Jocuri educaţionale

Podul
Adunarea şi scăderea fracţiilor cu acelaşi numitor
Matematica Clasa a IV-a

Pinguinii
Înmulţiri în concentrul 0-1000
Matematica Clasa a III-a

În căutarea morcovului
Adunări şi scăderi în concentrul 0-1000
Matematica Clasa a III-a

Harta conceptuală-aplicație la clasă

Învăţământ liceal | Istorie

Propus de: savulescu | 07.10.2019 16:46 | 98 vizualizări

Hărțile conceptuale pun accentul pe relațiile care se stabilesc
între cunoștințele pe care le are elevul, pe modul în care
fiecare elev își organizează experiența, ideile, dar și modul
de aplicare al acestora.

HARTA CONCEPTUALĂ-APLICAȚIE LA CLASĂ
Prof. Săvulescu Manuela
Colegiul Tehnic ”General Gheorghe Magheru”

În zilele noastre, învăţământul este supus unui proces dinamic
de înnoire, care solicită fiecare participant să manifeste
creativitate și implicarea activă în căutarea de soluții la
problemele care apar, astfel încât să apară satisfacția
profesională.
În scopul optimizării procesului de predare- învățare-
evaluare, profesorii trebuie să căute în permanență cele mai
eficiente metode, strategii pentru a activiza și a mobiliza elevul,
pentru a forma competențe ce îi vor aduce acestuia rezultate bune
și foarte bune la diferite evaluări.
Cu scopul de a păcăli timpul impus de planu cadru -1 oră-
folosesc în activitatea de predare -învățare harta conceptuală.
Hărțile conceptuale pun accentul pe relațiile care se stabilesc
între cunoștințele pe care le are elevul, pe modul în care
fiecare elev își organizează experiența, ideile, dar și modul
de aplicare al acestora. Această metodă îi face pe elevi să
devină activi în propriul proces de învățare, să asimileze
cunoștințe, priceperi și deprinderi având la bază cunoștințe,
priceperi și deprinderi deja format. Hărțile conceptuale pot fi
folosite în diferite momente ale lecției, în activitatea de
predare, dar și la începtul unui demers didactic cu sopul de a
evalua situația cognitivă și emoțională inițială, fie la
sfârșitul activității de predare cu scopul de a identifica dacă
elevii au înțeles conceptele, rețelele de cunoștințe. De
asemenea, hărțile concepuale pot fi folosite cu succes și în
activitatea de evaluare finală.
Harta conceptuală poate fi realizată individual, în grup sau
frontal. Harta conceptuală realizată individual obligă elevii să
gândească independent și să se implice, dar tema trebuie să fie
cunoscută, astfel ei nu pot realiza legături între informații.
Dacă elevii lucrează în grup sau frontal pot afla și ideile
colegilor. Dacă se realizează o hartă conceptuală pe tablă se
cer informații de la toți elevii. Harta poate fi realizată și ca
urmare a citirii unui text din manual sau a unei fișe de lucru.
Am folosit harta conceptuală de tip păianjen la lecția Evoluția
Europei în secolul XX. Trăsături generale. Am cerut elevilor să
citească fișa de lucru, apoi lucrând în grupuri să completeze
harta. În centrul foii au scris Europa în sec. XX iar în buline
informații despre istoria Europei în secolul XX. Elevii au
completat cele mai importante evenimente ce marchează secolul XX
ținând cont de cauze, desfășurare și urmări.

Un alt exemplu de folosire a hărții conceptuale ierarhică am
folosit-o la lecția Tratatele de pace și relațiile
internaționale la csasa a X a. Am cerut elevilor să citească un
text din manual despre evoluția frontierelor după primul mondial.
Pe tablă am scris în partea de sus Evoluția frontierelor apoi
folosind brainstorming-ul, conversația și explicația am completat
harta. În primul cerc am scris dispar imperiile și le-am enumerat
în cercurile de jos: rus, otoman, austro-unar, german, în al
doilea cerc am scris apar state noi și le-am enumerat în cercurile
de jos Iugoslavia și cehoslovacia, iar in al treilea cerc de sus am
scris reapar state, pe care le-am enumearat în cercurile de jos:
Austria, Ungaria, Polonia

Avantajele folosirii hărții conceptuale pot fi: poate fi
utilizată în diferite forme de organizare a activității:
individuală, frontală, în grupuri, poate fi cobinată cu alte
metode didactice, dezvoltă capacități cognitive: de analiză, de
comparare, de evaluare, de sistematizare, de clasificare, dezvoltă
elevilor formarea unor atitudini și capacități: toleranță,
spirit critic, curajul de a-și susține ideile.

Bibliografie:
1. Doicescu Rozalia (coord), Ghid de evaluare pentru istorie.
Editura ProGnosis București, 2001.
2. Dulamă Maria Eliza, Metodologii didactice activizate. Teorie și
practică. Editura Clusim, Cluj Napoca, 2008

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«OCTOMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Gârcina

Propus de: savcoco

Sondajul zilei

Ce procent din totalul "hârtiilor" pe care le produceți in activitatea dumneavoastră didactica sunt inutile (nu va sunt de folos la clasa, nu sunt relevante, nu sustin procesul didactic etc)

193 voturi | 1 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: magghyc Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!