Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

IMPORTANȚA GRĂDINIȚEI ÎN DEBUTUL TÂNĂRULUI VLĂSTAR

Învăţământ preşcolar | Alte discipline

Propus de: iuli_zamfi85-pop | 06.11.2019 19:46 | Revista cadrelor didactice nr. 62/2020 | 941 vizualizări

Grădinița este al doilea cămin al copilului.Aici el întâlnește
lucruri care îl ajută la dezvoltarea lui din toate punctele de
vedere.

IMPORTANȚA GRĂDINIȚEI ÎN DEBUTUL TÂNĂRULUI VLĂSTAR
Prof.înv.preșc.Pop Dobra Zamfira
G.P.N.NR.6,TALPE,BIHOR
Primii ani din viața copilului sunt despre atașament,
afecțiune, dragoste necondiționată, siguranță și explorare.
Știm deja că fiecare copil este unic în felul său și că el
este cel care ne ghidează întotdeauna în procesul lui de
învățare. Cu toate acestea, sunt multe momente în care decizii
importante precum când e mai bine să începem creșa sau
grădinița pot fi mai dificile decât par.
Perioada copilăriei și cu precădere perioada primilor ani
de viață are un impact durabil asupra vieții adultului. Este
perioada în care copilul își dezvoltă capacitatea de a gândi,
de a vorbi și de a raționa, iar totodata este perioada propice în
care își fixează baze solide ale sistemului de valori, de luare a
deciziilor și de relaționare. Mergând pe principiul imitării și
al modelării comportamentelor dezirabile încă de la cele mai
fragede vârste, putem înțelege importanța și rolul grădiniței
în această formare. Ținând cont că o parte considerabilă din
viața copilului se va desfășura în grădiniță, esențială în
dezvoltarea celui mic este armonia dintre cele două medii, familial
și cel educațional. De aceea, atunci când ești în căutarea
unei grădinițe în București, este extrem de important să ai în
vedere influența acestei relații asupra copilului tău. Începerea
unei grădinițe în București presupune o nouă extindere a
câmpului interacțiunilor sociale. Deși familia este cea care are
în continuare o influență dominantă, copilul este confruntat cu
un alt mediu, structurat diferit.
La grădiniță, copilul descoperă o altă
dimensiune a relației cu adultul care nu mai este mama, tata sau
bunica… Acum este momentul în care copilul începe să își
stabilizeze imaginea de sine, să perceapă și să accepte și alte
opinii și abordări ale celorlalți copii și să ajungă la un
consens de coexistență cu aceștia. Când căutăm locul ideal în
top grădinițe București, căutăm un spațiu în care
interacțiunea și cooperarea sunt valorificate din prisma
schimbărilor pe care le vor aduce în percepția și modul de
relaționare al celor mici cu ceilalți și viața însăși, mai
mult decât orice. Această interacțiune îi va ajuta să comunice
mai bine și să își formeze o viziune mai coerentă asupra
vieții și a celor din jur, determinându-i să renegocieze
dimensiunile egoiste inerente ale personalității. O grădiniță
sănătoasă este cea în care se pune accentul pe cooperare și
colaborare, pe dorința intrinsecă de a primi și de a dărui.
Copiii se nasc cu un simț creativ inedit, care trebuie îngrijit
și hrănit cu multă atenție, sârguință și dedicare pentru a
fi păstrat cu trăinicie pe tot parcursul vieții. Un secret
important de știut atunci când alegem din top grădinițe
București este acela că mediul și structura contextului
educațional în care se desfășoară activitatea au o influență
importantă asupra creativității și curiozității manifestate de
cel mic. Fiecare obiect și arie de experiență din sala de clasă,
modul în care sunt organizate activitățile pe ariile de interes,
calitatea resurselor educaționale folosite au un aport major în
sporirea unei creativități sănătoase la nivel cognitiv.
Vârsta preşcolara este, fără
indoială, temelia educativă a intregii vieţi. Datorită vârstei
mici , educaţia preşcolară capătă un caracter specific.
Această perioadă, ca ingrijire şi educaţie, formează temelia
intregii vieţi de mai ttârziu. La reuşita copilului in viaţa
contribuie, in egală măsurâ, principalii factori educativi:
familia, grădiniţa şi şcoala.
Asigurarea unui parteneriat real intre aceştia, implicarea tuturor
in realizarea unei unităţi de cerinţe va duce implicit la o
educaţie corectă a copiilor, la evitarea erorilor in educaţie şi
la soluţionarea problemelor inerente care apar.
Grădiniţei, ca prima verigă a sistemului de invăţământ
trebuie să i se acorde o mare atenţie.
Invăţământul preşcolar a dobândit un conţinut
instructiv-educativ cu discipline care se desfăşoara după o
programa minuţioasa şi care urmăreşte realizarea unor obiective
precise privind pregătirea copilului preşcolar pentru integrarea
usoara şi rapida in actîvitatea de invatare.
Şi copilul preşcolar invaţă dar pentru el invatarea este un joc.
Invăţarea şcolară,oricât de liberă ar fi, are totuşi rigorile
ei, efort mai susţinut, disciplina de muncă riguroasă etc.
Educaţia preşcolară, instituţională este un act psihologic şi
deosebit pentru egalizarea şanselor, pentru perfecţionarea
activităţii de instrucţie şi educaţie in vederea inlăturării
eşecuriîor şcolare şi a abandonului şcolar.
Un rol important in debutul şcolar îl va avea intotdeauna
instituţia preşcoiară, ea fiind o etapă intermediară,
indispensabilă.
Integrarea copilului in forma de colectivitate preşcolară comporta
un prim efort de adaptare la viaţa socială şi totodată
extinderea mediului social accesibil copilului.
Integrarea copilului in şcoală presupune mai intâi formarea unor
prezentari corecte despre scoala care sa le permita preşcolarilor o
adaptare afectiv-motIvationala la mediu şcolar.
Concurând alături de şcolari se inlătură reticenţa
preşcolarilor şi ii face să-şi incerce puterile, să demonstreze
că sunt pregătiţi pentru şcoala.
Realizarea dezideratelor a idealului educatoarelor este
condiţionată de colaborarea mai strânsă intre grădiniţă şi
şcoală. Activitatea educatoarelor şi invăţătorilor trebuie să
se impletească. Tonul puternic afectiv ce o caracterizează pe
educatoare trebuie să se impletească cu relaţia mai autoritară a
invăţătoarei. Dădăceala exagerată nu ajută copiii, ii
formează dependenţi de educatoare.
Trebuie să cântărim cu atenţie cât şi cum ii ajutăm pe copii.
Sub aspectul evaluării, evoluţiei şi randamentului şcolar
aprecierile, recompensele, simbolurile oferite de educatoare trebuie
să se completeze cu evaluarea apreciată in calificative de către
invăţător.
Un alt obiectiv in vederea integrării copilului in activitatea de
tip şcolar constituie permanenta legătură a grădiniţei cu
famiiia-cea care constituie de fapt primul model al copilului.
Educaţia in familie ocupă un loc important in formarea 'puiului de
om' care trebuie să găsească aici condiţii de dezvoltare
fizică, perceptivă, intetectuală, personaiă şi socială.
Din primii ani de viaţă personalitatea 'adultului de mai tarziu'
prinde contur şi se manifestă prin elemente concrete cum
sunt:temperament, caracter, insuşiri, capacităţi, abilităţi şi
aptitudini.
„Cei 7 ani de acasa” sunt hotărâtori in procesul de adaptare
şi integrare la viata socială şi aşa marcată de influenţele
mediului socio-economic.
Familia este instituţia primordială unde copilul dobăndeşte cea
dintâi şcoală a vieţii.
Nu intâmplător părinţii sunt gata să şi spună cuvântul chiar
şi in cele mai dificile probieme de educaţie. Faptul este
explicabil; de la părinţi au invăţat in primul rând tot ce
ştiu până când copilul este adus intr-o instituţie de
invăţământ.
Familia trebuie să asigure sentimentul de comfort şi siguranţă.
0 ambianţă framântată de tensiuni familiale, lipsită de
afecţiune, stare de indiferenţă, cu acte de violenţă vă duce
la reacţii de inadaptare.
Poate mulți părinți consideră că grădinița este doar o
instituție în care copilul se joacă, mănâncă și doarme. Este
adevărat că la grădiniță sunt multe jucării de copii, însă
și acestea au rolul de a-l ajuta pe copil să se dezvolte. Însă
grădinița nu este doar un loc în care copilul se îmbolnăvește
mai des, se lovește sau se bate cu alți copii. Dimpotrivă,
grădinița este un loc benefic pentru orice copil. Iată care sunt
principalele cinci beneficii ale grădiniței în viața copilului.
1. Formează copilul pentru școală Grădinița este fundația
întregii educații a unui copil. Anii de grădiniță îi dezvoltă
copilului diverse abilități și cunoștințe care îl vor ajuta
să se descurce la școală și să obțină rezultate academice
foarte bune. Deși în trecut copiii învățau să scrie, să
citească și să numere abia la școală, în zilele noastre,
bazele acestor abilități sunt puse încă de la grădiniță.
2. Învață copilul să socializeze La grădiniță sunt
încurajate interacțiunile între copii. Datorită contactului pe
care îl are cu alți copii, cel mic deprinde aptitudini noi, care
îi vor fi utile pentru dezvoltarea de mai târziu. Grădinița îl
integrează pe copil într-o colectivitate, lucru care va fi benefic
pentru dezvoltarea lui socială. Mulți copii leagă prietenii
încă din grădiniță. De asemenea, aici, copilul are ocazia de a
coopera și colabora în echipe, precum și de a învăța să
împartă jucăriile și cu alți copii.
3. Îi dezvoltă copilului limbajul, vorbirea și abilitățile de
comunicare Grădinița reprezintă un mediu interactiv și ajută la
dezvoltarea procesului comunicării. Copilul interacționează cu
educatoarea și colegii, ceea ce îl ajută să își perfecționeze
limbajul și vorbirea. La grădiniță, vocabularul copilului se
îmbogățește, iar copilul va avea capacitatea de a comunica și
cu alții, atunci când va începe școala.
4. Îl ajută pe copil să se dezvolte intelectual Grădinița
reprezintă un spațiu educativ, unde copilul învață numeroase
lucruri noi. În cadrul orelor petrecute la grădiniță, copilul
își dezvoltă cultura generală și deprinde aptitudini noi, care
îl vor ajuta mai târziu, în procesul de dezvoltare. La
grădiniță, copilul învață să numere, descoperă universul
literelor și are ocazia de a învăța prima sa limbă străină.
Există chiar și grădinițe care și-au îmbogățit programa
școlară cu diverse cursuri și ateliere de artă, creație,
îndemânare. Toate acestea au un rol important în dezvoltarea
cognitivă a copilului.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

318 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN