Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Firma de exercitiu-de la mediul virtual la cel real

Învăţământ liceal | Tehnologii

Propus de: miciorsac | 15.12.2014 00:15 | Revista cadrelor didactice nr. 3/2014 | 4128 vizualizări

Prezintă noţiunea de firmă de exerciţiu şi modalităţi
concrete de realizare a activităţilor specifice.

FIRMA DE EXERCITIU -
DE LA MEDIUL VIRTUAL LA CEL REAL

Ciorsac Mihaela, profesor, specialitatea turism, Liceul Tehnologic Economic Administrativ Piatra Neamţ, Neamţ, România, e-mail: ciorsacmihaela@yahoo.com
Rezumat articol
Prin conţinutul său, acest articol prezintă o metodă modernă de învăţare interactivă, firma de exerciţiu, aplicată cu succes în liceele tehnologice, de către profesorii de specialitate. Existenţa unei Centrale a firmelor de exerciţiu în România, parteneră cu Centrala firmelor de exerciţiu din Austria, oferă posibilitatea derulării şi aplicării acestei metode moderne şi active de învăţare, într-un mediu virtual de afaceri creat prin înregistrarea firmelor de exerciţiu în centrala ROCT, compartiment al CNDÎPT din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale.
Rolul înfiinţării firmelor de exerciţiu care funcţionează într-un mediu virtual este acela de a dezvolta competenţele de antreprenoriat dinamic elevilor, asemănător unui mediu concurenţial real în plină formare.
În Liceul Tehnologic Economic Administrativ Piatra Neamţ, conceptul firmelor de exerciţiu este aplicat din 2004 şi până în prezent 2014. Elevii sunt încântaţi prin aplicarea conceptului în cadrul orelor de specialitate şi sunt familiarizaţi cu cerinţele şi competiţiile desfăşurate la nivelul ROCT – Competiţia Business Plan, Competiţia marca de Calitate, Topul Firmelor de exerciţiu, Târguri regionale, naţionale, internaţionale.
Cuvinte cheie:
Firma de exerciţiu – metodă interactivă şi inovatoare de învăţare care are în vedere abordarea aplicată a învăţării.
ROCT – centrala firmelor de exerciţiu care coordonează activitatea reţelei naţionale a firmelor de exerciţiu; membru afiliat EUROPEN din 2009.
EUROPEN – asociaţia internaţională a centralelor firmelor de exerciţiu din peste 42 ţări, înfiinţată în 1997.
Activităţile din firma de exerciţiu – planificare, organizare, desfăşurarea proceselor, evaluare, autoevaluare; depind de domeniul de activitate.
Coordonatorul firmei de exerciţiu – profesorul care asigură coaching-ul: îndrumare, organizare, instruire, pregătire şi antrenare a angajaţilor.
Elevul în firma de exerciţiu – angajatul firmei de exerciţiu.
Laboratorul firmei de exerciţiu – spaţiul unde îşi desfăşoară activitatea firma de exerciţiu.
Evoluţia conceptului ,,firmă de exerciţiu” în învăţământul profesional şi tehnic din România s-a realizat în perioada 2001-2004, prin proiectul Econet, derulat în cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud Est de către Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi tehnic, Ministerul Educaţiei Naţionale în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi KulturKontakt Austria.
Firma de exerciţiu este un concept didactic, bazat pe învăţarea prin practică. Este o simulare a unei firme reale, care poate fi realizată prin implicarea directă a unui specialist coordonator.
Metoda de studiu într-o firmă de exerciţiu se bazează pe observarea şi urmărirea proceselor comerciale şi a legăturilor care se stabilesc între ele, precum şi însuşirea structurii şi relaţiilor administrative şi executive care susţin conducerea unei firme. Locul de desfăşurare a activităţii firmei de exerciţiu este un laborator echipat cu mobilier corespunzător, cu tehnica necesară învăţării (calculatoare şi pachete software specializate), pentru efectuarea de operaţii economice şi comerciale care să simuleze activitatea unei firme din sfera economică reală. Scopul firmei de exerciţiu este dobândirea unor competente de baza, care să le permită absolvenţilor să se realizeze cu succes în economia reală.
Prin aplicarea metodei “firmă de exerciţiu” sunt preconizate următoarele rezultate:
• creşterea gradului de inserţie pe piaţa muncii a absolvenţilor;
• reducerea perioadei de acomodare la locul de muncă;
• mai buna adaptabilitate la schimbarea locului de muncă, flexibilitate;
• atitudine favorabilă în asumarea iniţiativei şi a riscului.
Firma de exerciţiu este un concept didactic, bazat pe învăţarea prin practică, un model de simulare a proceselor interne desfăşurate într-o firmă reală şi a relaţiilor sale cu alte firme şi instituţii.
Aceasta reprezintă o metodă interactivă de învăţare pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, o concepţie modernă de integrare şi aplicare interdisciplinară a cunoştinţelor, o
abordare a procesului de predare-învăţare care asigură condiţii pentru probarea şi aprofundarea practică a competenţelor dobândite de elevi în pregătirea profesională.
Implementarea conceptului de “firmă de exerciţiu” îşi propune crearea tipului de întreprinzător dinamic, capabil să dezvolte un nou proces de producţie, să aducă pe piaţă un nou produs sau serviciu sau să descopere o nouă cale de distribuţie.
Activităţile desfăşurate în cadrul firmelor de exerciţiu sunt identice cu cele din firmele reale, utilizând aceleaşi proceduri şi beneficiind de aceeaşi dotare, dar cu bani şi mărfuri virtuale, în conformitate cu practica şi legile specifice economiei naţionale.
Fiecare firmă de exerciţiu se concentrează pe situaţii reale sau pe baza unui cadru antreprenorial, într-un domeniu bine precizat, pe care nu şi-l poate schimba decât cu aprobarea centralei la care este afiliată.
Participanţii îşi desfăşoară activitatea într-o atmosferă productivă reală şi învaţă să îndeplinească sarcinile primite. Deciziile greşite care în realitate ar crea probleme serioase, nu au astfel de urmări în cazul unei firme de exerciţiu, dar oferă situaţii de învăţare.
În cazul firmelor cu profil comercial activităţile desfăşurate sunt: cumpărare şi vânzare de produse fictive, de la şi către alte firme fictive din reţea. Dacă firma are ca obiect de activitate producţia, se pot simula şi activităţi de fabricaţie, pregătire, programare şi urmărire a fabricaţiei.
Forma de organizare a firmei de exerciţiu depinde de condiţiile concrete de desfăşurare a activităţii de simulare şi de natura activităţilor desfăşurate în cadrul acesteia. Pentru firme de exerciţiu cea mai recomandată formă juridică este S.R.L. (societatea cu răspundere limitată) cu posibilităţi de transformare ulterioară, după 2-3 ani de funcţionare, în S.A. (societate pe acţiuni).
Pentru realizarea obiectivelor propuse, aceasta trebuie să-şi desfăşoare activitatea pe baza unei strategii economice proprii, bine fundamentate din punct de vedere tehnic şi economic, care să vină în întâmpinarea aşteptărilor partenerilor de interese.
Centrala firmelor de exerciţiu din Austria – Austrian Center for training Firms - ACT la iniţierea acestei forme de pregătire practică au fost definite de către ACT obiectivele majore ale firmei de exerciţiu: ”O firmă de exerciţiu este un loc de învăţare în cadrul căruia procesele din cadrul unei întreprinderi sunt derulate în conformitate cu principiile economiei de piaţă în cadrul unei aşa numite economii naţionale de exerciţiu. Se procesează, printre altele, cereri de ofertă, contracte acordate, comenzi de servicii şi mărfuri oferite de propria firmă de exerciţiu. Mărfurile nu au însă o mişcare reală, ci se efectuează doar activităţile necesare pentru pregătirea şi formarea unor lucrători în economie“.
Firma de exerciţiu devine o ”firmă de învăţare“ pe baza principiului învăţării după un model. Firma de exerciţiu reprezintă un loc de predare multidisciplinar în care cunoştinţele de
tehnologie se îmbină cu cele de management şi marketing făcând posibilă dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale ale cursanţilor prin experimentare (Learning by doing).
Pe baza acestor cerinţe s-a implementat firma de exerciţiu care reprezintă o metodă de predare inovatoare, orientată spre practică – modelul unei întreprinderi în care activităţile derulate de o firmă reală sunt transpuse virtual pentru procesul de învăţare. În domeniul afacerilor simulate, cu parteneri naţionali şi internaţionali din aceeaşi categorie, se asigura suport informatic pentru dezvoltarea unor abilităţi esenţiale precum lucrul în echipă, motivaţia de a lucra, flexibilitatea şi rezistenta la stres, dorinţa de a lua decizii, competente privind rezolvarea conflictelor şi mai ales deschiderea către colaborare interculturala transnaţionala.
Alături de introducerea unei metode de educaţie cu caracter practic, ECO NET îşi propune să promoveze comerţul şi schimburile între scoli din Europa de Sud-Est.
Firma de exerciţiu, determina dobândirea de abilităţi antreprenoriale, perfecţionarea comportamentelor personale şi ajută la identificarea potenţialului propriu fiind o metodă practică de integrare a cunoştinţelor de la diverse discipline. Instruirea în firma de exerciţiu oferă competenţe în ceea ce înseamnă comportamentul profesional, determinând o verificare practică şi o aprofundare a cunoştinţelor dobândite în anii de studiu.

Bibliografie
1. Ghidul firmelor de exerciţiu - CNDIPT – ianuarie 2012
2. www.roct.ro

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

289 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN