Jocuri educaţionale

Testoasa
Elemente intuitive de geometrie. Forme plane
Matematica Clasa a III-a

Podul
Adunarea şi scăderea fracţiilor cu acelaşi numitor
Matematica Clasa a IV-a

Baloane
Adunări şi scăderi fără trecere peste ordin
Matematica Clasa a II-a

IMPORTANŢA PROBLEMELOR ÎN ACTIVITĂŢILE MATEMATICE ÎN CICLUL PREŞCOLAR

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: otesanu | 10.05.2019 12:40 | Revista cadrelor didactice nr. 56/2019 | 85 vizualizări

În învăţământul preșcolar studiul matematicii îşi propune să asigure, pentru toţi copiii, formarea conceptelor de bază privind calculul matematic, noţiunile introductive de geometrie, de măsurare şi măsurători.

IMPORTANŢA PROBLEMELOR ÎN ACTIVITĂŢILE MATEMATICE ÎN CICLUL PREŞCOLAR

PROF.ÎNV.PREŞC.OTEŞANU IOANA
ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR.13 /GRĂDINIŢA CU P.P.NR.14

Alături de educarea limbajului ,matematica este una din disciplinele de bază care se studiază în ciclul preşcolar
În învăţământul preșcolar studiul matematicii îşi propune să asigure, pentru toţi copiii, formarea conceptelor de bază privind calculul matematic, noţiunile introductive de geometrie, de măsurare şi măsurători.
Aceast atestă importanţa ce se acordă matematicii, înţeleasă ca activitatate fundamentală, al cărui studiu temeinic şi sistematic serveşte în mod cert celorlalte activităţi preşcolare.
Matematica are un rol deosebit în dezvoltarea intelectuală a preşcolarului în dezvoltarea gândirii logice, adică a unei gândiri consecvente, clare şi precise.
Învăţând corect matematică, copiii îşi formează deprinderea de concentrare a atenţiei asupra celor studiate, să observe diferite fapte şi relaţii, să le compare şi să le confrunte unele cu altele.
Rezolvarea problemelor este forma primară a muncii creatoare de studiu a copilului. Rezolvarea unei probleme constituie un rezultat al activităţii comune între gândire şi imaginaţie. Deci, dacă această rezolvare contribuie la dezvoltarea gândirii copiilor în aceeaşi măsură ea contribuie la dezvoltarea imaginaţiei creatoare care constituie o componentă însoţitoare a acesteia.
Activitatea de matematică este un bun prilej pentru a forma la copii deprinderi folositoare: punctualitate, exactitate, autoverificare, justificare şi motivare. Ei reuşesc să remarce în obiectul observat elemente de asemănare şi deosebire, să separe însuşirile esenţiale şi permanente de cele întâmplătoare, să facă o conexiune între însuşirile esenţiale şi cele permanente într-o singură noţiune.
În acest proces extrem de important al abstractizării şi generalizării se dezvoltă la copii o gândire abstractă, logică, sănătoasă. Odată cu gândirea se dezvoltă şi limbajul copilului, în mod deosebit în acest cadru, cel matematic, căruia îi este caracteristic precizia şi claritatea.
Este cert că matematica trebuie să fie prezentată la standardele de rigoare şi supleţe ale epocii actuale permiţând expunerea unor idei profunde, modelatoare ale realităţii fizice, comunicabile copiilor în condiţii de accesibilitate. Iar pentru ca matematica, în ansamblul ei, să fie accesibilă, trebuie ca înţelegerea matematicii să fie o certitudine, în realizarea căreia educatoarea are un rol hotărâtor.
Matematica este ştiinţa conceptelor cele mai abstracte, de o extremă generalitate. Ele se construiesc ca diferite „etaje” prin inducţie şi ducţie.
Logica didactică a învăţării matematicii se construieşte ţinând seama de particularităţile psihice ale celor ce o studiază. Specificul gândirii copilului de vârstă preşcolara se manifestă prin a fi concret - intuitivă.
Pe baza cunoaşterii celor doi factori principali, matematica şi copilul, metodica predării - învăţării matematicii analizează în spiritul logicii ştiinţelor moderne, obiectivele cadru, obiectivele de referinţă, conţinuturile, strategiile didactice, mijloacele de învăţământ folosite, formele de organizare şi activitate a copiilor, standardele curriculare de performanţă, modalităţile de evaluare a randamentului şi progresului preşcolar, bazele cultivării unui repertoriu motivaţional favorabil învăţării matematicii.
Considerând învăţarea umană ca proces de adaptare şi creaţie, prof. univ. Mircea Maliţa subliniază că “participarea efectivă presupune o aspiraţie individuală la integritate şi demnitate, ca şi o aptitudine de a lua iniţiative, de a fi partener la luarea deciziilor.” Şi mai departe: “Dreptul de a participa este legat integral de dreptul de a învăţa. Indivizii învaţă prin continua interacţiune cu societatea; iar societatea învaţă din participarea grupurilor şi indivizilor la activităţile ei. O măsură a potenţialului pentru învăţarea inovatoare într-o societate este gradul său de participare efectivă.” Scopul predării activitatilor matematice la grădiniţă are trei laturi distincte: instructivă, educativă şi formativă.
a) Latura instructivă - constă în dobândirea de către copii a noţiunilor necesare trecerii la o treaptă superioară de studiu, noţiunilor (conceptelor) elementare de matematică referitoare la număr, mulţimi, mărimi, unităţi de măsură, noţiuni de geometrie, a capacităţilor de calcul , de rezolvare şi compunere de probleme, de utilizare a măsurătorilor şi folosirea lor în calcule.
b) Latura educativă - este realizată prin dezvoltarea la copii a tuturor facultăţilor mintale, în mod deosebit a gândirii logice, a memoriei şi atenţiei, a voinţei şi spiritului de competiţie, a formării unei capacităţi de muncă ordonată şi conştiincioasă, a spiritului de răspundere, a convingerilor şi concepţiei ştiinţifice despre lume şi viaţă în general.
c) Latura formativă – constă în formarea capacităţii copiilor de a utiliza cunoştinţele de matematică la rezolvarea problemelor din viaţă, în cazuri concrete şi neprevăzute. Legarea teoriei de prectică şi verificarea adevărurilor matematice prin aplicarea lor în viaţă, constituie unul din obiectivele importante ale organizării şi desfăşurării procesului de învăţământ, matematica aducând o reală contribuţie la adâncirea caracterului practic al învăţământului.

B I B L I O G R A F I E
1.Mircea Maliţa: Orizontul fără limite al învăţării. Lichidarea decalajului uman, în colecţia „Idei contemporane”, Editura Politică, Bucureşti, 1981
2.Paul Radovici Mărculescu, Laurenţiu Deaconu, Neculae Dinuţă: Metodica predării - învăţării matematicii în ciclul primar, Ed. Universităţii din Piteşti,2003.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«OCTOMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Gârcina

Propus de: savcoco

Sondajul zilei

Ce procent din totalul "hârtiilor" pe care le produceți in activitatea dumneavoastră didactica sunt inutile (nu va sunt de folos la clasa, nu sunt relevante, nu sustin procesul didactic etc)

277 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: magghyc Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!