcoala.
Protecţia mediului devine tot mai mult una dintre cele mai
importante preocupări ale societăţii contemporane, de aceea, este
important, ca în primul rând, noi, profesorii de biologie, să
avem un comportament ecologic, pentru ca noţiunile pe care le
transmitem şi acţiunile pe care le desfăşurăm să fie credibile
în faţa elevilor.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

147 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN