Jocuri educaţionale

Duelul primăverii
Probleme care se rezolvă prin 1-2 operaţii
Matematica Clasa a II-a

Încurcatura geografică
Harta fizică a României. Puzzle
Geografie Clasa a VIII-a

Întrecerea
Folosirea parantezelor în exerciţii
Matematica Clasa a III-a

Implicarea elevilor din ciclul primar în proiecte de voluntariat

Învăţământ primar | Educatie civica

Propus de: virticlenicamatilda | 22.07.2015 08:58 | Revista cadrelor didactice nr. 14/2015 | 594 vizualizări

Scopul acestui proiect a fost de a trezi în inima și conștiința elevilor, părinților și cadrelor didactice, un comportament responsabil față de persoanele aflate în dificultate.

Implicarea elevilor din ciclul primar
în proiecte de voluntariat

Prof.înv.primar : Vîrtic Lenica- Matilda
Școala Gimnazială ”Ion Agârbiceanu”, Cluj-Napoca


Activitatea de voluntariat reprezintă un element esenţial al tuturor comunităților, ea fiind reglementată şi în România din anul 2001. Faptul ca voluntariatul este de interes public fiind iniţiat în folosul altora, am considerat că este şi de datoria mea ca învățătoare, să-i învăţ pe copii şi părinţi să identifice problemele comunităţii şi să se implice în rezolvarea lor.
Scopul acestui proiect a fost de a trezi în inima și conștiința elevilor, părinților și cadrelor didactice, un comportament responsabil față de persoanele aflate în dificultate și implicit dezvoltarea interesului de a se implica în activități de voluntariat în comunitatea în care locuiesc.
Mi-am propus să utilizez metoda proiectelor, deoarece am observat că elevii se implică cu plăcere în acest tip de activități, devin mai responsabili în ceea ce privește învățarea , implicându-se în proiecte reale în cadrul cărora își pun în valoare abilitățile și cunoștințele dobândite la clasă. Prin această metodă am urmărit să confrunt elevii cu situații concrete de viață din comunitatea în care trăiesc.


Elevii au învățat că ceea ce învață la clasă pe parcursul orelor de comunicare în limba română, matematică și explorarea mediului, educație pentru societate s-au în cadrul orelor de arte vizuale și abilități practice , le poate fi util în rezolvarea unor probleme reale, chiar din comunitatea în care ei își desfășoară activitatea. Implicându-se în acest proiect, elevii au înțeles rolul important pe care îl pot avea în comunitate, fapt ce i-a motivat să învețe, să participe la organizarea, planificarea și realizarea proiectului, trezindu-le sentimente de responsabilitate.

Astfel, în anul 2013, eu împreună cu elevii mei am fost profund emoționați să aflăm că în școala noastră sunt mulți elevi orfani, fapt ce ne-a determinat să inițiem un proiect prin care să îi ajutăm pe acești copii. Am pornit proiectul de la întrebarea ”Ce putem face noi pentru acești copii?”. Mulți elevi au venit cu idei, propuneri, fapt ce a generat înspre realizarea unui frumos proiect de voluntariat în cadrul căruia noi ne-am propus ca pe parcursul orelor de arte vizuale și abilități practice să realizăm diferite obiecte pe care apoi, să le vindem în cadrul unui ”Târg al Sărbătorilor de iarnă”, unde vom avea ca invitați familiile și alți membri din comunitatea noastră.
Proiectul s-a derulat pe parcursul a 4 săptămâni (8 ore de arte vizuale și abilități practice și 4 ore de educație pentru societate), timp în care elevii au realizat cu grijă și dragoste, diverse obiecte, fiind motivați de gândul (scopul) lor de a-i ajuta pe ceilalți. Bucuria se citea pe chipurile lor, găsind motivație în a învăța să facă lucruri noi, învățând și utilizând diverse tehnici de lucru.
În realizarea proiectului am parcurs împreună cu elevii următoarele etape:
1. Planificarea proiectului privind:
- durata (4 săptămâni);
- tema (realizarea unor acțiuni de voluntariat și confecționarea de obiecte utilizând diverse tehnici de lucru);
- locul desfășurării (sala de clasă);
- resurse umane implicate (profesori, elevi, părinți, membri ai comunității).
2. Stabilirea obiectivelor:
- dezvoltarea interesului cadrelor didactice, elevilor, părinților de a se implica în activităţi de voluntariat în comunitatea în care locuiesc;
- formarea competenţelor de comunicare, implicare activă, muncă în echipă;
- cultivarea imaginaţiei, a creativităţii copiilor prin realizarea unor obiecte artistice din cadrul proiectului.
3. Realizarea produselor : - stabilirea și realizarea activităților de învățare pe parcursul celor 8 ore de arte vizuale și abilități practice.
4. Evaluarea proiectului:
- fiecare acţiune desfăşurată a fost monitorizată, urmărindu-se modul de derulare al activităţilor proiectate cât şi popularizarea proiectului în cadrul comunității prin realizarea și distribuirea de invitații familiilor elevilor și membrilor din comunitate;
- mediatizarea proiectului la nivel local.
Utilizând metoda proiectelor la clasă am observat multiple avantaje printre care doresc să enumăr următoarele:
• bună colaborare între elevi, familii și membri comunitații;
• crearea unor oportunități pentru elevi de a desfășura activități care să le permită a învăța noi concepte, utilizând cunoștințe de diferite forme dobândite la clasă;
• asimilarea unor concepte, valori și moduri de gândire legate de cooperare și soluționarea problemelor cu care se confruntă comunitatea;
• formarea unui climat non-competitiv și de susținere care îi ajută pe elevi să-și dezvolte o gamă de abilități sociale legate de lucrul în echipă și de negociere.

Bibliografie:
• Vernon, A.,(2004). Consilierea în şcoală - Dezvoltarea inteligenţei emoţionale prin educaţie raţional-emotivă şi comportamentală, Editura ASCR, Cluj-Napoca.
• http://www.to.utwente.nl/ism/ism1-96/home.htm
• ***M.E.C.,( 2013). Curriculum Național Programa Școlară pentru Arte vizuale și abilități practice. Clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, București.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 23 evenimente

«DECEMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Salvati planeta Pamant !

Propus de: Ela123

Sondajul zilei

Părinții se plâng că elevii au prea multe materii și ore. Conform noului plan-cadru, elevii claselor a VII-a și a VIII-a au 31-34 ore pe săptămână. Elevilor le-au fost introduse materii noi dar, și unele discipline din vechiul plan-cadru sunt considerate inutile de către părinți. Ce discipline, în opinia dumneavoastră, ar trebui eliminate?

1156 voturi | 52 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: teoiordachioaie Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

A fost imbunatatit modul de vizualizare a documentelor. Acum puteti sa le vizualizati, apoi le descarcati